Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Lurer på om noen kan noe om dette? Faren min og jeg kjøpte en leilighet sammen for 5 år siden og nå vil han overføre skjøtet på meg. Sånn at jeg eier 100%. Forskudd på arv eller gave?

jeg er litt redd for at jeg skal få utgifter på dette, formuesskatt eller lignende neste år. Er det noen som kan fortelle meg hvordan det er lurest å gjøre dette?

Anonymkode: af18b...4f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei. Lurer på om noen kan noe om dette? Faren min og jeg kjøpte en leilighet sammen for 5 år siden og nå vil han overføre skjøtet på meg. Sånn at jeg eier 100%. Forskudd på arv eller gave?

jeg er litt redd for at jeg skal få utgifter på dette, formuesskatt eller lignende neste år. Er det noen som kan fortelle meg hvordan det er lurest å gjøre dette?

Anonymkode: af18b...4f5

Hvis det er selveier så må du betale dokumentavgift på 2,5% av verdien av hans del som du får, forutsatt at det tinglyses. Spiller ingen rolle ifht dok.avgift om dere kaller det gave eller arveforskudd. 
Norge har ikke arv-/ gaveavgift lenger, men det kommer tilbake hvis rød/grønn regjering.

Formuesskatt får du hvis formuen er over et gitt nivå, uavhengig av om du har arvet, fått forskuddsarv eller gave - eller spart selv.

Hvis faren din har flere arvinger bør dere imidlertid avklare om verdiene skal avkortes i senere arv, og med hvilket beløp.

Anonymkode: af873...c31

AnonymBruker
Skrevet

Det unike i dette tilfellet er at faren lever, og da ansees dette som en gave og ikke forskudd på arv. Det betyr at du må betale dokumentavgift (2.5%) av det eiendommen ble omsatt for, som er pene ord for det du betalte for eiendommen.

Men, dersom det er død og du arver dette gjennom overføring etter død, så kan du få din ideelle arveandel med fritak på dokumentavgiften. 

Anonymkode: 4e924...8ac

Skrevet

Kan vel ordne det som forskudd på arv, og lage en urådighetsavtale på boligen. Da slipper du å tinglyse og betale 2,5% dok.avgift. Bare sørg for at pappaen din ikke har kreditorer på nakken som tar leiligheten fra deg... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...