AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #1 Skrevet 4. juli 2021 Da jeg bodde alene var det enkle middager og ut å spise bare ved spesielle anledninger. Nå som jeg har samboer går det mye ekstra til mat, han er litt finere på råvarene, spise ute og opplevelser generelt. Han er vant til å bruke penger, det er ikke jeg. Jeg har jo råd, men er det det jeg vil bruke opp inntekten min på? Eier bolig så trenger ikke spare til det. Synes bare det er uvant og litt vanskelig å plutselig øke forbruket så mye. Anonymkode: edeb4...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #2 Skrevet 4. juli 2021 Dette er nok veldig vanlig. Det er veldig lurt å ta en prat om økonomi. Fortrinnsvis bør jo det gjøres før man flytter sammen, men bedre sent enn aldri. Anonymkode: 2a45c...c94 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #3 Skrevet 4. juli 2021 Etter at samboer flyttet ut, kunne jeg spare 6000 i måneden! Han trodde han bidro med sitt ved å handle inn til lørdagsmiddagen. 🙄 Anonymkode: 1d4e3...baf 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #4 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Etter at samboer flyttet ut, kunne jeg spare 6000 i måneden! Han trodde han bidro med sitt ved å handle inn til lørdagsmiddagen. 🙄 Anonymkode: 1d4e3...baf Ok, det blir en annen situasjon, her deler vi på alt. Har bare hørt alle si det er billigere å være to, husholdnings fordeler osv, men jeg bruker jo mer nå😅 Anonymkode: edeb4...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #5 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er nok veldig vanlig. Det er veldig lurt å ta en prat om økonomi. Fortrinnsvis bør jo det gjøres før man flytter sammen, men bedre sent enn aldri. Anonymkode: 2a45c...c94 Siden han er drømmemannen så lurer jeg på om jeg bare skal la det gå...? Har jo råd, føler bare ikke at det er verdt det,i forhold til at jeg hadde levd like fint ved å senke standarden litt. Anonymkode: edeb4...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #6 Skrevet 4. juli 2021 Dere må bli enige om prisnivå, og kvalitet. Ønsker han dyrere råvarer får han betale mer. Vi hadde skjevdeling til felleskonto i begynnelsen av forholdet da mannen spiste 3* så mye som meg (drev toppidrett). Men ja, det går mye mer til mat når vi er sammen. Fordi vi liker å lage god mat, av gode råvarer, og gjerne ta vin til. Er jeg alene kjøper jeg to brokkoli og en pakke fiskekaker, og har middag i tre dager 😅 Så kanskje det er riktig at du øker forbruket litt, om du også synes dette er kos? Man må jo ikke spare på alt, og særlig matopplevelser føler jeg det er riktig å bruke penger på Anonymkode: 91cb2...600 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #7 Skrevet 4. juli 2021 Snakk om økonomi og forventninger. Den samtalen tok jeg tidlig, og hvem skal betale hva i utgifter generelt, er jo selvfølgelig litt slingronsmonn. Anonymkode: 0d96b...dd9 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #8 Skrevet 4. juli 2021 Snakk om økonomi! Jeg og samboer har snakket om økonomi omtrent fra dag en. Vi er aldri uenige om hva pengene skal gå til, vi snakker oss frem til løsninger som begge er komfortable med, vi har en enighet om hvor mye vi skal bruke på mat og har et eget kort til det. Jeg er den som handler og lager middag nå, samboer spiser det han blir servert (jeg vet hva han absolutt ikke vil ha). Jeg står i grunn fritt til å spare der jeg føler at vi kan, vi spiser mye enkle middager men er glad i ekstra kos i helgene. Om han ikke er tilfreds med enkle middager så får han spytte inn mer i fellespotten. Anonymkode: 1405b...c6e 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #9 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Siden han er drømmemannen så lurer jeg på om jeg bare skal la det gå...? Har jo råd, føler bare ikke at det er verdt det,i forhold til at jeg hadde levd like fint ved å senke standarden litt. Anonymkode: edeb4...5ab Jeg mener også dette er noe man bør snakke om. Selv om du ville levd like fint med lavere standard er det godt mulig han ville følt livskvaliteten ikke var like bra. Kanskje synes han det er greit å møtes på midten, kanskje synes han det er greit å betale mer for at dere spiser slik han ønsker? Kanskje kommer du til at du synes det er greit å være med på å legge lista så høyt fordi du ser han trives med det? Dette forutsetter jo at man har råd, og at man eventuelt vurderer hva det går utover - som man ellers ønsker å bruke pengene til (om så sparing) For meg så tenker jeg man må finne en balanse når man er sammen. Sånn at begge gir og tar litt. Dersom den ene alltid strekker seg (eller bare føler på det), så vil det gnage på forholdet og samholdet over tid. Anonymkode: 7d9cc...8e2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #10 Skrevet 4. juli 2021 Er normalt å bruke mer penger på hjemmekos og mat blir viktigere når man blir samboer. Anonymkode: c38c1...732 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #11 Skrevet 4. juli 2021 Å spise ute ofte er dyrt, veldig dyrt. Om dere har ulik oppfatning av hvor ofte dere skal spise på restaurant, bør dere kanskje revurdere om dere passer sammen. Ja, du har råd nå, men hva om en av dere, eller begge, får dårligere råd? Det er ikke noe man alltid kan styre. Og økonomiske problemer er en vanlig årsak til samlivsbrudd. Dette høres kanskje litt voldsomt ut, men jeg har vært i samme situasjon selv. Det endte med brudd. Anonymkode: 4b31c...216 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #12 Skrevet 4. juli 2021 Jeg bruker klart mer penger nå som jeg har samboer. Har en her som spiser som en hest, og som mener at han ikke klarer å bli mett uten kjøtt og melk til hvert måltid. Jeg spiser vegetar, drikker vann og spiser mye mindre. Men sånn er det 😂 Anonymkode: f6853...9c5 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #13 Skrevet 5. juli 2021 Dette er noe man må prate om sammen. Hva slags matbudsjett skal vi ha? Hva slags budsjett for å spise ute hver måned? Hva sparer vi til? Helt naturlig del av det å bli samboer. Her er det rimeligere for oss, siden vi har samme verdier og syn på å bruke penger. Vi foretrekker begge å spare mye på mat, og jeg bruker ikke mer nå enn når jeg var singel. Ta en prat om det. Klarer man ikke å kommunisere om økonomi så er man ikke voksen nok til å bo sammen... Anonymkode: 8c3bc...bc4 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #14 Skrevet 5. juli 2021 Bruker å myyye mer penger etter jeg ble samboer da det følgte to barn med samboeren 🤣 Anonymkode: f2f6b...919 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #15 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 4.7.2021 den 9.35): Ok, det blir en annen situasjon, her deler vi på alt. Har bare hørt alle si det er billigere å være to, husholdnings fordeler osv, men jeg bruker jo mer nå😅 Anonymkode: edeb4...5ab Det er en myte, det blir ikke billigere. Anonymkode: 68b7c...e9e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #16 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er en myte, det blir ikke billigere. Anonymkode: 68b7c...e9e Nei, det er ikke en myte. Hvis jeg blir samboer deles mine fellesutgifter, kommunale avgifter, tv-abonnement, fastavgift strøm og bredbånd på to. Anonymkode: 9a330...0cc 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #17 Skrevet 5. juli 2021 Jeg bruker mere penger på mat nå som jeg har samboer. Vi koser oss mere med gode middager hjemme og god vin. Da jeg var singel så var jeg ganske sparsommelig og hadde ikke noe imot å spise enkle og rimelige måltider - jeg prioriterte heller å gå ut med venner eller bruke pengene på andre ting. I tillegg så forberedte jeg mer mat på forhånd og var nok litt mere organisert av meg. Har snakket litt med samboeren om å redusere budsjettet vårt litt da det blir litt vel mye kos i hverdagen, men et par kvelder i uka må gå. Anonymkode: 7c7cf...7c8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #18 Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke en myte. Hvis jeg blir samboer deles mine fellesutgifter, kommunale avgifter, tv-abonnement, fastavgift strøm og bredbånd på to. Anonymkode: 9a330...0cc I tillegg kan mat kjøpes inn i større pakninger og reise/hotell blir mye billigere. Og mindre trøstespising! Anonymkode: c38c1...732
PetterKanin Skrevet 5. juli 2021 #19 Skrevet 5. juli 2021 Det er nok vanlig da det er mange spm har ulikt syn på økonomi og forbruk, men selvsagt likevel kan være glade i hverandre. Men det er kanskje ikke det vanligste. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #20 Skrevet 5. juli 2021 Det koster å skape hygge, og du må huske at det er viktig når man har samboer. Selvfølgelig så trenger man ikke å sløse ekstremt, men det jeg sier er at bare enkle middager og ingen fornøyelses-aktiviteter sammen - det blir veldig kjipt. Personer er også annerledes, jeg synes det er fint å dra på cafe og restaurant en gang i blant. Man gjør det ikke hver dag nei, det blir alt for mye. Anonymkode: aaba5...988
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå