Icy Skrevet 13. september 2005 #1 Skrevet 13. september 2005 Har tenkt litt på dette. Da forutsatt at begge bilene er helt identisk og tåler like mye (eller lite...). Jeg mener bilene vil bli like mye ødelagt! Men har 2 andre teorier også. Den som kjører fortest vil ha mest energi som er i bevegelse og vil dermed ødelegge den andre bilen mer. Men bilen vil jo også være den som stopper bråest med tanke på fartreduksjonen så dermed vil den bli mer smadret.... Hmm...! Noen som har litt info eller?
Gjest LoisLane Skrevet 13. september 2005 #2 Skrevet 13. september 2005 Mener du at de kræsjer med hverandre? Begge vil sannsynligvis dø - hvem har det verst da?
Icy Skrevet 13. september 2005 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2005 Mener du at de kræsjer med hverandre? Begge vil sannsynligvis dø - hvem har det verst da? ← Lurer kun på hva bil som blir mest skadet. Ingen personer i bilene.
Lillesøster Skrevet 13. september 2005 #4 Skrevet 13. september 2005 Har alltid fått høre av menn som tror de har peilig på biler at den som har lavest fart får mest skader. Så møter du en bil, front til front, så bør du gasse på i stedet enn å bremse. Høres helt sprøtt ut da de fleste instinktivt sannsynligvis vil bremse.
Grooo Skrevet 13. september 2005 #5 Skrevet 13. september 2005 Hvis to helt like biler kjører i 60 og 170 og krasjer vil de få tilnærmet lik skade hvis de treffer "likt". 60+170 = 230, og det er det som blir den totalte sammenstøtshastigeheten. Sånn ca...
skrue Skrevet 13. september 2005 #6 Skrevet 13. september 2005 (endret) Graver opp litt knirkene fysikkunnskaper. Håper dette er rett: Graden av ødeleggelse er iallefall avhengig av den totale energien i systemet som igjen er proposjonal med hastigheten (230 km/t) om de kjører mot hverandre. Så det samme utfallet vil skje om en kjører i 230 og den andre står stille. Eller om begge kjører i samme retning: En i 500 km/t og den andre i 270 km/t. Dette blir antagelig nær et ideelt uelastisk støt (bilene henger sammen etter sammenstøtet): bil1: masse = m1, fart = v1 før kollisjon bil2: masse = m2, fart = v2 før kollisjon vrak: masse = m1+m2, fart = v3 etter kollisjon Bruker impulsbevarelsessetningen for et sentralt, fullstendig uelastisk støt: m1*v1 + m2*v2 = (m1+m2)*v3), m1 = m2 = m dvs m*(v1+v2) = 2*m*v3 => v3 = 0.5 (v1+v2) om v2=0 gir dette v3=0.5*v1 Begge bilenes hastighet vil da endre seg like mye over like lang tid, dvs de har samme aksellerasjon det betyr at der virker like stor kraft på begge (F=m*a) og ødeleggelsen burde dermed bli like stor på begge biler. Endret 14. september 2005 av skrue
Sniglå Skrevet 13. september 2005 #7 Skrevet 13. september 2005 Men har ikke det noe med massefart å gjøre? *prøve å huske litt fra 3Fy* For hvis en mann på 100kg springer inn i en gutt på 50kg (Og begge springer like fort) så vil den gutten fyke veggimellom! Og det samme tilfellet blir det hvis du ser på to personer som veier likt, men har ulik fart. Den med minst fart få mest vondt. Mener jeg å huske.
Gjest gjest1 Skrevet 13. september 2005 #8 Skrevet 13. september 2005 De får selvsagt like mye skade. (Blir nesten redd av å lese at noen tror man blir mindre skadet av å gi MER gass like før man krasjer..)
Icy Skrevet 14. september 2005 Forfatter #9 Skrevet 14. september 2005 Men har ikke det noe med massefart å gjøre? *prøve å huske litt fra 3Fy* For hvis en mann på 100kg springer inn i en gutt på 50kg (Og begge springer like fort) så vil den gutten fyke veggimellom! Og det samme tilfellet blir det hvis du ser på to personer som veier likt, men har ulik fart. Den med minst fart få mest vondt. Mener jeg å huske. ← De får nok like mye vondt hvis de i utgangspunktet hadde tålt like mye. Meen han på 100kg er jo mer solid bygget så han vil tåle mer uansett. Så da blir det feil å sammenligne dem da de ikke er "lik bygget".
Gjest Dum Perignon Skrevet 14. september 2005 #10 Skrevet 14. september 2005 Jeg tenker også mye på hva som vil skje i en front-mot-front kollisjon mellom to førerløse biler i full fart. Men jeg tenker enda mer på hva som vil skje hvis et tomt passasjerfly plutselig også bestemmer seg for å ta av på egenhånd og krasjer med et førerløst transportfly. Hva skjer da, liksom?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #11 Skrevet 14. september 2005 Han som sitter i 60 bilen vil ikke bare dø, men han vil også få whiplash. Han andre vil bare dø, så han første har det verst. Men de er begge døde nå, da..
Gjest lurven Skrevet 14. september 2005 #12 Skrevet 14. september 2005 han som kjørte i 170 km vil få det værst, fordi han kommer ikke til himmelen.. sånn går det når man kjører for fort
Gjest MJ Skrevet 14. september 2005 #13 Skrevet 14. september 2005 Skal vi kanskje tenke oss litt om med tanke på å slå sammen hastighetene? Hvis to like biler kjører i 80km/t og frontkolliderer. Er det da det samme som å kræsje i 160km/t? Jeg har lyst til å si "Den var ny!", men desverre så har jeg nok hørt den før. Farten før sammenstøtet, farten etter sammenstøtet og tiden sammenstøtet varer er det eneste som spiller noen rolle. Om du frontkolliderer med en bil som har lik vekt og lik fart er det omtrent det samme som å kollidere i en murvegg. Det er ikke det samme som å kollidere i en murvegg i den dobbelte hastigheten. Tenk dere litt om så gir det nok mening skal dere se
Gjest gjest1 Skrevet 14. september 2005 #14 Skrevet 14. september 2005 (endret) Skal vi kanskje tenke oss litt om med tanke på å slå sammen hastighetene? Hvis to like biler kjører i 80km/t og frontkolliderer. Er det da det samme som å kræsje i 160km/t? Jeg har lyst til å si "Den var ny!", men desverre så har jeg nok hørt den før. Farten før sammenstøtet, farten etter sammenstøtet og tiden sammenstøtet varer er det eneste som spiller noen rolle. Om du frontkolliderer med en bil som har lik vekt og lik fart er det omtrent det samme som å kollidere i en murvegg. Det er ikke det samme som å kollidere i en murvegg i den dobbelte hastigheten. Tenk dere litt om så gir det nok mening skal dere se ← Så en bil som kjører i 30 km/t vil få samme skade uansett om den krasjer med en bil som kjører i 30 eller med en murvegg? Men hva om bilene har forskjellig fart, da? Det var jo det som var spørsmålet her. Hvis en kjører i 30 og en i 40, så blir det ikke som krasj i en murvegg i deres respetive fart, men heller ikke som krasj med en murvegg i 70? Hva tilsvarer det for hver av dem da? Please enlighten me, jeg har prøvd å tenke meg om, men sånne fysikkgreier virker aldri det minste logiske for meg. Forutsatt at bilene har samme vekt, altså. Endret 14. september 2005 av cruel
Lillesøster Skrevet 14. september 2005 #15 Skrevet 14. september 2005 De får selvsagt like mye skade. (Blir nesten redd av å lese at noen tror man blir mindre skadet av å gi MER gass like før man krasjer..) ← Det er nok mitt innlegg du sikter til. Og du misforstår. Jeg tror ikke det, jeg sier at jeg ble fortalt det en gang. Fysikk har jeg ikke peiling på, men tror at alle instinktivt vil bremse uansett.
Gjest MJ Skrevet 14. september 2005 #16 Skrevet 14. september 2005 Nuh, har jeg kontrollregnet litt og Skrue sine fremgravde fysikkunskaper ser ut til å ikke bare være fremgravd, men fremragende også. Kan jo påpeke at ligningene som Skrue benytter er beregnet på vektorer, det vil si at det ikke bare er verdien på hastighet som spiller noen rolle, men rettningen også. Siden disse to bilene beveger seg mot hverandre så kan man trekke fra v2 istedet for å legge til. Jeg begynner der Skrue slapp: m*(v1-v2) = 2*m*v3 v3 = (v1-v2) / 2 Gir i dette tilfellet: v3 = (170-60)/2 = 55 55km/t i samme rettningen som bil 1. Eller det samme som å kræsje i en murvegg i (170 - 55)km/t = 115km/t for bil 1 eller i (60+55)km/t = 115km/t for bil 2. Det vil alltid bli det samme når de veier det samme, jeg vil bare vise det matematisk. For de to bilene som kjører i 30 og 40 så ser det nok litt lysere ut. v3 = (40-30)/2 = 5 Fartsendring: (40 - 5)km/t = 35kmt/t
skrue Skrevet 14. september 2005 #17 Skrevet 14. september 2005 Jeg vil bare påpeke at selv 35 km/t er svært mye om fartsendringen skjer på kort tid om man ikke har sikkerhetsbelte. Er den noen her som har lyst til å stanse ved å stange hodet i en glassvegg etter å ha løpt en 100-meter like raskt som de raskeste i verden? De raskeste løper i omtrent 35 km/t.
Gjest gjest1 Skrevet 14. september 2005 #18 Skrevet 14. september 2005 Men, men Det betyr jo at hvis jeg kjører bil i 50, så er det bedre for meg å frontkolidere med en bil som kjører i 30, enn å kjøre inn i en murvegg!!?? (som vi må anta står helt stille ). Kanskje jeg burde gå ut og teste
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #19 Skrevet 15. september 2005 Klart det er bedre for deg å frontkollidere med en bil som kjører i 30 hvis du selv kjører i 50 i stedet for kollidere inn i en murvegg. Bilen vil du jo skyve foran deg et stykke, mens murveggen nok trolig blir stående. Derimot så vil jeg hvis jeg er i den bilen som kjører i 30 fortrekke at du kolliderer med en murvegg istedet for å kollidere med meg.
Gjest StoreSky Skrevet 15. september 2005 #20 Skrevet 15. september 2005 Jøje meg! Fikk vondt i hodet jeg av all denne matten!! Kan noen forklare meg hva løsningen var..? Eller ble dere ikke enig?? ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå