Gå til innhold

Har bestilt overnatting via Airbnb men begynner å lure på om det er noe tull.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestilt overnatting via airbnb i en større norsk by. Det er noen år siden sist jeg brukte airbnb på reise og denne siste bestillingen gikk muligens litt raskt da jeg syntes det hele var en fantastisk god deal. Imildertid begynner jeg å få litt second thoughts angående bestillingen fordi jeg synes det er flere ting som virker litt for godt til å være sant.
Dette gjør meg skeptisk:

- Verten har en helt nyopprettet konto
- Det er ingen referanser eller tilbakemeldinger på verten fra tidligere leieforhold
- Beliggenheten er midt i smørøyet, stor leilighet med nydelig utsikt og prisen er under 600 kr per døgn
- Fotografiene er veldig fine, og ser mest ut som de er tatt for bruk i en boligannonse.
- Jeg finner ingen med vertens navn knyttet til adressen når jeg søker på 1881 for eksempel.

Ting som taler for at det er ordentlig og ryddig:
- Betalingen går via Airbnb-systemet slik at dersom det skulle være tull vil ikke verten få pengene.
- Verten svarer behjelpelig på meldinger

Jeg finner forøvrig ikke mulighet for å bestille overnatting i denne boligen på andre datoer, det kan jo tyde på at de leier ut for å prøve det og se hvordan det fungerer.

Kanskje er det dumt å være mistenksomt, men særlig dette med nyopprettet konto og ingen tilbakemeldinger trekker ned for min del. Er litt i stuss om hva jeg gjør. Foreløpig kan jeg avbestille og få igjen det jeg har betalt. Sannynsligvis så reiser vi og det går bra. Noen som har tanker og erfaringer med airbnb som vil dele, og evt hva tror dere andre?

Anonymkode: 28b5c...dc1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle må jo starte et sted, selv de seriøse og gode stedene med fantastiske anmeldelser har jo hatt ingen på et tidspunkt. 

Men personlig ville jeg ikke leid uten å ha lest anmeldelser først, det er alltid de jeg ser mest på når jeg bestiller selv. 

Anonymkode: 74e37...86c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det trenger ikke være noe.

Som deg har jeg nylig bestilt en leilighet, veldig rimelig, midt i smørøyet (Sørenga i Oslo). Det var ingen andre som hadde lagt igjen referanse/anmeldelse, og bildene så veldig fine ut. Jeg tok sjansen på å bestille likevel, da det var veldig fleksible avbestillingsvilkår.

Nå, en måneds tid senere, ser jeg at anmeldelsene har begynt å tikke inn, og folk er veldig fornøyde med leiligheten. Og jeg puster lettet ut, skal dit neste helg.

Jeg tror at "nye" boliger på airbnb, som ennå ikke har opparbeidet seg mange anmeldelser, ofte er billigere. For å få folk til å velge dem, på tross av manglende anmeldelser.

Dette gjør jeg alltid når jeg bestiller gjennom airbnb, før fristen for gratis avbestilling går ut:

-Sjekker eiers navn/telefonnummer (slik som du har prøvd å gjøre)

-Bruker google maps street view for å se at leiligheten faktisk eksisterer, og ser lik ut som i annonsen

-tar kontakt med eier og stiller noen spørsmål, for å se om jeg får et godt svar/at vi har god kommunikasjon

Anonymkode: bcb99...2c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, du kan jo sjekke eiendomsregisteret og se om verten faktisk eier boligen? Det er jo mange som leier ut boliger de ikke selv bor i, så at verten ikke har adresse der behøver jo ikke å bety noe. 

Anonymkode: 80e6c...44b

• Liker 1
Skrevet

Dette var meg i fjor. Og fikk fort bare toppvurderinger. Alt var kjøpt inn nytt, fra dyner til kaffemaskin. Vi leier bare ut når vi gidder, og er ikke registrert på denne adressen.

AnonymBruker
Skrevet

Har du skrevet en melding til vedkommende? Still spørsmål om nærområdet, spør om det er noe dagligvare like ved og hvor langt det er feks, spør hvordan du kan kjenne igjen ytterdøren. Disse er uskyldige spørsmål som likevel kan hjelpe deg til å gjøre undersøkelser på at boligen finnes der annonsen sier den er. Samt du vil kunne se hvorvidt eieren er god å forholde seg til osv. Jeg ville spurt om en telefonnummer med påskudd i tilfelle dere ikke finner fram, og når du får nummeret tar du en rask telefon til dem.

Anonymkode: e6bf0...756

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...