Gå til innhold

Hoppe over mensen på p-piller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er en 18 år gammel jente som har startet på p-piller for første gang (i går den 2.juli). Jeg tar p-pillene Yasmin 28 blant annet fordi jeg har fått beskjed om at det kan hjelpe kviser. P-pillene har 21 dager med hormoner og 7 dager med placebopillene. Jeg må ifølge brettet ta den første placebopillen den 23.juli, og da vil den siste placebopillen være 29.juli. Den 29 juli skal jeg møte kjæresten min som jeg ikke har sett veldig lenge fordi han bor i et annet land, og vil ikke ha mensen på dette tidspunktet. Er redd for at mensen skal fortsette når jeg er med han. Vurderer å hoppe over placebopillene og gå over på neste brett når tidspunktet for placebopillene nærmer seg, men er redd for mellomblødninger i perioden jeg er med kjæresten min. Har noen erfaringer med å hoppe over mensen med Yasmin 28? Er blødningene store under placebopillene, og har dere opplevd mellomblødninger hvis dere hoppet over placebopillene? 

Anonymkode: 71d3c...f63

AnonymBruker
Skrevet

Har hoppet over mange ganger på rad med yasmin 28, det er forskjellig hvor fort man får mellomblødning men sjelden på første brettet, hos meg kunne det gå oppimot 6 mnd før mellomblødning. Og til de som har tenkt å kommentere nå, det er faktisk anbefalt å droppe blødningen så det er ikke farlig, og iallefall ikke frarådet.

Anonymkode: 9de19...620

AnonymBruker
Skrevet

Ikke erfaring med yasmin, brukte loette. Man har aldri mensen på p-piller, det er en blødning. Med mensen mister man et egg.

Det har ikke noenting å si for kroppen din om du hopper over "mensen" noen ganger. Den blødningen har ingen hensikt.

Anonymkode: d1ed5...b32

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke den pillen, men jeg har hoppet over i flere år. Har hatt kanskje 5 blødninger på 3 år. Deilig å slippe blødning. 

Anonymkode: 91890...c15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei. Jeg er en 18 år gammel jente som har startet på p-piller for første gang (i går den 2.juli). Jeg tar p-pillene Yasmin 28 blant annet fordi jeg har fått beskjed om at det kan hjelpe kviser. P-pillene har 21 dager med hormoner og 7 dager med placebopillene. Jeg må ifølge brettet ta den første placebopillen den 23.juli, og da vil den siste placebopillen være 29.juli. Den 29 juli skal jeg møte kjæresten min som jeg ikke har sett veldig lenge fordi han bor i et annet land, og vil ikke ha mensen på dette tidspunktet. Er redd for at mensen skal fortsette når jeg er med han. Vurderer å hoppe over placebopillene og gå over på neste brett når tidspunktet for placebopillene nærmer seg, men er redd for mellomblødninger i perioden jeg er med kjæresten min. Har noen erfaringer med å hoppe over mensen med Yasmin 28? Er blødningene store under placebopillene, og har dere opplevd mellomblødninger hvis dere hoppet over placebopillene? 

Har ei datter på 16 som akkurat har begynt på p-piller på grunn av store blødninger. Hun skal bruke de sammenhengende helt til hun får en gjennombruddsblødning og da holde oppe i 4 dager før nytt brett. Det er en veldig vanlig måte å bruke enfase p-piller på. 

Anonymkode: 6a9e6...ec3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har hoppet over mange ganger på rad med yasmin 28, det er forskjellig hvor fort man får mellomblødning men sjelden på første brettet, hos meg kunne det gå oppimot 6 mnd før mellomblødning. Og til de som har tenkt å kommentere nå, det er faktisk anbefalt å droppe blødningen så det er ikke farlig, og iallefall ikke frarådet.

Anonymkode: 9de19...620

Godt å høre at man sjelden for mellomblødning :)  Har lest at Yasmin 28 gir få mellomblødninger, så kanskje jeg burde satse på å hoppe over mensen i tillefelle 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt å høre at man sjelden for mellomblødning :)  Har lest at Yasmin 28 gir få mellomblødninger, så kanskje jeg burde satse på å hoppe over mensen i tillefelle 

ts

Bare hopp over du ☺️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke erfaring med yasmin, brukte loette. Man har aldri mensen på p-piller, det er en blødning. Med mensen mister man et egg.

Det har ikke noenting å si for kroppen din om du hopper over "mensen" noen ganger. Den blødningen har ingen hensikt.

Anonymkode: d1ed5...b32

Den har jo hensikt, slimhinnene trenger å blø ut en gang i blant. Dessuten har man fremdeles mensen selv om det ikke er en reell menstruasjon. Å si noe annet er ekstremt pirkete. Skal man gå rundt å si man har «bortfallsblødning-smerter» også tenker du?😅

Anonymkode: 44358...9a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den har jo hensikt, slimhinnene trenger å blø ut en gang i blant. Dessuten har man fremdeles mensen selv om det ikke er en reell menstruasjon. Å si noe annet er ekstremt pirkete. Skal man gå rundt å si man har «bortfallsblødning-smerter» også tenker du?😅

Nei de «trenger» faktisk ikke det. Det er ikke sånn at det samler seg opp masse gammelt blod og slimhinner om du ikke har blødning på pillen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei de «trenger» faktisk ikke det. Det er ikke sånn at det samler seg opp masse gammelt blod og slimhinner om du ikke har blødning på pillen. 

Jo faktisk er det akkurat sånn 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei, slimhinnen blir kun tykkere dersom man har syklus, noe man ikke har på p-piller. Om det var sånn som du beskriver, hadde det ikke vært mulig å hoppe over pillefri uke kontinuerlig og dermed ikke menstruere på flere år, men det er faktisk fullt mulig og jeg har selv ikke menstruert på flere år.

Anonymkode: 4e748...3f2

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri gått på Yasmin, men andre p-pille-merker, har aldri hatt mellomblødning, selv om jeg har hoppet over i både 3, 4 og 5 måneder. :) 

Anonymkode: 05447...c14

AnonymBruker
Skrevet

Yasmin har aldri funket for meg.. Hver gang jeg startet på brett nr 2 så fikk jeg blødninger etter noen dager. 48 år i dag, og går på mercilon. De kan jeg fullføre av å til 2 brett med, før jeg får magekrampe og blødninger. Minuset nå er hodepine jeg får ved pillepause for å bli ferdig med blødningen. Før jeg fortsetter med pillene. Det varierer nok fra alder og kropp hvordan p piller funger på jenter/damer i livet. Det er ingen felles oppskrift.

Anonymkode: a3627...603

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei det er det ikke. Mensen er til for å rense ut alle gamle egg som ikke ble «brukt» under eggeløsning, og slimhinnen. Har man ikke eggeløsning (noe man vanligvis ikke får med piller), så er det dermed ingen mensen for det er ingenting å rense ut. Er ikke masse blod som ligger og venter, det produseres når det er tid for rensing

AnonymBruker
Skrevet

Hopper ofte over mensen med p-piller, men føler at når jeg har mensen etterpå er det mer vondt. 

Anonymkode: 8dd05...be3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hopoer over annenhver mnd, går helt fint, uten mellomblødninger. Hopoer jeg over lengre periode merker jeg det hormonellt. Jeg nærmer meg 50 år da. 

Anonymkode: 129e4...8f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...