Gå til innhold

Sosialt eksperiment - NETTHETS på KG!!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Emet skrev (13 minutter siden):

Du elsker sånne tråder der du kan dyrke fæle ting, gjør du ikke? 

Er for øvrig enig, men synes du det har blitt verre eller er dette sånn et så stort forum vil bli? Er det noen løsning på problemet? Mange av kommentarene er bare barnlige, jeg ville ikke ha reagert engang. Og som Saph sier, er de like ille når de ikke er tatt ut av sammenheng?

Du har sterke meninger og skriver mye, du har nok tråkket folk på tærne på andre måter, men man må tåle litt og heve seg over ting om man skal være på forumet, de verste kommentarene hadde jeg rapportert da. De skal man ikke finne seg i. 

Ja enig. På et forum med 100.000-vis av forskjellige brukere i 100-vis av samtaleevner med 10.000-vis av innlegg så blir alltid en slik oppsummering av "forumet som helhet" ganske stygt. Alltid. Og alt har en kontekst. Man kan ikke glemme konteksten. Hvorfor ting blir sagt. Hva opphavet er. Hvem man skriver mot. Hva man skriver om. Osv. 

Skal man oppsummere én bruker med 1.000-vis eller 10.000-vis av innlegg på samme viset, så får man akkurat det samme. Det ser fort grusomt stygt ut. Selv om personen egentlig er gjennomført god og har beriket forumet med mye bra og saklig innhold over tid. 

Forumet er ikke gjennomført stygt. Man er jo sosial- og samfunnsmotpoler. Vi møtes til debatt. Da går det en kule varmt i ny og ned. Selv den beste kan bli revet med på veien. 

Anonymkode: 819c9...17e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Sjokkerende", vil jeg ikke si at det er.

Da reagerer jeg mer på at det er noen som reagerer på flere av disse tingene. 🙂

• Liker 1
Skrevet

Du har rimelig lav terskel for hva du mener er netthets, vil jeg påstå - kontekst er vesentlig i flere av disse... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Teatrica said:

Du har rimelig lav terskel for hva du mener er netthets, vil jeg påstå - kontekst er vesentlig i flere av disse... 

Jeg synes ikke noen av de svarene er innafor, uansett kontekst. Selv hvis den man svarer har skrevet noe enda styggere, finnes det andre måter å få frem poenget sitt enn de svarene TS har listet opp. 

Anonymkode: 1c055...829

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke noen av de svarene er innafor, uansett kontekst. Selv hvis den man svarer har skrevet noe enda styggere, finnes det andre måter å få frem poenget sitt enn de svarene TS har listet opp. 

Jeg er uenig med deg! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Teatrica said:

Jeg er uenig med deg! 

Det er din rett, og her uttrykker du det jo også på en måte som er innafor. Hvis du derimot hadde svart "jeg tror du er en j*** drittkjerring med syke meninger", så hadde det ikke vært innafor. Det er relativt enkelt med folkeskikk egentlig, og i TS sine sitater er det mye som mangler på den fronten. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er din rett, og her uttrykker du det jo også på en måte som er innafor. Hvis du derimot hadde svart "jeg tror du er en j*** drittkjerring med syke meninger", så hadde det ikke vært innafor. Det er relativt enkelt med folkeskikk egentlig, og i TS sine sitater er det mye som mangler på den fronten. 

Jeg sier ikke at alle sitatene til TS er innafor, men noen av dem er virkelig ikke hets (søren, jeg skriver hest hele tiden...).

Det ene sitatet der er faktisk mitt: Det er i en tråd der en mor snakker om sin voksne sønn, hvordan faren og moren "mistet respekten for han da han var i 20-årene fordi han ikke fikk seg (norsk) dame". Nå har han filippinsk dame og de har ikke hatt kontakt med sin egen sønn på 10 år... Det skinner godt igjennom i innlegget at de ikke økte respekten for han da han fikk seg utenlandsk kone. Mitt svar er da: ""Tror denne sønnen har det mye bedre uten dere altså"." Det er virkelig ikke hets altså!

En annen som ikke er mitt: "Er du 13 år eller?" om ei jente som vil ødelegge forholdet venninnen har til en kjæreste fordi venninnen er styggere ... Det ér virkelig slik at noen innlegg er så innihampen idiotiske, at det ikke er noe annet å svare. 

Ufint, uhøflig, barnslig, unødvendig, kanskje - men dette er ikke hets.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Teatrica said:

Jeg sier ikke at alle sitatene til TS er innafor, men noen av dem er virkelig ikke hets (søren, jeg skriver hest hele tiden...).

Det ene sitatet der er faktisk mitt: Det er i en tråd der en mor snakker om sin voksne sønn, hvordan faren og moren "mistet respekten for han da han var i 20-årene fordi han ikke fikk seg (norsk) dame". Nå har han filippinsk dame og de har ikke hatt kontakt med sin egen sønn på 10 år... Det skinner godt igjennom i innlegget at de ikke økte respekten for han da han fikk seg utenlandsk kone. Mitt svar er da: ""Tror denne sønnen har det mye bedre uten dere altså"." Det er virkelig ikke hets altså!

Men ville du sagt til noen i det virkelige liv at sønnen deres har det bedre uten dem?

• Liker 1
Skrevet (endret)

De som skriver slikt til andre på kg har ofte problemer med seg selv. Og ønsker og få ut frustrasjonen sin på andre for og selv føle seg bedre. Det skulle ikke vært lov. Det er utrolig lavmål men det beste er og ignorere det!

Endret av Misssummerwhinther
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Men ville du sagt til noen i det virkelige liv at sønnen deres har det bedre uten dem?

Jeg ville har gjort det ja. Hvis noen jeg kjente behandlet sønnen sin på denne måten så hadde ikke jeg hatt problemer med å si hva jeg tenker om saken.

Har aldri sagt noe her på kg som jeg ikke kunne sagt direkte til den det gjelder.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er uenig at kontekst er nødvendig. Uansett sammenheng så er det drøyt å ty til slik ordbruk. Det får meg til å lure på om folk oppfører seg slik mot hverandre IRL også. Når vi kommer med slike utsagn så er det ikke lengre debatt. Det er rett og slett usaklig, hvordan skal man kunne saklig argumentere mot noen som sier slike ting? 

• Liker 5
Skrevet
Zooey skrev (Akkurat nå):

Det er rett og slett usaklig, hvordan skal man kunne saklig argumentere mot noen som sier slike ting? 

Veldig godt poeng, og det er noe som får meg til å tro at folk bevisst tyr til drittslenging for å spore av en debatt. "Kjekt" å gjøre om man ikke lenger klarer argumentere for seg på et saklig grunnlag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger skriver folk ting som får dem til å virke fjerne/hjernedøde/dumme osv. Da skriver jeg at jeg synes det 🤭 Og gjerne også hvorfor. 

Anonymkode: 4f095...665

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg reagerer på, og synes er skummelt om det er representativt (for her kan jo folk få utløp for sitt sanne jeg ved å være anonyme), det er tendensen mange har til å sparke de som ligger nede. 
Som liksom virker som de nesten nyter å skrive nedsettende ting til de som er sårbare.
Lurer på hvorfor noen er sånn. Er nesten som at de blir provosert over at noen viser svakhet. 
Jeg også kan bli irritert og skrive litt sinte kommentarer til noen som oppfører seg dårlig, men jeg hadde aldri i verden fått noe ut av å skrive noe stygt/nedsettende    til noen som åpner seg om noe vanskelig og viser sårbarhet. 
Jeg føler at akkurat det er nesten litt sykt å gjøre, hvordan har man mage til å gjøre det liksom. 
Likevel føler jeg det skjer relativt ofte her på kvinneguiden..

Anonymkode: f9333...6c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med denne forhistorien så er jeg ganske sikker på at jeg ville ha gjort det. 

Selv om jeg mistenker de merkeligste innleggene her inne for å være troll, er det virkelig noen som trenger å bli fortalt at de er helt på bærtur...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært her i nesten 20 år. Og før så elsket jeg å diskutere, for det store flertallet holdt seg saklige. Nå gidder jeg ikke å prøve engang. Og synes det er en del her inne, som er virkelig stygge. Og da spesielt der TS, skriver om ting som personen sliter med, og man skjønner at TS, virkelig ikke har det bra, så virker det om å gjøre å trykke personen lengst mulig ned.

Jeg tåler veldig mye, men jeg og fikk en kommentar her, som var så ille, at den er som brent fast. 

Anonymkode: 05d72...952

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar det som regel som et kompliment når brukere tyr til personangrep mot meg. Da er diskusjonen vunnet og vedkommende er tom for argumenter.

Eventuelt er det en erkjennelse at enkelte personer er så vant til å vinne frem med ulike hersketeknikker i det virkelige liv, og blir frustrerte over at de ikke opplever den samme suksessen på nett. Tenker at det tross alt en viss læring for dem i det også. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...