Andungene Skrevet 4. juli 2021 #1 Skrevet 4. juli 2021 Jeg er gravid og har lagt på meg. Jeg har tidligere hatt veldig stabil vekt så det er nytt for meg. Jeg får plutselig lyst på mye rar mat. Jeg kan plutselig spise masse sylteagurk for eksempel. Mannen min kommenterer alt jeg spiser. Legen min har sagt at vekten min er helt fin og at jeg ikke skal bry meg, men mannen min mener jeg utnytter situasjonen fordi jeg er gravid. Mannen min kan ha litt rett i at jeg spiser mye rart, men jeg går hver dag og holder meg i form. Hvordan kan man få forklart en mann at det er vanlig at man går opp i vekt og at man spiser rare ting. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #2 Skrevet 4. juli 2021 Mannen din kan jo begynne med å lese seg opp på graviditet hvis han er helt blank. Økt appetitt er jo bare en liten ganske ubetydelig endring i kroppen din, det vil skje mye mer dramatiske ting. Laste ned apper som Helseoversikt eller Babyverden Gravid og barn, de retter seg også mot partner. Det er forøvrig ikke sånn at det er fritt frem å spise masse når man er gravid nødvendigvis, det er alltid lurt å tenke over hva man spiser og mengder mn Ellers ville jeg uansett ikke vært gift med noen som kommenterer negativt bog prøver å kontrollere min vekt og hva jeg spiser. Det høres ikke ut som noe bra forhold. Anonymkode: 72277...7f7 11
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #3 Skrevet 4. juli 2021 Jeg hadde faktisk bare bedt ham holde kjeft. Graviditet er unntakstilstand og så lenge du holder deg innenfor en normal vektoppgang så skal han ikke blande seg. Anonymkode: fb6a3...c00 18
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #4 Skrevet 4. juli 2021 Be han bygge et menneske sjæl. Anonymkode: 4b0cb...8da 22
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #5 Skrevet 4. juli 2021 Hvordan har du klart å lage barn med en sånn taper? Hvis han ikke har mer innsikt i kvinnekroppen, endringer som skjer etc så ville jeg bare gått. Anonymkode: e2eda...b43 9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #6 Skrevet 4. juli 2021 Her kommer det jo litt an på da. Spiser du ca like mange kalorier som før / det som er anbefalt akkurat der du er i graviditeten nå? Da er det i såfall selve graviditeten som gjør at du går opp, ikke maten. Er det sunt det du spiser? Eller går det mye i godsaker? Dette tenker jeg er noe man gjerne bør forsøke å begrense da ma bør ha et sunt kosthold under graviditeten. Hvor har du lagt på deg? Magen? Det skal man jo. Lår, hofter og rumpe? Det er også vanlig. Men om man er 2mnd på vei og f.eks har gått opp allerede 10kg, så er det jo sannsynligvis kostholdet. Kanskje han kan bli med på kontroll hos lege/jordmor/helsestasjon? Så kan du tilfeldigvis spørre de om vekten, hva som er vanlig osv. Ikke alle ser like slank ut og bare har mage. Noen legger på seg jevnt over også. Eller f.eks får mye vann i kroppen som vil forsvinne etter fødsel. Anonymkode: be64d...335 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #7 Skrevet 4. juli 2021 Huff, be han slutte å legge seg opp i hva du spiser. Det er helt normalt å legge på seg, ikke bare magen men også lår, rumpe osv. Jeg er vanligvis veldig slank men legger nå på meg et lite lag overalt selv om jeg spiser sunt. Synes det er godt å se hvor fantastisk kroppen er, som nå legger opp et lager og forbereder seg på perioden med amming. Anonymkode: 3d7c5...a0e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #8 Skrevet 4. juli 2021 Man skal legge på seg, også en generell fettprosent, og man må nødvendigvis spise mer for at kroppen skal få til det. Ulvehunger er vel kroppens måte å bygge reservene på. Det er slitsomt nok å være gravid om man ikke skal få spise som man ønsker selv. Be han holde tankene sine for seg selv. Anonymkode: 1803b...5c1 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #9 Skrevet 4. juli 2021 Han er vel redd for at du skal forfalle. Og ja man går opp i vekt, noen får strekkmerker, utvida underliv ein periode, rifter, endra bryster. Sånn er det... Det er individuelt, ein del damer kan man ikkje sjå har født tre barn liksom. Be han drite og dra neste gang han kaloriteller for deg. Mellom 12~16 kilo er god vektoppgang. Anonymkode: f1398...37d 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #10 Skrevet 5. juli 2021 For en tosk! Forklar han at det er legen din og jordmor som har ansvaret for å følge opp helsen din i svangerskapet, ikke han. Anonymkode: fe3e9...bcb
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #11 Skrevet 5. juli 2021 Sosiale medier ass. Man skal sulte seg under svangerskapet, føde en liten baby 2-3 uker for tidlig og ta selfie i push up bh og g-streng 4 dager etter fødsel for å bevise at kroppen ikke ble "ødelagt" av å bære frem et nytt liv. Tusen takk, Caroline Berg Eriksen. Anonymkode: 4a73d...b96 13
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #12 Skrevet 5. juli 2021 Wow, hvis han ikke klarer å akseptere at kroppen din endrer seg når du er gravid så er han virkelig ikke noe å samle på. 😶 Her endte jeg opp på 92 kilo da jeg var gravid, og fikk (selvsagt) ingen kommentarer fra mannen annet enn at magen min var fin. Alle kiloene og mer til forsvant under amme-perioden. Anonymkode: 98563...cdd 2
jaromei Skrevet 5. juli 2021 #14 Skrevet 5. juli 2021 Jeg kjenner jeg blitt oppgitt over noen menns reaksjoner på graviditet. Det viser jo kun til at han ikke har nok innsikt i hvordan en graviditet fungerer, og det er forsåvidt greit at en mann ikke vet alt om det. Men det er også greit å prøve å sette seg inn i hvordan den vordende moren har det. Nå har jeg en forståelsesfull mann fra før av, men jeg var veldig flink til å lese tekster til mannen min underveis i svangerskapet om alt fra hvordan babyen utviklet seg, og hvordan kroppen til en gravid forandret seg. Jeg slet i tillegg med ekstreme plager i bekkenet, noe man jo ikke kan fysisk se, men mannen tok det på største alvor. Det er trist å lese at mannen din tenker at du "utnytter" situasjonen. Det er jo en stor jobb å gå gravid, selv om selvfølgelig damer opplever det veldig forskjellig. Kroppen skal jo tross alt gro et lite menneske, og det stjeler mye krefter fra mor. Og det er helt vanlig med cravings og å få økt apetitt i et svangerskap. Og vektoppgang er jo totalt normalt, og ikke minst sunt for barnet. Her tror jeg det er viktig å ta en ordentlig prat, kanskje også ta ham med til jordmor, så han får høre hvordan ting egentlig er. Det hørtes ut som en ekstra stressfaktor du absolutt ikke trenger, at mannen teller hva du spiser og kommenterer alt. Jeg hadde smekka mannen min på fingrene hver gang han eventuelt hadde kommentert, for det hadde jeg ikke funnet meg i. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #15 Skrevet 5. juli 2021 Hvis alle trådene du oppretter er sanne skjønner jeg ikke hvorfor du er sammen med dette "sjarmtrollet"? Anonymkode: 85b5b...361 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #16 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis alle trådene du oppretter er sanne skjønner jeg ikke hvorfor du er sammen med dette "sjarmtrollet"? Anonymkode: 85b5b...361 Mmmhm? Anonymkode: c0adb...e80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå