Gjest Violetta Skrevet 13. september 2005 #1 Skrevet 13. september 2005 En time før leggetid sier jeg til niåringen at hun må tenke på om hun skal ha mer å spise før hun skal legge seg. Hun spiser en pære, det er ikke mer enn halvannen time siden middag. Så, fem minutter før leggetid "er hun så sulten". Jeg sier beklager, det er for seint, det burde du tenkt på før. Så er det gråt og surmuling, kjefting og slåing i dører, før hun endelig kommer seg til køys og ligger og kjefter høyt for seg selv. Jeg sier god natt og overhører forøvrig kjeftingen. Er jeg for streng når jeg ikke gir etter? Hun har samme leggetid hver kveld så klart.
Gjest Xavia Skrevet 13. september 2005 #2 Skrevet 13. september 2005 Jeg synes ikke du har vært for streng. Hun har jo fått sjanse til å spise. Vi kan ha det likedan her, og jeg kjører nokså lik linje som deg. (Min jente fyller 9 neste måned.)
Nellie Cortado Skrevet 13. september 2005 #3 Skrevet 13. september 2005 Nei jeg syns ikke du er for streng. Hun fikk da beskjed om det var kveldsmat. Det er jo vanlig at unger prøver å dra ut leggetiden ved å finne på slike ting. Kan jo kansje hende at hun var sulten, men da vet hun det til i morgen at hun må si fra litt før.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #4 Skrevet 13. september 2005 kanskje felles kveldsmåltid hadde vært mulig? Synes det er lettere å få barna til å spise godt om hele fam. spiser sammen på kvelden. Kommer vel litt an på aldersammensetning og mye annet også da. Her har vi barn på 7 mnd., 3 og 8 år og da er kveldsmat i 7-tida passe for alle.
Gjest Violetta Skrevet 13. september 2005 #5 Skrevet 13. september 2005 kanskje felles kveldsmåltid hadde vært mulig? Synes det er lettere å få barna til å spise godt om hele fam. spiser sammen på kvelden. Kommer vel litt an på aldersammensetning og mye annet også da. Her har vi barn på 7 mnd., 3 og 8 år og da er kveldsmat i 7-tida passe for alle. ← Det er bare meg og henne. Vi spiste som sagt middag halvannen time før, jeg er langt fra sulten jeg da. Vi sitter jo sammen når hun spiser, bare at jeg ikke spiser...
vixen Skrevet 13. september 2005 #6 Skrevet 13. september 2005 Hvis det nå er sant at hun var SÅÅ sulten, kan det jo by på problemer utover kvelden/natta. Jeg husker at jeg selv brukte lang tid på å sovne(til mine foreldres store ergrelse...), og var jeg sulten i tillegg var det helt umulig... -viXen-
Gjest Violetta Skrevet 13. september 2005 #7 Skrevet 13. september 2005 Hvis det nå er sant at hun var SÅÅ sulten, kan det jo by på problemer utover kvelden/natta. Jeg husker at jeg selv brukte lang tid på å sovne(til mine foreldres store ergrelse...), og var jeg sulten i tillegg var det helt umulig... -viXen- ← Så du mener jeg burde gitt etter da eller?
Trebarnsmor Skrevet 13. september 2005 #8 Skrevet 13. september 2005 Vi har det samme opplegget her.Med en 9 åring og 6 åring.Det er så typisk at de prøver seg.Men nå har de sluttet med det, for både jeg og mannen har gitt dem beskjed og så nektet om de spør en halv time etter.De har lært, og tatt oss på alvor.Jeg syns IKKE du er streng. Her sitter mine tre i sammen og spiser.Jeg og mannen står på kjøkkenet.Vi begge lager matboksene klare og jeg lager mere mat om de vil ha. Her har det tilogmed hendt at de har spist skiver, kledd på seg pysjen, pusset tennene, lagt seg.Dermed komme ut og si "jeg er mere sulten".Da har jeg sagt Go natt, du har fått mat du.Og du hadde ikke forlatt bordet om du var mere sulten. Det er KUN for å dra ut tiden.Utrolig vanlig at barn gjør det
Gjest allium Skrevet 13. september 2005 #9 Skrevet 13. september 2005 Det der er så vanskelig. Min niåring er ganske så lang og tynn, og selv om jeg i prinsippet er enig med deg, klarer jeg ikke alltid å være konsekvent. Men vi har ihvertfall kommet frem til at hvis han sier nei til tilbudet om kveldsmat, for så å ombestemme seg, må han fikse brødskiven selv.
Gjest Violetta Skrevet 13. september 2005 #10 Skrevet 13. september 2005 Jeg trøster meg med at hun spiser godt til vanlig, så om hun "hopper over" et måltid tåler hun det. Og hun har roet seg nå da.
Chiquita Skrevet 13. september 2005 #11 Skrevet 13. september 2005 Ja, jeg synes at du er for streng Vi spiste som sagt middag halvannen time før, jeg er langt fra sulten jeg da. ← Men du forventer at jenta skal være sulten 1,5 time etter middagen...? Jeg hadde nok heller ikke vært sulten da, og jeg tviler på at jenta di er sulten etter 1,5 time. Men etter 2,5 time (ved sengetid) så er hun kanskje litt mer sulten. Så jeg tror at det er reelt at hun er mer sulten ved sengetid, enn etter 1,5 time etter middagen...
vixen Skrevet 13. september 2005 #12 Skrevet 13. september 2005 Syns absolutt ikke du skal gi etter og la det bli en vane at hun kan holde på med å drøye ut leggetiden. Det var mer ment som et tips om at det er ikke sikkert det er drøye ut hun faktisk gjør. Har hun til vane å drøye tida, skjønner jeg at du ikke gir etter lenger, men er det et engangstilfelle så er jenta kanskje bare sulten... Jeg har ingen fasit her da. Du må nesten se an det hele. Tenkte bare å dele min egen opplevelse ettersom jeg selv var sen til å sovne og ofte rakk å bli sulten før jeg sovnet. -viXen-
Gjest Violetta Skrevet 13. september 2005 #13 Skrevet 13. september 2005 Ja, jeg synes at du er for streng Men du forventer at jenta skal være sulten 1,5 time etter middagen...? Jeg hadde nok heller ikke vært sulten da, og jeg tviler på at jenta di er sulten etter 1,5 time. Men etter 2,5 time (ved sengetid) så er hun kanskje litt mer sulten. Så jeg tror at det er reelt at hun er mer sulten ved sengetid, enn etter 1,5 time etter middagen... ← Ja hva mener du jeg skal gjøre, utsette leggetiden i tilfelle hun er sulten?
Nellie Cortado Skrevet 13. september 2005 #14 Skrevet 13. september 2005 Unger skjønner også det at mat er en lur måte å dra ut tiden på. De prøver seg på den "stakkars meg som sulter" løsningen. Den gir mer sympati enn "jeg vil se på tv eller leke" løsningen. Man får jo litt dårlig samvittighet hvis man kansje tror de virkelig er sultne. Men de må jo også lære seg at man holder seg innenfor rutinene og at man ikke blir servert når det passer de.
Gjest Violetta Skrevet 13. september 2005 #15 Skrevet 13. september 2005 Syns absolutt ikke du skal gi etter og la det bli en vane at hun kan holde på med å drøye ut leggetiden. Det var mer ment som et tips om at det er ikke sikkert det er drøye ut hun faktisk gjør. Har hun til vane å drøye tida, skjønner jeg at du ikke gir etter lenger, men er det et engangstilfelle så er jenta kanskje bare sulten... Jeg har ingen fasit her da. Du må nesten se an det hele. Tenkte bare å dele min egen opplevelse ettersom jeg selv var sen til å sovne og ofte rakk å bli sulten før jeg sovnet. -viXen- ← Ja hun pleier ofte å drøye ut tiden, og det kan ofte bli seint før hun endelig sovner. Og det går hardt ut over morgendagen.
Chiquita Skrevet 13. september 2005 #16 Skrevet 13. september 2005 Nei, jeg vet ikke hva du kan gjøre - men jeg synes det er litt strengt å si "kveldsmat nå, 1,5 time etter middagen, eller ingenting" For du har vel sikkert ikke mulighet til å ta middagen tidligere heller (for da hadde du sikker gjort det) Så jeg vet ikke - men jeg synes at det er litt strengt ja
Gjest Violetta Skrevet 13. september 2005 #17 Skrevet 13. september 2005 Nei, jeg vet ikke hva du kan gjøre - men jeg synes det er litt strengt å si "kveldsmat nå, 1,5 time etter middagen, eller ingenting" For du har vel sikkert ikke mulighet til å ta middagen tidligere heller (for da hadde du sikker gjort det) Så jeg vet ikke - men jeg synes at det er litt strengt ja ← Vanligvis spiser hun en brødskive eller to på den tiden, men av og til tar hun bare en frukt. Jeg skjønner jo poenget ditt, men jeg har ikke mulighet til å forskyve middagen fremover.
Chiquita Skrevet 13. september 2005 #18 Skrevet 13. september 2005 Jeg skjønner at du ikke har mulighet til det. om hun vansligvis spiser bra, så er det vel ikke noe problem - men de gangene hun spiser bare en liten frukt. Kan du ikke da lage klar en skive og legge i kjøleskapet og ha i bakhånden om det viser seg at hun ikke sovner pga sult... Eller - hun skjønner kaskje raskt å utnytte den situasjonen. Men som andre her vel sa - er det bare en gang i mellom så er det vel ikke noen krise
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #19 Skrevet 13. september 2005 Nei, du er ikke for streng i det hele tatt. Hun bør lære seg at det finnes grenser og at de faktisk holdes konsekvent, eller smister hun respekten for reglene i deres hus.
Gjest Piper Skrevet 13. september 2005 #20 Skrevet 13. september 2005 (endret) Jeg syns dere spiser middagsmaten for sent, for hvem er egentlig sulten en og en halvtime etter middag? Det er jo da du mener hun bør finne seg noe å spise. Kanskje dere burde spise middagen noen timer før, for da er hun kanskje sulten når du spør henne. Endret 13. september 2005 av Piper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå