Gå til innhold

Må man spise søtsaker for å være høflig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke spist sukker eller drukket brus på 4 uker, og jeg kjenner at jeg får mindre og mindre søtsug etterhvert som tiden går.  Kroppen og tarmene kjennes mye bedre, jeg er mindre oppblåst, har gått ned i vekt og den kroppslige selvfølelsen er bedre enn på lenge. 

Men... Jeg har jo en familie, og når de inviterer på middag og selskap serverer de gjerne både dessert og kaker. Hvis jeg sier nei til kaker blir det umiddelbart dårlig stemning. Jeg får høre "du som er så tynn, du må spise kake", "det er lov å kose seg" etc, og det ender med at jeg er nødt til å trøkke det i meg selv om jeg vet at jeg får mageknip og at jeg kommer til å føle meg elendig etterpå.

Så spørsmålet mitt er: Jeg er voksen, over 30 år gammel. Skal ikke jeg kunne bestemme selv hva jeg putter i kroppen min? Jeg forteller ikke dem hva de skal legge på sin tallerken, og jeg moraliserer ikke. Om man blir tilbudt røyk eller alkohol blir det jo som regel akseptert at man sier nei, enten fordi man er avholds og/eller ikke-røyker eller av andre grunner. De fleste prøver ikke å presse en veganer til å spise egg og ost, eller en muslim til å spise svinekjøtt. 

Hvorfor er det annerledes med sukker, is og kaker? MÅ man spise det for å være høflig, eller kan man insistere på at man ikke vil ha, selv om svigermor blir sur?

Anonymkode: 2964f...76c

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får kvinne deg opp litt og stå fast ved ditt "nei" da? Det er ikke verre enn det. Smil bare og si "nei takk, jeg skal ikke ha sukker".

I verste fall får du bare reise deg og gå om selskapet setter i gang gruppepress og blir mugne. At det går an! Jeg hadde blitt pissesur om noen nærmest skulle tvinge meg til å spise noe jeg ikke ville ha!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

La svigermor bli sur. Du bestemmer selv hva du skal spise. Er familien like dominerende på andre områder?

Anonymkode: 23e23...c25

AnonymBruker
Skrevet

Du må lære deg å stå opp for deg selv. Jeg har svigers som alltid kommer med «nå må dere bare spise, ta litt til nå, vi må prøve å spise opp dette» osv. jeg sier når nok er nok. 

Anonymkode: 50fe6...efd

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig situasjonsavhengig... Men prinsipielt har du sjølvsagt all rett til å seie nei takk til alt mulig, både søtt og salt, eller svinekjøt og andre animalske produkt. 

Du må rekne med at det blir kommentert, men det lærer du deg å leve med.

Skrevet

Jeg har aldri vært særlig glad i søtsaker og sukker, og jeg har opplevd veldig mange ganger at jeg har måttet spise det for å ikke være uhøflig. Og ettersom kroppen min ikke er spesielt vant med sukker, får jeg alltid en veldig uggen og uopplagt følelse i kroppen i etterkant.

Men jeg har ikke noe ønske om å være sær eller vanskelig, så jeg pleier som regel å ofre meg og la det stå til, og lide i noen timer.

Skulle virkelig ønske at det ble helt slutt på forventinger om at man skal spise sukker, sånn at jeg får slippe alt dette i fremtiden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fryktelig slitsomt. Jeg tror ikke kommenteringa og presset vil stoppe - du må bare stå i det og gjøre det som er best for deg. Noen vil se det som uhøflig. 

Har også en slik familie. Besøker dem sjeldnere nå fordi jeg føler at jeg ødelegger selskapet ved at det blir oppmerksomhet rundt hvor mye eller lite jeg spiser. Sier jeg nei takk får jeg de kommentarene du får også. Gir ofte etter og blir ofte oppblåst, får det dårligere psykisk og går opp 1-2 kg vekt når jeg er "hjemme på ferie" en ukes tid (bor et stykke unna, så er alltid minst noen dager om gangen). En gang i blant hvis jeg har litt søtsug og faktisk selv tar initiativ til å spise noe søtt, spiser mer enn 2 brødskiver til et måltid e.l. så er det ALLTID (et annet enn ovenfornevnte) familiemedlem som spøker om det og kan finne på å ta det opp foran hele familien enda dager senere, typ "Cecilie, hun spiser hele tiden - hohoho" o. l.

Er hverken tykk eller tynn og er også voksen i 30 årene. Tror ikke jeg er veldig følsom men det blir litt mye når det ALLTID skal kommenteres, hva, om og hvor mye jeg spiser. Er eneste kvinne i min generasjon der hjemme. Hva gutta spiser er det ingen som kommenterer. Og det er kvinner, ikke menn, som har trangen til å kommentere... 

Anonymkode: 57ffa...5b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan bli mye søtsaker. En ting er i helgen eller om det er en bursdag en ukedag. Men litt slitsom når ALLE skal servere noe hele tiden. Enten det er en vanlig middag en hverdag, bare en kopp kaffe eller et spontant besøk. Ofte lages det jo kun til pga meg/andre som er kommet innom. Da føles det jo litt uhøflig å takke nei. Og spesielt om man er få, på feks middag og verten har brukt tid på å lage dessert, bake kake +. 

Selv liker jeg å servere noe søtt, men ikke overdådig i ukedagene. Feks fruktsalat eller oppskjært frukt. Så kan jeg ta frem vaniljesaus, krem eller is etter å ha spurt. Har selv gått på noen smeller før og brukt tid og penger på flotte desserter/kaker hvor kun et stykke blir spist.

Anonymkode: 7e399...ff2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vente meg av sukker for en del år siden. Når søtsuget var borte, så smakte ikke slikt godt lenger heller. 

Så jeg sier som regel nei takk. Men om desserten er del av en set menu, eller situasjonen på annen måte er slik at det er naturlig å spise, så gjør jeg det. Når du har vært avvent lenge nok så ødelegger det ingenting. 

Om det er nær familie som maser sier du bare "jeg får diaré av sukker". Det ordet stopper kjeften på de fleste. 

Anonymkode: ada24...b2f

• Liker 9
Skrevet

Nei, det skal du ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Utrolig slitsom greie, er sånn over alt, tom på jobb… er det mulig å ta seg nær av at man ikke vil ha kaken bestilt fra baker Hansen 🙄 det gjelder faktisk ikke bare kake, er det andre ting man ikke klarer så skal det også bli en diger greie, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spist mat som byr meg så i mot at jeg har kastet opp, allikevel virker det som folk finner stor glede i å få andre til å spise ting dem liker…jeg regner med at de mener det godt og bare føler at du går så veldig glipp av noe…men noen ganger liter jeg jo litt på hvorfor vi mat særinger skal være så høflige? Det er jo ikke særlig høflig å lage ett helt sirkus ut av at vi må spise ett eller annet, spesielt kake….

Anonymkode: aa7ae...bc6

• Liker 4
Skrevet

Du sier ''nei, takk'' og står opp for deg selv. Du trenger ikke gi forklaring en gang. Hvis de fortsetter å mase selv om du har sagt nei 2 og 3 ganger, reiser du deg opp, sier ''Takk for meg'' og drar. Tenk skammen for vertinnen at en av gjestene forlot selskapet etter å ha følt seg ubehagelig i hennes hus. De gjør ikke samme tabbe igjen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en pakke sigaretter og en lighter. Når kakene blir servert tar du fram sigaretten og sier «neitakk, tar meg heller en røyk, har du et askebeger?» mens du putter den i munnen og gjør deg klar til å tenne på. Kan tenke meg det blir balluba-stemning og full røykenekt. Så da sier du bare: «Nettopp! Du vil ikke ha røyk i huset, JEG vil ikke spise kaken/desserten! Er vi enige da? Kun kaffe til meg, takk!»

Problem løst. 

Anonymkode: 4aac6...878

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis jeg sier nei til kaker blir det umiddelbart dårlig stemning. Jeg får høre "du som er så tynn, du må spise kake", "det er lov å kose seg" etc, og det ender med at jeg er nødt til å trøkke det i meg selv om jeg vet at jeg får mageknip og at jeg kommer til å føle meg elendig etterpå.

Synes det er så dårlig å kommentere sånn. Man kan ikke bry seg om hva folk mener om ditt og datt. Kan jo bare si at du blir dårlig, eller bare si nei takk. Gjenta "nei takk" til det blir slutt på maset.

Mulig jeg ville tatt en tomannshånd med svigermor for å få henne til å respektere at du ikke vil ha, så hun trenger ikke å mase og snakke om vekt mens alle er samlet.

Jeg var på grensa til undervektig for endel år siden. Stappa i meg snacks, kaker og alt mulig. Jeg var hos legen for å få hjelp. Hun sa at jeg som er så slank trenger ikke å bekymre meg....ikke tatt på alvor.. jeg følte meg sukkeravhengig.

Kroppen har ikke godt av sukker, det er myyye annet enn vekta som påvirkes. Skal ikke være nødvendig å forklare det. Og stapp ikke i deg ting for å please noen.

Det er alltid noen som er uenig samme hva, så bare gjør som DU vil.

Anonymkode: 4ec9f...048

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men... Jeg har jo en familie, og når de inviterer på middag og selskap serverer de gjerne både dessert og kaker. Hvis jeg sier nei til kaker blir det umiddelbart dårlig stemning. Jeg får høre "du som er så tynn, du må spise kake", "det er lov å kose seg" etc, og det ender med at jeg er nødt til å trøkke det i meg selv om jeg vet at jeg får mageknip og at jeg kommer til å føle meg elendig etterpå.

Merkelig at noen mener at det ikke går an å kose seg uten kake og at kake er en viktig del av kostholdet for alle som ikke er overvektige.

Anonymkode: 67e89...90f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er da bare å si at du har kuttet ut sukker, siden det gir deg problemer med fordøyelsen. Noen vil garantert prøve å nøde likevel, men forklar at du koser deg med kaffen (eller hva det måtte være).

Anonymkode: ffd3d...ce8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøp en pakke sigaretter og en lighter. Når kakene blir servert tar du fram sigaretten og sier «neitakk, tar meg heller en røyk, har du et askebeger?» mens du putter den i munnen og gjør deg klar til å tenne på. Kan tenke meg det blir balluba-stemning og full røykenekt. Så da sier du bare: «Nettopp! Du vil ikke ha røyk i huset, JEG vil ikke spise kaken/desserten! Er vi enige da? Kun kaffe til meg, takk!»

Problem løst. 

Anonymkode: 4aac6...878

Hahaha, god idé!😅 Jeg har faktisk tenkt på å ta med en pakke sigaretter og tilby den første som sier "Jamen du trenger jo ikke å holde vekten, du som er så slank". Ingen av dem røyker, og når de sier nei skal jeg si "Jamen du har jo ikke lungekreft, derfor burde du røyke!"

10 hours ago, AnonymBruker said:

Merkelig at noen mener at det ikke går an å kose seg uten kake og at kake er en viktig del av kostholdet for alle som ikke er overvektige.

Anonymkode: 67e89...90f

Nettopp... Hadde jeg vært sykelig undervektig så tviler jeg legen hadde sagt "Du må spise mer kake"

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er da bare å si at du har kuttet ut sukker, siden det gir deg problemer med fordøyelsen. Noen vil garantert prøve å nøde likevel, men forklar at du koser deg med kaffen (eller hva det måtte være).

Anonymkode: ffd3d...ce8

Det er ikke bare så enkelt. Jeg har aldri hatt sukker som en del av kostholdet, og har aldri likt det (OK, jeg hadde litt lørdagsgodteri som barn, men vokste det raskt av meg).

Men det er en helt voldsom  forventning rundt omkring om at man skal spise kake og at det liksom skal være toppen av lykke. Og da er det vanskelig å si nei, ettersom man blir sett på som en kjip festbrems og gledesdreper, mens realiteten faktisk er at man ikke har lyst på overhodet, samt at det gir ettervirkninger i form av en uggen følelse i kroppen.

Og dermed ofrer jeg meg som regel, til tross for ubehagelige ettervirkninger. For jeg har jo intet ønske om å ødelegge for andres glede, eller å ødelegge festen for dem.

Nå går dette helt fint for akkurat meg, ettersom jeg hverken har problemer med sukker eller overvekt, men jeg kan lett forestille meg at det kan være kjempevanskelig for folk som har problemer med nettopp dette.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på situasjonen. Noen ganger passer det seg å smake på det verten har laget, blot for høflighets skyld. Forestill deg at du selv inviterer en venn på hjemmelaget middag eller kaffemat og de nekter å smake på det du har laget - ikke særlig trivelig, hva?
I større tilstelninger, kan du jo si at du får ekstremt mye luft i magen av sukker, så gir de seg nok raskt.

Anonymkode: 56ced...d4b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kommer litt an på situasjonen. Noen ganger passer det seg å smake på det verten har laget, blot for høflighets skyld. Forestill deg at du selv inviterer en venn på hjemmelaget middag eller kaffemat og de nekter å smake på det du har laget - ikke særlig trivelig, hva?
I større tilstelninger, kan du jo si at du får ekstremt mye luft i magen av sukker, så gir de seg nok raskt.

Anonymkode: 56ced...d4b

Dette. Jeg ser også an situasjonen. I små besøk der verten har laget mat tar jeg alltid litt. Som regel trenger en bare ta en lite stykke så blir det ikke noe oppmerksomhet rundt det og ofte har jo verten lagt en del jobb i maten. I store besøk står jeg lett over og der legger ikke folk merke til det heller. 

Anonymkode: 4b59d...efe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...