Gå til innhold

Vi leier. Plutselig går sikringene hele tiden...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når plutselig flere ulike sikringer begynner å ryke i hytt og vær, hadde jeg personlig blitt bekymret for el-feil og påfølgende brann. 

Anonymkode: 2099d...01b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Neste gang sikringen går så sjekk om du har et lite "vindu" i sikringen din, fargen i det vinduet avgjør hvilken type feil som gjorde at sikringen løste ut. Dvs om det er kortslutning, overbelastning eller jordfeil (trykk inn testknappen på sikringen og se hvilken farge vinduet får, den fargen som viser da betyr jordfeil). 

Om sikringen går ofte på overbelastning er det flere ting på den kursen som skaper en overbelastning, hjemmesentralen til internett trekker ca ingenting så finn ut hva som er på kursen og eventuelt flytt noe til en annen kurs. 

Om dere bor langt avsides, langt fra nermeste trafokiosk så kan det være at dere har lav spenningskvalitet, dere vil da være mer utsatt for at utstyr ikke vil fungere optimalt. Kan være verdt å sjekke med en elektriker. 

Anonymkode: 45f3b...f66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om ulike kurser ryker på jordfeil ville jeg fått en elektriker til å megge kursene eller måle om det kan være jordfeil som kommer fra nettet til e-verket (at feks noen i nabolaget på samme trafokrets ikke har jordfeilbryter og feilen kommer til dere). Jordfeilbrytere er vanligvis ikke retningsbestemte og jeg har vært ute for det hos flere kunder at feil i e-verkets nett går ut over feil kunde. Men da ringer du såfall bare e-verket så kommer de å måler ute i nettet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Typisk en som ALLTID, skal spare. Og der er slike bileiere helt håpløse, ren el innkludert.

Klagde dere på at han lot det være slik, eller flytta dere ut når dere oppdaga dette?

Anonymkode: 87eba...c19

Var nesten komisk, som sagt, hen klagde til oss på at strømmen går og det er i vårt elskap sikring er. Så påpekte vi at det er fordi hen prøver å bruke våre stikkontakter, og dermed også vårt strøm. Så fikk naboene elektriker inn, for å ordne egne kontakter. 🤠 

Anonymkode: 8e339...15c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når plutselig flere ulike sikringer begynner å ryke i hytt og vær, hadde jeg personlig blitt bekymret for el-feil og påfølgende brann. 

Er det jeg også tenker på, slo seg senest ut for en halvtimes tid siden. Syns det er merkelig at den slo seg ut flere ganger i natt, da ingenting på kjøkkenet var i bruk. Er også tidvis problematisk å få slått sikringen på igjen. 

Anonymkode: 09845...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lyset på badet flimrer også tidvis, men merket at det er når naboene er her. Tilfeldigheter eller ikke vites ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det jeg også tenker på, slo seg senest ut for en halvtimes tid siden. Syns det er merkelig at den slo seg ut flere ganger i natt, da ingenting på kjøkkenet var i bruk. Er også tidvis problematisk å få slått sikringen på igjen. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lyset på badet flimrer også tidvis, men merket at det er når naboene er her. Tilfeldigheter eller ikke vites ikke. 

Dette tyder på at det er noe som ikke stemmer. Som én over skrev, kan visst el-feil hos naboer påvirke deres sikringer - kontakt huseier, elektriker, hyttenabo og det lokale e-verket for å finne ut hva som er galt hvor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passpartou
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi leier, og det har så å si konstant vært noe galt eller noe å fikse med leiligheten fra dag én av leieforholdet. 
Internett. Varmepumpa. Ventilasjonen. Elektrisiteten. Det har nesten ikke vært en eneste uke der vi ikke har måtte holdt oss hjemme for å ta imot servicemann som må fikse ett eller annet som ikke er i stand. 

Men, nå har det dukket opp et nytt problem, sikringene går hele tida. Det starta forigårs, da slo plutselig alt i stue og kjøkken seg av, og varmepumpa stoppa helt. Jeg gikk ut i garasjen hvor sikringsskapet står, og der var sikringen til varmepumpe gått. 

I dag går sikringene til internettet. Flere ganger. Vi opplever også interferens på internettet når naboene (som er hytte) er på hytta i helgene. (Da slås internettilkoblinga vår seg av, og opplever veldig ustabilt nett. Har sagt fra til leverandør flere ganger. Dette er på et veldig avsidesliggende sted, med svært få innbyggere, og en «lokal» internettleverandør.) 

Det er da problemene med internett og det elektriske i huset her foregår, altså mens det er folk i nabohuset (hytte, som altså er mest i helgene)  Har sagt fra så mange ganger at huseier må være drittlei av meg. De finner liksom ingen «feil», mens vi som bor her opplever stadig merkelige ting med elektrisiteten. F eks blinking av lys på badet kun i helgene mens naboene er på hytta. Ustabilt nett mens de er her. Etc. Er det interferens med deres elektriske nett? Det blir ganske prekært når vi blir uten internett og uten tv etc i sommer.

Hva er årsaken til at kun internett-sikringen slår seg av?

Kan sikringsskapet fjernstyres? 

Anonymkode: d2613...1df

Så noen med samme problemene på Åndenes Makt på TvNorge, ville kontaktet dem for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Passpartou skrev (1 time siden):

Så noen med samme problemene på Åndenes Makt på TvNorge, ville kontaktet dem for hjelp.

Slutt å tull da!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt. La utleier fikse dette. Hadde ikke likt at leieboer begynte å rote med det elektriske selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Slutt å tull da!

Tror det kan være en klebeånd som har forvillet seg inn på strømnettet.

Anonymkode: 19275...286

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Prøv pærer med lavere watt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Om ulike kurser ryker på jordfeil ville jeg fått en elektriker til å megge kursene eller måle om det kan være jordfeil som kommer fra nettet til e-verket (at feks noen i nabolaget på samme trafokrets ikke har jordfeilbryter og feilen kommer til dere). Jordfeilbrytere er vanligvis ikke retningsbestemte og jeg har vært ute for det hos flere kunder at feil i e-verkets nett går ut over feil kunde. Men da ringer du såfall bare e-verket så kommer de å måler ute i nettet.

Det tror jeg også. At en jordfeil hos naboen slår ut hos dere. En elektriker vil kunne fastslå det rimelig kjapt. Passer med det bare skjer når det er folk på nabohytta og det som har jordfeil skrus på. 

Anonymkode: d8bc4...67f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror det kan være en klebeånd som har forvillet seg inn på strømnettet.

Anonymkode: 19275...286

Nei.

mordi skrev (3 timer siden):

Har ikke med lyspærene å gjøre og har ikke skifta noen pærer mens vi har bodd her.

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det tror jeg også. At en jordfeil hos naboen slår ut hos dere. En elektriker vil kunne fastslå det rimelig kjapt. Passer med det bare skjer når det er folk på nabohytta og det som har jordfeil skrus på. 

Anonymkode: d8bc4...67f

Virker veldig sånn. Er oppe i hele natt for å følge med for hvis sikringen går, ryker all maten vi har i kjøleskapet også…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må si i fra til huseier, selv om du føler det er mas. Dersom jeg hadde leid ut hadde jeg ville vite det dersom det var noe kluss med det elektriske. Og hvis det nylig er oppgradert og det viser seg det er noe feil med utførelse kan eier ta det med selskapet som utførte jobben. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snedig skrev (3 timer siden):

Du må si i fra til huseier, selv om du føler det er mas. Dersom jeg hadde leid ut hadde jeg ville vite det dersom det var noe kluss med det elektriske. Og hvis det nylig er oppgradert og det viser seg det er noe feil med utførelse kan eier ta det med selskapet som utførte jobben. 

Ja har selvfølgelig sagt fra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er naboene i samme bolig? Kan det være at de er koblet på deres strøm, og dermed overbelaster kapasiteten? 

I så fall betaler dere for deler av deres forbruk.. 

Anonymkode: cfeef...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er naboene i samme bolig? Kan det være at de er koblet på deres strøm, og dermed overbelaster kapasiteten? 

I så fall betaler dere for deler av deres forbruk.. 

Anonymkode: cfeef...e82

Nei, enebolig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robin666
mordi skrev (11 timer siden):

På en 16A kurs kan du bruke minst 3680 W. Tror du en lyspære på 40/60 W er problemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin666 skrev (49 minutter siden):

På en 16A kurs kan du bruke minst 3680 W. Tror du en lyspære på 40/60 W er problemet? 

Ok. Jeg er ikke elektrikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...