Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva svare om intervjuer spør om jeg søker andre steder også? har dem virkelig behov for å vite det?

Hva svare på forventet lønn? hvis bedriften allikevel har faste lønninger som bedriften opererer med til ansatte?

Andre unormale spørsmål jeg kan forvente til intervju, og hva svare?

Anonymkode: f4d0a...e2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva svare om intervjuer spør om jeg søker andre steder også? har dem virkelig behov for å vite det?

Svar ærlig. Det har ingenting å si annet enn at dem er nysgjerrig på om dem har konkurranse. Kanskje det er en fordel å svare ja?

Hva svare på forventet lønn? hvis bedriften allikevel har faste lønninger som bedriften opererer med til ansatte?

Ikke svar konkret på dette på jobbintervju. Ta det heller etter at du har fått jobben. Si heller at du er åpen for forslag, og send spørsmålet tilbake til bedriften. Altså, hva kan man forvente av lønn? 

Andre unormale spørsmål jeg kan forvente til intervju, og hva svare?

Spørs veldig hvem som intervjuer deg. Går du inn til grilling, så bør du være forberedt på det. Går du inn til toveissamtale (slik intervju skal være), så bør du være forberedt på det. Tenk igjennom "vanlige" spørsmål, skriv svarene ned, og ta med deg notatene til intervjuet. Ta også å forbered deg godt gjennom gode spørsmål. Spørsmål DU faktisk lurer på. Dette er viktig. 

Anonymkode: b1d21...479

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det som satte meg ut mest sist jeg var på jobbintervju var situajsonsspørsmålene. 

"Kan du beskrive en situasjon der du måtte løse en utfordring uten klare instruksjoner?"

"Kan du fortelle om en gang du var i konflikt med noen på arbeidsplassen, hvordan ble dette løst?"

Og den type ting. Var sykt stress å skulle komme på noe på sparket, som også var relevant for stillingen jeg søkte. 

Anonymkode: 4c96a...7fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det som satte meg ut mest sist jeg var på jobbintervju var situajsonsspørsmålene. 

"Kan du beskrive en situasjon der du måtte løse en utfordring uten klare instruksjoner?"

"Kan du fortelle om en gang du var i konflikt med noen på arbeidsplassen, hvordan ble dette løst?"

Og den type ting. Var sykt stress å skulle komme på noe på sparket, som også var relevant for stillingen jeg søkte. 

Anonymkode: 4c96a...7fb

Dette er idiot-spørsmål fra en intervjuer som ikke aner hva hen driver på med. 

Hva i all verden tror dem at dem får ut av slike spørsmål? Svarene man får er jo 100% subjektiv løgn, tillaget eller feilaktig framstilt. Det gir dem ingenting om kandidaten, annet enn mulighet for å lyve. Og løgn på et intervju burde aldri en intervjuer legge til rette for. 

Jeg blir så sykt provosert av slike spørsmål. Det sier ALT om kunnskapsnivået til intervjueren enn deg. Hadde dette vært en sjef så ville jeg kanskje vært glad for å ikke få den jobben. For her skal folk stilles til veggs på bekostning av ekte kunnskap. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Forresten, får dere slike idiot-spørsmål så send spørsmålet tilbake med en gang, slik at du får noen sekunder på å tenke deg om. 

- Hva mener du med uten klare instruksjoner? Mener du utenfor arbeidsoppgavene, erfaringen og kunnskapen din, eller? 

- En konflikt kan være så mangt. Hva mener du med en konflikt, egentlig? 

Sånn, nå har du kjøpt deg 10-15 sekunder til å konstruere et løgn-svar for å fremstille deg bra, mens intervjueren blir litt tatt på senga, må tenke seg om og omformulere spørsmålet. I beste fall frafaller intervjueren spørsmålet fordi hen ikke egentlig vet selv hva hen spør om. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan være relevant å vite om du er aktuell for andre jobber, la oss si du har vært/skal på et annet intervju da vet de at du er attraktiv for andre og. Ville aldri sagt 'søker på alt jeg kommer over', men latt intervjuer føle at du har valgt ut å søke hos dem. At du søker når det dukker opp noe du er interessert i ksn du f.eks si, og følge opp med at du ble veldig interssert i denne jobben..

Forventet lønn synes jeg selv er litt vanskelig. Sist sa jeg hva jeg hadde og ikke sikker på om det var lurt. Ba om 50 000 mer og fikk det. Tror jeg kunne droppet å si et beløp jeg ville ha,men sett hva de var villig til å betale heller. 

Andre spørsmål som kan komme: hva ville tidligere arbeidgiver/kollegaer  sagt om deg, fortell litt om deg selv, hvorfor har du søkt på denne jobben, hvilke egenskaper har du som du tror vil være bra for denne jobben, hvordan takler du stress, konflikt. Svar ærlig! Du trenger ikke å svare perfekt, du kommer langt med å være oppriktig og positiv. Reflektert er også bra. Du har lov å si hmm nå må jeg tenke litt og bruke tid på å tenke litt om du trenger det.

Anonymkode: 7ee71...038

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Svar ærlig!

Helt uenig. 

Man skal svare det intervjuerne forventer at du skal svare. Du skal svare utifra konteksten til arbeidsgiver og intervjuerne. Du skal ikke svake det du mener og tenker, og ihvertfall ikke vær ærlig om du skal utbrodere om konfliktsituasjoner, stress osv. 

F.eks:

Hva motiverer deg? 
Her må du ikke være ærlig. Ærlighet her er at du motiveres av penger, ferie, helg ambisjoner og godt lederskap.
Du må svare utelukkende det arbeidsgiver byr på og hva intervjuerne forventer at du skal svare basert på fremtoning. 

Les rommet. Les deg godt opp på bedriften. Finn ut hvem som jobber der, og hva disse gjør på fritiden. Speil dette i intervjuet. Vis at du passer inn, mener det samme og tenker det samme som andre. Selv om du på langt nær gjør det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva i all verden tror dem at dem får ut av slike spørsmål? Svarene man får er jo 100% subjektiv løgn, tillaget eller feilaktig framstilt. Det gir dem ingenting om kandidaten, annet enn mulighet for å lyve. Og løgn på et intervju burde aldri en intervjuer legge til rette for. 

Jeg blir så sykt provosert av slike spørsmål. Det sier ALT om kunnskapsnivået til intervjueren enn deg. Hadde dette vært en sjef så ville jeg kanskje vært glad for å ikke få den jobben. For her skal folk stilles til veggs på bekostning av ekte kunnskap. 

Noup, det handler om å se om vedkommende er i stand til å trekke lærdom ut av tidligere erfaringer. Man kan gjerne komme med eksempler fra tidligere hvor man ikke løste det optimalt, men hvor man har lært noe av det og ville agert annerledes neste gang det skjedde

Anonymkode: 177c9...e54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noup, det handler om å se om vedkommende er i stand til å trekke lærdom ut av tidligere erfaringer. Man kan gjerne komme med eksempler fra tidligere hvor man ikke løste det optimalt, men hvor man har lært noe av det og ville agert annerledes neste gang det skjedde

Du tar helt feil. For det svarene intervjuerne får er ikke ærlige. Det er umulig å få ut det du tror her. Det er tilsminket for anledningen. Ingen forteller deg ordrett hva som skjedde, hvorfor og hvordan dette ble løst slik det faktisk utspilte seg. 

Det eneste dere får ut av det er feilaktige opplysninger. Og har kandidaten forberedt seg godt, så har hen løyet deg stiv i svaret. Og du biter på. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Forstå ikke problemet, er jo et relevant spørsmål å vite om du klarer å løse en konflikt. De fleste har opplevd konflikt av et eller annet slag, misnøye med ledelse, organisering, uoverenstemmelse med en kolleega, en misfornøyd kunde osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstå ikke problemet, er jo et relevant spørsmål å vite om du klarer å løse en konflikt. De fleste har opplevd konflikt av et eller annet slag, misnøye med ledelse, organisering, uoverenstemmelse med en kolleega, en misfornøyd kunde osv.

Igjen, problemet her er at svaret som kommer er oppdiktet, tilsminket eller ren løgn for anledningen. 

Det er svært sjeldent at en kandidat er ærlige i dette svaret. 

Ergo, du får ingenting ut av det. Spørsmålet er tull og tøys, og skaper en mulighet for kandidaten å manipulere dere på løgn. Og dere biter på, fordi dere tror det er sant. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tar helt feil. For det svarene intervjuerne får er ikke ærlige. Det er umulig å få ut det du tror her. Det er tilsminket for anledningen. Ingen forteller deg ordrett hva som skjedde, hvorfor og hvordan dette ble løst slik det faktisk utspilte seg. 

Det eneste dere får ut av det er feilaktige opplysninger. Og har kandidaten forberedt seg godt, så har hen løyet deg stiv i svaret. Og du biter på. 

Jo det finnes mennesker som klarer å håndtere konflikt på en ordentlig måte, meg inkludert. Jeg ville svart at ja jeg har opplevd uoverenstemmelse med kollega. Hvordan løste jeg det? Tok det opp direkte med vedkommende. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

De er ikke nødvendigvis interessert i svaret, men hvordan du takler spørsmålet. Om du blir provosert, for eksempel...

Anonymkode: 81869...de7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Igjen, problemet her er at svaret som kommer er oppdiktet, tilsminket eller ren løgn for anledningen. 

Det er svært sjeldent at en kandidat er ærlige i dette svaret. 

Ergo, du får ingenting ut av det. Spørsmålet er tull og tøys, og skaper en mulighet for kandidaten å manipulere dere på løgn. Og dere biter på, fordi dere tror det er sant. 

Javel, siden du sier det så må det vel være sånn da. For det finnes naturligvis absolutt ingen andre som tenker annerledes enn deg.

Eller vent - andre i tråden her gjør visst det..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, du kan bli spurt om nesten hva som helst på intervju. Jeg ble en gang spurt om kjørestilen min (bil). Og jeg har blitt spurt om hvorfor jeg var single.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo det finnes mennesker som klarer å håndtere konflikt på en ordentlig måte, meg inkludert. Jeg ville svart at ja jeg har opplevd uoverenstemmelse med kollega. Hvordan løste jeg det? Tok det opp direkte med vedkommende. 

Det handler ikke om at folk ikke håndterer konflikter, det handler om at svaret man gir på spørsmålet er uærlig, tilsminket eller oppdiktet. Det handler om å stille kandidaten til veggs med et ubehagelig spørsmål som ingen kan være ærlig om, selv om man kan håndtere konflikter. At du svarer at du har vært i konflikter er i seg selv et negativt svar, er det ikke? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er ikke nødvendigvis interessert i svaret, men hvordan du takler spørsmålet. Om du blir provosert, for eksempel...

Men dette er dårlig intervjustil. Å stille kandidater til veggs. Dette kan man kartlegge på andre måter. Dessuten skal du som arbeidsgiver vise et godt inntrykk til kandidaten om arbeidsplassen. Å grille en kandidat med nonscense spørsmål er IKKE å vise godt inntrykk. Bare der viser arbeidsgiveren at hen bruker intervjuet kun for sin egen del, og ikke fokuserer på at kandidaten skal ha det bra, ha godt inntrykk og føle at dette vil kandidaten jobbe i og med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Javel, siden du sier det så må det vel være sånn da. For det finnes naturligvis absolutt ingen andre som tenker annerledes enn deg.

Eller vent - andre i tråden her gjør visst det..

Hersketeknikk much? Jeg har selv både vært intervjuet flere ganger og har også intervjuet, og jeg kan si at ingen får noe som helst ut av slike spørsmål. Med mindre man er naiv som intervjuer og biter på løgnene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS, du kan bli spurt om nesten hva som helst på intervju. Jeg ble en gang spurt om kjørestilen min (bil). Og jeg har blitt spurt om hvorfor jeg var single.

Den var (u)fin. Jeg lurer på hva du svarte på siste spørsmålet ? :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dette er dårlig intervjustil. Å stille kandidater til veggs. Dette kan man kartlegge på andre måter. Dessuten skal du som arbeidsgiver vise et godt inntrykk til kandidaten om arbeidsplassen. Å grille en kandidat med nonscense spørsmål er IKKE å vise godt inntrykk. Bare der viser arbeidsgiveren at hen bruker intervjuet kun for sin egen del, og ikke fokuserer på at kandidaten skal ha det bra, ha godt inntrykk og føle at dette vil kandidaten jobbe i og med. 

Det står den som skal ansette helt fritt å stille de spørsmålene hen ønsker, innenfor lovens rammer. Den som kommer på intervju kan akseptere dette eller la være.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Den var (u)fin. Jeg lurer på hva du svarte på siste spørsmålet ? :) 

Jeg svarte: "Jeg kunne selvsagt funnet meg en gamling og satt'n i trekken. Nei, jeg har bare ikke funnet den rette."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...