Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem som sykepleier, har vært på samme sted noen år nå. Jeg er i slutten av 20 årene.

Vi har alltid hatt et godt arbeidsmiljø, men det siste året har det endret seg en del. Det er mye baksnakking ute og går, spesielt blant sykepleierne. De snakker om hverandre, om andre ansatte til hverandre og føler det er en del små stikk ute og går. "Hun gjorde ditt.." "Hvorfor gjorde hun sånn?".. men ingenting blir sagt direkte til den som har gjort noe "galt". Sitter ofte med en tanke om hva de sier om meg når jeg ikke er til stede. Det blir også snakket en del om vikarer, helsefagarbeidere osv.

Helsefagarbeidere snakker om sykepleierne. Hva som ikke blir gjort. Folk som er misfornøyde med hvilken avdeling de blir plassert på. Misfornøyde med turnus. Misfornøyde med hvem de blir satt på arbeidshelg med. Hva ledelsen gjør galt.. folk blir aldri fornøyde!

Ting var ikke slik før, det har vært en negativ utvikling over et-to år. Før jobbet de fleste godt sammen, selv om det var noen interne konflikter innimellom. Men stort sett godt å være på jobb.

Det er de "eldre" som er verst (45 år ++). Det er rett og slett et ork. Jeg stiller meg nøytralt oppi det hele, orker ikke å være med på sutringen. Det er visst galt det også. Folk er så negativt innstilt med en gang de kommer inn på vaktrommet om morgenen.

Nå er det sommerferie og det er så deilig med unge ferievikarer. Det er positiv stemning på jobb, og ting blir gjort med gjort med smil. Brukerne blir behandlet på en mye mer positiv måte.

Er så veldig lei. Det er trist - for det var så god stemning før. Men virker som med koronaen kom også et dårlig arbeidsmiljø. 

Er det håp og få et bedre miljø? Andre som har erfaring med dette? Er det en greie i helsevesenet? Har ikke erfaring med andre steder siden jeg har jobbet her siden jeg var nyutdannet. 

Anonymkode: 284be...7d5

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke en trend som nylig har oppstått. Sånn synes jeg det har vært i mange år allerede.

Min erfaring er at det er de yngste som er verst. De kommer nyutdannet til et sted og skal forandre på hele arbeidsplassen. De overkjører oss som har jobbet en stund og tvinger igjennom sin vilje.

Jeg ble etterhvert sykemeldt grunnet mobbing og utfrysing fra yngre kollegaer. Er nå på AAP, og tror ikke jeg kommer ut i arbeid igjen. Jeg orker rett og slett ikke tanken på å oppleve det samme igjen, og blir med en gang dårlig når det er snakk om jobb.

Anonymkode: b911c...545

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik har det alltid vert. Jeg har tilgode å jobbe et sted hvor det ikke har vert slik (har jobbet både i hj.spl, bofl., sykehjem og sykehus). 

Anonymkode: 26d78...d90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det samme på Renhold men der er det de eldste som er verst

Anonymkode: d51ec...8d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet på sykehjem i mange år.. helt forjævlig.. samme oppfatning som deg. Mitt tips er: ikke stol på noen, for åpner du deg og sier litt om deg selv eller deler frustrasjoner så blir det vridd på og det spres videre til de andre som ild i tørt gress. Folk er så blid og hyggelig opp i ansiktet, men så fort du snur ryggen til, blir du snakket om. 
bare vær profesjonell, lyttende, men ikke snakk tilbake eller vær enig i baksnakkinga. Før du vet ordet av det får du det midt i fleisen 

Anonymkode: 9c29c...796

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke dette bare gjelder helse. Det er kakling og klaging overalt. Særlig på arbeidssteder hvor hierarki ut fra utdanningsnivå har stor betydning for hverdagen.

Det er morsomt hvordan "alle" tenker at det er noe unikt ved deres spesifikke arbeidsplass eller yrkesretning. I tilegg til rivalisering og ansvarsforskyvning frem og tilbake mellom de diverse gruppene på arbeidsplassen er folks manglende evne til å se en sak fra annet enn sitt eget perspektiv (hva ville vært til min fordel her? hva var urettferdig fordi nettopp jeg måtte gjøre/overta en oppgave? på hvilken måte kan jeg verst tolke det X nettopp sa og formidle videre til andre iltre kolleger? ) 🤷‍♀️💩

Anonymkode: d3768...fe0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke dette bare gjelder helse. Det er kakling og klaging overalt. Særlig på arbeidssteder hvor hierarki ut fra utdanningsnivå har stor betydning for hverdagen.

Det er morsomt hvordan "alle" tenker at det er noe unikt ved deres spesifikke arbeidsplass eller yrkesretning. I tilegg til rivalisering og ansvarsforskyvning frem og tilbake mellom de diverse gruppene på arbeidsplassen er folks manglende evne til å se en sak fra annet enn sitt eget perspektiv (hva ville vært til min fordel her? hva var urettferdig fordi nettopp jeg måtte gjøre/overta en oppgave? på hvilken måte kan jeg verst tolke det X nettopp sa og formidle videre til andre iltre kolleger? ) 🤷‍♀️💩

Anonymkode: d3768...fe0

Skulle ikke være ab. Gammel vane. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er så ødeleggende for miljøet dette, og så unødvendig. Har jobbet på sykehjem, men det passet ikke meg. Der var der ikke rom for nytenkning, da ble en hurtig plassert. Ikke skjemme bort pasientene, gjøre som før, for vi springer nok.

Liker meg godt på en sykehusavd. Ved jevne mellomrom blir det tatt opp dette med baksnakking, heldigvis. For det skjer. Viktig da at det blir så veldig klart at det er pasienten som er i fokus. Det er arbeidet vårt. 
At vi har nulltoleranse for å nedsnakke hverandre. Der stopper vi. Heller gå til noen direkte hvis problem. Ikke enkelt, men mulig om en får alle til å være bevisst at baksnakking er out, og aldri løser noe. 

Anonymkode: 21c72...cd0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har merket STOR forskjell fra sykehjem og sykehus. Sykehus har alle yrkesgrupper respekt for hverandre, det er ingen tid til baksnakking og det er såpass hektisk og mye akutt slik at vi må samarbeide og dra lasset alle mann. Sykepleiere har stor tiltro til helsefagarbeidere kompetanse og er avhengig av deres observasjoner i de helt grunnleggende tingene. Legene har stor tiltro til sykepleiere og at de har oversikt og kommer med gode innspill for behandling og forløp. 

På sykehjem.. Vel, det var en profesjonskamp på alle arenaer. Sykepleierne var redde og spake rundt legene, som knapt orket å se pasientene. Helsefagarbeidere synes sykepleiere var late som ikke deltok like mye i stell og sykepleiere ble etterhvert hovmodige.

Jeg har lest at det er mye sykemeldinger ute å går i helseinstitusjoner der arbeidsmiljø er dårlig. De som har tatt tak i dette, hatt sosiale kvelder med bowling, kino, spillkveld, månedens ansatt med blomsteroppmerksomhet osv, de har redusert sykemeldinger betraktelig. 

Jeg merker at samholdet på sykehuset var bedre før pandemien, da hadde vi teambuilding, sommerfest, høstfest, julebord, lønningspils osv. Året har vært ekstra tøft når alt dette har uteblitt. Men likevel, har aldri vært i nærheten av vårt så ille som på sykehjemmet. Man er bare anspent, sliten og utsultet på sosial hygge. 

Anonymkode: 284e2...3e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har heldigvis ikke noe sånt hos oss. 

Anonymkode: a7763...54b

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på sykehus og er sykepleier. 

På de fleste avd. jeg har vært på har jeg ikke syntes at miljøet har vært å skryte av. Det er ofte det samme problemet med hjelpepleier./helsefag.arb. som mener sykepleieren er lat og visa versa. Det er mye baksnakking og en del sykepleiere som skal leke "lege" og vise seg frem foran sine kollegaer hele tiden. Veldig lite stimulerende faglig, må jeg også si. Det er ingen som bryr seg om hvorfor ting er som de er, det er lite nysgjerrighet blant spl. kollegaer. 

Trist,

Anonymkode: d9e8e...ed9

• Liker 1
Skrevet

Har vært sånn de fleste steder jeg har jobbet. Tror det er sånn overalt, ikke bare i helsevesenet. Folk er uenige om ting og det oppstår konflikter, dannes allianser, baksnakking og splitt og hersk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2021 den 23.29):

Dette er ikke en trend som nylig har oppstått. Sånn synes jeg det har vært i mange år allerede.

Min erfaring er at det er de yngste som er verst. De kommer nyutdannet til et sted og skal forandre på hele arbeidsplassen. De overkjører oss som har jobbet en stund og tvinger igjennom sin vilje.

Jeg ble etterhvert sykemeldt grunnet mobbing og utfrysing fra yngre kollegaer. Er nå på AAP, og tror ikke jeg kommer ut i arbeid igjen. Jeg orker rett og slett ikke tanken på å oppleve det samme igjen, og blir med en gang dårlig når det er snakk om jobb.

Tenker det er viktig at unge, nyutdannende som ser ting med friske øyne, får mulighet til å endre litt på arbeidsplassen. Selv om ting har blitt gjort på en måte i alle år, er det ikke sikkert det er den beste måten å gjøre ting på i 2021.

Anonymkode: f8e57...f7f

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet på sykehus og legevakt, må ærlig si at jeg har ikke opplevd det dårlige miljøet som det snakkes om i helsevesenet heldigvis. På sykehuset jobbet jeg flere år på medisinsk avd. og der var vi helt avhengig av hverandre for å få det til å gå rundt, og det visste både spl,leger og hjelpepleiere/helsefag.arb. På legevakten var det nok flere sterke personligheter, men absolutt ikke noe dårlig miljø.

Anonymkode: f1401...e81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber også på sykehjem. Jeg har inntrykk av at det blir sånn som du beskriver pga ledelsen. 

Ledelse i helsevesenet og spesielt sykehjem er tafatt. Vil ikke ta tak i noe. De tør ikke slå hardt ned i bordet hvis de feks hører om at det er mye baksnakking. Gjør minst mulig og gjemmer seg på kontoret. Håper at de slipper å trå til. Husk at mange ledere er ikke leder fordi de er flink, utdannet til det eller vil det. Mange er det kun fordi de slipper turnus.

Anonymkode: 51202...079

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker det er viktig at unge, nyutdannende som ser ting med friske øyne, får mulighet til å endre litt på arbeidsplassen. Selv om ting har blitt gjort på en måte i alle år, er det ikke sikkert det er den beste måten å gjøre ting på i 2021.

Anonymkode: f8e57...f7f

Selvsagt er det viktig og høre på de yngre, men de kan ikke bare komme og overkjøre alle og endre på hele avdelinger sånn uten videre. De er også flinke å fryse ut personer som ikke umiddelbart danser etter deres pipe. 

Jeg er igrunnen glad for at jeg er på AAP, og sannsynligvis ikke skal ut i jobb noe mer, så slipper jeg og forholde meg til sånne bedrevitere. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobber også på sykehjem. Jeg har inntrykk av at det blir sånn som du beskriver pga ledelsen. 

Ledelse i helsevesenet og spesielt sykehjem er tafatt. Vil ikke ta tak i noe. De tør ikke slå hardt ned i bordet hvis de feks hører om at det er mye baksnakking. Gjør minst mulig og gjemmer seg på kontoret. Håper at de slipper å trå til. Husk at mange ledere er ikke leder fordi de er flink, utdannet til det eller vil det. Mange er det kun fordi de slipper turnus.

Anonymkode: 51202...079

Mange utlysninger retter seg mot faglig "sterke" personer, fremfor personer med lederutdanning. Jeg tror også det vektlegges altfor lite på personlig egnethet hos ledere. Ledere skal være virksomhetens ansikt utad, og ansatte skal motiveres av lederen. Det er dessverre mange ledere som bryr seg om sin egen karriere fremfor skape godt arbeidsmiljø. 

Endret av Knoot
AnonymBruker
Skrevet
On 7/3/2021 at 10:57 PM, AnonymBruker said:

Jeg jobber på sykehjem som sykepleier, har vært på samme sted noen år nå. Jeg er i slutten av 20 årene.

Vi har alltid hatt et godt arbeidsmiljø, men det siste året har det endret seg en del. Det er mye baksnakking ute og går, spesielt blant sykepleierne. De snakker om hverandre, om andre ansatte til hverandre og føler det er en del små stikk ute og går. "Hun gjorde ditt.." "Hvorfor gjorde hun sånn?".. men ingenting blir sagt direkte til den som har gjort noe "galt". Sitter ofte med en tanke om hva de sier om meg når jeg ikke er til stede. Det blir også snakket en del om vikarer, helsefagarbeidere osv.

Helsefagarbeidere snakker om sykepleierne. Hva som ikke blir gjort. Folk som er misfornøyde med hvilken avdeling de blir plassert på. Misfornøyde med turnus. Misfornøyde med hvem de blir satt på arbeidshelg med. Hva ledelsen gjør galt.. folk blir aldri fornøyde!

Ting var ikke slik før, det har vært en negativ utvikling over et-to år. Før jobbet de fleste godt sammen, selv om det var noen interne konflikter innimellom. Men stort sett godt å være på jobb.

Det er de "eldre" som er verst (45 år ++). Det er rett og slett et ork. Jeg stiller meg nøytralt oppi det hele, orker ikke å være med på sutringen. Det er visst galt det også. Folk er så negativt innstilt med en gang de kommer inn på vaktrommet om morgenen.

Nå er det sommerferie og det er så deilig med unge ferievikarer. Det er positiv stemning på jobb, og ting blir gjort med gjort med smil. Brukerne blir behandlet på en mye mer positiv måte.

Er så veldig lei. Det er trist - for det var så god stemning før. Men virker som med koronaen kom også et dårlig arbeidsmiljø. 

Er det håp og få et bedre miljø? Andre som har erfaring med dette? Er det en greie i helsevesenet? Har ikke erfaring med andre steder siden jeg har jobbet her siden jeg var nyutdannet. 

Anonymkode: 284be...7d5

Ta opp med nærmeste leder. Når klagerne har åpnet boksen, begynner hele miljøet å blø. 
også; hva kan du gjøre for å bidra selv til et bedre miljø? 
jobber ikke selv i helsevesenet, men velbegrunnet skryt av teamet når man har rodd noe i land kan gjøre det bedre. Dette klarer vi innstilling. 
også er det veldig lurt å si takk. Ikke for store ting, men for de mange små. 

Anonymkode: ed09a...6d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...