Gå til innhold

Norge må bli bedre til å forstå lovene andre land lager for oss.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

NAV skandalen viser at norge må bli bedre til å forstå de lovene EU lager for oss.

Jeg trodde Norge var et selvstendig land, men faktum er at vi ikke er det. Og da må vi ta konsekvensene av det. Jeg foreslår at vi inviterer EU-byråkrater til Norge som kan lære norske politikere og norske byråkrater hvordan vi skal forstå lovene våre. Det er tross alt EU som har laget lovene våre så de burde være de rette til å lære oss hvordan vi skal forholde oss til de også.

I tillegg burde norske jusstudenter bli pålagt å reise til eu-land for å lære på kloss hold hvordan våre lover blir til.

https://www.dn.no/leder/nav-skandalen/hoyesterett/eu/dn-mener-norske-byrakrater-ma-bli-flinkere-til-a-forsta-lovene-eu-landene-lager-for-oss/2-1-1034349

Jeg grøsser med tanke på en frihandelsavtale med UK. Det blir mye å holde styr på når vi må innføre britiske lover også.

Anonymkode: 5e3f5...4c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV-skandalen er basert på at en rekke folk brøt den avtalen de hadde inngått med NAV. At det i ettertid har vist seg at NAVs regler var i strid med EØS-regleverket, rokker ikke ved at dette var mennesker som visste at de gjorde noe galt. Galt ifølge det de selv hadde skrevet under på.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du tror det hjelper å pålegge studenter å reise for å se hvordan EU-reglene lages? Det tror jeg ikke er rett løsning, altså. 

Anonymkode: 9d4a1...6d9

AnonymBruker
Skrevet
T-Rex skrev (4 timer siden):

NAV-skandalen er basert på at en rekke folk brøt den avtalen de hadde inngått med NAV. At det i ettertid har vist seg at NAVs regler var i strid med EØS-regleverket, rokker ikke ved at dette var mennesker som visste at de gjorde noe galt. Galt ifølge det de selv hadde skrevet under på.

Så, jeg tar jobb i et norsk selskap som i kontrakten nekter meg å melde meg inn i et fagforbund. Jeg melder meg inn i ett likevel. Etter noen år streiker jeg, fordi fagforbundet har tatt meg ut i streik. Jeg får sparken.

I henhold til norsk lov har bedriften gjort noe ulovlig (akkurat som Nav gjorde noe ulovlig i henhold til EØS-regelverket), men jeg skrev jo under på bedriftens kontrakt. Så jeg skal bare finne meg i at min (helt lovlige) innmelding i et fagforbund og (helt lovlige) streik betyr at jeg mister jobben? 

Anonymkode: 259b3...f28

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Så, jeg tar jobb i et norsk selskap som i kontrakten nekter meg å melde meg inn i et fagforbund. Jeg melder meg inn i ett likevel. Etter noen år streiker jeg, fordi fagforbundet har tatt meg ut i streik. Jeg får sparken.

I henhold til norsk lov har bedriften gjort noe ulovlig (akkurat som Nav gjorde noe ulovlig i henhold til EØS-regelverket), men jeg skrev jo under på bedriftens kontrakt. Så jeg skal bare finne meg i at min (helt lovlige) innmelding i et fagforbund og (helt lovlige) streik betyr at jeg mister jobben? 

Dette er ikke en relevant sammenligning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
T-Rex skrev (1 minutt siden):

Enig. Dette er regelverk som er kjent mtp. Rettigheter. De som reiste utenlands på dagpenger trodde/visste de gjorde noe ulovlig men prøvde seg likevel. Å spille offer etterpå er bare kleint. 😂

Anonymkode: 9f19f...a07

AnonymBruker
Skrevet
T-Rex skrev (2 timer siden):

Jo det er det. Jeg kunne jo gjerne trodd at det faktisk var ulovlig å melde seg inn i en fagforening, og så gjorde jeg det likevel, for det skadet jo ingen. 

Husk at de som hadde oppfølging fra Nav, enten det var kursing, arbeid eller hva det nå er de driver med, måtte stille på det. De som dro utenlands var overlatt til seg selv, enten de satt i sofaen på Toten eller på strandmadrassen på Tenerife

Poenget er at om aktør A bryter loven, og aktør B ikke bryter loven, men bryter avtalen vedkommende (B) har med A, så er det uansett A som er lovbryteren, ikke B. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...