Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fins det noen her som vet noe om dette?: 

Min mann og meg har ca 600k tilsammen i gjeld som vi har hos veldig mange forskjellige og som såklart har gått til anmerkning 😔 Vi er gift. ( Han har 500 av dem) 

Fins det NOE annet man kan gjøre enn gjeldsordning når inntektene våre nå øker? Vi har vært syke begge to flere år, men er på vei videre med jobb og uføretrygd. Vi eier ikke hus som kan taes pant i.. hva kan man egentlig gjøre? 

Anonymkode: a65a0...b54

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva man kan gjøre? Kutte utgiftene og selge unna alt dere ikke absolutt behøver, og betaler ned gjelda. Selvsagt.

Anonymkode: c30fa...3d4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det har vi da såklart gjort for leeeenge siden, bortsett fra at vi ikke har hatt penger til annet enn mat, husleie og strøm samt internett ( fordi sønnen går på skole) 

Ikke nødvendig å være frekk da. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har vi da såklart gjort for leeeenge siden, bortsett fra at vi ikke har hatt penger til annet enn mat, husleie og strøm samt internett ( fordi sønnen går på skole) 

Ikke nødvendig å være frekk da. 

Syntes ikke jeg var frekk, så beklager at du fikk den oppfatningen. 🤷‍♀️
Dersom inntekten deres nå øker så har dere vel mulighet til å betale ned mer på gjelda fremover ? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags gjeld er dette? kredittkort? forbrukslån? private lån?

Anonymkode: 1bb44...16d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi behøver mer info. 

Anonymkode: eb58a...c5f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere må øke inntektene og senke forbruket. Selge alt dere ikke trenger, finne billigere bosted. Forhandle bedre avtaler med kreditorene. Nytter ikke det, og dere iløpet av 15 år ikke klarer å betale det ned (bruk statens livsoppholdssatser) kan dere søke gjeldsordning.

Anonymkode: 310d8...ce6

• Liker 3
Skrevet

Det kommer an på hva du mener med at inntekten øker. Alternativ til gjeldsordning er jo da å betale gjelden med den økte inntekten 🤷

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her: 

Gjelden er blanding av billån ( måtte gi butikken tilbake bilen når vi mister jobbene)bidragsgjeld, kredittkort, forbrukslån, og små kreditorer man ikke klarte betale i sin tid. Tilogmed gammel strøm. Inntekten øker nå fordi man går fra aap og til lønn, og ja, man må jo betale. Men de vil jo bare sende trekk i lønnen og da får jo bare èn av dem til den er nedbetalt osv. Det vil jo sikkert ta 25 år! Høy rente osv. 

Jeg går nå over til uføretrygd fordi jeg er syk, så går litt opp. Vi har felles økonomi, så jeg prøver å vende alle steiner i håp om mulighetene. 

Vi har solgt alt vi kan, flyttet fra østlandet og til en MYE billigere leilighet ( ned fra 12000 pr mnd til 7500) 

Men vi har IKKE forhandlet?! Da må kanskje alle bli med på en eventuell plan da..? Dumt å forhandle om mindre rente og så får vi ikke betalt NOE fordi noen andre får alt.. uff så fortvilende... 😥

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt gjeldsrådgiver i NAV. Da sørger dere for å få en totaloversikt, og legger opp en plan.

Anonymkode: 71696...dad

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen: vi bruker ca 5000 pr mnd i mat, oss to voksne med sønn( tenåring) og ingenting annet enn strøm ( 300-1000 pr mnd ettersom) tlf 249 pr pers, forsikring ( 1000,- som er både innbo, bil og reise) og 850 i internett. ( Får ikke annet pga anmerkninger) 

Da er det igjen ca 1500,- ish, til bensin, lege, medisiner og annet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kontakt gjeldsrådgiver i NAV. Da sørger dere for å få en totaloversikt, og legger opp en plan.

Anonymkode: 71696...dad

Takk! Det kan jeg jo gjøre! Jeg har oversikt men de kan kanskje finne mulighetene mer enn meg som ser meg blind på det... 

• Liker 1
Skrevet

Har dere prøvd gjeldsrådgivning hos nav ?...?

AnonymBruker
Skrevet
On 7/4/2021 at 11:03 AM, AnonymBruker said:

Syntes ikke jeg var frekk, så beklager at du fikk den oppfatningen. 🤷‍♀️
Dersom inntekten deres nå øker så har dere vel mulighet til å betale ned mer på gjelda fremover ? 

Jeg er enig i at du er frekk. 

Anonymkode: 47f41...d52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts igjen: vi bruker ca 5000 pr mnd i mat, oss to voksne med sønn( tenåring) og ingenting annet enn strøm ( 300-1000 pr mnd ettersom) tlf 249 pr pers, forsikring ( 1000,- som er både innbo, bil og reise) og 850 i internett. ( Får ikke annet pga anmerkninger) 

Hvordan har dere utgifter til bil ut over lånet når dere har måtte levert tilbake bilen? 🤔

Anonymkode: 10956...db4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts her: 

Gjelden er blanding av billån ( måtte gi butikken tilbake bilen når vi mister jobbene)bidragsgjeld, kredittkort, forbrukslån, og små kreditorer man ikke klarte betale i sin tid. Tilogmed gammel strøm. Inntekten øker nå fordi man går fra aap og til lønn, og ja, man må jo betale. Men de vil jo bare sende trekk i lønnen og da får jo bare èn av dem til den er nedbetalt osv. Det vil jo sikkert ta 25 år! Høy rente osv. 

Jeg går nå over til uføretrygd fordi jeg er syk, så går litt opp. Vi har felles økonomi, så jeg prøver å vende alle steiner i håp om mulighetene. 

Vi har solgt alt vi kan, flyttet fra østlandet og til en MYE billigere leilighet ( ned fra 12000 pr mnd til 7500) 

Men vi har IKKE forhandlet?! Da må kanskje alle bli med på en eventuell plan da..? Dumt å forhandle om mindre rente og så får vi ikke betalt NOE fordi noen andre får alt.. uff så fortvilende... 😥

Sett opp oversikt nøyaktig hva dere skal betale hver enkelt. Se om det er noen småsummer dere klarer å få betalt ut raskt. Jo færre lån dere har å betale på, jo bedre. Finn ut hva renten er på hvert enkelt lån, og prioriter deretter hva dere må betale først. Ring rundt til de ulike kreditorene og forhandle rente. Få alt skriftlig. Ta med alt i banken og vis til hva dere har fått til. Spør om det er mulig å få samlet galskapen i ett lån der. 

Anonymkode: 3a48f...d17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere får billigere mobilabb. Sammenligne på nett. Hvorfor forsikring på bil som er levert tilbake? Hvorfor reiseforsikring når dere ikke har råd til reise? Sjekk flere internettleverandører. 

En annen ting dere kan gjøre er å se etter muligheter for mer inntekt. Er noen av dere handy? Hjelpe folk med nedvask, strikke på bestilling, sette sammen IKEA-møbler, klippe plen osv? Hva bidrar ungdommen med? 

Anonymkode: 3a48f...d17

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjeldsrådgiver NAV er et bra tips. Dersom dere har mulighet for å få låne privat er det en mulighet. Da kan dere komme med er tilbud til alle kreditorer. Er 600 000 inkl renter og omkostninger? Har dere trekk i inntekt nå? 

Anonymkode: aa7f4...6a7

AnonymBruker
Skrevet

Dekningsloven 2-7 fjerde ledd har en åpning fo dere:

"Bortsett fra ved innfordring av krav som nevnt i § 2-8 første ledd bokstav a-d, kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem.:

Det denne regelen sier er at dersom dere tar alt overskuddet deres og fordeler det likt på kreditorene så er det ikke lov å ta trekk i lønn. Forutsatt at det er private kreditorer ikke offentlig som f.eks skatt.

Det som er viktig er å holde adskilt hva som er hans og hva som er ditt. Du har din inntekt og din gjeld. Dersom du ikke har trekk i inntekt i dag så tar du å regner ut hvor mye overskudd du har etter at nødvendige utgifter til livsopphold er trukket fra. Dette er strengt. Det finnes satser på livsopphold i tillegg kommer husleie og strøm, f.eks barnehage, SFO, andre utgifter kan også være nødvendige. Netflix og store poster til klør og sminke vil ikke være nødvendig. 

Det overskuddet du sitter igjen med deler du likt på kreditorene og betaler hver og en av dem Ta deretter kontakt og informer dem om at du ønsker en formell avtale der du betaler med det overskuddet du kan. Forklar hvordan du har beregnet og vìs til bestemmelsen i loven. Etter denne regelen må de nesten gå med på det fordi de har ikke lov til å trekke deg i lønn når du gjør det du kan. Mannen gjør det samme med sin inntekt og gjeld. Har dere allerede trekk i lønn tar dere overskuddet dere får når inntekt øker, og betaler dette likt til kreditorer. Informer om pågående trekk og at når trekkperioden er over vil dere ta med det dere får ekstra tilgjengelig å fordele likt. Dersom den som har utleggstrekk ikke får innfridd i trekkperioden blir også denne med i fordelingen når trekket er over på lik linje med de andre. Be dem om å bli med på avtalen i forkant. Hvis ikke risikerer der at de sender den forespørsel om nytt trekk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dekningsloven 2-7 fjerde ledd har en åpning fo dere:

"Bortsett fra ved innfordring av krav som nevnt i § 2-8 første ledd bokstav a-d, kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem.:

Det denne regelen sier er at dersom dere tar alt overskuddet deres og fordeler det likt på kreditorene så er det ikke lov å ta trekk i lønn. Forutsatt at det er private kreditorer ikke offentlig som f.eks skatt.

Det som er viktig er å holde adskilt hva som er hans og hva som er ditt. Du har din inntekt og din gjeld. Dersom du ikke har trekk i inntekt i dag så tar du å regner ut hvor mye overskudd du har etter at nødvendige utgifter til livsopphold er trukket fra. Dette er strengt. Det finnes satser på livsopphold i tillegg kommer husleie og strøm, f.eks barnehage, SFO, andre utgifter kan også være nødvendige. Netflix og store poster til klør og sminke vil ikke være nødvendig. 

Det overskuddet du sitter igjen med deler du likt på kreditorene og betaler hver og en av dem Ta deretter kontakt og informer dem om at du ønsker en formell avtale der du betaler med det overskuddet du kan. Forklar hvordan du har beregnet og vìs til bestemmelsen i loven. Etter denne regelen må de nesten gå med på det fordi de har ikke lov til å trekke deg i lønn når du gjør det du kan. Mannen gjør det samme med sin inntekt og gjeld. Har dere allerede trekk i lønn tar dere overskuddet dere får når inntekt øker, og betaler dette likt til kreditorer. Informer om pågående trekk og at når trekkperioden er over vil dere ta med det dere får ekstra tilgjengelig å fordele likt. Dersom den som har utleggstrekk ikke får innfridd i trekkperioden blir også denne med i fordelingen når trekket er over på lik linje med de andre. Be dem om å bli med på avtalen i forkant. Hvis ikke risikerer der at de sender den forespørsel om nytt trekk.

Enig i den, krev også å betal hovedstol først hvis det er hos inkasso. Når hovedstol er betalt så stopper det hvertfall å vokse. 

Anonymkode: fad31...24a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...