Gå til innhold

Angst for bilferie med barna :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om en uke skal jeg for første gang som alenemor ta med ungene på bilferie, og jeg anger egentlig på at jeg fant på dette 🙈

Før var det alltid (nå eks) mannen som kjørte når vi dro på ferie, så jeg er livredd for å kjøre feil eller få trøbbel med bilen, eller havne i en ulykke på motorveien.... Føler meg så pysete og engstelig! 

Noen andre i samme båt? 🙃

Anonymkode: cae32...921

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen ting må man bare gå gjennom for så å se at alt går bra 😛 jeg har tidligere vært ganske pysete når det kommer til å kjøre på ukjente steder, men med tiden går det bedre. 

Anonymkode: 9e1e3...890

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du har hatt/skal ha service på bilen før du drar? Og at du kan skifte hjul selv hvis du punkterer? Har du navigasjonssystem i bilen skal det godt gjøres å kjøre feil. Hvor gamle er ungene? Snakk om hva de skal gjøre hvis dere f.eks er en av de første bilene som kommer til en ulykke (f.eks bli sittende i bilen mens du går ut for å hjelpe, eldste holder yngste opptatt med et eller annet osv). Det kommer til å gå helt fint. Kjør korte etapper og ta mange pauser underveis. Og snakk om at noen ganger trenger mamma å konsentrere seg litt ekstra (av- og påkjøring på ferger, store kryss/rundkjøringer o.l), så når du ber dem om å ikke mase, så må de adlyde.

Anonymkode: 16e46...16d

• Liker 2
Skrevet

Pust med magen. Det verste som kan skje er trafikkulykke, men det kunne like gjerne skjedd med eksmannen din ved rattet. Kjører du vill så finner du veien tilbake igjen. Om du ikke har GPS i bilen så kan du alltids bruke Googlemaps til å stikke ut kurs. Skjer noe med bilen så er det kjipt, men da må du få noen til å taue den til et verksted eller reparere der og da (er du NAF medlem så fikser de det ofte på stedet)  og så tar du det der og da hvis det skjer. Du kan jo evt få tatt en sjekk av den på verksted før du drar hvis det er noe spesielt du er urolig for. 

Hilsen en som har kjørt Norge på kryss og tvers alene i gamle og nye biler i årevis. Skjønner det er litt skumlere når du har med barn i bilen, men det går oftest bra. På alle de år jeg har kjørt så har jeg opplevd en punktering  - i en hotellgarasje av alle rare steder, og en oljelekkasje. 

Skrevet

Det er jo ikke krise om dere kjører feil eller dere trenger hjelp fra NAF, det ordner seg jo uansett. Tror det blir en kjempebra tur jeg. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Regner med at du har hatt/skal ha service på bilen før du drar? Og at du kan skifte hjul selv hvis du punkterer? Har du navigasjonssystem i bilen skal det godt gjøres å kjøre feil. Hvor gamle er ungene? Snakk om hva de skal gjøre hvis dere f.eks er en av de første bilene som kommer til en ulykke (f.eks bli sittende i bilen mens du går ut for å hjelpe, eldste holder yngste opptatt med et eller annet osv). Det kommer til å gå helt fint. Kjør korte etapper og ta mange pauser underveis. Og snakk om at noen ganger trenger mamma å konsentrere seg litt ekstra (av- og påkjøring på ferger, store kryss/rundkjøringer o.l), så når du ber dem om å ikke mase, så må de adlyde.

Anonymkode: 16e46...16d

Jeg har ikke hatt bilen på service nei, annet enn de jevnlige påkrevde...Burde jeg det? 🙈 Problemet mitt da blir økonomi, for jeg har så vidt råd til ferieturen 😕

Skifte dekk selv kan jeg nok ikke nei; er stort sett grønn på bil, siden det var eksen som tok seg av alt der 😏 Men har NAF medlemsskap 😜

Hilsen TS 

Anonymkode: cae32...921

• Liker 1
Skrevet

Vil bare ønske deg lykke til og det kommer til å gå helt fint! 😊  

Skrevet

Jeg hadde det slik før jeg skulle kjøre 50 mil alene med barnet på ferietur - alt jeg hadde gruet meg for i forkant av turen var bare bortkastet. Når jeg kom ut på veien gikk det mye, mye bedre enn jeg hadde fryktet på forhånd. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok bra! Mamma kjørte alene med fire barn fra Trondheim til Danmark hver eneste sommer, med ei skranglekasse av ei bil😅 Vi stoppet mye, rastet, mamma sov hvis hun trengte det osv. Var sjelden mye ståk og bråk i bilen da alle vi fire sovnet omtrent i det bilen kjørte ut av gårdsplassen.

Anonymkode: 8e439...564

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er tøff som kaster deg ut i det!

Jeg har kjørt på noen langturer alene med barna fordi mannen jobber skiftturnus, og det går helt fint så lenge jeg er noenlunde kjent der jeg skal. Men bykjøring i fremmede byer syns jeg er helt forferdelig. Pulsen øker bare jeg tenker på det. Og jeg har alt for lett for å unngå det, sånn at jeg ikke får nok erfaringer med at det går alltids bra, man må bare ta det rolig.

Så jeg syns du skal være stolt av deg selv som fant på bilferien. Og jeg tror du klarer det fint :) Ta mye pauser, og husk at om du kjører feil, så gjør det egentlig ikke noe. Jeg har en gang parkert 30 minutters gange unna et hotell vi skulle til i Oslo, fordi jeg fikk helt hetta og syntes alt var enveiskjørt i feil retning og konkluderte med at jeg ikke fikk det til. Det gikk bra det og. Jeg fikk summet meg og hentet bilen etter at vi hadde sjekket inn og jeg hadde studert ruten. 

Anonymkode: bc1bc...496

AnonymBruker
Skrevet

GPS for å finne fram er gull. Hvis ikke får man bare snu om man kjører feil, ingen krise det. Biltrøbbel kan skje når som helst uansett. 

Jeg har kjørt over 2300 km så langt i ferien… enda minst 2000 km igjen (må jo hjem igjen). Norge er altfor langt 😩

Anonymkode: a88ca...f48

AnonymBruker
Skrevet

Det går fint :) Jeg kjører mye og langt alene, og kan null-niks om bil. 

Om jeg punkterer hjelper det ingenting at jeg kan skifte dekk selv. SUV dekkene er så store at jeg ikke har sjans til å løfte av/på. Og ikke har bilen reservedekk heller. 

Med NAF medlemskap ordner det seg. Jeg har to ganger opplevd at jeg trenger hjelp. Ene gangen var det skummelt, da det skjedde i tunnel. Men NAF var kjempefine på telefonen, instruerte meg til å sitte i bilen. Og 10 minutter etterpå var bilen der, blokkerte veibanen, og hjalp meg på få minutter. Andre gangen var det mer øde, og ikke kritisk. Da tok det 2 timer. Så ha godt med klær, mat og drikke i bilen. Så om noe skjer - pust med magen, ring hjelp, så ordner det seg. 

Anonymkode: e2e14...5a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...