Gå til innhold

B-preparat hos Volvat/privat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å få b-preparater (som valium, paralgin forte eller tramadol) privat enn hos fastlegen?

Anonymkode: 62e7d...bce

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke spørre fastlegen........?

Anonymkode: e6858...4a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke spørre fastlegen........?

Anonymkode: e6858...4a4

Det var ikke spørsmålet.

Men jeg har en streng lege.🙄

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men kommer an på hvem du treffer.

Anonymkode: abc43...7c5

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var ikke spørsmålet.

Men jeg har en streng lege.🙄

Er vel en grunn til at legen din er streng. Bra lege!

Anonymkode: cddcb...f42

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed fra Volvat at de ikke gir ut b-preparat. Fikk samme beskjed hos de dropin

Anonymkode: cb399...2bb

AnonymBruker
Skrevet

Uten at jeg kan vise til noe offisielt, vil jeg virkelig tro at privatleger (generelt leger som egentlig ikke kjenner deg) ikke skriver ut a- og b-preparater. Det er bra at de er strenge. 

Anonymkode: 751b4...0fe

AnonymBruker
Skrevet

De er leger, så de kan nok teknisk sett skrive det ut på lik linje som fastlegen. Om de kommer til å gjøre det etter en 15 minutters konsultasjon med en ny pasient som tilsynelatende ikke får utskrevet de samme preparatene fra sin fastlege er et annet spørsmål..

Anonymkode: 43de1...36e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk beskjed fra Volvat at de ikke gir ut b-preparat. Fikk samme beskjed hos de dropin

Anonymkode: cb399...2bb

Jeg vil tro at dette er grunnregelen, uten at jeg egentlig vet. Får de først rykte på seg for å være slepphendte med reseptene på B-preparater, kan de fort havne i en situasjon der de tiltrekker seg kunder som nettopp vil ha B-preparater, og så miste retten til å forskrive B-preparater. Det vil de naturligvis unngå.

Anonymkode: a69f2...345

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror de ikke har så lyst til å skrive ut dette, men kanskje kan du få en liten pakke. Hvis fastlegen ønsker å ha en streng linje (for å unngå at du blir avhengig) så ønsker jo ikke en privat lege å sabotere dette. Det er jo ikke for å være kjip. 

Anonymkode: 2240f...7f2

AnonymBruker
Skrevet

Var ikke dette noe av grunnen til at vi fikk fastlegeordningen? Slik at én lege skal kunne følge med? At man ikke kan doktor-shoppe? 

Anonymkode: 7e236...fa1

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ja. Det kan de. Men ikke til problemer/smerter som har vart over tid -det er fastlegen som skal følge opp. Legevakt/private legevakter / lege skriver kun ut resept på b-preparat ved typiske akutte skader som feks brudd. Det er veldig strengt ifht resept på vanedannende medisiner og legene følges tett opp ifht dette. I verste fall kan de miste retten til å skrive resepter ved mistanke om feil/misbruk.

Så hvis dette er et behov du har på noe du har hatt over tid -feks ryggsmerter etc -ting som IKKE er akutt idag -så får du neppe resept.

Anonymkode: 1598c...df1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er leger på lik linje som andre, så hvis de ikke har noen begrensninger i sin lisens, så kan de skrive ut resepter til deg. 

Anonymkode: e795b...2f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...