Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På min arbeidsplass er jeg og en til 50% uføre og jobber 50%. 4 andre jobber 100%. Vi som jobber 50% har langfri hver helg. Fri hver Fredag. De andre jobber Mandag til Fredag. Av og til får de andre gå hjem litt tidligere på fredag hvis det er rolig . Vi på 50% får nesten aldri det tilbudet. Jeg spurte sjefen min. Hun sa at de som jobbet hele uka gjennom hele året fortjente å få fri en time no og da. Så det betyr at vi skal jobber bare 50% har nok fri. Bør jeg tolke det sånn?

Anonymkode: 3a0dd...646

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Å kunne gå tidligere på en fredag er mer verdt, en på en torsdag.

Du får begynne å ta fri på onsdag istedenfor, da får du også gå tidligere på fredager

Er ikke verre enn det

Endret av Enterprises
  • Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Men du er jo ikke på jobb på fredag. Det er ikke sånn at du ikke får gå tidligere som alle andre. Det høres ut som du ikke vil de andre skal få gå tidligere, fordi du ikke får benyttet deg av tilbudet. Det er lite sjarmerende. 

Anonymkode: 33f58...7fa

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du er jo ikke på jobb på fredag. Det er ikke sånn at du ikke får gå tidligere som alle andre. Det høres ut som du ikke vil de andre skal få gå tidligere, fordi du ikke får benyttet deg av tilbudet. Det er lite sjarmerende. 

Anonymkode: 33f58...7fa

Enig!

Anonymkode: 2cd45...144

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette forsto jeg ikke. Du jobber jo ikke fredag. Mener du at du bør få gå tidligere på torsdag?

Synes det er veldig rettferdig at de som jobber 100% får den muligheten.

Anonymkode: 9a76f...578

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette forsto jeg ikke. Du jobber jo ikke fredag. Mener du at du bør få gå tidligere på torsdag?

Synes det er veldig rettferdig at de som jobber 100% får den muligheten.

Anonymkode: 9a76f...578

Ja, mener at jeg også burde få tilbud om å gå tidlig en dag. Men virker som om sjefen mener at jeg fortjener ikke det pga at jeg har mye fri 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

På min arbeidsplass er jeg og en til 50% uføre og jobber 50%. 4 andre jobber 100%. Vi som jobber 50% har langfri hver helg. Fri hver Fredag. De andre jobber Mandag til Fredag. Av og til får de andre gå hjem litt tidligere på fredag hvis det er rolig . Vi på 50% får nesten aldri det tilbudet. Jeg spurte sjefen min. Hun sa at de som jobbet hele uka gjennom hele året fortjente å få fri en time no og da. Så det betyr at vi skal jobber bare 50% har nok fri. Bør jeg tolke det sånn?

Dette høres bare smålig ut. Jeg vil råde deg til å la det ligge.

Anonymkode: d0d0e...07b

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, mener at jeg også burde få tilbud om å gå tidlig en dag. Men virker som om sjefen mener at jeg fortjener ikke det pga at jeg har mye fri 

Ja, du har jo allerede fri hver fredag.  Du får begynne jobbe 100% så fortjener du å å gå tidligere en sjelden gang!  Makan... 

Anonymkode: 8ab80...e36

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

I praksis er det gjerne så enkelt at sjefen først på fredag vet at man har gjort det som skal gjøres den respektive uken. Ergo er det naturlig at det er på det tidspunktet man lar folk gå litt før hvis mulig. Så kanskje du bør endre arbeidsuken din slik at du er der på fredagene og heller har fri på mandagene?

Sekundært er det i grunn likegyldig hvordan man tolker det. Hvis du mener denne praksisen er så urimelig, så tar du det opp i neste medarbeidersamtale og ser hva som kommer ut av det. Mest sannsynlig, hvis noe skjer, så får det vel den effekten at ingen får gå tidligere..

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja! 

Det var da en merkelig problemstilling å henge seg opp i - du har jo fri HELE fredagen!

• Liker 12
Skrevet

Altså det der bør du la ligge, eneste det ender med er at du ødelegger for dine kollegaer. Du har fri på fredag uansett men likevel unner du ikke de andre å gå en time før, bare fordi du ikke får en time fri selv. Det som ikke er gjort til fredag kl 15 kan antageligvis vente til mandag...

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nei, Skjønner ikke hvorfor dette er urettferdig. 

Nei, du bør ikke tolke det sånn. Selv om det faktisk er mye fri i forhold til de som jobber 100%. 
Men for sjefen din er det nok lettere å la noen gå tidligere en fredag enn midt i uka. På fredag ser man hvor mye av arbeidsoppgavene som er gjort. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg syns oppriktig det er urettferdig at du har fått invilget fri hver fredag. Du burde jobbet Mandag -  Tirsdag - Onsdsg den ene uka og Torsdag - Fredag den andre. 

• Liker 11
Skrevet

Men jobber du fire dager i uken? Det er ikke 50 %

Skrevet

Blir litt som femåringer som er sur for at han ikke får sommerferie da han ikke går på skolen 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Hmmmmmm said:

Kommer jo an på lengden på dagene. 

Anonymkode: 9055d...38a

Skrevet

Mange uføre jobber vel kortere dager. Dvs f.eks 50% på 4 dager, fordi det er bedre for kroppen? 

Denne bør du la ligge. Jeg jobbet på et sted der vi fikk take away hver lørdag, og ca 1 time betalt lunsjpause. Hørte aldri noen klage på at de ikke fikk dette på andre dager.

Ts. Pass deg litt for denne rettferdighetsmentaliteten. Har en god kollega som er 50 % ufør. Hun skrev opp alle minutt hun måtte stille ekstra, men tenkte ikke på at hun som faglærer ofte blir frigjort. Så jeg begynte å skrive opp alle ganger hun ble frigjort, pga at jeg som kontaktlærer var på tur, hadde prosjekt eller andre faglige opplegg ute av skolen. Og det viste seg at den lista hun hadde levert til rektor var bare halvparten så lang som den hun fikk av meg. (Dette er en bra dame, som faktisk la om litt stilen etter denne perioden)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, her er du helt urimelig. 

Anonymkode: 1df9d...aad

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (11 minutter siden):

Jeg jobber Mandag, onsdag  torsdag og Tirsdag og Torsdag uken etter. 

Skrevet (endret)

Jeg skjønner at det kan være irriterende at noen får «fri med lønn», men tenker at så lenge du får fri de gangene du må ha fri (tannlegetimer, fysioterapeut osv), bør du la det ligge. I min jobb får vi beskjed om å ta alt privat på fridagene om man ikke jobber 100%. 

Endret av Lija

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...