AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #1 Skrevet 3. juli 2021 Hei. Lurer på hva dere tenker om denne hendelsen. Jeg og dattera vår(meg og eksen deler omsorgsansvar 50% for henne, etter mange runder) bor i en liten leilighet. Hun sier at hun nå vil at vi nå skal flytte til større leilighet/hus. Jeg skulle også ønske vi hadde en større leilighet med god plass til alle oss. Hun forstår ikke så mye økonomi og jeg vet ikke hvordan jeg skal si (henne) at vi ikke har råd til å flytte. Vi bor i liten leilighet, hun er 13 og blir snart 14 om 2 måneder og vil ha bedre plass sånn at hun får det bedre. I ettertid vet jeg ikke hva jeg tenker, men eksen har ikke mulighet å hjelpe heller da han er arbeidsledig for øyeblikket. Anonymkode: 8de67...cd6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #2 Skrevet 3. juli 2021 Er ikke noe å gjøre med det. Kan du ikke flytte så kan du ikke flytte. Hun kan flytte ut om to år om det er så viktig, da får hun bedre plass. Anonymkode: abeae...79b 10
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #3 Skrevet 3. juli 2021 “Det hadde vært noe - men større leilighet koster mer penger, og det har jeg ikke». Anonymkode: af91c...a06 25
Tvist Skrevet 3. juli 2021 #4 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei. Lurer på hva dere tenker om denne hendelsen. Jeg og dattera vår(meg og eksen deler omsorgsansvar 50% for henne, etter mange runder) bor i en liten leilighet. Hun sier at hun nå vil at vi nå skal flytte til større leilighet/hus. Jeg skulle også ønske vi hadde en større leilighet med god plass til alle oss. Hun forstår ikke så mye økonomi og jeg vet ikke hvordan jeg skal si (henne) at vi ikke har råd til å flytte. Vi bor i liten leilighet, hun er 13 og blir snart 14 om 2 måneder og vil ha bedre plass sånn at hun får det bedre. I ettertid vet jeg ikke hva jeg tenker, men eksen har ikke mulighet å hjelpe heller da han er arbeidsledig for øyeblikket. Anonymkode: 8de67...cd6 Du må jo bare forklare at dere ikke har råd. Kanskje dere kan rydde/kaste/ommøblere så dere får bedre plass. 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #5 Skrevet 3. juli 2021 Prøv å finne ut hvilke behov spesifikt hun ikke opplever å ikke få dekket der dere bor. Savner hun privatliv? Uteplass? Et sted å være med venner? Mulighet for overnattingsbesøk? Kanskje behovene kan dekkes på andre måter? Kanskje hun sammenligner seg med venner/ andre i klassen eller har blitt mobbet for at andre har et større hjem? Kanskje hun ikke trives på stedet dere bor? Sikkert lurt med en prat om økonomi, men jeg ville prøvd å kartlegge hva som ligger under hennes ønske om å flytte. Anonymkode: a07c5...ab9 12
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #6 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun forstår ikke så mye økonomi Da er det på tide at du lærer henne det. Vis henne hva ting koster (hus, strøm, internett, mat osv osv), og hva du selv har av inntekt. Anonymkode: 2dcde...15b 23
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #7 Skrevet 3. juli 2021 Datteren min er 12, og forstår helt fint at vi ikke har råd til større leilighet. Hun skulle selvsagt ønske vi bodde i et hus, men skjønner hvorfor vi ikke kan det. Det er bare å snakke med datteren din om det. Anonymkode: b2be5...9b5 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #8 Skrevet 3. juli 2021 Hvis hun snart er 14 og enda ikke har lært at lønn = en begrenset pott med penger en får for å jobbe + at jo større hus/leilighet jo mer koster den, så bør du ta deg sammen og ha en prat med henne om penger NÅ! Anonymkode: 1e784...f3e 10
GammelKaktus Skrevet 3. juli 2021 #9 Skrevet 3. juli 2021 Har dere ikke råd så har dere ikke råd, hun er da voksen nok til å skjønne det. Synes det er litt merkverdig at dere ikke har pratet mer om økonomi og slikt for når man er så stor så burde man ha litt mer peiling. Dessuten så er det ikke for alle å bo i hus om de har økonomi til det heller. Et hus krever mer enn en leilighet, grøss og gru. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #10 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis hun snart er 14 og enda ikke har lært at lønn = en begrenset pott med penger en får for å jobbe + at jo større hus/leilighet jo mer koster den, så bør du ta deg sammen og ha en prat med henne om penger NÅ! Anonymkode: 1e784...f3e Bet du ts ta seg sammen? Barn i den alderen har ofte ikke begrep på penger i den forstand Anonymkode: 5b379...88d 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #11 Skrevet 4. juli 2021 Kan noen lære meg om økonomi? Foreldrene mine tok aldri den praten. Hilsen 20åring Anonymkode: db284...5db
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #12 Skrevet 4. juli 2021 Du må lære henne om økonomi. Det er ikke noe de gjør på skolen, og det er kunnskap mange blir sendt ut i voksenlivet uten, og med det utgangspunktet er tom på konto hver måned. Pappa viste meg lønnsslipp, skatt, hvordan det kom inn på bank. Banklån, avdrag og renter. Trekk til sparing, hva ting jeg tok for gitt som strøm kostet. Nødvendigheten av forsikringer, hva det ville koste om vi reiste på ferie og ble syke uten reiseforsikring. En tenåring som ikke kan dette har jo ikke annet forhold til penger en hva en genser på HM koster. Anonymkode: c1863...738 2
WonderWomaan Skrevet 4. juli 2021 #13 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Da er det på tide at du lærer henne det. Vis henne hva ting koster (hus, strøm, internett, mat osv osv), og hva du selv har av inntekt. Anonymkode: 2dcde...15b DETTE
Cata Skrevet 4. juli 2021 #14 Skrevet 4. juli 2021 (endret) Du må selvfølgelig forklare din datter at ny bolig har dere ikke råd til på din inntekt. En 13 åring skjønner (eller bør i det minste skjønne) det. Jeg hadde ingen problemer med å skjønne at jeg ikke kunne få de støvlettene jeg ønsket meg da jeg var ni siden vi ikke hadde penger til det. Et hus/leilighet er mer enn et par støvletter, og en 13 åring er mer moden enn en niåring så det bør gå inn. Endret 4. juli 2021 av Cata Feilplassert parentes 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå