Gå til innhold

Har ikke vært hos tannlegen på 25 år...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alt gikk bra, helt til bedøvelsen var satt. Skulle til å borre å det gikk ikke. Smertefullt så det ble avbryt av tannlegen

Så leit at du opplevde dette! Jeg trodde de aller fleste tannleger idag var så god på å sette bedøvelse at man ikke kjenner noen ting? Hadde tannlegen en forklaring på hvorfor det var så smertefullt for deg å borre, med bedøvelse?

Anonymkode: 875ed...cff

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Narkosepasient fikk jeg beskjed av tannlegen at jeg var på første konsultasjonstime. Etter røntgen så sa h*n at jeg måtte fylle så og så mange tenner og da "skrekk" jeg forskrekket NEI! Jeg vil ikke! Og da fikk jeg tilbud om å bli satt på TOO-team`s venteliste. Takket nei. Da ble det satt opp samtale timer med tannpleier for å forbrede meg til en vanlig tannlegetime med mange forskjellige triks og påvenning av tannlege utstyr. Fullførte samtaletimer og dagen kom der jeg skulle ha borring og fylling av to tenner som en start. Alt gikk bra, helt til bedøvelsen var satt. Skulle til å borre å det gikk ikke. Smertefullt så det ble avbryt av tannlegen som sa jeg var narkosepasient en gang til. At de kunne ikke hjelpe meg om jeg ikke ville det. Så da dro jeg hjem og tenkte på saken. Og bet tennene sammen og kontaktet tannlegen og sa h*n hadde helt rett i alt!

Den tiden frem til narkose dagen er et kapitel for seg selv. Så livredd og angstfyllende tid. Men det er det beste som har skjedd meg på et tannlegekontor. Jeg fikk hjelp og er livsglad igjen i dag. Sånn ble jeg narkose pasient.

Anonymkode: 1dbf9...faf

Så du prøvde ikke en gang å få hjelp for angsten?

Anonymkode: 50370...c0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og nå må jeg rett og slett. Har så utrolig store smerter, har hatt det i lang tid, men har ikke klart å gå til tannlegen. Nå er det en konstant smerte i nesten halve hodet og jeg holder på å bli gal. Så i morgen ringer jeg en tannlege. Men jeg vet ikke om jeg klarer å gå dit, langt mindre sette meg i stolen og gape. Jeg får panikk bare jeg tenker på det, gråter og hyperventilerer. Herregud, hvordan skal dette gå? Har tatt kontakt med et too-senter og er satt på venteliste der for å få hjelp. Har fått beskjed om å ringe de om det blir krise og jeg trenger øyeblikkelig hjelp, så skal de sende meg til en tannlege som er inneforstått med problematikken og det hjelper litt. En annen ting er at jeg skammer meg så forferdelig. Jeg har ingen åpenbar grunn til å være så redd. Har ikke vært overgrepsutsatt, ikke traumatiserte på annet vis heller. Er bare en dyp, dyp angst. Føler jeg bare burde ta meg sammen, men klarer det rett og slett ikke. Jeg skammer meg så mye at INGEN vet om dette, ikke engang mannen min som jeg har vært sammen med i 20 år. 

Anonymkode: ae570...512

Hvorfor i alle dager har du ikke fortalt det til din mann?

Jeg har såpass med skrekk at jeg må i narkose, men har vært åpen om dette med min mann siden omtrent dag 1

Anonymkode: 81639...d8d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så leit at du opplevde dette! Jeg trodde de aller fleste tannleger idag var så god på å sette bedøvelse at man ikke kjenner noen ting? Hadde tannlegen en forklaring på hvorfor det var så smertefullt for deg å borre, med bedøvelse?

Spørs hvor hullet er.

For meg er det å sette bedøvelse på smerteskala 0.

Litt minimalt ubehag i noen sekunder 🤷‍♀️ Vondere å rive av et plaster for eksempel. 

Du kommer til å være så uendelig lettet bare ved å tørre å forsøke! 

Ring tannlegen og be om Vival - så er jeg sikker på at du klarer prøve. 

Anonymkode: 97a29...27b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Etter 30 års fravær fra tannlege så er det ikke snakk om små hull. Spurte tannlegen flere ganger om hvorfor jeg kjente smerter når jeg var så bedøvet. H*n hadde ikke noe svar på det.  Kunne ikke få større dose bedøvelse enn jeg fikk heller. 

Så glad jeg får hjelp i narkose så jeg får leve normalt som andre. Skulle ønske jeg ikke hadde tannlegeskrekk for det koster penger. Feriepengene går alltid til narkose. Velger bort ferieturer i stedet for dårlig tannhelse. Gruer meg til jeg har passert 70 år. Da får man ikke narkose lengre. Jeg blir vel en pensjonist med dårlige tenner til slutt. Har hørt om eldre som dør av dårlig tannhelse. Eller det er med på en tidligere død. Ser mange eldre med brune og tannstein fylte munner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager har du ikke fortalt det til din mann?

Jeg har såpass med skrekk at jeg må i narkose, men har vært åpen om dette med min mann siden omtrent dag 1

Anonymkode: 81639...d8d

Fordi jeg skammer meg så enormt. Jeg har full kontroll på alle andre områder i livet og dette er så skamfult for meg at det ikke finnes en levende sjel bortsett fra de på Too - teamet som vet om det. I begynnelsen klarte jeg ikke engang å snakke med dem på telefonen om det, all kommunikasjon gikk over mail. Har enda ikke møtt dem face to face og gruer meg sinnsykt til det 

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg skammer meg så enormt. Jeg har full kontroll på alle andre områder i livet og dette er så skamfult for meg at det ikke finnes en levende sjel bortsett fra de på Too - teamet som vet om det. I begynnelsen klarte jeg ikke engang å snakke med dem på telefonen om det, all kommunikasjon gikk over mail. Har enda ikke møtt dem face to face og gruer meg sinnsykt til det 

Det vises på oss som ikke har vært til tannlege på 25-30 år.. Så rart ikke mannen din har sagt noe selv. Prøvd å hinte. Det gjorde min eks kjæreste en gang i tiden. Jeg husker jeg følt det som ubehagelig. Men visste han hadde rett. Selv om det tok ytterligere 8 år før jeg satt i en tannlege stol.

Gjest 123 eller noe
Skrevet

https://www.legelisten.no/tannleger Ring den i ditt område som har fått den beste vurderingen, og gjerne kommentarer om at er forsiktig og tar hensyn til tannlegeskrekk osv... det gjorde jeg, og har glemt hva tannlegeskrekken er :)

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg ringt og fått time klokka 13.00 i dag. Herregud, hvordan skal dette gå? Klarte ikke engang å snakke med dem i telefonen uten å få fullstendig panikk, strigråt, hyperventilering osv. Har vært våken i to døgn nå sammenhengende. Ikke bare pga smerter, de er jeg vant med å håndtere, men pga det jeg vet jeg MÅ gjøre. Har en hvilepuls på 120 konstant. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bra jobba! 

Så fint at du fikk time allerede i dag, så slipper du å grue deg lenge. 

Gleder meg til å høre hvordan det gikk, nå har du jo allerede gjort unna det første vanskelige steget. 

Anonymkode: a4f2f...986

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da har jeg ringt og fått time klokka 13.00 i dag. Herregud, hvordan skal dette gå? Klarte ikke engang å snakke med dem i telefonen uten å få fullstendig panikk, strigråt, hyperventilering osv. Har vært våken i to døgn nå sammenhengende. Ikke bare pga smerter, de er jeg vant med å håndtere, men pga det jeg vet jeg MÅ gjøre. Har en hvilepuls på 120 konstant. 

Får frysninger og glad jeg ikke er i dine sko.. men håper du kommer deg igjennom timen fortest mulig. Husk å puste på venterommet. Å si til deg selv at det går bra.Tenker på deg!!

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg gjennomført. Husker ærlig talt ikke så mye, men tanna måtte trekkes. Er helt bakerst, så det er ikke krise. Vet jeg gråt, skalv, kastet opp og hyperventilerte, men jeg gjennomførte. Så nå går jeg forhåpentligvis en smertefri tid i møte. Jeg bare krysser alt jeg har for at det ikke oppstår noe mer akutt før jeg får gjennomført Too-behandlingen og forhåpentligvis klarer å gjennomføre uten at det kjennes ut som om jeg skal dø. 

Ts

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da har jeg gjennomført. Husker ærlig talt ikke så mye, men tanna måtte trekkes. Er helt bakerst, så det er ikke krise. Vet jeg gråt, skalv, kastet opp og hyperventilerte, men jeg gjennomførte. Så nå går jeg forhåpentligvis en smertefri tid i møte. Jeg bare krysser alt jeg har for at det ikke oppstår noe mer akutt før jeg får gjennomført Too-behandlingen og forhåpentligvis klarer å gjennomføre uten at det kjennes ut som om jeg skal dø. 

Ts

Så flink du har vært:) Deilig å slippe smertene tenker jeg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts

Du er modig! Det bruke å vær sånn til meg også. Husker lite mens jeg er på klinikken og etterpå pga. tannlegeskrekken. Katastrofetankene kveler den sunne fornuften min. Har aldri kastet opp inne på tannlegeklinikken, men vært nære på utenfor klinikken. Hadde aldri klart å trekke ei tann i våken tilstand. Ros deg selv nå! God bedring fremover.

Skrevet

Jeg er veldig glad for at det "bare" ble med 16 år uten tannlegebesøk på meg. Nå skal jeg gå til sjekker hvert år.

Man gruer seg ALLTID unødig mye til tannlegebesøk. Jeg hadde ingen smerter under behandling, bare ubehag. Kostnadene ble også mye mindre enn jeg fryktet.

Det er bare å kjøre på, få det unnagjort. Det føles godt etterpå.

AnonymBruker
Skrevet
knulleGuden666 skrev (På 4.7.2021 den 13.12):

Du kan få narkose om du ønsker det hos noen tannleger hvertfall, da sover du gjennom hele greia. Det koster litt mer men det er det nok verdt for noen 

Man sparer ikke på pengene når det gjelder helsen.

Anonymkode: 539f5...27f

Skrevet

Jeg tror at etter tannlege besøk du skal ha nye ting å grue seg til. Tannfylling og den totale prisen for arbeid. 
Hvor mye ser det ut til å koste deg etter 25 år?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...