stan Skrevet 4. juli 2021 #1 Skrevet 4. juli 2021 Når er det riktig å bruke dame, og når er det riktig å bruke jente? Barnet mitt sa dame om en person som jeg nok ville kalt jente. Så hva tenker dere er skillet? Og er det bedre å si dame til ei jente, enn å si jente til en dame? (Det tilsvarende gjelder for mann og gutt, kanskje vi trenger en tråd om det og?)
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #2 Skrevet 4. juli 2021 Jente til 18 år, deretter kvinne. Dame vil jeg tro du er fra 40 åra Anonymkode: e35ad...9d5 1
stan Skrevet 4. juli 2021 Forfatter #3 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jente til 18 år, deretter kvinne. Dame vil jeg tro du er fra 40 åra Anonymkode: e35ad...9d5 Men hvordan vet man om noen er fylt 18? Utseendet til kvinner i den alderen varierer veldig. De to vi traff i dag var neppe fylt 18, men minst like utviklet som kona. Ordet kvinne bruker jeg lite i dagligtale. Det er dame eller jente. Men kanskje det er feil. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #4 Skrevet 4. juli 2021 Jeg husker godt første gang et barn på bussen omtalte meg som "hun dama der". Jeg var 17, tror jeg, i hvert fall fortsatt tenåring. Jeg bruker også som regel jente eller dame i dagligtale. Og tenker kanskje at man er jente opp til 18, men ja, det er jo ikke så lett å se på folk om de er fylt 18. Den gangen som tenåring syntes jeg det var litt morsomt å bli kalt dame, og så kjente jeg meg voldsomt voksen. Det er vel derfor jeg husker det. Jeg tror det er innafor å bomme litt når det er snakk om ungdom og unge voksne. Jeg hadde ikke blitt fornærmet av å bli kalt jente nå som snart 40 heller, men jeg er for gammel til å kunne ta det som et kompliment nå (det er ingen som kan komme i skade for å tro at jeg er under 18 nå lenger). Anonymkode: 84f58...543
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #5 Skrevet 4. juli 2021 Vanskelig å si hvor grensa skal settes men jeg sier ikke om meg selv at jeg er en jente på 33 år i alle fall 😆 Synes også det er rart å bli referert til som "ei hyggelig jente" av andre - men det skjer. Er personene en generasjon eldre reagerer jeg ikke veldig. Avhengig av setting kunne jeg nok omtalt kvinner opp til midten/slutten av 20-årene som jente, fordi de er en del yngre en meg selv. Tror ikke jeg har kalt meg selv "jente" etter ca. 24-25... Anonymkode: 84302...07e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #6 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jente til 18 år, deretter kvinne. Dame vil jeg tro du er fra 40 åra Anonymkode: e35ad...9d5 Jeg er 40 nå, men vil alltid bli kalt jenta min av mannen min 💕 Anonymkode: 18880...d0a
GammelKaktus Skrevet 4. juli 2021 #7 Skrevet 4. juli 2021 Har nok heller ikke kalt meg jente etter 25 års alder, høres rart ut nå da... Tenker jo at når man har tippet 20 så er man kvinne.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #8 Skrevet 4. juli 2021 Alle som er myndige er kvinne. Å bli kalt jente er ikke et kompliment, det er å bli degradrert fra voksen til et barn. Anonymkode: 614c0...e66 2
Daria Skrevet 4. juli 2021 #9 Skrevet 4. juli 2021 (endret) Man bør i utgangspunktet ikke tiltale eller omtale noen over 20 som jente, det blir veldig fort nedlatende og degraderende. Jeg sluttet å omtale meg som jente, annet enn i enkelte faste uttrykk og omstendigheter (jeg vil alltid være Oslo-jente og dra på jenteturer) da jeg var rundt 25, og foretrekker kvinne framfor dame, hvertfall i omtale. At småbarn (og en og annen tenåringselev) kaller meg damen går helt greit (og jeg kan skrive en avhandling om å bli kalt unge dame, men skal la det være ). Endret 4. juli 2021 av Daria 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #10 Skrevet 5. juli 2021 Jeg sier jente kanskje til rundt 25 år? Så begynner jeg å si «dame» 😜 Anonymkode: 2dea2...b23
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #11 Skrevet 8. juli 2021 Jente 18, kvinne fram til 35, fra da av kjerring. Anonymkode: ffa49...b26
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #12 Skrevet 8. juli 2021 Her jeg bor sier vi jo ‘dama mi’ fra ungdommen av. Og i kontaktannonser o.l går det mye i ‘jeg er en jente på 28 år» osv . Ser de sier det fram til de er minst 35 år😄 Jeg tenker ikke noen forskjell mht alder mellom en dame og en kvinne. En kvinne er bare en litt mer finere måte å si dame får jeg inntrykk av at mange tenker. En dame er liksom litt streng og prektig. En kvinne er frigjort og selvstendig😇 Anonymkode: 19ace...b68
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #13 Skrevet 8. juli 2021 Jeg synes det føles rart ut når noen bruker jente om meg. Jeg er 31. Noen år siden var det enda ok, men etter jeg bikka 30 så føles det så rart ut når noen sier jente om meg. Bedre når ordet kvinne eller dame blir brukt. Anonymkode: ddd86...ccd
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #14 Skrevet 9. juli 2021 Under 30 er jente og alt over der er kjerring , i min verden . Anonymkode: 33dff...41f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå