von Dünkel Skrevet 3. juli 2021 #1 Skrevet 3. juli 2021 (endret) En kvinne klager til resepsjonen på et spa i Los Angeles etter at en person med penis gikk naken i kvinnegarderoben. - So, it’s OK for a man to go into the women’s section, show his penis around the other women, young little girls — underage — in your spa? https://californianewstimes.com/a-customers-viral-wi-spa-freakout-fuels-an-online-uproar-over-gender-and-nudity/418846/ Hadde du vært komfortabel med peniser i kvinnegarderobe? Endret 4. juli 2021 av von Dünkel 5
Havtorn Skrevet 3. juli 2021 #2 Skrevet 3. juli 2021 Kjør på. Har skifta i garderobe med transkvinner før uten å ta skade av det, de er der for å skifte som alle andre. En faktisk mann som går inn i en kvinnegarderobe er noe annet. 15
Populært innlegg von Dünkel Skrevet 3. juli 2021 Forfatter Populært innlegg #3 Skrevet 3. juli 2021 1 minutt siden, Havtorn said: Kjør på. Har skifta i garderobe med transkvinner før uten å ta skade av det, de er der for å skifte som alle andre. En faktisk mann som går inn i en kvinnegarderobe er noe annet. En person med xy-kromosomer og penis er en mann. Dette til orientering. 86
Havtorn Skrevet 3. juli 2021 #4 Skrevet 3. juli 2021 Just now, von Dünkel said: En person med xy-kromosomer og penis er en mann. Dette til orientering. Hvis du sier det så. Likefullt en transkvinne med kvinnelig kjønnsidentitet og null fare i en garderobe. Har ikke noe behov for å glo på kjønnsorganene til folk mens jeg skifter, det er ikke derfor jeg er i en garderobe. 18
Populært innlegg GammelKaktus Skrevet 3. juli 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 3. juli 2021 Nja, for min del så kunne menn og kvinner gjerne delt garderobe, hadde ikke gjort meg noen ting sånn personlig, guttungen hadde daua ,men det er en annen sak. 😄 Men man skal respektere at det finnes mange kvinner og barn som har opplevd traumer og faenskap når det kommer til det motsatte kjønn og da synes jeg at man må ha seperate garderober. Samme med de yngre de skal og slippe å forholde seg til noen som ikke er helt "korrigert" når det kommer til kjønnet. Altså hadde guttungen vært i guttegarderoben og truffet på en med pupper og pikk så hadde han blitt jævlig forvirret altså, nå er han relativt informert om det ene og det andre men han ville nok synes det var ubehagelig. Samme for småjentene å treffe på en som ser ut som en kvinne men plutselig ser de en penis mellom beina på en, det er ikke helt greit altså. Så lenge en ikke har operert seg og ser ut som en ekte kvinne/mann både oppe og nede så kan en heller ikke gå i garderoben til det kjønnet en "føler" seg som.. Sånn er det bare. 67
Minitroll Skrevet 3. juli 2021 #7 Skrevet 3. juli 2021 Skulle ønske dette ikke trengte å være en problemstilling, men det blir litt utfordrende. jeg jobber på sykehus, og vi er litt usikre enkelte ganger når vi får inn transpersoner som ikke har tatt korrigerende operasjon ennå, men går på hormoner. De får som regel enerom da vi ikke helt vet hva som blir rett alltid. 13
Stonegiant Skrevet 4. juli 2021 #8 Skrevet 4. juli 2021 Kunne ikke brydd meg mindre. Skjønner ingenting når slike saker blir blåst opp av en journalist som prøver å provosere folk. For meg er det en ikke-sak. 9
Narad Skrevet 4. juli 2021 #9 Skrevet 4. juli 2021 Jeg hadde nok ikke klaget på det, men jeg hadde nok dratt fra stedet og aldri kommet igjen. Transgender kvinner uten penis? Ingen problem. Transgender kvinner med penis? Det hadde jeg ikke følt meg komfortabel med og det er flere som tenker som meg. Jeg er for transgender rettigheter, men å tro at hele verden vil klare å godta at en transgender kvinne som ikke er operert, blir godtatt naken sammen med alle kvinner uten penis er jo å tro på julenissen. Da bør de få en tredje garderobe, der kvinner kan få slippe å ha peniser rundt seg, slik at også disse sine rettigheter blir ivaretatt. Spørsmålet er her hvordan kan man gi transgender kvinner og menn rettighetene sine uten å trampe på kvinner sine rettigheter? Vil en transgender mann som ikke er operert føle seg komfortabel i en herregarderobe? Herreavdeling i fengsel? De som er født som kvinner, oppfostret som kvinner, de har vokst opp med "lokkemenn" "vær forsiktig så du ikke blir voldtatt av menn" osv osv. Vi er opplært til at peniser kan skade oss og mange av oss har også opplevd overgrep eller ufine ting pga penisen til fremmede menn. Må kvinner gi fra seg sine rettigheter for at en annen gruppe skal få sine rettigheter eller kan man finne løsninger som er levelig for alle? 41
Poision-Ivy Skrevet 4. juli 2021 #10 Skrevet 4. juli 2021 Er helt åpen for at alle mennesker skal kunne identifisere seg som hva de selv vil - heia alle dere som tør være dere selv når det er tøft... Min toleranse stopper der hvor rettighetene og behovene til andre grupper må tråkkes på for å få oppfylt andres. Jeg FORSTÅR at det er sårt men synes ikke det er rettferdig at de som er født menn - uansett hva de måtte identifisere seg som senere - skal kunne konkurrere i kvinneidrett. Her snakker vi jo fysiologi og ikke sosialt gender! Synes heller ikke det er greit om en dame med penis skifter i kvinnegarderoben - av hensyn til barna og ungjenter! We are NOT there yet... Det må være en hard kamp å bli født i feil kropp og den lange prosessen det måtte innebære - sikkert utrolig tøft... Men sorry - enkelte ting vil nok fortsette å være tøft fremover også. Ingen synes det er bra men det er altså fler hensyn å ta! 49
Poision-Ivy Skrevet 4. juli 2021 #11 Skrevet 4. juli 2021 Havtorn skrev (1 time siden): Kjør på. Har skifta i garderobe med transkvinner før uten å ta skade av det, de er der for å skifte som alle andre. En faktisk mann som går inn i en kvinnegarderobe er noe annet. Ja.. Går ut fra at du er en voksen person. Regner med at du takler det men er kanskje heller barn og yngre som skal tas hensyn til også, ikke nødvendigvis akkurat DEG 🙄 19
Brutex Skrevet 4. juli 2021 #12 Skrevet 4. juli 2021 (endret) Hva er det egentlig vi snakker om her? En person som på alle måter ser ut som en mann eller en person som på alle måter ser ut som en kvinne inntil vedkommende tar av seg trusa? I det første tilfelle skal vedkommende selvfølgelig ikke gå i damegarderoben. I det andre tilfelle er det mer komplisert siden feminin figur, bryster, lys stemme og påkledning ville gjøre at vedkommende heller ikke ville gli inn i en herregarderobe. Konsekvensen av dette er dessverre at mange transgendere ikke oppsøker offentlige bad, treningsanlegg eller lignende. Det beste ville selvfølgelig være om man kunne fjerne kjønnsfordommene og seksualiseringen rundt nakenhet i disse situasjonene og ha en fellesgarderobe for alle. Det er nok av kulturer hvor kjønnsblandet nakenhet har fungert greit nok. Men det er nok urealistisk slik majoriterskulturen er nå. Man bør heller innføre tre garderober, d.v.s. en for menn, enn for kvinner og en for begge. Den siste kan benyttes av transgendere, blandede par og vennegrupper, handikapede med assistenter av motsatt kjønn, forelder med barn av motsatt kjønn, finner, sveitsere, tyskere, eldre japanere, naturister, anti-kjønnsaparteidere, folk som er motstandere av kulturelle regler som ikke er rasjonelt begrunnet, folk som vil utfordre kulturelt påført skam m.m. At man skal nekte transgendere av hensyn til at det kan sjokkere unge vil jeg tillegge begrenset vekt. Man hører om unge jenter som blir sjokkert av å møte normale 70 år gamle damer i dusjen, damer med bare et bryst, ekstra tykke damer og damer med full dusk i underlivet. Disse jentene bør heller få utvidet sin horisont enn å bli beskyttet mot å se annet enn jevnaldrede dusje i undertøyet på skolen. Endret 4. juli 2021 av Brutex 10
Albert LeMaitre Skrevet 4. juli 2021 #13 Skrevet 4. juli 2021 Jeg er fullstendig likegyldig til hvilket kjønnsorgan de andre personene i en garderobe har. Jeg er der for å dusje og skifte, det er de også. Skulle derimot en person, uavhengig av om denne har penis eller ikke, opptre på en måte som er upassende i en garderobe, ville jeg gitt beskjed til personalet. Hvis man blir støtt av å se kjønnsorganer så er kanskje ikke offentlige garderober stedet å oppholde seg uansett. Forøvrig behøver man jo ikke å stå å stirre på andre mennesker, konsentrer deg om deg selv, vask deg og skift. 8
Brutex Skrevet 4. juli 2021 #14 Skrevet 4. juli 2021 Og skal vi legge oss på amerikansk linje hvor det er et mål at "underage girls" ikke skal ha sett en vanlig, slapp penis? 8
Brutex Skrevet 4. juli 2021 #15 Skrevet 4. juli 2021 (endret) Selv ville jeg foretrekke blanede garderober. Jeg er vant med kjønnsblanede garderober. Jeg vet fra før hvordan både det motsatte kjønn og mitt eget kjønn ser ut. For meg er det ingen seksuell situasjon. Jeg bryr meg heller ikke om hva andre måtte mene om meg. Hun ene som jeg bryr meg om ser meg stadig naken hjemme uansett. Jeg tenker at for hver mann som ville oppføre seg uakseptabelt er det hundre menn som ville grepet inn og stoppet vedkommende. Endret 4. juli 2021 av Brutex 6
Drizzt Skrevet 4. juli 2021 #16 Skrevet 4. juli 2021 von Dünkel skrev (8 timer siden): En person med xy-kromosomer og penis er en mann. Dette til orientering. Nettopp. Peniser har ingenting i en kvinnegarderobe å gjøre. 26
parmanoia Skrevet 4. juli 2021 #17 Skrevet 4. juli 2021 Menn har ingenting i damegarderoben å gjøre. Få dem ut! 24
Momma Skrevet 4. juli 2021 #18 Skrevet 4. juli 2021 Jeg personlig hadde ikke blitt støtt, det er jo ikke sånn at personen plaget meg personlig, liksom, det er bare dusjing. Men jeg har ikke problemer med å forstå at enkelte kan finne synet merkelig og ubehagelig, og tenker at transpersonen kanskje burde tatt hensyn til særlig små barn. Men så hadde hen jo fått tilsvarende problem i herregarderoben med utstyret sitt, så sannelig om jeg vet. 3
Barkrakk Skrevet 4. juli 2021 #19 Skrevet 4. juli 2021 Det har jeg opplevd flere ganger. Kunne ikke brydd meg mindre. Det er en ikke-seksuell situasjon hvor vi bare skal dusje og skifte etter trening. At det henger en slapp penis og dingler bryr meg nada. Hadde jeg hatt et barn med hadde jeg bare forklart at folk er forskjellige, og noen er for eksempel født i guttekropp, men ønsker seg jentekropp. Tror ikke noen barn tar skade av å lære om mangfold. 6
tussi84 Skrevet 4. juli 2021 #20 Skrevet 4. juli 2021 For all del jeg respekterer de som føler st de er født i feil kjønn, men for meg biologisk sett så tilhører man den garderoben som kjønnsorganet er. Mange transpersoner føler seg dog ikke hjemme i den garderoben, og det er forståelig siden de føler seg som det motsatte kjønnet. Eneste løsningen tror jeg er enten felles garderober, men med separate avklednningsrom og dusj, eller at de kan bruke egne garderober. Det er ikke så ofte det gjelder 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå