AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #1 Skrevet 4. juli 2021 Noen som vet? Kan være vanskelig å unngå alt man ikke kan uten at man må røpe graviditeten så tidlig. Er jo rart om jeg som elsker medium rare indrefilet, ber om at steiken må bli gjennomstekt... Eller jeg er i besøk og ikke vet hva som serveres. Er det krise å tappe seg ut noen få ganger? Anonymkode: 08dac...0e6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #2 Skrevet 4. juli 2021 Før navlestrengen fester seg??? Risikoen for at noe skal gå galt pga. noe du har spist før du visste at du var gravid er veldig liten. Hold deg unna snus, røyk og alkohol og spis variert sunn mat. Anonymkode: 49f34...95a 1
Boblerone Skrevet 4. juli 2021 #3 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som vet? Kan være vanskelig å unngå alt man ikke kan uten at man må røpe graviditeten så tidlig. Er jo rart om jeg som elsker medium rare indrefilet, ber om at steiken må bli gjennomstekt... Eller jeg er i besøk og ikke vet hva som serveres. Er det krise å tappe seg ut noen få ganger? Anonymkode: 08dac...0e6 Ja. Det skal bare en gang til for at det kan gå galt. La være. Gud forby at du må be om gjennomstekt biff i tilfelle noen mistenker noe, bedre det kanskje enn sykt barn....? 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #4 Skrevet 4. juli 2021 Hadde ikke gamblet på det, toksoplasmose kan finnes i kjøttet. Og det er i 1.trimester det er størst sjanse for at du spontanaborterer pga det. Senere i svangerskapet er det 60-80% sjanse for å overføre det til foster som da kan gi varige skader, retardasjon, skader på øyne osv. Ditt valg selvfølgelig, men jeg hadde ikke hatt samvittighet til det. Babyen kommer først Det krever så lite å unngå de matvarene Anonymkode: dc2a2...155 7
Regnbuefisk Skrevet 4. juli 2021 #5 Skrevet 4. juli 2021 Du har jo egentlig rett i at du kan spise hva du vil før navlestrengen fester seg. Ingenting som går over til fosteret da. Men på det tidspunktet kan du heller ikke vite at du er gravid... Fosteret begynner å dele mors blodomløp en uke eller sånn etter befruktning. Altså lenge før forventet mens. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #6 Skrevet 4. juli 2021 Regnbuefisk skrev (43 minutter siden): Du har jo egentlig rett i at du kan spise hva du vil før navlestrengen fester seg. Ingenting som går over til fosteret da. Men på det tidspunktet kan du heller ikke vite at du er gravid... Fosteret begynner å dele mors blodomløp en uke eller sånn etter befruktning. Altså lenge før forventet mens. Dette stemmer heller ikke. Fosteret deler aldri mors blodomløp, men mors blod foryner morkaka, som strengt tatt ikke er en del av babyen, men som videre forsyner babyen med næringsstoffer. Før den tid lever fosteret på næring fra plommesekken. Men fosteret er inni mors kropp og kan påvirkes av stoffer i moren. Det er ikke som om alt mor tar i seg blir i blodbanen, det diffunderer ut i vev, og det kan inkludere fosteret. Når det gjelder marvarer er faren infeksjoner (legionella og toxoplasmose) og det er mor som blir smittet og det påvirker videre barnet. Og ved smitte i første trimester er faren stor for at det fører til spontanabort, mens senere i graviditeten er faren større for medfødte misdannelser/hjerneskade. Man kan ikke si at det er et tidspunkt i graviditeten deg er trygt å spise ikke-anbefalt mat- finn på unnskyldninger eller bestill noe annet om det er en mulighet! Anonymkode: 5ee0c...a7b 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #7 Skrevet 4. juli 2021 Regnbuefisk skrev (50 minutter siden): Du har jo egentlig rett i at du kan spise hva du vil før navlestrengen fester seg. Ingenting som går over til fosteret da. Men på det tidspunktet kan du heller ikke vite at du er gravid... Fosteret begynner å dele mors blodomløp en uke eller sånn etter befruktning. Altså lenge før forventet mens. Fosteret deler da aldri blodomløp med moren. For noe tull. Er du klar over at slike påstander kan føre til at folk gjør valg som skader et embryo/foster? Anonymkode: 363ea...e31 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #8 Skrevet 4. juli 2021 Men næringen fra plommesekken dukker da vel ikke opp fra intet? Kan det inne da tenkes seg om mor får i seg noe særdeles farlig når denne dannes, at noe av dette kan overføres til plommesekken, eller? Anonymkode: c52ac...815
MapleSirup Skrevet 4. juli 2021 #9 Skrevet 4. juli 2021 Hvorfor spør du om du bør ta denne risken? Motivet er altså så totalt idiotisk. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #10 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men næringen fra plommesekken dukker da vel ikke opp fra intet? Kan det inne da tenkes seg om mor får i seg noe særdeles farlig når denne dannes, at noe av dette kan overføres til plommesekken, eller? Anonymkode: c52ac...815 Om det er meg du spør så er dette poenget jeg prøvde å få frem. Selv om fosteret ikke deler blodomløp er det en del av mors kropp og «alt» diffunderer rundt der inne. Derfor kan man ikke snakke om trygge perioder slik TS ønsker. Anonymkode: 5ee0c...a7b 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #11 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Selv om fosteret ikke deler blodomløp er det en del av mors kropp og «alt» diffunderer rundt der inne. Anonymkode: 5ee0c...a7b Vil bare påpeke at det er ikke slik at alt diffunderer rundt der inne. Jeg går f.eks. på en medisin som ikke er farlig for barnet, fordi molekylene av virkestoffet er så store at de ikke går over morkaken. Når det gjelder det ts lurer på , så er mitt svar å leve som gravid fra positiv test, fordi man vet ikke nøyaktig når morkaken tar over. Anonymkode: 45644...4e1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #12 Skrevet 4. juli 2021 MapleSirup skrev (1 time siden): Hvorfor spør du om du bør ta denne risken? Motivet er altså så totalt idiotisk. Jeg spør ikke fordi jeg VIL utsette fosteret for det. Men hvis jeg kommer i en situasjon hvor det er vanskelig å unngå. La oss si jeg blir invitert på indrefilet som er rosa inni, ost og spekeskinker osv. Vanskelig å unngå hvis det kun er det som serveres. Og kan være snålt å spørre om hva som serveres i forkant når jeg ellers spiser alt. Vil ikke føle meg tvunget til å fortelle noen i f.eks uke 6 at jeg er gravid bare fordi jeg må sitte og ikke kan spise noe annet enn f.eks tilbehør. Anonymkode: 08dac...0e6
MapleSirup Skrevet 4. juli 2021 #13 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg spør ikke fordi jeg VIL utsette fosteret for det. Men hvis jeg kommer i en situasjon hvor det er vanskelig å unngå. La oss si jeg blir invitert på indrefilet som er rosa inni, ost og spekeskinker osv. Vanskelig å unngå hvis det kun er det som serveres. Og kan være snålt å spørre om hva som serveres i forkant når jeg ellers spiser alt. Vil ikke føle meg tvunget til å fortelle noen i f.eks uke 6 at jeg er gravid bare fordi jeg må sitte og ikke kan spise noe annet enn f.eks tilbehør. Anonymkode: 08dac...0e6 Nei. Det er ikke vanskelig å unngå. Du oppkonstruerer historier.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #14 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg spør ikke fordi jeg VIL utsette fosteret for det. Men hvis jeg kommer i en situasjon hvor det er vanskelig å unngå. La oss si jeg blir invitert på indrefilet som er rosa inni, ost og spekeskinker osv. Vanskelig å unngå hvis det kun er det som serveres. Og kan være snålt å spørre om hva som serveres i forkant når jeg ellers spiser alt. Vil ikke føle meg tvunget til å fortelle noen i f.eks uke 6 at jeg er gravid bare fordi jeg må sitte og ikke kan spise noe annet enn f.eks tilbehør. Anonymkode: 08dac...0e6 I stedet for å spise det for og slippe å si du er gravid så kommer du med svar som gjør at du ikke må spise det. «Jeg liker ikke rått kjøtt» «Jeg har kjøttfri måned.» «Hyggelig å bli bedt til middag, har gjerne lyst å komme for det sosiale, men har blitt invitert til middag hos svigers så jeg kommer etter dere har spist.» «Ble så dårlig sist jeg spiste spekemat, så jeg står over den.» osv Anonymkode: c52ac...815 4
MapleSirup Skrevet 4. juli 2021 #15 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I stedet for å spise det for og slippe å si du er gravid så kommer du med svar som gjør at du ikke må spise det. «Jeg liker ikke rått kjøtt» «Jeg har kjøttfri måned.» «Hyggelig å bli bedt til middag, har gjerne lyst å komme for det sosiale, men har blitt invitert til middag hos svigers så jeg kommer etter dere har spist.» «Ble så dårlig sist jeg spiste spekemat, så jeg står over den.» osv Anonymkode: c52ac...815 Ja, ikke vanskelig i det hele tatt… Bare tull. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #16 Skrevet 4. juli 2021 Det er jo ikke mengden eller når som er problemet, det er jo at hver gang gir fare for infeksjon som igjen kan ha store konsekvenser. Risiko for infeksjon er jo kjempeliten, men det er jo pga konsekvensen er så stor at man likevel anbefaler å ikke spise de tingene. Så må man jo bare velge selv om man vil ta risikoen eller ikke. Anonymkode: b993a...5d6 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #17 Skrevet 4. juli 2021 Tenker også at om man er med nære venner så kan man jo bare si at man er gravid, evnt si at man kanskje er gravid og derfor ønsker å unnga ditt og datt for sikkerhettskyld, selv om det er tidlig Men det er meg da, forstår at noen ønsker å ikke si noe. Anonymkode: b993a...5d6
Boblerone Skrevet 4. juli 2021 #18 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg spør ikke fordi jeg VIL utsette fosteret for det. Men hvis jeg kommer i en situasjon hvor det er vanskelig å unngå. La oss si jeg blir invitert på indrefilet som er rosa inni, ost og spekeskinker osv. Vanskelig å unngå hvis det kun er det som serveres. Og kan være snålt å spørre om hva som serveres i forkant når jeg ellers spiser alt. Vil ikke føle meg tvunget til å fortelle noen i f.eks uke 6 at jeg er gravid bare fordi jeg må sitte og ikke kan spise noe annet enn f.eks tilbehør. Anonymkode: 08dac...0e6 Jeg ville heller fortalt det i uke 6, enn å risikere å skade fosteret. Men det er vel for mye å Forvente av noen som skal ha barn..... 4
Fiffig Skrevet 4. juli 2021 #19 Skrevet 4. juli 2021 Det er veldig lett å finne på unnskyldninger. Jeg kjenner mange ikke-gravide som kun spiser gjennomstekt kjøtt. Jeg har selv klart å skjule det uten problem frem til andre trimester, og kunne sikkert skjult det lengre om det var om å gjøre. Det er den rareste grunnen jeg har hørt til å spise risikomat "jeg kommer ikke på en troverdig løgn". Folk har så mye rare matgreier uten å være gravide at det er uten problem.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #20 Skrevet 4. juli 2021 Jeg har selv avlyst et par middager de siste ukene av den grunn at det ville være vanskelig å ikke drikke alkohol uten mistanke, eller fordi jeg ikke visste hva som ble servert. På sistnevnte var det forhåndsbestilt en middag med mange retter på en av byens finere restauranter. Hadde gledet meg skikkelig, men for å unngå mistanke og risikere å få i meg noe potensielt farlig for foster, valgte jeg heller å ringe inn syk. Det er snakk om noen få uker i livet hvor man må ta hensyn og skjule dette, da er det å være forsiktig mtp det som potensielt kan være farlig som er vår viktigste jobb ❤️ Anonymkode: 10c27...892 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå