Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Vi lurer på å søke om å bli besøkshjem for et lite barn på alder med vårt eget. Noen som har noen erfaringer eller tips? Noe spesielt vi må ta tenke på før vi evt bestemmer oss? Er et friskt barn, så vet ikke hva som kan "gå galt" bortsett fra at det såklart blir travelt de helgene 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe spesielt. Være obs på at en del barn som trenger besøkshjem kan oppleves mer krevende enn andre, bare. 

Anonymkode: 9c987...a6c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Anonym6789 skrev (39 minutter siden):

Hei! 

Vi lurer på å søke om å bli besøkshjem for et lite barn på alder med vårt eget. Noen som har noen erfaringer eller tips? Noe spesielt vi må ta tenke på før vi evt bestemmer oss? Er et friskt barn, så vet ikke hva som kan "gå galt" bortsett fra at det såklart blir travelt de helgene 

Hva mener du med friskt barn? 

Anonymkode: b13c4...73c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at selv friske barn som trenger avlastning krever en god del. Greit å vite at det ikke alltid går på skinner. 

Anonymkode: fe32d...c00

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Pass på å ha klare avtaler fra start, så det ikke blir konflikter. Hva skal sendes med barnet, hva skal dere stå for, hvilke muligheter har dere til å avlyse eller bytte helg hvis det skjer noe ekstraordinært i deres liv, er det greit at dere blir spurt om å bytte eller ha barnet ekstra, og hvor lang tid i forveien skal det i såfall avtales? Kan barnet fortsatt komme til dere hvis barnet er sykt eller noen av dere er syke, skal barnet hjem hvis noe av dette skjer mens barnet er hos dere? Skal dere hente og levere barnet som en del av "jobben", eller skal foreldrene gjøre dette osv. Alt dette er veldig greit å ha avklart på forhånd, så man slipper diskusjoner og irritasjon underveis.

Vi var besøkshjem for to friske barn, og de krevde en god del mer enn våre egne. Det er jo en grunn til at man trenger besøkshjem, og denne grunnen vil ofte prege barna selv om de er friske. Men det var bare en helg i måneden, så det gikk fint. Vi måtte slutte fordi foreldrene trengte mer avlastning og ønsket å utvide til annenhver helg. Det ble for mye for oss og våre barn, og det var best for barna å kun ha ett besøkshjem å forholde seg til, så da sluttet vi når de fant noen andre som var villig til å påta seg dette.

Anonymkode: e0228...fbf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min erfaring er at selv friske barn som trenger avlastning krever en god del. Greit å vite at det ikke alltid går på skinner. 

Anonymkode: fe32d...c00

Dette! Jeg gikk selv i avlastningshjem grunnet mamma trengte avlasting etter å forlatt min far som banket henne og misbrukte meg og min søster,og de første årene var jeg et englebarn før traumene innhentet meg. Det ble netter med mareritt,mye tårer hvor alt jeg ville var å være med mamma,mye utrygghet osv og dette ble for mye for mine besøksforeldre å takle noe som gjorde alt mye verre. Ingen barn som trenger besøkshjem er uten problemer eller bagasje 

• Liker 2
Skrevet

Ts her. Med "friskt" mener jeg ingen diagnoser/spesielle behov som gjør barnet ekstra krevende, og barnet har det ikke vanskelig hjemme bortsett fra at foreldrene har lite nettverk og trenger denne avlastningen. 

Forstår såklart at det uansett blir krevende med et fremmed barn som ikke er kjent her. 

Takk for svar, praktiske ting som henting/levering som er nevnt over har vi ikke tenkt på! 

• Liker 2
Skrevet

Vi har vært besøkshjem i 8 år for samme gutten, han hadde null diagnoser men det ble e kamp med mor hver eneste gang og det ble derfor til t vi gav oss, og ungene i huset ba om at vi ikke skulle få flere inn

Skrevet
tasjansen skrev (5 minutter siden):

Vi har vært besøkshjem i 8 år for samme gutten, han hadde null diagnoser men det ble e kamp med mor hver eneste gang og det ble derfor til t vi gav oss, og ungene i huset ba om at vi ikke skulle få flere inn

Hvordan kamp? At hun var imot besøkshjemordningen?

• Liker 1
Skrevet

Dårlig ide. Dersom dere skal være besøkshjem, bør det egne barnet være tenåring eller enda eldre, og i tillegg ha en innstilling hvor vedkommende ønsker dette selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er avlastningshjem for et barn som er yngre enn mine egne, barnet et friskt og gammel nok til å kle seg selv og spiser selv osv… men krever likevel myyyyyee. Og du skal jo samarbeide med foreldre/fosterhjem og du har kanskje andre regler enn barnets hjem, så det er ikke lett for barnet som må forholde seg til alle forskjellige regler osv. Dette kan føre til at barnet blir urolig eller usikker eller ikke lyer eller har en oppførsel du ikke liker. I tillegg har barn som treng avlastning kanskje andre problem enn det du forventer. Vi har verdens søteste barn på helgebesøk men både jeg og barna mine er veldig slitne når helga er over.  Vi er veldig glad i barnet, men jeg må vær ærlig å si at det er litt hardt til tider. 

Anonymkode: 2c762...bf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym6789 skrev (6 timer siden):

Ts her. Med "friskt" mener jeg ingen diagnoser/spesielle behov som gjør barnet ekstra krevende, og barnet har det ikke vanskelig hjemme bortsett fra at foreldrene har lite nettverk og trenger denne avlastningen. 

Forstår såklart at det uansett blir krevende med et fremmed barn som ikke er kjent her. 

Takk for svar, praktiske ting som henting/levering som er nevnt over har vi ikke tenkt på! 

Og disse foreldrene  har fått innvilget dette? Og det at de trenger avlasting sier jo noe. Det er mange der ute som ikke har nettvert uten at de har besøkshjem av den grunn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og disse foreldrene  har fått innvilget dette? Og det at de trenger avlasting sier jo noe. Det er mange der ute som ikke har nettvert uten at de har besøkshjem av den grunn

Det er ikke uvanlig å få innvilget dette...

Anonymkode: a4338...f9a

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke uvanlig, og det kan være veldig mange grunner til det.

Mange flere uten nettverk burde gjerne fått avlastning, når man stadig leser at foreldre vurderer adopsjon fordi de er så sliten. Vi har ulike forutsetninger og situasjoner her i livet

Endret av Anonym6789
  • Liker 2
Skrevet
Anonym6789 skrev (På 5.7.2021 den 13.17):

Hvordan kamp? At hun var imot besøkshjemordningen?

Beklager sent svar men vi var på farten i går , så det ble ikke så mye tid til pc, nei hva skal jeg si, de satte de mest merkeligste kravene, som at han ikke måtte være ute etter kl 1800 fordi han pleide å legge seg tidlig, at han ikke fikk spise enkelte matsorter, uten noen grunn, faren sa noe annet. Vi fikk han om sommeren etter at han hadde vært på 4 ukers ferie med foreldrene og han var sliten og ville mest være hjemme men nei det fikk han ikke, vi fikk beskjed om at ingen av ungene våre eller vi selv fikk ha gjester på mat eller noe sånt når han var der, om folk kom innom skulle vi bare si nei at de ikke kunne komme inn, ungene fikk ikke lov å være sammen med andre venner når han var der fordi han ikke likte det, alt dette i følge mor men ikke i følge han eller faren

Skrevet
tasjansen skrev (1 time siden):

Beklager sent svar men vi var på farten i går , så det ble ikke så mye tid til pc, nei hva skal jeg si, de satte de mest merkeligste kravene, som at han ikke måtte være ute etter kl 1800 fordi han pleide å legge seg tidlig, at han ikke fikk spise enkelte matsorter, uten noen grunn, faren sa noe annet. Vi fikk han om sommeren etter at han hadde vært på 4 ukers ferie med foreldrene og han var sliten og ville mest være hjemme men nei det fikk han ikke, vi fikk beskjed om at ingen av ungene våre eller vi selv fikk ha gjester på mat eller noe sånt når han var der, om folk kom innom skulle vi bare si nei at de ikke kunne komme inn, ungene fikk ikke lov å være sammen med andre venner når han var der fordi han ikke likte det, alt dette i følge mor men ikke i følge han eller faren

Oi så slitsomt. Og merkelig av mor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...