AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #1 Skrevet 4. juli 2021 Nav kutter trygden med 10% for de med partner og minstetrygd, tidligere 15% fordi de mener det er billigere å være to. Mange mener det samme samme, men er det virkelig slik? To trenger dobbelt så mye som en. En enslig kan bo i mindre leilighet/hybel. To må ha større plass. To skal dusje, det blir mer oppvask/ oppvaskmaskin. Man vasker dobbelt så mye klær osv. Selv tapte jeg stort når jeg fikk samboer. Mistet to tusen i trygd hver måned. mistet bostøtte 2000 kr. Vi måtte skaffe oss større bosted, og utgiftene ble større til oppvarming og andre felles utgifter selv når vi delte dem på to. Jeg kan se at i noen tilfeller blir det noe billigere å være to hvis de blir boende i samme bolig som den enslige bodde i tidligere. Men at den blir veldig mye billigere tror jeg ikke fordi forbruk ellers blir høyere. Anonymkode: 91e5b...c3a 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #2 Skrevet 4. juli 2021 Det er mye billigere å leie per kvm når du går opp i størrelse. For bare 40% mer i leie fikk jeg utrolig mye mer plass enn forrige leiligheten jeg bodde i, som var ettroms. Så ja, det er billigere. De avgiftene som øker er jo slik fordi dere er to, men så har dere to "inntekter" så... Anonymkode: 8c310...245 20
Ullvott Skrevet 4. juli 2021 #3 Skrevet 4. juli 2021 Normalt er det mye dyrere å være singel enn å være par. Selv om par kanskje må ha større bolig, er det ikke nødvendigvis dobbelt så dyrt å leie en leilighet for to. Både single og par må varme opp boligen sin - og man bruker absolutt ikke dobbelt så mye strøm til oppvarming om man er to. Man vasker ikke nødvendigvis dobbelt så mange maskiner med klær, heller. Maskina fylles heller litt mer. Og par trenger i alle fall ikke sette av dobbelt så mye penger til litt mer langvarig utstyr sammenliknet med single. Vi har bare en komfyr, ett kjøleskap, en fryser, en sofagruppe osv selv om vi er to. 33
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #4 Skrevet 4. juli 2021 Du behøver da ikke større leilighet dersom dere er to ? Og boutgifter er jo den største utgiftsposten for de fleste. Anonymkode: 5887e...c5b 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #5 Skrevet 4. juli 2021 En bil på to stk, familieabonnement mobil, et bredbånd-abonnement, renovasjonsavgift like stor uansett hvor mange som bor i leiligheten, møbelinnkjøp deles på to, fastprisledd på strøm deles på to, tv-abonnement deles på to osv. Anonymkode: 7daa0...174 17
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #6 Skrevet 4. juli 2021 Etter å ha regnet på det har jeg også kommet frem til at jeg ikke har råd til å ha samboer. Bil har jeg ikke (og heller ikke råd til), og møbler og slikt eier jeg jo selvsagt fra før. De faste utgiftene vi kunne delt på (forsikring, kommunale avgifter, internett) er omtrent på samme nivå som trekket i trygd jeg ville fått, og jeg ville jo fortsatt måtte betale halvparten. Skal det lønne seg må vi få et gunstig lån og finne en bolig med betydelig lavere kvadratmeterpris enn den jeg har nå. Anonymkode: 3cd44...1c0 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #7 Skrevet 4. juli 2021 Man deler jo husleien også, evt utgifter til boliglån, så det blir mye billigere å være 2 ! Anonymkode: 4928d...d04 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #8 Skrevet 4. juli 2021 Det er definitivt mye dyrere for enslige å bo. Jeg synes likevel ikke det er riktig å kutte i stønader man har tjent opp. Det er jo ikke sånn at man får lønnskutt om man får partner heller. Anonymkode: aac4d...5ae 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #9 Skrevet 4. juli 2021 Jeg tapte 4000 kr i måneden som jeg skrev i hi.. Å få en samboere ville ikke kunne veie opp for det. Og hvis man bor lite og trangt må man ha noe større. For meg ble det helt klart dyrere å ha samboer. Økonomisk ble det tap, men andre aspekter betydde mye mer. Anonymkode: 91e5b...c3a 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #10 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er definitivt mye dyrere for enslige å bo. Jeg synes likevel ikke det er riktig å kutte i stønader man har tjent opp. Det er jo ikke sånn at man får lønnskutt om man får partner heller. Anonymkode: aac4d...5ae Det er kuttene som gjør at totalen blir dyrere for mange. Ts Anonymkode: 91e5b...c3a 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #11 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Etter å ha regnet på det har jeg også kommet frem til at jeg ikke har råd til å ha samboer. Bil har jeg ikke (og heller ikke råd til), og møbler og slikt eier jeg jo selvsagt fra før. De faste utgiftene vi kunne delt på (forsikring, kommunale avgifter, internett) er omtrent på samme nivå som trekket i trygd jeg ville fått, og jeg ville jo fortsatt måtte betale halvparten. Skal det lønne seg må vi få et gunstig lån og finne en bolig med betydelig lavere kvadratmeterpris enn den jeg har nå. Anonymkode: 3cd44...1c0 Jeg er enig med deg. Men ser at de fleste i denne tråden mener det motsatte. Ts Anonymkode: 91e5b...c3a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #12 Skrevet 4. juli 2021 Det er ikke billigere fordi man kjøper mer mat, dopapir, vaskepulver osv... Pluss at man bor på større/dyrere plass. Anonymkode: def5e...0da 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #13 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Nav kutter trygden med 10% for de med partner og minstetrygd, tidligere 15% fordi de mener det er billigere å være to. Mange mener det samme samme, men er det virkelig slik? To trenger dobbelt så mye som en. En enslig kan bo i mindre leilighet/hybel. To må ha større plass. To skal dusje, det blir mer oppvask/ oppvaskmaskin. Man vasker dobbelt så mye klær osv. Selv tapte jeg stort når jeg fikk samboer. Mistet to tusen i trygd hver måned. mistet bostøtte 2000 kr. Vi måtte skaffe oss større bosted, og utgiftene ble større til oppvarming og andre felles utgifter selv når vi delte dem på to. Jeg kan se at i noen tilfeller blir det noe billigere å være to hvis de blir boende i samme bolig som den enslige bodde i tidligere. Men at den blir veldig mye billigere tror jeg ikke fordi forbruk ellers blir høyere. Anonymkode: 91e5b...c3a Det koster ikke dobbelt så mye med litt større leilighet, heller ikke dobbelt så mye med strøm, internett, forsikring, bil osv. Anonymkode: 0179e...2fd 17
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #14 Skrevet 4. juli 2021 Herregud hvis du skal syte over 10% kutt i økonomisk støtte og fokusere mer i at det blir litt dyrere å ha samboer, og har regnet deg ut til at det blir for dyrt - så ville ikke jeg vært din samboer. Anonymkode: 8c310...245 7
Brunello Skrevet 4. juli 2021 #15 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er definitivt mye dyrere for enslige å bo. Jeg synes likevel ikke det er riktig å kutte i stønader man har tjent opp. Det er jo ikke sånn at man får lønnskutt om man får partner heller. Anonymkode: aac4d...5ae Det er ikke kutt. Det er tilpassing til ny situasjon. Ytelsene vi får som pensjonister/trygdet overstiger i stor grad det vi har betalt inn i skatt(når man hensyntar alle andre ytelsene man får i løpet av livet som skatten også skal dekke). Hadde ikke pars pensjon blitt avkortet, måtte alle fått mindre. 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #16 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke billigere fordi man kjøper mer mat, dopapir, vaskepulver osv... Pluss at man bor på større/dyrere plass. Anonymkode: def5e...0da Og to lønninger. Vet ikke hva som er normalt, men jeg bruker ikke mer dopapir om jeg bor sammen med noen. Vasker ikke klærne mine oftere om jeg bor med noen. Anonymkode: 7daa0...174 10
Brunello Skrevet 4. juli 2021 #17 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tapte 4000 kr i måneden som jeg skrev i hi.. Å få en samboere ville ikke kunne veie opp for det. Og hvis man bor lite og trangt må man ha noe større. For meg ble det helt klart dyrere å ha samboer. Økonomisk ble det tap, men andre aspekter betydde mye mer. Anonymkode: 91e5b...c3a Er det ikke litt hyggelig å kunne forsørge seg selv? 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #18 Skrevet 4. juli 2021 Brunello skrev (3 minutter siden): Det er ikke kutt. Det er tilpassing til ny situasjon. Ytelsene vi får som pensjonister/trygdet overstiger i stor grad det vi har betalt inn i skatt(når man hensyntar alle andre ytelsene man får i løpet av livet som skatten også skal dekke). Hadde ikke pars pensjon blitt avkortet, måtte alle fått mindre. Synes du ikke da det er rart det bare er minstepensjonistene som får kutt? Ts Anonymkode: 91e5b...c3a 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #19 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og to lønninger. Vet ikke hva som er normalt, men jeg bruker ikke mer dopapir om jeg bor sammen med noen. Vasker ikke klærne mine oftere om jeg bor med noen. Anonymkode: 7daa0...174 Ja . Håper at samboeren har egen inntekt... Anonymkode: 4928d...d04 1
Brunello Skrevet 4. juli 2021 #20 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes du ikke da det er rart det bare er minstepensjonistene som får kutt? Ts Anonymkode: 91e5b...c3a Alle får redusert sats. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå