AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #1 Skrevet 4. juli 2021 Og nå må jeg rett og slett. Har så utrolig store smerter, har hatt det i lang tid, men har ikke klart å gå til tannlegen. Nå er det en konstant smerte i nesten halve hodet og jeg holder på å bli gal. Så i morgen ringer jeg en tannlege. Men jeg vet ikke om jeg klarer å gå dit, langt mindre sette meg i stolen og gape. Jeg får panikk bare jeg tenker på det, gråter og hyperventilerer. Herregud, hvordan skal dette gå? Har tatt kontakt med et too-senter og er satt på venteliste der for å få hjelp. Har fått beskjed om å ringe de om det blir krise og jeg trenger øyeblikkelig hjelp, så skal de sende meg til en tannlege som er inneforstått med problematikken og det hjelper litt. En annen ting er at jeg skammer meg så forferdelig. Jeg har ingen åpenbar grunn til å være så redd. Har ikke vært overgrepsutsatt, ikke traumatiserte på annet vis heller. Er bare en dyp, dyp angst. Føler jeg bare burde ta meg sammen, men klarer det rett og slett ikke. Jeg skammer meg så mye at INGEN vet om dette, ikke engang mannen min som jeg har vært sammen med i 20 år. Anonymkode: ae570...512
visp Skrevet 4. juli 2021 #2 Skrevet 4. juli 2021 Det her går fint. Du kommer til å føle deg så mye bedre når du får et estimat over det som må gjøres. Og det er jo ikke sånn at alt blir gjort på en time. Bare aksepter at du gruer deg også gjennomfører du timen. Gjør som Nike: Just do it! Lykke til! 2
knulleGuden666 Skrevet 4. juli 2021 #3 Skrevet 4. juli 2021 Du kan få narkose om du ønsker det hos noen tannleger hvertfall, da sover du gjennom hele greia. Det koster litt mer men det er det nok verdt for noen 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #4 Skrevet 4. juli 2021 Ikke bli redd, du skal bli bra behandlet. Stol på dem. Anonymkode: eb400...8d3 1
Hippogriff Skrevet 4. juli 2021 #5 Skrevet 4. juli 2021 Det der er veldig vanlig, og de har garantert sett det mange mange ganger før. Det er mange årsaker til at folk har tannlegeskrekk også, alle like «legitime». Dette går fint. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #6 Skrevet 4. juli 2021 Når det er så ille, kan du få behandling under narkose. Du har tatt kontakt for å få hjelp, og dette kommer til å gå bra! Anonymkode: 53cb1...6c1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #7 Skrevet 4. juli 2021 Tror det er veldig mange som nedprioriterer tannlege når tiden med skoletannlegen er over. Når man ikke har vondt så tenker man jo ikke på det. Ikke vær flau, for dette gjelder mange. Jeg droppet også tannlege for lenge og endte med en kjempejobb. Grudde meg som f, men det var det ingen grunn til. Lærdommen ble at nå går jeg på en sjekk en gang i året. Det er dyrt, men en investering for god tannhelse. Gruer meg hver gang, selv om jeg vet det ikke er noe å Grue seg for. Kast deg rundt og kom deg til tannlegen. Dette vil gå veldog bra! Anonymkode: 1d0d9...b3d 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #8 Skrevet 4. juli 2021 Fortell dem at du er redd på tlf når du bestiller, da kan de ta seg tid til å forklare deg hva som skjer, kanskje du kan få beroligende åså, det er en drikk jeg får hos tannlegen og da blir du helt avslappet. Senere fikk jeg resept på vival hos fastlegen og dette kan du rekke å ta før timen. Ikke noe å skamme seg over, dette er vanligere enn du tror, jeg tror de skjønner hvor tøff du er som tar tak i dette. Jeg var veldig redd før, hadde heller ikke noen "grunn" for det, men likevel var det sånn. Lykke til! Lover deg at dette skal gå bra! Anonymkode: 6de85...d78 1
Tanuki Skrevet 4. juli 2021 #9 Skrevet 4. juli 2021 Uff, vil bare si at jeg kjenner meg igjen i alt du skriver. Jeg riktig nok ikke så lenge uten å gå til tannlege, var 3 år, men jeg hadde så mye smerter at jeg til slutt ikke hadde noe valg. Skammet meg og gråt nesten på venterommet, men tannlegen var professjonell, forklarte hva som skulle skje og jeg fikk raskt full tillgitt. Null vondt, selv ikke av sprøyte. Fikk kurert tannlegeskrekken og slapp smerter. Var jeg deg ville jeg bare gå asap, vet det ikke er lett, men du har ingenting å tape. Vet ikke hvor du bor, men om du bor i Viken kan jeg anbefale tannlegen jeg brukte.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #10 Skrevet 4. juli 2021 Tusen takk for alle muntre tilrop og gode tilbakemeldinger. Jeg SKAL ringe tannlegen i morgen og så får det bare stå til. Jeg vet jo at det realistisk sett ikke er farlig. Det er bare huet mitt som lurer meg. Jeg har vært bestemt på å ringe før, og feiga ut, men denne gangen må jeg gjøre det. Jeg klarer faktisk ikke å leve med disse smertene lenger. Jeg håper bare de kan ta meg i mot uten for lang ventetid, for da er det stor sjanse for at jeg mister motet mens jeg venter. Anonymkode: ae570...512 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #11 Skrevet 4. juli 2021 Hei, jeg var i samme bås! Måtte i narkose for å fikse alt mulig etter 30 år uten tannlegebesøk. Jeg ble ikke kurert for tannlegeskrekk som mange tror man blir, bare man ringer en tannlege og får time. En plomme datt ut og etter 2-3 mnd startet helvete! Smerter og betennelser gang på gang. Til slutt ble jeg så sliten og lei av å leve på smertestillende at jeg kontaktet tannlege igjennom e-post. I formål at alt skulle trekkes. Det viste seg at jeg kom til en vennlig tannlege som heller hjalp meg og fikse tennene i stedet for å trekke som jeg trodde jeg måtte. Klart noen visdomstenner måtte jeg operere ut. og borre/fylle halve munnen. I dag er jeg narkose pasient, og gudskjelov for det. For all tannbehandling oppleves smertefullt. Selv med full bedøvelse. Utviklet angst og mer redsel av å gjennomgå trening og timer med forskjellige teknikker hos tannlegen. Så narkose er det som passer for meg. Husker tannlegen var mer opptatt enn meg om skam. Han var opplært til at slike pasienter som meg føler skam. Jeg var likegyldig til akkurat det. Han forsikret meg om at bildene han tok av tennene mine, ikke viste ansiktet mitt. Da jeg satt i tannlegestolen og han tok frem kamera mens jeg satt med bøyle inni munnen så tennene ble blottlagt. Da hadde jeg vært i røntgen rommet og tatt bilder av ei maskin som snurret rundt ansiktet mitt. Men han ville ha fra et annet kamera å for å fått sett på en av framtennene. I dag blir jeg innkalt for sjekk hvert år. Noe som er angstskapende hver gang. Men jeg vet det ikke er så mye å fikse på nå. Tannstein og sånne ting. Lykke til, Det ordner seg nok for deg også til slutt. Tøft blir det. For tannlege er våres verste fiende! Husk å ros deg selv etter hvert besøk. Anonymkode: 1dbf9...faf
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #12 Skrevet 4. juli 2021 Forstår godt tannlegeskrekk... Men så lenge man forklarer situasjonen og man kommer til noen som er flinke, så går det bra. Anonymkode: 380ed...a58
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #13 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei, jeg var i samme bås! Måtte i narkose for å fikse alt mulig etter 30 år uten tannlegebesøk. Jeg ble ikke kurert for tannlegeskrekk som mange tror man blir, bare man ringer en tannlege og får time. En plomme datt ut og etter 2-3 mnd startet helvete! Smerter og betennelser gang på gang. Til slutt ble jeg så sliten og lei av å leve på smertestillende at jeg kontaktet tannlege igjennom e-post. I formål at alt skulle trekkes. Det viste seg at jeg kom til en vennlig tannlege som heller hjalp meg og fikse tennene i stedet for å trekke som jeg trodde jeg måtte. Klart noen visdomstenner måtte jeg operere ut. og borre/fylle halve munnen. I dag er jeg narkose pasient, og gudskjelov for det. For all tannbehandling oppleves smertefullt. Selv med full bedøvelse. Utviklet angst og mer redsel av å gjennomgå trening og timer med forskjellige teknikker hos tannlegen. Så narkose er det som passer for meg. Husker tannlegen var mer opptatt enn meg om skam. Han var opplært til at slike pasienter som meg føler skam. Jeg var likegyldig til akkurat det. Han forsikret meg om at bildene han tok av tennene mine, ikke viste ansiktet mitt. Da jeg satt i tannlegestolen og han tok frem kamera mens jeg satt med bøyle inni munnen så tennene ble blottlagt. Da hadde jeg vært i røntgen rommet og tatt bilder av ei maskin som snurret rundt ansiktet mitt. Men han ville ha fra et annet kamera å for å fått sett på en av framtennene. I dag blir jeg innkalt for sjekk hvert år. Noe som er angstskapende hver gang. Men jeg vet det ikke er så mye å fikse på nå. Tannstein og sånne ting. Lykke til, Det ordner seg nok for deg også til slutt. Tøft blir det. For tannlege er våres verste fiende! Husk å ros deg selv etter hvert besøk. Anonymkode: 1dbf9...faf "Godt" å høre at jeg ikke er alene. Jeg har et håp om å komme inn i Too-programmet og gjennom det, etterhvert klare å gjennomføre tannbehandling. Men akkurat nå hjelper det lite, er ett års ventetid der. Så jeg MÅ klare å gjennomføre akutt tannbehandling, kan ikke leve med disse smertene så lenge. Du sier du er narkosepasient. Hvordan blir man det, og hvor mye koster det? Ser for meg at dette fort vil koste opp i 100 000 å fikse som det er 😭 Anonymkode: ae570...512
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #14 Skrevet 4. juli 2021 De er vant til dette, du er ikke den eneste. Du kan be om Sobril eller Vival - sistnevnte virker raskest. Man kan søke om å få dekket narkose. Anonymkode: 97a29...27b
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #15 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): De er vant til dette, du er ikke den eneste. Du kan be om Sobril eller Vival - sistnevnte virker raskest. Man kan søke om å få dekket narkose. Anonymkode: 97a29...27b Sobril, Vival, er det noe man kan få der, eller må jeg fikse det selv hos legen? Anonymkode: ae570...512
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #17 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Godt" å høre at jeg ikke er alene. Jeg har et håp om å komme inn i Too-programmet og gjennom det, etterhvert klare å gjennomføre tannbehandling. Men akkurat nå hjelper det lite, er ett års ventetid der. Så jeg MÅ klare å gjennomføre akutt tannbehandling, kan ikke leve med disse smertene så lenge. Du sier du er narkosepasient. Hvordan blir man det, og hvor mye koster det? Ser for meg at dette fort vil koste opp i 100 000 å fikse som det er 😭 Anonymkode: ae570...512 Narkosepasient fikk jeg beskjed av tannlegen at jeg var på første konsultasjonstime. Etter røntgen så sa h*n at jeg måtte fylle så og så mange tenner og da "skrekk" jeg forskrekket NEI! Jeg vil ikke! Og da fikk jeg tilbud om å bli satt på TOO-team`s venteliste. Takket nei. Da ble det satt opp samtale timer med tannpleier for å forbrede meg til en vanlig tannlegetime med mange forskjellige triks og påvenning av tannlege utstyr. Fullførte samtaletimer og dagen kom der jeg skulle ha borring og fylling av to tenner som en start. Alt gikk bra, helt til bedøvelsen var satt. Skulle til å borre å det gikk ikke. Smertefullt så det ble avbryt av tannlegen som sa jeg var narkosepasient en gang til. At de kunne ikke hjelpe meg om jeg ikke ville det. Så da dro jeg hjem og tenkte på saken. Og bet tennene sammen og kontaktet tannlegen og sa h*n hadde helt rett i alt! Den tiden frem til narkose dagen er et kapitel for seg selv. Så livredd og angstfyllende tid. Men det er det beste som har skjedd meg på et tannlegekontor. Jeg fikk hjelp og er livsglad igjen i dag. Sånn ble jeg narkose pasient. Anonymkode: 1dbf9...faf
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #18 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Narkosepasient fikk jeg beskjed av tannlegen at jeg var på første konsultasjonstime. Etter røntgen så sa h*n at jeg måtte fylle så og så mange tenner og da "skrekk" jeg forskrekket NEI! Jeg vil ikke! Og da fikk jeg tilbud om å bli satt på TOO-team`s venteliste. Takket nei. Da ble det satt opp samtale timer med tannpleier for å forbrede meg til en vanlig tannlegetime med mange forskjellige triks og påvenning av tannlege utstyr. Fullførte samtaletimer og dagen kom der jeg skulle ha borring og fylling av to tenner som en start. Alt gikk bra, helt til bedøvelsen var satt. Skulle til å borre å det gikk ikke. Smertefullt så det ble avbryt av tannlegen som sa jeg var narkosepasient en gang til. At de kunne ikke hjelpe meg om jeg ikke ville det. Så da dro jeg hjem og tenkte på saken. Og bet tennene sammen og kontaktet tannlegen og sa h*n hadde helt rett i alt! Den tiden frem til narkose dagen er et kapitel for seg selv. Så livredd og angstfyllende tid. Men det er det beste som har skjedd meg på et tannlegekontor. Jeg fikk hjelp og er livsglad igjen i dag. Sånn ble jeg narkose pasient. Anonymkode: 1dbf9...faf Da vet jeg i alle fall om at det ikke går å gjennomføre på annet vis, så er det en vei ut. Tusen takk, du gir meg håp ❤️ Anonymkode: ae570...512
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #19 Skrevet 4. juli 2021 Rumle skrev (53 minutter siden): Lykke til, ts ❤ Tusen takk. Ser på siden til Too-teamet at de ikke har åpent på mandager. Så da har jeg enda en dag på meg..... Anonymkode: ae570...512
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #20 Skrevet 4. juli 2021 Jeg er bare i slutten av 20 årene, men gikk ikke til tannlegen siden jeg ble tvingt som barn. Hatet skoletannlegen av hele mitt hjerte og fikk helt skrekken opp i voksen alder. Men så fikk jeg så store smerter at jeg ikke fikk til å sove - og måtte bestille time. Hadde tre dype hull som trengte flere behandlinger, men slapp heldigvis unna det verste med rotfylling o.l. Jeg fossgråt og skalv første gangen jeg satt meg i tannlegestolen. MEN for en fantastisk opplevelse jeg hadde. Tannlegen var rolig, ikke dømmende og forklarte alt han gjorde. Stoppet og tok seg tid. Tannpleieren også - til slutt så gråt jeg av glede og lettelse, ikke skrekken. Måtte som sagt gå over flere timer fordi jeg hadde så dype hull og tannlegen brukte god tid på meg. Nå er tannlegeskrekken så og si borte, og jeg skal gå hvert år for å aldri la det gå så langt igjen.😊 lykke til! Ofte er angsten verre enn selve handlingen.💕 Anonymkode: d1dac...cae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå