Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Husker fra tidligere svangerskap, at jeg fikk kommentar på at jeg satt i «indianerstilling» to dager etter fødsel. Hadde bare sydd tre pyntesting, og bortsett ifra at å bæsje var uutholdelig og tissen gjorde vondt, kan jeg ikke huske at jeg slet særlig etterpå. Den gangen trente jeg litt og var i helt grei form.

I nåværende graviditet er jeg derimot ikke i like bra form og trener særdeles lite (heh.. aldri) på grunn av sykdom. Og selvøflgelig bekymrer det meg jo litt, både for under fødsel, men også etter. Vil jo tro at mye av «hellet» mitt med å komme meg etter fødsel sist var fordi jeg var i grei form?

Er det noen som har vært gjennom graviditeter hvor formen har vært ulik, hva har vært forskjell under/etter fødsel?

Og er det noe man kan gjøre for å trene opp bekken o.l for å gjøre fødsel enklere/minimere rift og slikt?

Anonymkode: 2b729...87d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er aldri for sent å begynne med bekkenbunnstrening! Så enkelt, men likevel så vanskelig å huske på.. 

Min andre svangerskap var tøft, jeg la på meg masse og var mye stillesittende. Tok mange uker før jeg orket å gå noe særlig tur da bekkenet var vondt lenge etterpå. Og tok meg sikkert 1,5 år å gå tilbake til normal vekt. Hadde da trent meg opp litt før jeg ble gravid igjen. 

Svangerskap 3 var lettere, jeg la ikke like mye på meg og jeg var aktiv hele veien. Hadde en 2 åring som holdt meg i ånde også. Det ble forløsning med keisersnitt og det gjorde vondt. Jeg var likevel på trilletur etter 5 dager, men det var ikke behagelig. Det er nå 2 mnd siden og jeg trener nå omtrent hver dag, enten ved lange trilleturer, bakketrening eller styrketrening i hagen mens baby sover. Ikke gått ned all verdens enda, men formen min er betraktelig bedre enn ved forrige svangerskap. 

Så det er nok lettere å komme seg igjen etterpå når kroppen er litt trent og svangerskapet lettere. Men det er aldri for sent å styrke kroppen! 

Første svangerskap tar jeg ikke med da jeg var mye yngre og hadde andre forutsetninger. 

Anonymkode: 4ee63...c50

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et veldig lett svangerskap med første og kom meg veldig fort etter en rask fødsel. Null stress joggedress. Ble sydd masse fordi jeg måtte klippes, men det var ingen plager med det. Verste var brystsprengen, hehe. Jeg var i fin form, har aldri trent noe særlig, men var i helt normal aktivitet som før jeg ble gravid.

Nummer to, tungt svangerskap med mye plager, og jeg var veldig bekymret for om jeg i det hele tatt skulle klare å føde. Men fødselen gikk greit og fort igjen og jeg hadde mer krefter enn jeg ante. Nå etterpå har jeg vært i fin form, men noen ting er verre enn første gang: 

-Etterrier er en greie som man ikke pleier å ha med første, men som kan være grusomt vondt - føltes ut som jeg skulle føde igjen hver gang jeg ammet 🙈 heldigvis varte det bare en uke.

-Jeg ble sydd igjen og denne gangen var det mer vondt fordi det var arrvev der fra før. Det hovnet fort opp ved aktivitet og stinga lugget.  Smertestillende all the way.

-Jeg var i dårlig fysisk form etter å ha vært nærmest sengeliggende hele svangerskapet, så selv om bekkenløsning forsvant rett etter fødselen (det var digg!) så måtte jeg gradvis øke aktivitetsnivået. Var svak i kroppen rett og slett. Blir jo som opptrening etter sykdom generelt. Anbefaler å få et opplegg av fysioterapeut :)

Anonymkode: 8b360...b2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...