Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette med lengden på svangerskapet. Jeg leser at svangerskapet starter ved første dag av siste menstruasjon, og at man da er 2 uker på vei ved unnfangelse. Altså cirka 4 uker på vei den dagen mensen ikke kommer og man tester positivt. Men hvorfor sier Clearblue sin digitale test da at jeg er 1-2 uker på vei? Hvilken måte å telle på brukes ved UL? 

Anonymkode: 180cd...868

Videoannonse
Annonse
Gjest Chroma
Skrevet

Testene viser vel hvor lenge det er siden befruktning. Altså 1-2 uker siden du ble befruktet, da er du 3-4 uker på vei. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt forvirrende det der, men det er rett som du sier. Svangerskapet starter før det er startet, ved første dag i syklusen (første dag i siste mens).  Clearblues tester regner fra eggløsning/befruktning. Så når det står 1-2 uker der, skal man være 3-4 uker ut i svangerskapet, selv om det befruktede egget ganske riktig bare har eksistert i 1-2 uker.

Helsevesenet bruker også første dag i siste mens som start på svangerskapet. Men for å gjøre forvirringen komplett, trenger ikke termindatoen man for på den ordinære ultralyden å stemme med det. Da går de ut i fra målene de tar av fosteret. Terminen man får der, regnes som den gjeldende. En del har korte, lange eller uregelmessige sykluser, og vet at første dag i siste mens ikke stemmer helt, for der regner man alltid ut i fra en syklus på 28 dager. 

Anonymkode: 98d83...f7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...