Gå til innhold

Hjelp! Arbeidsavklaringspengene er snart over....og jeg kan ikke jobbe!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt AAP av og på i snart 4 år. Det er vel max-grensen. Jeg har prøvd jobbe innimellom og har klart max 50%. Men etter en stund måtte jeg kaste inn håndkleet. 

Jeg har PTSD i nokså alvorlig grad, da jeg har vært utsatt for og vitne til vold/overgrep over tid. Jeg er høyt utdannet, har en master. Men jeg har for store symptomer til å klare jobb; klarer ikke konsentrere meg, flashbacks, triggere som setter meg helt ut, glemmer ting, er sliten/utmattet, ramler ut av samtaler, mye trist....Er i traumebehandling på sykehuset. 

Nå har jeg vært på AAP og kun det siste 6 mnd, og nå er det snart over. Hva skjer da? jeg trenger jo å få inn noe? blir det dagpenger da, eller? Eller kan AAP forlenges i noen tilfeller? 

Jeg er skikkelig redd for å ikke klare meg. Hva gjør jeg nå? Trenger alle gode råd jeg kan få. Jeg kan jo faktisk ikke jobbe, legen min sier jeg ikke er klar.....

Anonymkode: d1716...96b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke snakk om å søke uføre da? Det er neste steg fra AAP.

Anonymkode: 956b7...270

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Rart at saksbehandler ikke har sagt noe.
Tiltakspenger er en mulighet. Eventuelt sosial hjelp i karensåret før du kan søke AAP på nytt.

Anonymkode: 5dd4c...7a4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når du har nådd maxtid på AAP og enda ikke er avklart, så går du i Karens. Karens er ett år der du ikke får noen stønader, men du kan få sosialhjelp. Er du gift og ektefellen har god inntekt, så kan det hende at du ikke fyller kravene for sosialhjelp.

Før man får sosialhjelp, så må alle midler man har brukes, så hvis du har sparepebger så må de brukes. I enkelte tilfeller så må folk selge både bil og bolig før de får hjelp. Andre igjen får beskjed om å bruke barnas sparepenger hvis de har. 

Anonymkode: 1d397...ec8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke sosialhjelp, og du burde også søke uføretrygd. Har du ikke oppfølging fra saksbehandler? 😊

Anonymkode: 079a9...dad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan søke sosialhjelp, og du burde også søke uføretrygd. Har du ikke oppfølging fra saksbehandler? 😊

Anonymkode: 079a9...dad

Man kan søke om uføretrygd selv om Nav ikke har åpnet opp for det, men det kan være dumt da ca 98% får avslag hvis ikke Nav har åpnet opp for å søke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i en ganske lik situasjon. PTSD, manglende avklaring og AAP vedtak som snart går ut.

Det er mulig å få AAP forlenget, men jeg vet ikke hvor restriktive de er på det nå. Det var mye brukt før, før de strammet kraftig inn. Men samtidig har de kuttet ned AAP tiden fra 5-3 år også, som gjør at de muligens ikke er like restriktive.

Anonymkode: 1aabf...a20

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke sosialstønad. Da dekker du renter på evt boliglån, du bør ha avdragsfrihet på boliglån hele karnesåret. Andre lånerenter dekkes ikke som feks bil. De dekker strøm, kommunale utgifter, husforsikring og innbo. De dekker ikke tlf, bredbånd, TV etc. 

Da karensåret er over og du kanskje får innvilget AAP igjen, så trekker alle pengene du har fått i sosialhjelp tilbake. 

Jeg fikk lov beholde bilen og huset jeg bor i da jeg fikk sosialhjelp. Jeg klarte ikke overleve på bare sosialen, men fikk en del penger av foreldrene mine. De pengene fikk jeg kontant, ellers ville NAV sett på det som inntekt.

Anonymkode: c20c3...785

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da blir det vel sosialhjelp. 

Anonymkode: a1e1b...bdd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi er i en ganske lik situasjon. PTSD, manglende avklaring og AAP vedtak som snart går ut.

Det er mulig å få AAP forlenget, men jeg vet ikke hvor restriktive de er på det nå. Det var mye brukt før, før de strammet kraftig inn. Men samtidig har de kuttet ned AAP tiden fra 5-3 år også, som gjør at de muligens ikke er like restriktive.

Anonymkode: 1aabf...a20

De er veldig restriktive på å få forlenget AAP nå, å ts har allerede hatt AAP i snart 4 år. Det er 1 år mer enn man makstid, men 6 mnd av dette året er nok en forlengelse som alle fikk pga korona. 

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Det første du må gjøre er å møte med saksbehandler i nav og snakke om veien videre. Har du ikke vert til avklaring eller behandling i de årene du har gått på AAP?
Du må ta tak i dette  med en gang! Nav gjør deg ingen tjenester. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! Jeg ser at jeg har fått elendig oppfølging av min saksbehandler, da jeg ikke har hørt noe som helst fra henne på over 6 mnd. Jeg tror jeg har hørt rykter om at hun er sykemeldt....Syns det er rart jeg ikke blir fulgt opp. 

I starten da jeg fikk henne som ny saksbehandler, begynte hun raskt å snakke om å søke ufør. Jeg tenkte både ja og nei, for jeg SKAL klare å jobbe igjen....men en gradert ufør kunne jeg gått med på. 

Men så har jeg ikke hørt mer fra henne ettersom tiden har gått. Jeg må kanskje kontakte NAV, da - og høre hva som er lurt å gjøre nå. Sosialen vil jeg unngå i det lengste. Jeg kan jo også forhøre meg om forlengelse av AAP. 

Er skilt, enslig mor, så sånn sett bør jeg nok få innvilget sosialhjelp, men vil helst klare meg uten det......for meg er det litt nederlag, men hvis det bare er for ett år, så går vel det også. Karens-år altså....dvs jeg kan søke om aap igjen etter det året er gått? Og da kan man innvilges 4 nye år, eller bare ett og ett om gangen?

Jeg vet virkelig ikke helt hvordan dette skal gå. Nokså fortvilet. 

Til deg som også har AAP og PTSD, litt godt å høre vi er flere. Hva tenker du gjøre? Har du hørt noe om mulig uføre-søknad pga din ptsd? Og kan man virkelig få en ufør på grunnlag av det? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
Elder Millennial skrev (30 minutter siden):

Det første du må gjøre er å møte med saksbehandler i nav og snakke om veien videre. Har du ikke vert til avklaring eller behandling i de årene du har gått på AAP?
Du må ta tak i dette  med en gang! Nav gjør deg ingen tjenester. 

Nei, ingenting. Har ikke hatt noe form for tiltak.....kun "snakk" om å søke ufør...men det ble borte, samtidig med at hun forsvant og ikke fulgte meg opp lenger. Siden har jeg ikke hørt fra noen, bare mottatt AAP . Merkelig, ikke sant? 

Noen som vet hvor lang tid en prosess med å søke ufør kan ta? man skal vel gjennom diverse avklaringer og slikt? har hørt det kan ta et halvt år og vel så det? 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Da jeg fikk det for et par år tilbake sa de at det var under 5% av de som søkte/prøvde som fikk innvilget forlenget AAP.

Så ja, det er mulig, men det er ikke vanlig.

Til TS, det er rart du ikke blir fulgt opp bedre, men du har et ansvar selv også - du har i hvert fall muligheter til å påvirke oppfølgingen. Det anbefaler jeg at du benytter deg av.

Anonymkode: d486e...37b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen som vet hvor lang tid en prosess med å søke ufør kan ta? man skal vel gjennom diverse avklaringer og slikt? har hørt det kan ta et halvt år og vel så det? 

Det spørs på grunnlaget NAV har, og hvor klar sak du har. Det må foreligge en utprøving av arbeidsevne, noe som kan ta relativt lang tid. Selve søknaden kan gå rimelig fort om saken er klar, selv fikk jeg innvilget søknaden etter tre uker. Men hele prosessen tar selvsagt lenger tid, litt ettersom når man vurderer/anser at prosessen starter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da går du over til sosialstøtte. Det var det jeg måtte.

Det er mye mindre penger.

Anonymkode: a30c0...2cc

AnonymBruker
Skrevet

4 år på AAP uten å bli avklart. Hva holder NAV på med??

Anonymkode: 0b59d...47f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det spørs på grunnlaget NAV har, og hvor klar sak du har. Det må foreligge en utprøving av arbeidsevne, noe som kan ta relativt lang tid. Selve søknaden kan gå rimelig fort om saken er klar, selv fikk jeg innvilget søknaden etter tre uker. Men hele prosessen tar selvsagt lenger tid, litt ettersom når man vurderer/anser at prosessen starter.

Takk for svar! Jeg tror nok NAV kan bruke de forskjellige jobbene jeg har hatt denne tiden, som jeg har vært nødt til å slutte i....det kan kanskje inngå som en del av "utprøving av arbeidsevne"? jeg vet ikke....skal sjekke det opp :) 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

4 år på AAP uten å bli avklart. Hva holder NAV på med??

Anonymkode: 0b59d...47f

Ja er det ikke merkelig? men det er faktisk sant. Jeg skjønner jeg har et ansvar her selv også, men det er lettere at NAV kontakter meg, enn at jeg må kjempe for tingene selv, når jeg er såpass syk....

Hm, jeg skal jommen kontakte dem til mandag. Lover! 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal alle legge alt over på NAV sin kappe? Hvorfor er det saksbehandleren sin skyld? Hvorfor har ikke du etterlyst tiltak, arbeidsutprøving, en konkret plan. Hvorfor har du ventet så lenge???

Det er veldig vanskelig å få forlenget, de som får forlenget er under behandling og utsikt til jobb etter endt behandling. Hos deg høres deg ikke ut som du er der. 

Det å søke ufør er litt av en prosess. Du må innhente masse dokumentasjon både fra fastlege, spesialister, arbeidspraksis etc, før de vurderer søknaden. Dette skulle du ha brukt det siste året på. 

Hvis du klarer å gjennomføre en form for tiltak så kommer du til å ha krav på tiltakspenger og tillegg for pass av barn. Dersom du ikke klarer det så er sosialen det eneste alternativet.

Ikke for å høres krass, men jeg har vært i lignende situasjon. Du må bruke det lille av krefter til å ordne opp i det. Lykke til!

Anonymkode: 2284e...703

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Takk for alle svar! Jeg ser at jeg har fått elendig oppfølging av min saksbehandler, da jeg ikke har hørt noe som helst fra henne på over 6 mnd. Jeg tror jeg har hørt rykter om at hun er sykemeldt....Syns det er rart jeg ikke blir fulgt opp. 

I starten da jeg fikk henne som ny saksbehandler, begynte hun raskt å snakke om å søke ufør. Jeg tenkte både ja og nei, for jeg SKAL klare å jobbe igjen....men en gradert ufør kunne jeg gått med på. 

Men så har jeg ikke hørt mer fra henne ettersom tiden har gått. Jeg må kanskje kontakte NAV, da - og høre hva som er lurt å gjøre nå. Sosialen vil jeg unngå i det lengste. Jeg kan jo også forhøre meg om forlengelse av AAP. 

Er skilt, enslig mor, så sånn sett bør jeg nok få innvilget sosialhjelp, men vil helst klare meg uten det......for meg er det litt nederlag, men hvis det bare er for ett år, så går vel det også. Karens-år altså....dvs jeg kan søke om aap igjen etter det året er gått? Og da kan man innvilges 4 nye år, eller bare ett og ett om gangen?

Jeg vet virkelig ikke helt hvordan dette skal gå. Nokså fortvilet. 

Til deg som også har AAP og PTSD, litt godt å høre vi er flere. Hva tenker du gjøre? Har du hørt noe om mulig uføre-søknad pga din ptsd? Og kan man virkelig få en ufør på grunnlag av det? 

TS

Å bli ufør betyr ikke at du ikke kan jobbe normalt igjen, men du vil ha en «fallskjerm» dersom du skulle bli for syk til å jobbe. En trygghet, rett og slett, men det hindrer deg ikke i å kunne bli arbeidsfør.

Anonymkode: 34078...787

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...