Moonbeam Skrevet 3. juli 2021 #1 Skrevet 3. juli 2021 Er snart på min 5 uke med Mysimba. Ettersom jeg har økt dosen, har jeg også fått sterkere magesmerter/forstoppelse/kramper. Dette er IKKE gøy, noen ganger er det så vondt at tårene spretter. Har prøvd allverdens remedier som skal hjelpe; dulcolax, lactulose, frukt & fiber osv osv...Det funker ikke godt nok. Har gått ned 4 kg på 4 uker og syns det er fint, og dette, i tillegg til munntørrhet er jo eneste bivirkning jeg har. Og jeg tåler mye, men å ha konstant magevondt, det er lite festlig og hemmer meg litt sosialt...Er ikke enda på full dose, tør ikke enda. Legen sa på siste kontroll at han vurderer sette med over på Ozempic, rett og slett pga mange har mindre bivirkninger. Mange har også enda bedre effekt på denne. Jeg har ei venninne som ikke taklet Mysimba og som fikk Ozempic, og har gått ned 10 kg på 2 mndr. Hun sier hun har ingen bivirkninger, hun bare klarer ikke spise så mye som før, er stappmett etter halvparten mat som hun tidligere spiste...og blodsukkeret er stabilt, dvs lite søtsug. Jeg bryr meg ikke om å sette sprøyte en gang i uken, men det jeg lurer på er hvordan et slikt bytte evt foregår....og om kroppen takler det? Og dere som har prøvd Ozempic, hva er deres erfaring? Har dere gått fra Mysimba til Ozempic? de aller fleste må jo på Mysimba før man får Ozempic... Vil gjerne høre fra dere med erfaring
ajarRun Skrevet 3. juli 2021 #2 Skrevet 3. juli 2021 Må du sette sprøyten selv eller gjør fastlege det? Mysimba er bupropion, så da må du seponere gradvis. Det er ikke veldig morsomt å slutte plutselig.
Moonbeam Skrevet 3. juli 2021 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2021 ajarRun skrev (35 minutter siden): Må du sette sprøyten selv eller gjør fastlege det? Mysimba er bupropion, så da må du seponere gradvis. Det er ikke veldig morsomt å slutte plutselig. Må sette sprøyten selv, en gang pr uke. Ja jeg vet...uff, tror heller ikke det er spesielt festlig å slutte brått....Hadde Ozempic også bestått av bupropion, så hadde det jo vært greit nok , men det er vidt forskjellige virkestoffer. Ozempic er semaglutide, laget for diabetikere i utg.pkt.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #5 Skrevet 4. juli 2021 Jeg har hatt pause mellom mysimba og Ozempic, men jeg sluttet brått på Mysimba og det gikk ok for meg. ozempic har hjulpet meg men jeg er i dag på Saxenda. Kravet for å få sax på blått er å ha prøvd Mysimba men på hvit resept på Sax er det ikke det Anonymkode: 47ad0...303 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #6 Skrevet 4. juli 2021 ajarRun skrev (20 timer siden): Må du sette sprøyten selv eller gjør fastlege det? Mysimba er bupropion, så da må du seponere gradvis. Det er ikke veldig morsomt å slutte plutselig. Den skal trappes opp, men må ikke seponeres. Anonymkode: 88402...ee1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #7 Skrevet 4. juli 2021 .....Men bør seponeres. Ikke like krise å ikke seponere, som å ikke trappe opp. Anonymkode: 88402...ee1
ajarRun Skrevet 4. juli 2021 #8 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den skal trappes opp, men må ikke seponeres. Anonymkode: 88402...ee1 Hvis du bruker burpropion som antidepressiva (wellbutrin) skal den vel seponeres uansett? Men personlig erfaring er at å slutte brått er brutalt spesielt med høyere doser. Ville personlig ikke gjort det. Vet noen leger sier det ikke spiller noen rolle. AnonymBruker skrev (3 timer siden): .....Men bør seponeres. Ikke like krise å ikke seponere, som å ikke trappe opp. Anonymkode: 88402...ee1 Det er vel bare på grunn av risikoen for anfall (seizures)? Aner ikke hvor vanlig eller alvorlige de er. Men det har vel vært noen tilfeller av dødsfall der noen har sniffet dem eller stappet dem i rumpa så det skal vel ikke så veldig mye til.
Moonbeam Skrevet 4. juli 2021 Forfatter #9 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har hatt pause mellom mysimba og Ozempic, men jeg sluttet brått på Mysimba og det gikk ok for meg. ozempic har hjulpet meg men jeg er i dag på Saxenda. Kravet for å få sax på blått er å ha prøvd Mysimba men på hvit resept på Sax er det ikke det Anonymkode: 47ad0...303 Kan jeg spørre deg hva du syns var hovedforskjellen på mysimba og ozempic? Har hørt at noen sier at mysimba demper sult, men at ozempic i tillegg til det, også demper/stabiliserer blodsukker og behovet for søtt...? Hvordan fungerte ozempic for deg, hvis du orker svare meg? og hvorfor gikk du over til saxenda? Den regnes vel for å være absolutt best, tror jeg, men steike dyr på hvit
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #10 Skrevet 4. juli 2021 Moonbeam skrev (1 time siden): Kan jeg spørre deg hva du syns var hovedforskjellen på mysimba og ozempic? Har hørt at noen sier at mysimba demper sult, men at ozempic i tillegg til det, også demper/stabiliserer blodsukker og behovet for søtt...? Hvordan fungerte ozempic for deg, hvis du orker svare meg? og hvorfor gikk du over til saxenda? Den regnes vel for å være absolutt best, tror jeg, men steike dyr på hvit Virker som om du har peiling her så derfor spør jeg. Hvorfor regnes Saxenda som den beste? Anonymkode: 1facd...8ba
Moonbeam Skrevet 4. juli 2021 Forfatter #11 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Virker som om du har peiling her så derfor spør jeg. Hvorfor regnes Saxenda som den beste? Anonymkode: 1facd...8ba Jeg har ikke så peil faktisk men har lest meg litt opp, samt hatt samtaler med min lege. Det sies at "alle" må begynne med Mysimba i Norge. De færreste får starte rett på Saxenda eller Ozempic, dette er fordi disse har andre og mer avanserte virkestoffer enn Mysimba. Dessuten koster Saxenda det trippelte av Mysimba og Ozempic, og for å gå rett på Saxenda må man ha en BMI på rundt 40, altså svært overvektig/fedme. Slik jeg har forstått det er Mysimba en medisin beregnet på å dempe avhengighet (dvs demper sultfølelse, trangen til å overspise osv....), men den gjør ikke noe med blodsukkeret. Den er en ren slankemedisin. Ozempic er en "lillesøster" til Saxenda. Ozempic inneholder semaglutide, mens Saxenda inneholder liraglutide, som er to litt forskjellige virkestoffer, men begge virker stabiliserende på blodsukkeret, begge er egnet for dem med insulinresistens og Ozempic regnes som en medisin for diabetikere(type 2) eller pre-diabetikere - men det sies at i Saxenda får du "alt" - dvs den skal dempe sultfølelse, forhindre overspising, regulere blodsukkeret, knekke søtbehovet. Ozempic gjør visst mye av det samme, demper sult og øker metthetsfølelse (mange på ozempic sier de ikke klarer spise like mye som før) men til en rimeligere penge, og forskning viser at brukere går mer ned i vekt på Ozempic enn Saxenda. Så hvorfor den da er den beste, jeg vet jommen ikke helt. Tror egentlig de er nokså like.... Men at begge disse sprøytemedisinene, er noe helt annet enn Mysimba, det er sikkert. Mysimba, som består av bupropion (antidepressiva) og LDN (lavdose naltrexone) som er en slags betennelsesdempende medisin (brukes bl.a ift ME, fibromyalgi osv) men den har også den effekt av den virker mot avhengighet. Mange opplever at det er lettere å slutte å røyke, drikke alkohol osv med denne medisinen. For noen funker Mysimba utmerket, for andre funker sprøytene best. Det sies også at sprøytene gir mindre bivirkninger enn tablettene (mysimba) Vet jommen ikke om dette var klargjørende, men har i det minste prøvd si noe om hver medisin. De lærde strides vel om Saxenda faktisk er bedre enn Ozempic - mens det er helt klart at Mysimba i alle fall er i en annen kategori med vidt forskjellige virkestoffer. Det gjelder vel å finne hva som passer til sin kropp. Jeg har nå prøvd mysimba noen uker, og gått ned ca 6 kg på 4 uker. det er veldig bra, men jeg har sykt vondt i magen - og ønsker å prøve ozempic. Hva jeg får og hva jeg mister, og om den virker på meg, vet jeg ikke, og vi får se hva legen sier. 1 1
Moonbeam Skrevet 4. juli 2021 Forfatter #12 Skrevet 4. juli 2021 Litt info om semaglutide (ozempic) vs liraglutide (saxenda) og hvorfor forskning viser raskere og mer nedgang med ozempic.... http://www.diabetesincontrol.com/comparison-of-semaglutide-versus-liraglutide-for-weight-loss-in-patients-with-obesity/
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #13 Skrevet 5. juli 2021 Moonbeam skrev (9 timer siden): Jeg har ikke så peil faktisk men har lest meg litt opp, samt hatt samtaler med min lege. Det sies at "alle" må begynne med Mysimba i Norge. De færreste får starte rett på Saxenda eller Ozempic, dette er fordi disse har andre og mer avanserte virkestoffer enn Mysimba. Dessuten koster Saxenda det trippelte av Mysimba og Ozempic, og for å gå rett på Saxenda må man ha en BMI på rundt 40, altså svært overvektig/fedme. Slik jeg har forstått det er Mysimba en medisin beregnet på å dempe avhengighet (dvs demper sultfølelse, trangen til å overspise osv....), men den gjør ikke noe med blodsukkeret. Den er en ren slankemedisin. Ozempic er en "lillesøster" til Saxenda. Ozempic inneholder semaglutide, mens Saxenda inneholder liraglutide, som er to litt forskjellige virkestoffer, men begge virker stabiliserende på blodsukkeret, begge er egnet for dem med insulinresistens og Ozempic regnes som en medisin for diabetikere(type 2) eller pre-diabetikere - men det sies at i Saxenda får du "alt" - dvs den skal dempe sultfølelse, forhindre overspising, regulere blodsukkeret, knekke søtbehovet. Ozempic gjør visst mye av det samme, demper sult og øker metthetsfølelse (mange på ozempic sier de ikke klarer spise like mye som før) men til en rimeligere penge, og forskning viser at brukere går mer ned i vekt på Ozempic enn Saxenda. Så hvorfor den da er den beste, jeg vet jommen ikke helt. Tror egentlig de er nokså like.... Men at begge disse sprøytemedisinene, er noe helt annet enn Mysimba, det er sikkert. Mysimba, som består av bupropion (antidepressiva) og LDN (lavdose naltrexone) som er en slags betennelsesdempende medisin (brukes bl.a ift ME, fibromyalgi osv) men den har også den effekt av den virker mot avhengighet. Mange opplever at det er lettere å slutte å røyke, drikke alkohol osv med denne medisinen. For noen funker Mysimba utmerket, for andre funker sprøytene best. Det sies også at sprøytene gir mindre bivirkninger enn tablettene (mysimba) Vet jommen ikke om dette var klargjørende, men har i det minste prøvd si noe om hver medisin. De lærde strides vel om Saxenda faktisk er bedre enn Ozempic - mens det er helt klart at Mysimba i alle fall er i en annen kategori med vidt forskjellige virkestoffer. Det gjelder vel å finne hva som passer til sin kropp. Jeg har nå prøvd mysimba noen uker, og gått ned ca 6 kg på 4 uker. det er veldig bra, men jeg har sykt vondt i magen - og ønsker å prøve ozempic. Hva jeg får og hva jeg mister, og om den virker på meg, vet jeg ikke, og vi får se hva legen sier. Synes du forklarte kjempebra jeg, takk for at du tok deg tid. Jeg har fått gå rett på Saxenda, har ikke startet ennå da jeg vil vente til skolen er i gang sånn at jeg ikke ødelegger ferien til barna hvis jeg for noen rare bivirkninger. Var vel på grunn av bivirkninger og at jeg har en tilstand som gjør at jeg får gå rett på Saxenda uten å prøve noe annet men kjenner jeg er litt skeptisk til å sette sprøyter på meg selv... Anonymkode: 1facd...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #14 Skrevet 5. juli 2021 Jeg har gått på begge deler 🙂 Mysimba gidde meg mer viljestyrke, jeg var fortsatt like sulten men klarte å ta bedre og sunnere valg. Prøvde 3 ganger på mysimba, den siste gangen klarte jeg å gå ned 10 kg. Trente mye og spiste minimalt. Etterhvert mistet jeg effekten, og bivirkningene ble for store. Jeg ble ekstremt forstoppet og fikk ikke tømt meg skikkelig på en mnd. Gikk over til ozempic. Har vært av/på kvalm i perioder, perioder med oppkast og lite energi. Gikk ned 20 kg fra september til februar. Fra februar til mai sto det helt stille. Fra mai-juni gikk jeg ned 2 kg. Har ikke tatt sprøyten siden juni, for å se om jeg klarer det uten sprøyten. Men allerede gått opp 3 kg.. Har null viljestyrke uten. For min del funker ozempic best, da det regulerer seg selv, og jeg har ikke lyst på særlig med mat. Men kan gå i perioder. Enkelte dager spiste jeg sjokolade og boller som før 😅 Anonymkode: ccbdc...8c9 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #15 Skrevet 5. juli 2021 Jeg har gått på mysimba i 4 uker. Er på full dose nå. Spiser lite, men må ta egne valg med tanke på mat. Merker jeg blir dårlig av sjokolade, fett og slik mat. Jeg er slankeoperert i tillegg, og opplever mysimba som "kjemisk slankeoperasjon". Anonymkode: 8b84d...7fb 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #16 Skrevet 5. juli 2021 Har ikke prøvd mysimba, men går på Ozempic. Og det er syke bivirkninger her også, skikkelig magesmerter, diaré, kaster opp ofte og helt sinnsykt oppblåst.. Anonymkode: 50141...348
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #17 Skrevet 5. juli 2021 Ozempic er også mye billigere enn saxenda . 1200 kr mnd vs 3000 kr Anonymkode: 6a8c8...42e 1
Mette66 Skrevet 20. juli 2022 #18 Skrevet 20. juli 2022 Hei. Har ei venninne som måtte bytte fra Mysimba til Ozempic, hun har valgt å trappe ned på Mysimba samtidig som hun har begynt på Ozempic, hun jobber som sykepleier og gjør dette i samråd med en lege. Hun er redd for at noe sultfølelse skal komme tilbake så hun vurderer å bli værende på en tablett selv om hun nå har godt over til Ozempic. Grunnen til bytte er bivirkninger men hun mener at en tablett i døgnet gir lite bivirkninger men ikke er nok alene i kampen mot kiloene derfor begge deler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå