AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #1 Skrevet 3. juli 2021 Er det slik? Jeg har vært gift og det virker som om mannen ikke brydde seg om dersom jeg ble sinna. Vi ble skilt, ikke helt uventa det kanskje? Nå har jeg truffet en mann som gjerne får meg til å begynne å gråte. Jeg merker at han blir fortvilet og kan si; Jeg ville aldri ha gjort noe for å såre deg bevisst! Viser forståelse på annen måte enn det jeg er vant til fra tidligere forhold, hvor jeg har vært den "sterke". Til poenget: Er det oss damer som er sterke som ikke forlater mannen når vi burde ha gjort, eller er det gråten i oss som får mannen til å vise sympati? Anonymkode: 0c14c...083
CorvusCorax Skrevet 4. juli 2021 #2 Skrevet 4. juli 2021 Tror ikke helt jeg skjønner hva du mener? Jeg tror du lettere kan bli bundet til noen som rører ved deg følelsemessig, spesielt om du blir traumebundet (altså, han starter noe som får deg til å føre sorg/savn for så å trygge deg igjen, og så gjenta). Så det er enklere for deg å gå om du "bare" ble sint. Oppgitt. Din eks var kanskje bare "irriterende", men var seg selv - men han nye spiller på følelsene dine? Eller misforstår jeg? 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #3 Skrevet 4. juli 2021 Det er nok mange typer dynamikk. Med eksen tok jeg lett til tårene, kanskje litt pga avstandsforhold, men også mye - ser jeg nå i etterkant- fordi han ikke trygga meg nok. Han var svært betatt av meg og opptatt av meg, og folk sa han var så forelska i meg, samtidig var jeg usikker på om han elska meg. Og det gjorde han nok ikke på en trygg måte, ihvertfall, for plutselig slo han opp. Da skjønte jeg at han, akkurat som han kunne lyve litt overfor venner, kunne spille overfor meg. I hans øyne var jeg ei tåreperse kun fordi det var min personlighet, han så ikke sin egen rolle i vår dynamikk, han var også sjalu uten å stå for det eller var veldig vinglete i måten det kom ut på (kunne spørre om jeg elska ham høyt det ene øyeblikket og bokstavelig talt slå opp det neste). Kritikk og ros fra ham kom oftest indirekte, og jeg syntes det var vanskelig å forholde meg til det og at han lett blei lei seg av kritikk. Med nåværende gråter jeg lite, for han gjør meg ikke utrygg. Han går sakte fram på noen områder, men han er bl.a. ekstremt ærlig. Jeg får høre flere ting jeg ikke liker, men jeg kan stole på at alt han sier, stemmer. For han faker aldri, ikke overfor noen. Han pleide tom å krangle lett med folk som ung, fordi han var for ærlig. Han sier rett ut til meg det han synes er mine dårlige trekk, så jeg kan forbedre meg. Samtidig roser han det han liker og roser når jeg forbedrer meg. Han har god innflytelse på meg. Det selv om jeg er sterkere i vår relasjon og mer aleine fordi han trenger mer aleinetid som kan trigge meg litt fordi det er aller første gang en kjæreste vil ha mer aleinetid enn meg. Sjøl om han til tider har vært enormt sjalu/usikker, har han vært åpnere om det, og det var enklere for meg å trygge ham på at jeg bare vil ha ham. Vi har mer direkte kommunikasjon. Han tåler å høre om ting jeg ikke liker, og jeg tror det er trygt for ham å få vite så tydelig hva han kan bli bedre på. På en måte går romansen vår saktere, men den kjennes mer stabil. Anonymkode: f4fb7...3b0
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #4 Skrevet 4. juli 2021 Jeg tenker streke damer går fordi de vet de klarer seg alene og fortjener bedre. Anonymkode: 2db5b...108 9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #5 Skrevet 4. juli 2021 Problemet er vel heller at du velger menn som mishandler deg. Har ikke noe med å være sterk eller ikke å gjøre. Anonymkode: 97d3c...6a2 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #6 Skrevet 4. juli 2021 Jeg tror ikke det handler om å være sterk og svak, men om hvilket syn man har på seg selv, hvilke ting man har opplevd tidligere, hva slags nettverk man har, i hvor stor grad man opplever å kunne velge noe annet osv. Men i tillegg tror jeg at det kan være vanskeligere å innrømme for seg selv at man blir utsatt for vold og mishandling om man ser på seg selv som en person som er sterk og ikke finner seg i tull. Anonymkode: 5081a...0e7 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #7 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er det slik? Jeg har vært gift og det virker som om mannen ikke brydde seg om dersom jeg ble sinna. Vi ble skilt, ikke helt uventa det kanskje? Nå har jeg truffet en mann som gjerne får meg til å begynne å gråte. Jeg merker at han blir fortvilet og kan si; Jeg ville aldri ha gjort noe for å såre deg bevisst! Viser forståelse på annen måte enn det jeg er vant til fra tidligere forhold, hvor jeg har vært den "sterke". Til poenget: Er det oss damer som er sterke som ikke forlater mannen når vi burde ha gjort, eller er det gråten i oss som får mannen til å vise sympati? Anonymkode: 0c14c...083 Kommer litt an på hva du legger i "sterk". Det er jo ikke gitt at kvinner som blir sinna er sterkere enn andre. Min ekskone ble lett sinna - det var i hennes natur å vise følelser gjennom aggresjon, mye oftere enn hun gråt. Det er nok delvis kulturelt betinget (mor og søster hadde også temperament) og noe genetisk. Jeg anser ikke henne som "sterk". Hun har dårlig følelsesregulering, og har slitt med mye sinne også etter skilsmissen. Hun har vært sykmeldt av emosjonelle årsaker, så hun bukker lett under av følelser. Jeg vil si at både mye sinne og mye tårer kan være et problem. Men når jeg tenker etter mener jeg at det å gråte iblant er et naturlig utløp for følelser, og at sterke mennesker også gråter. Min nåværende kjæreste kan gjøre begge deler, men hun blir vel heller mer lei seg enn sint, og jeg vil si hun er en sterkere person enn min eks. Anonymkode: 160b4...8b1 5
Gjest SomeDude32 Skrevet 4. juli 2021 #8 Skrevet 4. juli 2021 Det finnes sterke damer, men den moderne oppfatningen av en sterk dame er faktisk ikke en sterk dame. Det er bare et patetisk forsøk på å etterlikne menns sterke sider. Og derfor vil de fleste damer aldri faktisk være sterke, siden det er mer enn nok menn som er flinkere enn de på å være nettopp.... menn.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #9 Skrevet 4. juli 2021 Synes de sterkeste damene er de som klarer å stå helt alene. Anonymkode: b315f...862 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #10 Skrevet 4. juli 2021 SomeDude32 skrev (1 time siden): Det finnes sterke damer, men den moderne oppfatningen av en sterk dame er faktisk ikke en sterk dame. Det er bare et patetisk forsøk på å etterlikne menns sterke sider. Og derfor vil de fleste damer aldri faktisk være sterke, siden det er mer enn nok menn som er flinkere enn de på å være nettopp.... menn. Du skriver så mye rart, at jeg lurer på hva slags bakgrunn du har for alle de påstandene du kommer med. Jeg er kvinne, og mentalt så har jeg alltid vært den sterkeste part i de langvarige forholdene jeg har vært i. Og det helt uten å "patetisk forsøke å etterlikne menns sterke sider". Er man sterk mentalt, så er man det, uavhengig av kjønn. Jeg har enda til gode å møte en mann som hadde taklet halvparten av det jeg har stått i de siste 10-15 årene. Motgang gjør deg sterk, og når en har hatt mange nok oppoverbakker, så lærer man seg en god del strategier for å mestre eget liv. Menn blir gjerne destruktive, sinte eller knekker sammen når de får problemer, for de har aldri lært seg å håndtere følelser på en adekvat måte. Kvinner går på med krum rygg, ordner opp, snakker med venner, bearbeider, og finner løsninger. Anonymkode: 52d81...9e8 4
Gjest SomeDude32 Skrevet 4. juli 2021 #11 Skrevet 4. juli 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du skriver så mye rart, at jeg lurer på hva slags bakgrunn du har for alle de påstandene du kommer med. Jeg er kvinne, og mentalt så har jeg alltid vært den sterkeste part i de langvarige forholdene jeg har vært i. Og det helt uten å "patetisk forsøke å etterlikne menns sterke sider". Er man sterk mentalt, så er man det, uavhengig av kjønn. Jeg har enda til gode å møte en mann som hadde taklet halvparten av det jeg har stått i de siste 10-15 årene. Motgang gjør deg sterk, og når en har hatt mange nok oppoverbakker, så lærer man seg en god del strategier for å mestre eget liv. Menn blir gjerne destruktive, sinte eller knekker sammen når de får problemer, for de har aldri lært seg å håndtere følelser på en adekvat måte. Kvinner går på med krum rygg, ordner opp, snakker med venner, bearbeider, og finner løsninger. Anonymkode: 52d81...9e8 Jeg snakker om samfunnet og vanlige damers syn på hva det vil si å være sterk. Dere er så besatt av mannfolk og prøver så sinnsykt å konkurrere, at dere ikke utvikler deres egentlig sterke sider. Emosjonelt sterk er en ting, men det fins flere former for styrke. Det siste du sier stemmer faktisk ikke, for kvinners måte å løse problemer på er å lempe dem over på alle andre.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #12 Skrevet 4. juli 2021 SomeDude32 skrev (29 minutter siden): 1.Jeg snakker om samfunnet og vanlige damers syn på hva det vil si å være sterk. Dere er så besatt av mannfolk og prøver så sinnsykt å konkurrere, at dere ikke utvikler deres egentlig sterke sider. 2.Emosjonelt sterk er en ting, men det fins flere former for styrke. 3.Det siste du sier stemmer faktisk ikke, for kvinners måte å løse problemer på er å lempe dem over på alle andre. 1.Nei,vi er ikke besatt av mannfolk. Det er bare noe menn ønsker skal være sant. 2.Ja menn er fysisk sterkere enn kvinner, uten at det har noen betydning for å klare seg selv. 3.Nei,det finnes kvinner med mye problemer som ikke plager andre med det og som heller fungerer som hobbypsykolog for andre. Anonymkode: b315f...862 3
Gjest SomeDude32 Skrevet 4. juli 2021 #13 Skrevet 4. juli 2021 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker said: 1.Nei,vi er ikke besatt av mannfolk. Det er bare noe menn ønsker skal være sant. 2.Ja menn er fysisk sterkere enn kvinner, uten at det har noen betydning for å klare seg selv. 3.Nei,det finnes kvinner med mye problemer som ikke plager andre med det og som heller fungerer som hobbypsykolog for andre. Anonymkode: b315f...862 Sikkert derfor damer gnåler over lønnsgap som ikke eksisterer, kapitalgap og gudene veit hva annet menn utkonkurrerer kvinner i. Du glemmer også intelligens og evne til å ta risiko. Ja du beskriver nettopp det jeg snakker om. Når en kvinne har et problem snakke hun enten med mannen sin, eller så prøver hun nettverket sitt. Når alt det feiler, så prøver hun statlige ordninger, og hvis alt går til helvete så kan hun gråte i media. Det er derfor damer også gråter lettere, og det er også grunnen til at folk generelt føler mer sympati og vilje til å hjelpe en gråtende kvinne. Dere lener dere på alle andre, men klarer faktisk ikke løse problemer på egenhånd Endret 4. juli 2021 av SomeDude32
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #14 Skrevet 4. juli 2021 SomeDude32 skrev (3 minutter siden): Sikkert derfor damer gnåler over lønnsgap som ikke eksisterer, kapitalgap og gudene veit hva annet menn utkonkurrerer kvinner i. Du glemmer også intelligens og evne til å ta risiko. Ja du beskriver nettopp det jeg snakker om. Når en kvinne har et problem snakke hun enten med mannen sin, eller så prøver hun nettverket sitt. Når alt det feiler, så prøver hun statlige ordninger, og hvis alt går til helvete så kan hun gråte i media. Det er derfor damer også gråter lettere, og det er også grunnen til at folk generelt føler mer sympati og vilje til å hjelpe en gråtende kvinne. Dere lener dere på alle andre, men klarer faktisk ikke løse problemer på egenhånd Kvinner gidder ikke å klage noe særlig over det der, kun de som er engasjert i det. Menn er dumdristige, det gjør dem ikke intelligente, tvert imot. Jeg var lenge hobbypsykolog for en mannlig kamerat (Ja du hørte riktig. En mann!) Helt til jeg ikke gadd mer og brøt kontakten. Hadde nok med meg selv. Opplever også i sosiale lag at menn åpner seg mer for kvinner. Det er fordi de er så feige ovenfor hverandre at de bruker kvinnelig bekjentskap til å sutre. De gidder ikke å betale for psykolog når de tror de kan bruke kvinner til dette. De har visst fått for seg at kvinner synes dette er mere interessant å høre på enn menn, noe som ikke stemmer. Det er ikke noe mere interessant for Anne på H&M enn det er for Jørgen på biltema. Psykologer finnes blant begge kjønn og det er det en grunn til. De har valgt det som yrke. Det eneste menn gjør er å utnytte kvinner, uansett hva det er snakk om. Enten sex, et sted de kan sove, få mat og spare penger, eller noen de kan sutre til. Det dummeste kvinner gjør er å vise omsorg og prøve å hjelpe/bry seg. Menn bryr seg ikke en dritt. De eneste kvinnene menn ikke utnytter er kvinner de er i slekt med, men de bryr seg allikevel ikke. Hvem tar vanligvis mest kontakt av mor vs. far og søster vs. bror f.eks? Det svaret er enkelt. Anonymkode: b315f...862 1
Gjest rabrabara Skrevet 4. juli 2021 #15 Skrevet 4. juli 2021 SomeDude32 skrev (21 minutter siden): Sikkert derfor damer gnåler over lønnsgap som ikke eksisterer, kapitalgap og gudene veit hva annet menn utkonkurrerer kvinner i. Du glemmer også intelligens og evne til å ta risiko. Ja du beskriver nettopp det jeg snakker om. Når en kvinne har et problem snakke hun enten med mannen sin, eller så prøver hun nettverket sitt. Når alt det feiler, så prøver hun statlige ordninger, og hvis alt går til helvete så kan hun gråte i media. Det er derfor damer også gråter lettere, og det er også grunnen til at folk generelt føler mer sympati og vilje til å hjelpe en gråtende kvinne. Dere lener dere på alle andre, men klarer faktisk ikke løse problemer på egenhånd Det er vel ikke slik du ser på din mor? Nå vet jo ikke jeg om du har en mor i livet ditt, men du har vel hatt kvinner i livet i oppveksten? Du skriver om intelligens og pågangsmot, men hva mener du? At alle kvinner er like? At kvinner, mødre, bestemødre er svake og ikke greier å håndtere problemer? I så fall har du hatt en fattig oppvekst og det kjenner jeg at jeg er oppriktig lei meg for på dine vegne.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #16 Skrevet 4. juli 2021 SomeDude32 skrev (1 time siden): ... kvinners måte å løse problemer på er å lempe dem over på alle andre. Damene du dater, kanskje. Det er ikke kvinners metode generelt. Er som regel kvinner som tar seg av barn, hus ,hjem og det sosiale livet. Menn er gjerne ikke solidarisk med hverandres en gang. Er jo en grunn til at menn henger på KG og ikke MG. Anonymkode: f4fb7...3b0
Gjest SomeDude32 Skrevet 4. juli 2021 #17 Skrevet 4. juli 2021 37 minutter siden, AnonymBruker said: Kvinner gidder ikke å klage noe særlig over det der, kun de som er engasjert i det. Menn er dumdristige, det gjør dem ikke intelligente, tvert imot. Jeg var lenge hobbypsykolog for en mannlig kamerat (Ja du hørte riktig. En mann!) Helt til jeg ikke gadd mer og brøt kontakten. Hadde nok med meg selv. Opplever også i sosiale lag at menn åpner seg mer for kvinner. Det er fordi de er så feige ovenfor hverandre at de bruker kvinnelig bekjentskap til å sutre. De gidder ikke å betale for psykolog når de tror de kan bruke kvinner til dette. De har visst fått for seg at kvinner synes dette er mere interessant å høre på enn menn, noe som ikke stemmer. Det er ikke noe mere interessant for Anne på H&M enn det er for Jørgen på biltema. Psykologer finnes blant begge kjønn og det er det en grunn til. De har valgt det som yrke. Det eneste menn gjør er å utnytte kvinner, uansett hva det er snakk om. Enten sex, et sted de kan sove, få mat og spare penger, eller noen de kan sutre til. Det dummeste kvinner gjør er å vise omsorg og prøve å hjelpe/bry seg. Menn bryr seg ikke en dritt. De eneste kvinnene menn ikke utnytter er kvinner de er i slekt med, men de bryr seg allikevel ikke. Hvem tar vanligvis mest kontakt av mor vs. far og søster vs. bror f.eks? Det svaret er enkelt. Anonymkode: b315f...862 Du må ikke bruke dine erfaringer som grunnlag til å trekke disse konklusjonene. Jeg baserer bare mine uttalelser på flere ting. Kvinner leser mye fordi de trenger å lære hvordan de skal tenke. De bruker mye tid på skole og utdanning for de må lære hvordan de skal jobbe. De bruker mye tid på å sosialisere, sånn at andre kan lære de ting. Det er også grunnen til at de færreste kvinner faktisk finner opp nye ting (som er å løse problemer), og som også er grunnen til at kvinner ikke gjør store fremskritt innen akademia. Når en kvinne har et problem oppsøker hun de som hun kan lempe det på. NÅR DET ER SAGT: veldig mange menn gjør nøyaktig det samme. Men, menn har oftere lett for å prøve å finne ut av ting på egenhånd. Litt som man kaller toxic masculinity eller hva enn det er. Istedetfor å gjøre seg selv sårbare og søke hjelp. Men jevnt over er damer langt mer avhengige av andre for å løse sine problemer enn menn. Derfor sier jeg det jeg sier. 37 minutter siden, rabrabara said: Det er vel ikke slik du ser på din mor? Nå vet jo ikke jeg om du har en mor i livet ditt, men du har vel hatt kvinner i livet i oppveksten? Du skriver om intelligens og pågangsmot, men hva mener du? At alle kvinner er like? At kvinner, mødre, bestemødre er svake og ikke greier å håndtere problemer? I så fall har du hatt en fattig oppvekst og det kjenner jeg at jeg er oppriktig lei meg for på dine vegne. Intelligens og pågangsmot gir fremgang i verden. Menn som er villige til å satse alt på sine ideer. Ikke alle lykkes, men de som gjør hjelper hele verden fremover. Som nevnt over så må kvinner gjennom hele livet søke svar på problemene sine gjennom andre. Det er grunnen til at de kan løse problemene selv. De må læres opp først. Nei min mor var vel som alle andre tenker jeg. Jeg har først lagt merke til det jeg skriver etter å ha observert hvordan kvinner forholder seg til media og andre mennesker. Ingenting er mer lættis enn en kvinne som oppsøker en person og så prøver hun overtale denne personen til å gi henne svarene hun trenger. Gjerne med at hun har hodet litt på skrå og titter på denne personen i håp om at det skal komme noe verdifullt tilbake.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #18 Skrevet 4. juli 2021 SomeDude32 skrev (6 minutter siden): Du må ikke bruke dine erfaringer som grunnlag til å trekke disse konklusjonene. Jeg baserer bare mine uttalelser på flere ting. Kvinner leser mye fordi de trenger å lære hvordan de skal tenke. De bruker mye tid på skole og utdanning for de må lære hvordan de skal jobbe. De bruker mye tid på å sosialisere, sånn at andre kan lære de ting. Det er også grunnen til at de færreste kvinner faktisk finner opp nye ting (som er å løse problemer), og som også er grunnen til at kvinner ikke gjør store fremskritt innen akademia. Når en kvinne har et problem oppsøker hun de som hun kan lempe det på. NÅR DET ER SAGT: veldig mange menn gjør nøyaktig det samme. Men, menn har oftere lett for å prøve å finne ut av ting på egenhånd. Litt som man kaller toxic masculinity eller hva enn det er. Istedetfor å gjøre seg selv sårbare og søke hjelp. Men jevnt over er damer langt mer avhengige av andre for å løse sine problemer enn menn. Derfor sier jeg det jeg sier. Jeg kan skrive om mine erfaringer hvis jeg vil. Jeg baserer meg også på observering. Kvinner klarer å tenke og det irriterer menn. Det er langt i fra alle kvinner som bruker mye tid på skole og utdanning. Det kommer helt an på oppvekst og om de orker. Da kvinner fikk lov til å begynne å jobbe var det mange som ikke hadde utdanning. Du kunne jo prøve å jobbe litt med rusomsorg og se hvilket kjønn det er flest av som er pasienter og oppsøker hjelp der. Hint: Kvinner skjuler rusproblemer mye oftere enn menn. Noe som betyr at de oftere står i det på egen hånd. Anonymkode: b315f...862
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #19 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var lenge hobbypsykolog for en mannlig kamerat (Ja du hørte riktig. En mann!) Helt til jeg ikke gadd mer og brøt kontakten. Hadde nok med meg selv. Opplever også i sosiale lag at menn åpner seg mer for kvinner. Det er fordi de er så feige ovenfor hverandre at de bruker kvinnelig bekjentskap til å sutre. De gidder ikke å betale for psykolog når de tror de kan bruke kvinner til dette. De har visst fått for seg at kvinner synes dette er mere interessant å høre på enn menn, noe som ikke stemmer. Det er ikke noe mere interessant for Anne på H&M enn det er for Jørgen på biltema. SomeDude32 skrev (28 minutter siden): Jeg har først lagt merke til det jeg skriver etter å ha observert hvordan kvinner forholder seg til media og andre mennesker. Ingenting er mer lættis enn en kvinne som oppsøker en person og så prøver hun overtale denne personen til å gi henne svarene hun trenger. Gjerne med at hun har hodet litt på skrå og titter på denne personen i håp om at det skal komme noe verdifullt tilbake. Stillingen er 1:1 Dere har begge rett. Problemet deres er at dere generaliserer dette til kjønn, ergo havner dere selv i den litt hjelpesløse posisjonen. Anonymkode: f48dc...3a1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #20 Skrevet 4. juli 2021 SomeDude32 skrev (2 timer siden): Jeg snakker om samfunnet og vanlige damers syn på hva det vil si å være sterk. Dere er så besatt av mannfolk og prøver så sinnsykt å konkurrere, at dere ikke utvikler deres egentlig sterke sider. Hva vet du om vanlige damers syn når du ikke er dame selv? Det er forøvrig svært trist å lese om kvinnehatpratet ditt. Hva tjener det til? Anonymkode: a3641...e4f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå