AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #1 Skrevet 3. juli 2021 Jeg flyttet inn til kjæresten igår og har vært litt spent på hvordan det vil gå fordi han drar det alt for langt når det gjelder resirkulering økonomi og miljø. Han har ikke vært sånn bestandig men det siste året har han blitt ekstremt opptatt av å spare penger, hente kopper og tallerkener gratis på miljøstasjonen og også finne seg klær og møbler billigst mulig eller helt gratis, og om det er slitt og egentlig modent for å kaste bryr han seg ikke noe om. Jeg har tenkt at jeg kan få han til å moderere seg litt, men har skjønt nå etter bare ett døgn at det blir litt vanskelig fordi jeg får ikke lov til å bytte ut noe, kjøpe nytt eller kaste noe som ikke fungerer. Han har mange gamle kasseroller som han har hentet på søppelfyllinga og ødelagt kjøkken utstyr. Legger ved to bilder av ødelagt kjøkkenutstyr som han mener er helt tipp topp Anonymkode: 038ca...012
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #2 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg flyttet inn til kjæresten igår og har vært litt spent på hvordan det vil gå fordi han drar det alt for langt når det gjelder resirkulering økonomi og miljø. Han har ikke vært sånn bestandig men det siste året har han blitt ekstremt opptatt av å spare penger, hente kopper og tallerkener gratis på miljøstasjonen og også finne seg klær og møbler billigst mulig eller helt gratis, og om det er slitt og egentlig modent for å kaste bryr han seg ikke noe om. Jeg har tenkt at jeg kan få han til å moderere seg litt, men har skjønt nå etter bare ett døgn at det blir litt vanskelig fordi jeg får ikke lov til å bytte ut noe, kjøpe nytt eller kaste noe som ikke fungerer. Han har mange gamle kasseroller som han har hentet på søppelfyllinga og ødelagt kjøkken utstyr. Legger ved to bilder av ødelagt kjøkkenutstyr som han mener er helt tipp topp Anonymkode: 038ca...012 Jeg ser nå at de to bildene jeg lastet opp ikke har blitt med innlegget Anonymkode: 038ca...012
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #3 Skrevet 3. juli 2021 Du må selvsagt snakke med han at han må forstå at ikke bare du kan være den som inngår et kompromiss. Han er selv nødt til å møte deg halvveis, og når dere bor sammen kan han ikke nekte deg å bytte ut noe innenfor rimelighetens grenser. Et forhold handler om å gi å ta. Hør hva han har å si til det, om han er villig til å endre litt for at dere skal ha det bra sammen, og det innebærer selvsagt at du også til en viss grad må respektere hans ønske om å resirkulere osv. Anonymkode: 92fe8...9d8 3
MorTil2 Skrevet 3. juli 2021 #4 Skrevet 3. juli 2021 Om du har vært sammen med han i mer enn ett år, så virker det merkelig at du først nå, etter å ha bodd hos han i ett døgn, oppdager at kjøkkenutstyret hans er gammelt og slitt. Utover det, synes jeg flere med fordel kunne tatt turen innom en bruktbutikk før de kjøper nytt. 13
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #5 Skrevet 3. juli 2021 Så, du har vært der i ett døgn og foreslår allerede masse endringer? Gi det noen dager og uker. Og husk at ting kan fungere fint selv om det er gammelt, men det må fungere. Kanskje det er et kompromiss du kan gjøre. Jeg er også opptatt av miljøet, men jeg vet at jeg ikke kan gjøre alt alene. Jeg trenger ting som fungerer og ikke gjør livet mitt mer komplisert enn det må, det bør han også forstå Det er ikke noe galt i å finne brukte ting, men det må ikke hope seg opp, og det må bli brukt. Anonymkode: c7bf8...b44 4
Syrinia Skrevet 3. juli 2021 #6 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg flyttet inn til kjæresten igår og har vært litt spent på hvordan det vil gå fordi han drar det alt for langt når det gjelder resirkulering økonomi og miljø. Han har ikke vært sånn bestandig men det siste året har han blitt ekstremt opptatt av å spare penger, hente kopper og tallerkener gratis på miljøstasjonen og også finne seg klær og møbler billigst mulig eller helt gratis, og om det er slitt og egentlig modent for å kaste bryr han seg ikke noe om. Jeg har tenkt at jeg kan få han til å moderere seg litt, men har skjønt nå etter bare ett døgn at det blir litt vanskelig fordi jeg får ikke lov til å bytte ut noe, kjøpe nytt eller kaste noe som ikke fungerer. Han har mange gamle kasseroller som han har hentet på søppelfyllinga og ødelagt kjøkken utstyr. Legger ved to bilder av ødelagt kjøkkenutstyr som han mener er helt tipp topp Anonymkode: 038ca...012 Hadde flytta fort ut igjen... 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #7 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så, du har vært der i ett døgn og foreslår allerede masse endringer? Gi det noen dager og uker. Og husk at ting kan fungere fint selv om det er gammelt, men det må fungere. Kanskje det er et kompromiss du kan gjøre. Jeg er også opptatt av miljøet, men jeg vet at jeg ikke kan gjøre alt alene. Jeg trenger ting som fungerer og ikke gjør livet mitt mer komplisert enn det må, det bør han også forstå Det er ikke noe galt i å finne brukte ting, men det må ikke hope seg opp, og det må bli brukt. Anonymkode: c7bf8...b44 Det han har er utslitt. Det er en grunn til at folk har kastet det. Ts Anonymkode: 038ca...012
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #8 Skrevet 3. juli 2021 Det der er jo noe dere burde snakket om før du flyttet inn Anonymkode: ab158...bc3 7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #9 Skrevet 3. juli 2021 Om dere ikke har snakket sammen og blitt enige om endringer før du flytta inn, så kan du virkelig ikke forvente at han kun ett døgn etter at du kom skal være åpen og klar for å endre på sin livsførsel. Dette er åpenbart viktig for ham, og bevisste valg. Hvordan tror du det er for ham, å få krav om å kaste ut og omrokkere kun et døgn etter at du flytta inn…? Dere må først og fremst snakke sammen, forstå hverandre - og etterhvert finne kompromisser som kan funke for begge. Et godt samliv er en evig serie med kompromisser Anonymkode: 222f1...79b 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #10 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om dere ikke har snakket sammen og blitt enige om endringer før du flytta inn, så kan du virkelig ikke forvente at han kun ett døgn etter at du kom skal være åpen og klar for å endre på sin livsførsel. Dette er åpenbart viktig for ham, og bevisste valg. Hvordan tror du det er for ham, å få krav om å kaste ut og omrokkere kun et døgn etter at du flytta inn…? Dere må først og fremst snakke sammen, forstå hverandre - og etterhvert finne kompromisser som kan funke for begge. Et godt samliv er en evig serie med kompromisser Anonymkode: 222f1...79b Du har helt rett i det, men han har blitt gradvis verre og verre ut at jeg egentlig har oppdaget det før nå. Jeg er også miljøbevisst og resirkulerer, men jeg bruker ikke kasseroller/panner som er svarte i bunnen, kjøkkenredskaper som er ødelagt og tapet og knekte stekespader. I tillegg har han poser hengende her og der på kjøkkenet sitt der han samler opp glass og hermetikk, plast, panteflasker, samler på tomme flasker og syltetøyglass som han kanskje skal bruke en eller annen gang i fremtiden. Det ser ut som en loppemarked på kjøkkenet hans... Ts Anonymkode: 038ca...012
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #11 Skrevet 3. juli 2021 Rødt flagg. Har han en diagnose? Han virker sykelig opptatt Anonymkode: 1d696...f40 3
Zooey Skrevet 3. juli 2021 #12 Skrevet 3. juli 2021 Dere må sette dere ned og ha en samtale om hvordan dere vil bo SAMMEN. Det vanligste er vel å ha den før man flytter inn så man er litt mentalt forberedt, men bedre sent enn aldri. Hvis man er veldig forskjellige bør begge tilpasse seg for å finne en løsning som dere begge kan leve med. Det er flott at han er opptatt av miljø, men det er også poengløst å ta vare på ting som er ubrukelig. Kan dere ikke finne noen nye kasseroller sammen? Foreslå å kjøp brukt på finn.no og poengter for ham at han også må tilpasse seg her. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #13 Skrevet 3. juli 2021 Det høres ut som ting har tippet over i noe som kan minne om en slags religiøs fanatisme Anonymkode: 0012f...1ec 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #14 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du har helt rett i det, men han har blitt gradvis verre og verre ut at jeg egentlig har oppdaget det før nå. Jeg er også miljøbevisst og resirkulerer, men jeg bruker ikke kasseroller/panner som er svarte i bunnen, kjøkkenredskaper som er ødelagt og tapet og knekte stekespader. I tillegg har han poser hengende her og der på kjøkkenet sitt der han samler opp glass og hermetikk, plast, panteflasker, samler på tomme flasker og syltetøyglass som han kanskje skal bruke en eller annen gang i fremtiden. Det ser ut som en loppemarked på kjøkkenet hans... Ts Anonymkode: 038ca...012 Han høres veldig rotete og litt ukritisk ut. Helt topp med resirkulering og gjenbruk, men man kan ikke ha kjøkkenet fullt av plastposer som henger overalt, eller ødelagt kjøkkenutstyr. Dette handler ikke bare om miljø og gjenbruk slik jeg ser det, men like mye om en fyr som er rotete og som ikke bryr seg om at ting er ødelagte eller ubrukelige. Anonymkode: 4d665...956 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #15 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det høres ut som ting har tippet over i noe som kan minne om en slags religiøs fanatisme Anonymkode: 0012f...1ec Høres mer ut som en litt ukritisk og gnien fyr. Man kan fint bry seg masse om miljø og gjenbruk, helt uten å være hoarder eller bruke ødelagt kjøkkenutstyr. Anonymkode: 4d665...956 1
Cata Skrevet 3. juli 2021 #16 Skrevet 3. juli 2021 Men, hvor er dine kjøkkenting da? Du hadde vel noe før du flyttet sammen med ham. Da kan du vel bytte ut det verste av hans greier med ditt eget og så tar dere det derfra? 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #17 Skrevet 3. juli 2021 Cata skrev (34 minutter siden): Men, hvor er dine kjøkkenting da? Du hadde vel noe før du flyttet sammen med ham. Da kan du vel bytte ut det verste av hans greier med ditt eget og så tar dere det derfra? Han mener vi skal bruke hans ting, og bruke mitt utstyr hvis han ikke har det. Ts Anonymkode: 038ca...012 1
Cata Skrevet 3. juli 2021 #18 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han mener vi skal bruke hans ting, og bruke mitt utstyr hvis han ikke har det. Ts Anonymkode: 038ca...012 Men hva mener du? Og hva er begrunnelsen hans for å bruke hans utslitte ting i stedet for dine ikke fullt så utslitte? 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #19 Skrevet 3. juli 2021 Hmm, ja dette lover godt… lykke til. Ingen god ide å fortsette sammen med noen fordi du tror DU kan få noen til å endre seg. Anonymkode: 09175...3d6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #20 Skrevet 3. juli 2021 Cata skrev (11 minutter siden): Men hva mener du? Og hva er begrunnelsen hans for å bruke hans utslitte ting i stedet for dine ikke fullt så utslitte? Fordi hans er "fullt brukbare" mener han, dessuten har han ikke plass til å lagre utstyret som ikke blir brukt dersom mine ting skal brukes, fordi det er ikke aktuelt for han å kaste de. Ts Anonymkode: 038ca...012
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå