Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, datteren min er 5 måneder gammel og vi har kommet godt i gang med fastføde allerede, da hun er flaskebarn og vektkurven hennes gikk ned.

Vi er nå oppe i 13 skjeer med grøt, det er jeg som stopper der da hun gulper av flere skjeer. Så fort hun ikke gulper, så øker jeg med 1-2 skjeer.

Men det er her det stopper for meg, når skal jeg introdusere et måltid til? Idag får hun smaksprøver rundt kl 09 og grøt kl 17. Men nå har hun smakt på det meste, så nå går det bare på rundgang. Kan jeg heller begynne å kanskje gi grønnsakmos kl 09?

Når hun har bikket 6 måneder har jeg forstått at jeg skal begynne med kjøtt/fisk også. Men fremdeles most, selvsagt. Men skal de da få lunsj, middag og kveldsmat?

Jeg vet ikke om jeg gjør det her riktig, og helsesykepleier sier bare at jeg skal se an barnet. Jo, selvsagt, men jeg er helt ny på alt det her og jeg har en million spørsmål og er utrolig usikker.

Helsesykepleier sier også at jeg skal gi grøt frem til baby selv sier det er nok, men da gulper hun enorme mengder, så det gjør jeg rett og slett ikke. Jenta mi elsker alt av mat, så hun spiser seg rett og slett dårlig.

Hvordan introduserte du fast føde og flere måltider?

Anonymkode: 91583...83f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe fasit her altså, alle bare prøver seg frem og famler like mye i mørket som deg 😂 Vi fikk etterhvert rutine på å gi grøt morgen og kveld og diverse smaksprøver midt på dagen, før vi økte litt på :) Ingen fast rutine på mengde egentlig, det så vi an, utover at vi generelt tenkte at det var bedre å dele opp i flere små måltider enn store. 

Anonymkode: 58dbb...a8c

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det finnes virkelig ingen fasit, og det er flere riktige måter å gjøre det på :)

Det var ganske ulikt med våre to. Og vi var definitivt mest nøye med den første, med faste tidspunkter og forsiktighet rundt hva hun fikk smake. Hun var glad i grøt, og fikk et par skjeer de første dagene og så til hun viste at hun ikke ville ha mer (gapet ikke, eller snudde seg bort). Men hun gulpet ikke så mye. Og det er nok blant det helsesykepleieren mener med å se an babyen. Hun fikk smake litt her og der, f.eks. av det vi spiste, og mos av frukt, grønt, linser osv som jeg hadde brukt mye tid på å lage og fryse ned. Og det var noe annet enn grøt til middag og til lunsj lenge, husker jeg. Men da spyttet hun det som regel ut igjen med mindre det var frukt. Akkurat når vi økte på med måltider var litt på feelingen.

Nr. to var ikke begeistret for grøt, og ikke for å bli matet. Hun spiste det vi spiste, minus salt, honning og spinat. Det tok mye lengre tid før hun kom opp i noe som lignet en porsjon av noe som helst, det løsnet da hun klarte å spise noenlunde raskt selv. Men med henne tenkte jeg ikke mye på hva og hvor mye hun spiste, utover at jeg var litt bekymret for at hun spiste fordi hun også var tynn sammenlignet med søsteren (men innenfor normalen, helsestasjonen sa ikke noe om det). Og poenget var at det gikk bra det også.  

Anonymkode: 18249...578

AnonymBruker
Skrevet

Min fikk litt her og der som det passet seg. Vi prøvde typisk et grøtmåltid tidlig på dagen, litt brødbiter eller grønnsaker/frukt til neste måltid, og så fikk han smaksprøver av "alt" vi spiste til middag. Vi moste sjelden maten for å gi mosmåltid, ga det heller i biter som baby fikk plukke selv, eller ga på en finger.

Anonymkode: 5ef04...9fd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et stort håp om at dere skulle komme med fasiten her, jeg, folkens. :fnise:

Da får jeg heller prøve meg litt frem. Jeg merker at hun er mer sulten etter flaskene, men om hun får mer i flaska så gulper hun dagen lang, så den mengden hun har nå er helt perfekt for henne, uten at hun gulper opp alt. 

Sjekket også i kveld hvor langt hun er unna en porsjon, og det er jammen ikke lenge til kveldsgrøten er en hel porsjon, i utgangen av uka tenker jeg vi er der. 😅

Jeg får prøve med litt grøt til lunsj en av dagene også, eller litt grønnsakmos/fruktmos. 

Så fort hun kan sitte stødig med støtte, så tenker jeg å gi henne mat hun kan spise selv, men foreløpig er hun altfor ustø, så det er ikke trygt enda.

Tusen takk for deling av erfaring, selv om dere ikke kom med fasiten.:fnise::hjerte:

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde et stort håp om at dere skulle komme med fasiten her, jeg, folkens. :fnise:

Da får jeg heller prøve meg litt frem. Jeg merker at hun er mer sulten etter flaskene, men om hun får mer i flaska så gulper hun dagen lang, så den mengden hun har nå er helt perfekt for henne, uten at hun gulper opp alt. 

Sjekket også i kveld hvor langt hun er unna en porsjon, og det er jammen ikke lenge til kveldsgrøten er en hel porsjon, i utgangen av uka tenker jeg vi er der. 😅

Jeg får prøve med litt grøt til lunsj en av dagene også, eller litt grønnsakmos/fruktmos. 

Så fort hun kan sitte stødig med støtte, så tenker jeg å gi henne mat hun kan spise selv, men foreløpig er hun altfor ustø, så det er ikke trygt enda.

Tusen takk for deling av erfaring, selv om dere ikke kom med fasiten.:fnise::hjerte:

Ts

Det hadde noen ganger vært godt om disse barna kom med en oppskrift :fnise:

Lykke til!

Anonymkode: 18249...578

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...