AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #1 Del Skrevet 3. juli 2021 Hvordan var egentlig Europa før andre verdenskrig mtp den jødiske befolkningen? Jeg prøver å lese meg opp på hvorfor dette jødehatet startet, og jeg fatter liksom ikke. Nazistene hatet jo alle som var psykisk utviklingshemmede, homofile og urfolk osv. Med det er jødehatet som trekkes fram og ettersom jeg har forstått var det i hovedsak jøder som ble drept. Var det fordi de mente at de ikke burde være akkurat i Nord-Europa eller at de fantes i det hele tatt? Jeg trodde nazistene var ekstremt opptatt av såkalt «rase», men er jøder liksom så veldig anderledes rent utseendemessig enn den jevne tysker liksom? Eller var det kun «feil religion»? Håper ingen opplever mine spørsmål som støtende, jeg lurer virkelig på hvordan de tenkte og at dette i det hele tatt kunne skje. Det er så grusomt, og jeg vil så gjerne forstå «logikken» de hadde. Når jeg hører oppgulp fra nynazister har jeg inntrykk av at det er mørkhudede, muslimer og generelt sosialisme som er «fienden». Aldri hørt noe om jøder fra dem nå egentlig? Anonymkode: a1c09...8cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chomsky89 Skrevet 3. juli 2021 #2 Del Skrevet 3. juli 2021 Grunnen til at jøder skilte seg ut fra de minoritetsgruppene du snakker om er flere, men Jøder har i mange samfunn før 2.vk og etter vert godt representert i eliten i forrhold til capita. Dette har historisk sett hatt tendens til å sette sinnene i kok. Tanker om utbredt nepotisme, eller at de bare karrer alt til seg selv på annen måte, har vert lett å selge til frustrerte middelmådigheter. men fakta er at Jøder ser rett å slett ut til å være litt mere intelligent en hos andre i snitt, Jøder av europeisk avstammelse scorer ca 15 poeng høyere en en gjennomsnittet på intelligensmålinger. Blandt de 100 mest siterte akademikere i lve, tror jeg faktisk hele 96 av dem er jøder. Så svaret ligger nok til en viss grad der. De er oftere suksessfull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #3 Del Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan var egentlig Europa før andre verdenskrig mtp den jødiske befolkningen? Jeg prøver å lese meg opp på hvorfor dette jødehatet startet, og jeg fatter liksom ikke. Nazistene hatet jo alle som var psykisk utviklingshemmede, homofile og urfolk osv. Med det er jødehatet som trekkes fram og ettersom jeg har forstått var det i hovedsak jøder som ble drept. Var det fordi de mente at de ikke burde være akkurat i Nord-Europa eller at de fantes i det hele tatt? Jeg trodde nazistene var ekstremt opptatt av såkalt «rase», men er jøder liksom så veldig anderledes rent utseendemessig enn den jevne tysker liksom? Eller var det kun «feil religion»? Anonymkode: a1c09...8cb Kan starte med at det var svært mange utviklingshemmede, homofile, sigøynere, slavere og andre grupper som ble drept https://en.wikipedia.org/wiki/Aktion_T4 https://en.wikipedia.org/wiki/Persecution_of_homosexuals_in_Nazi_Germany https://en.wikipedia.org/wiki/Romani_genocide https://en.wikipedia.org/wiki/Generalplan_Ost Når det kommer til årsaken til at nazistene gikk etter jødene så var det ikke slik at alle nazistene hatet jødene av samme grunn. Ulike nazister hadde ulike motiver. Det var heller ikke alle nazistene som var enige om hva som burde gjøres med jødene. Noen mente at jødene burde utslettes andre var villige til å sende jødene ut av landet. Det var heller ikke slik at nazistene mente det samme i 1933 som i 1945. Hatet mot jødene og hvor ille de ble behandlet eskalerte under tiden Hitler styrte. Tror man må huske at nazistene var titalls millioner mennesker, de snakket ikke med 1 stemme. Når det kommer til hvorfor jødene var hatet så tror jeg man også må huske at de fikk skylden for at Tyskland tapte første verdenskrig. De som styrte Tyskland under første verdenskrig ønsket ikke å ta ansvaret så de sa i stedet at det var jødene og sosialistenes feil. Allerede under første verdenskrig og før det så var det mye hat mot jødene. Andre motiver nazistene hadde var økonomiske. Det var mange grådige nazister og det var lukrativt å plyndre jødene. Ved å plyndre jødene kunne nazistene også bestikke de som trengte å bestikkes. Du skriver at jødene og tyskerne ikke så så ulike ut og at det derfor var rart å henge seg så mye opp i rase. Men du må huske at rasisme ikke er rasjonelt. Det trengte ikke være objektive forskjeller mellom jødene og tyskerne. Det holdt at nazistene diktet opp forskjeller for å prøve å rettferdiggjøre deres egen ideologi. Anonymkode: 47dd3...340 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 5. juli 2021 #4 Del Skrevet 5. juli 2021 jødehat var ikke noe som bare eksisterte under 2. verdenskrig, var en del jøder som ble drept og fordrevet også før og etter 2 verdenskrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #5 Del Skrevet 5. juli 2021 On 7/3/2021 at 10:04 PM, AnonymBruker said: ettersom jeg har forstått var det i hovedsak jøder som ble drept. I "hovedsak" var det russere som ble drept under krigen. Men jødehatet begynte lenge før det, bare se til vår egen grunnlov fra en tid tilbake, Skulle ikke lese langt i grunnloven engang for å komme til det punktet. Anonymkode: ef94a...bb9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå