Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når? Og hvor lenge? Nevn gjerne om det var flere ulike perioder. 

Og hvorfor? 

Hvordan reagerte kollegaene? Viste de at du var gravid? Gikk det rykter? Trodde noen at du så på graviditet som sykdom (dette jeg er redd for selv, vil ikke at noen skal tro jeg er lat). Løy du om hvorfor du var borte?

Og hvis du har brukt kun egenmelding, når og hvor lenge? Hvorfor?

Anonymkode: db46b...5ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var student (korona så kunne jobbe hjemme) og lot være å søke på sommerjobben.

Bekkenløsning, jeg slet veldig med å gå. Hadde sykmeldt meg på flekken om jeg var i full jobb. Det skulle svært lite aktivitet til før jeg måtte gå på alle fire for å komme meg frem. Fastlegen min (mannlig) foreslo en fjelltur for bekkenløsningen. Byttet til ei dame som hadde hatt bekkenløsning selv. Hun forsto hvor ille det var, og eneste som hjalp var å føde sa hun. Ellers skulle jeg ta det med ro, og kun være i aktivitet som ikke gjorde vondt.

Anonymkode: 3ccff...ba9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Første gang var jeg i god form hele svangerskapet og var aldri sykemeldt. 

Andre gang fikk jeg kraftig bekkenløsning, fra andre trimester. Jeg jobbet først bare redusert og fikk mange tilbakemeldinger om at jeg var tøff som klarte å jobbe noe i det hele tatt - det var nok tydelig at jeg hadde vondt. Antar de hadde forståelse for at jeg tilslutt ble sykemeldt.

Aldri fått noe negative kommentarer på graviditet fra kolleger, bare gratulasjoner og sympati for plager.

Anonymkode: 62db5...7a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Første gang var jeg i god form hele svangerskapet og var aldri sykemeldt. 

Bare legge til - jeg hadde egenmeldingsdager mens jeg var gravid selvfølgelig, men da for typiske ting jeg ville tatt egenmeldingsdag for uavhengig av graviditeten :)

Graviditet er ikke en sykdom, men man kan absolutt bli syk som gravid!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ble sykemeldt fra to måneder på vei ca pga ekstrem svangerskapskvalme og veldig lavt blodtrykk, kastet opp dagen lang og hadde null sjans til å jobbe og lå egentlig rett ut i sofaen/senga til jeg var 4 måneder på vei. Dette var fult forståelig for kollegaene mine og fikk ukentlig meldinger om hvordan det gikk med meg ❤️ 

Anonymkode: e436d...c8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kontorjobb - Rundt 6 mnd ble jeg 40% sykemeldt. Var helt utslitt av å jobbe fulle dager. Så jeg jobbet kortere dager hver dag. Rundt 7,5 mnd ble jeg 60% sykemeldt og hadde en dag i uka hjemme og korte dager resten. Sånn var det frem til termin. 

jeg fikk mye kynnere når jeg jobba full dag og klarte nesten ikke å gå hjem fra bussen selv om jeg ikke hadde andre fysiske plager. Var bare helt flat! 
Jeg måtte sove 1 time etter en tur i butikken for å handle mat, så jeg hadde ikke mye energi. Men jeg gikk også ned i vekt (egenvekt, og er slank fra før) så det kan hende det var derfor. Tenkte ikke på det dengang, men det gikk opp for meg nå 😆 

Anonymkode: e8ae5...5bd

AnonymBruker
Skrevet

Ble ikke sykemeldt, til tross for heftig bekkenløsning, carpal tunnell syndrom i begge hendene. Graviditet er ikke en sykdom :)

Anonymkode: 449ba...fd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble ikke sykemeldt, til tross for heftig bekkenløsning, carpal tunnell syndrom i begge hendene. Graviditet er ikke en sykdom :)

Så fint for deg da - du må virkelig føle deg stolt 🤣

Ble sykmeldt pga høyt blodtrykk og svangerskapshodepine.

Anonymkode: 3203a...bb2

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det forventer du å få applaus for?

Jeg ble sykemeldt i uke 24 for flere ulike ting, høyt blodtrykk var en av grunnene + at navlestrengen ikke fungerte slik den skulle. Ungen holdt på å dø og måtte ut i uke 28. 

Anonymkode: d1d89...cb0

• Liker 7
Skrevet

Ble sykemeldt helt fra uke 4 til uke10 pga ekstrem kvalme og at jeg sovnet både stående og sittende. (jobber med maskiner så det hadde vært farlig å sovne på jobb) så var jeg 50% sykemeldt gangske lenge pga bekkenløsning, jobbet halve dager. Jobbet 100% fra midten å ut ca da bekkenet ble bedre og jeg fikk tilrettelagt på jobb 😊

AnonymBruker
Skrevet

Ble sykemeldt i uke 13 pga diskriminering, og det gikk absolutt rykter, ja. Rykter som sa jeg ikke ville komme tilbake da jeg trossalt hadde fått barn og var nå ubrukelig.

Anonymkode: c9a95...375

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ble heller ikke sykemeldt til tross for høyt blodtrykk grunnet graviditet. Enig i at graviditet ikke er en sykdom. 

Anonymkode: 39c74...dc2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tidlig, kraftig bekkenøøsning. Forsvant v fødsel. 

Anonymkode: 87767...a5c

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan hadde det vært for deg med tilsvarende plager hvis du ikke var gravid?  Tror du at du kunne vært sykemeldt da?

Det virker som om mange gravide kvinner er veldig engstelige for å vise svakhet i den tiden.  Det er ganske bekymringsfullt.  Av og til er litt hvile helt nødvendig.  Jeg var heller ikke sykemeldt, men det er mange år siden, og jeg regner med at jeg bare var heldig som holdt meg frisk. Jeg var bare fryktelig sliten.  Jeg jobbet til dagen før fødsel, for hun fikk det plutselig travelt med å møte verden 3 uker før tiden.

Har vi større risiko for tidligfødsler om vi kjører oss for hardt?  Jeg har grublet litt på det.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ble heller ikke sykemeldt til tross for høyt blodtrykk grunnet graviditet. Enig i at graviditet ikke er en sykdom. 

At du hadde høyt blodtrykk kunne vært farlig for babyen. Jeg håper virkelig ikke at du gikk imot anbefalinger fra lege angående sykemelding. Dersom legen din aldri foreslo det er det jo greit nok, men man setter faen meg aldri livet til ungen sin i fare kun for å fremstå som en prektig moralist. 

Anonymkode: d1d89...cb0

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva forventer du av den kommentaren? Premie i posten? 😂

Anonymkode: 3203a...bb2

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Var svært heldig i første svangerskap og fikk ingen plager som var heftige nok til at jeg trang sykemelding. Håper jeg er like heldig denne gangen! 

Og jeg tror ingen er uenig i at graviditet ikke er en sykdom, men om man er så arrogant at man ikke forstår at graviditet kan føre til sykdom eller svært heftige helseplager, bør man holde kjeft til man har lest seg opp litt! 

Anonymkode: 512f1...5f2

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da hadde du vel ikke så høyt blodtrykk at det var noen fare da. Jeg ble sykemeldt pga høyt blodtrykk og truende svangerskapsforgiftning. Lege på sykehuset som tok den avgjørelsen, jeg hadde ikke så mye valg for å si det sånn. 
Er ikke blodtrykket farlig høyt og du ikke plages av det er det jo selvfølgelig ingen grunn til å sykemeldes. 

Anonymkode: 91d85...370

• Liker 3
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var svært heldig i første svangerskap og fikk ingen plager som var heftige nok til at jeg trang sykemelding. Håper jeg er like heldig denne gangen! 

Og jeg tror ingen er uenig i at graviditet ikke er en sykdom, men om man er så arrogant at man ikke forstår at graviditet kan føre til sykdom eller svært heftige helseplager, bør man holde kjeft til man har lest seg opp litt! 

Anonymkode: 512f1...5f2

Enig, og mange undervurderer mangel på hvile.  Jeg sov dårlig, for det var vanskelig å finne en god sovestilling, og baby trykket på blæra, så det ble lite ro.  

Skrevet

I begynnelsen ble jeg ikke sykmeldt, men hadde noen egenmeldingsdager pga kvalme som stod på døgnet rundt. Måtte ofte kaste opp om natten og sov dårlig. Hadde da hjemmekontor og fikk avtale med sjefen om at jeg kunne ta pauser underveis i arbeidsdagen når kvalmen var på sitt verste. Dette fungerte greit men i tillegg var jeg ganske sliten og dette ble bare verre. Senere ble jeg sykmeldt pga trøtthet, mye hodepine og bekkenløsning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...