Gå til innhold

Hvor lenge tror dere en kartong med 5 kg dypfryste reker holder seg frosne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg reiser til utlandet om 1 uke (ja, jeg er vaksinert. Og ja, det er en nødvendig reise. Så da er den delen av temaet ferdigsnakka). 

Jeg har tidligere hatt erfaring med at dypfryste varer som det er litt størrelse på, holder seg frossent veeeeeldig lenge. 

Vurderer å pakke ned en 5kg kartong med frosne reker. Det er ca. 12 timer mellom jeg tar rekene ut av fryseren, og til jeg ankommer dit jeg skal. Så vidt jeg vet, blir rekene aldri utsatt for varme eller sol (bagasjerommene på fly er vel ganske kjølige?)

Hva tror dere? Vil rekene være tint og ødelagt når jeg kommer frem? 

Anonymkode: 0e2ec...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er iskaldt i de høye luftlagene et fly flyr i, så hvis ikke lasterommet er oppvarmet, holder rekene seg kalde der.

Pakk godt inn i aviser, som holder på kulden på det ytterste laget med reker (som vil tine først). Innerst i en klump med frosne reker i kasse tror jeg nok de vil holde seg frosne minst ett døgn. Folk pleier jo å tømme ut reker på fat og bord for å få dem til å tine innen rimelig tid.

Anonymkode: ebb03...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde latt rekene ligge hjemme og heller kjøpt reker når jeg kom fram. 

Anonymkode: c8c42...c84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde latt rekene ligge hjemme og heller kjøpt reker når jeg kom fram. 

Anonymkode: c8c42...c84

Nå er det slik at ikke alle andre land har reker av samme kvalitet som Norge. Jeg drasser selvfølgelig ikke med meg 5 kg reker til et land der jeg kan kjøpe gode reker.... 

ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

…er det ikke litt sært å drasse med seg fem kilo reker til utlandet og på flytur? Hvorfor ikke bare kjøpe reker der?

Når det er sagt: De ytterste rekene kan nok tine ganske fort, men de innerste vil antakeligvis holde kulden ganske lenge. Sikkert lurt å pakke dem godt inn i noe som isolerer. Er kanskje mulig å stappe noen fryseelementer i boksen også?

Anonymkode: ed6fa...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det slik at ikke alle andre land har reker av samme kvalitet som Norge. Jeg drasser selvfølgelig ikke med meg 5 kg reker til et land der jeg kan kjøpe gode reker.... 

ts

Dette er min humor. 😅 Hvorfor skal du ha med reker??? Du klarer deg en uke uten reker?

Jeg hadde ikke gjort det. Men det kan jo være en idé å kjøpe en isoporboks og har rekene inni og som du pakker inn i plast og Gaffateip. 

Men det er ikke alltid fritt frem å ta med mat inn i andre land. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det første du må finne ut, er om rekene er tillatt innført i landet du skal til, hvis ikke er det bortkastet energi og penger å ta dem med.

Anonymkode: 7e2e8...b1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stapp noen fryseelementer i boksen og pakk alt inn i avispapir. 

Anonymkode: d55d0...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
loveli skrev (1 minutt siden):

Dette er min humor. 😅 Hvorfor skal du ha med reker??? Du klarer deg en uke uten reker?

Jeg hadde ikke gjort det. Men det kan jo være en idé å kjøpe en isoporboks og har rekene inni og som du pakker inn i plast og Gaffateip. 

Men det er ikke alltid fritt frem å ta med mat inn i andre land. :)

Jeg klarer meg veldig fint uten reker. Men dem jeg skal besøke snakker fremdeles om den gangen de var i Norge og spiste reker. Det er 24 år siden, og de har ikke glemt det. Reker selges ikke i dette landet på samme måte som i Norge. Bare ferdigskrelte i bittesmå poser frysedisken (som smaker absolutt ingenting). 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom og interessant problemstilling! 12 timer høres lenge ut, og pga covid kan det jo fort ta mange timer på flyplassen. Da er det ikke så gøy med 5 kg tinte reker, antakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo bare å prøve. Pakk esken inn i fuktig avispapir og ta folie rundt. Det isolerer ganske bra. Enten så gåt det fint eller så kaster dere det når dere kommer frem.

Anonymkode: af291...9e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg klarer meg veldig fint uten reker. Men dem jeg skal besøke snakker fremdeles om den gangen de var i Norge og spiste reker. Det er 24 år siden, og de har ikke glemt det. Reker selges ikke i dette landet på samme måte som i Norge. Bare ferdigskrelte i bittesmå poser frysedisken (som smaker absolutt ingenting). 

ts

Sjekk grundig med det landet du skal til, om det er tillatt å innføre næringsmidler som reker gjennom tollen. Mange land har svært strikse og strenge regler for dette, og restriksjoner på hva som ev er lov å ta inn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fabienne skrev (Akkurat nå):

Morsom og interessant problemstilling! 12 timer høres lenge ut, og pga covid kan det jo fort ta mange timer på flyplassen. Da er det ikke så gøy med 5 kg tinte reker, antakelig.

I de 12 timene har jeg beregnet 3-4 timer i kø på Gardermoen før avgang. Flyet går 06.30. Ankommer 15.00. Gangavstand fra flyplass til der jeg skal bo

ts. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Million skrev (2 minutter siden):

Sjekk grundig med det landet du skal til, om det er tillatt å innføre næringsmidler som reker gjennom tollen. Mange land har svært strikse og strenge regler for dette, og restriksjoner på hva som ev er lov å ta inn. 

Har sjekket. Det er lov. 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

ts

Da hadde jeg prøvd. Kjipt om det ikke går, men man må ta noen sjanser.

Man får jo kjølebokser og kjøleelementer. :)

Så må du si hvordan det gikk! 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I de 12 timene har jeg beregnet 3-4 timer i kø på Gardermoen før avgang. Flyet går 06.30. Ankommer 15.00. Gangavstand fra flyplass til der jeg skal bo

ts. 

Det er vel de timene i kø som blir mest  kritiske, pluss eventuelle timer i kø når du lander. Jeg tror ikke jeg hadde gjort det, men det er jo en veldig god tanke! Ps, er det virkelig så kaldt i bagasjerommene i fly? Jeg kan aldri huske å ha fått en kald koffert, og kjæledyr blir vel også plassert der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette tror jeg går helt fint. I en så stor pakning med avispapir rundt så holder det kulden lenge. Jeg kjøpte 1,5 kg reker i går. La de i en stor bakebolle på kjøkkenbenken for tining, og var varmt i går. Var likevel svært frosne etter 4-5 timer på benken.

Anonymkode: 93e56...b33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, loveli said:

Bobleplast  kan også være lurt, veier lite og isolerer bra. 

Anonymkode: 5044a...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde jeg aldri i livet gjort. 

Har flere ganger opplevd at bagasjen blir forsinket. Tenk å få levert den kofferten på døra 7 dager etter at den ble pakket... 

Anonymkode: cf7c6...cb7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hadde jeg aldri i livet gjort. 

Har flere ganger opplevd at bagasjen blir forsinket. Tenk å få levert den kofferten på døra 7 dager etter at den ble pakket... 

Anonymkode: cf7c6...cb7

Men om det skulle skje, er det vel bare å kaste rekene med en gang.  Null problem.

Jeg sier som mange andre her: bare prøv - det går sikkert helt fint. Og om det ikke skulle gjøre det (man merker fort på lukta om de har blitt uspiselige), er det bare å kaste dem. Jeg er veldig opptatt av å redusere matsvinn og hater å kaste mat, men akkurat i et sånt tilfelle, ville jeg også ha gamblet på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...