Gå til innhold

Som gjest, hva får deg til å kjenne på hjemmekoselig når du kommer inn i noen andres hjem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer oppriktig, da jeg bor i en trist liten leilighet og vil gjøre den litt mer koselig. 

Anonymkode: 8f486...c93

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At hjemmet er preget av personen(e) som bor der, og ikke ser ut som en møbelkatalog og/eller 98% av alle boligannonser på Finn.no). 

Anonymkode: 454d0...76d

• Liker 15
Skrevet

At det er litt rot. Er det for strøkent så er det en IKEA-katalog, man skal se at det bor folk der. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

At det lukter (og serveres) skillingsboller 😄 

Anonymkode: f0eaf...e1f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

At de har dyr 😄 At det lukter kaffe. 

Anonymkode: 91691...5eb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ar rommet ikke er kaldt og  "sterilt", men har en lun og varm atmosfære.

Men egentlig handler det oftere om menneskene som bor der, ikke stil og interiør.

Hvis menneskene er varme, avslappede, og imøtekommende, føler jeg meg som oftest velkommen. 

Anonymkode: b7c70...409

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Teksturer, som tepper, puter, gardiner etc. 

Og at verten slapper av.

Anonymkode: 817f5...34a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er viktigere at du selv tenker på hva DU syns er koselig hos andre, enn at andre svarer hva de syns. Det viktigste er at du trives i eget hjem, da kommer andre også til å trives :) 

Jeg er minimalist og har lite tepper og puter, men jeg har mye farger og jeg har det rent. Tenner litt stearinlys her og der. Det er sikkert ikke hva alle foretrekker, men det gjør MEG rolig, og det får gjestene til å slappe av.

Anonymkode: 6e326...df3

• Liker 2
Gjest TheCatLady
Skrevet

Ikke altfor sterilt og rent og at det ser ut som et interiørmagasin. Eller at det ser ut som personen bare bor der og ikke et hjem. Tenker litt sånn typisk ungkar der det er ingen personlige ting og ingenting på veggene. Kun svart skinnsofa og en diger tv liksom. 

Utenom det så har folk ulik stil. Jeg synes det er koselig når verten er avslappet og at man kanskje får noe å drikke og bite i. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er koselig med planter, teppe på gulv og puter i sofa, lyslenker, bøker, fruktskål, malerier/ bilder på veggene, at det er ryddig men ikke sterilt. At det har et personlig preg ikke hermet etter et bilde i en katalog. Ikke for grell og sterk belysning dersom kveldstid heller noen lamper. At jeg blir servert noe å drikke, kanskje noe snacks. 

Anonymkode: 86968...d31

• Liker 3
Gjest Kaffefilter
Skrevet

At det dufter rent, noe matlukt, litt rot og følelse at det bor noen der.  Jeg liker at det er laget noe originalt tiltenkt barna. Farger. Det er viktig å få kaffe og litt å bite i. 

AnonymBruker
Skrevet

Grønne planter som trives. Farger. Bøker. Te.

Anonymkode: 86978...c5d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer oppriktig, da jeg bor i en trist liten leilighet og vil gjøre den litt mer koselig. 

Anonymkode: 8f486...c93

En sjekkliste for å gjøre et hjem mer "lunt"

- Farger på veggene, hvis alle vegger er hvite, og interiøret er ganske nøytralt så blir det fort kaldt og sterilt.
- Grønne planter, f. eks en Fiolinfiken på gulvet i stua hvis du har plass.
- Bilder på veggene, det demper akustikken også. Jeg tipser alltid om å ha et "hovedbilde" som er 100x70cm, det vil gjøre mye for en vegg. Du kan også ha hyller på veggen, og sette inn fine vaser, bøker, etc.
- Bokhylle! Jeg syns så mange hjem ikke lenger har bøker. Det er hjemmekoselig for meg!
- Fine puter i sofaen
- Teppe under sofa og stuebord. Kjøp stort nok teppe så det går utenfor sofaen og stuebordet, ellers er rommet mindre ut. 
- Spar bilder av interiør du liker på Instagram, og analyser hvorfor du liker det.

Kan forøvrig tipse om en veldig god interiørbok, med masse praktiske eksempler: Håndbok i innredning og styling av Frida Ramstedt

Anonymkode: 7a227...d6b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gjerne dyr

Litt bilder på veggene

Små bordlamper og vegglamper, eventuelt diskret lyslenker

Stearinlys

Gardiner i varme farger

Tepper

Litteratur og musikk i hyllene

En stor kurv med strikketøy som ligger fremme 😅

Anonymkode: a5259...4f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At det er ryddig og rent er det viktigste for min del. 

Jeg kan ikke fordra rot, selv ikke litt rot. Blir ubekvem dersom det ligger strødd ting, f.eks. nøkler på bordet, gamle kaffekopper og glass, klær over stoler osv. Da får jeg bare lyst og rydde opp (men gjør det selvfølgelig ikke siden det ville vært uhøflig). 

At det er rent er også viktig, liker ikke søppellukt, matlukt eller andre lukter. Gode lukter som boller og kaffi er fint. Skitne gulv, tepper og spesielt bad får meg til å grøsse, da ønsker jeg å reise hjem umiddelbart. 

Anonymkode: 6b9d1...650

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At det er ryddig og rent er det viktigste for min del. 

Jeg kan ikke fordra rot, selv ikke litt rot. Blir ubekvem dersom det ligger strødd ting, f.eks. nøkler på bordet, gamle kaffekopper og glass, klær over stoler osv. Da får jeg bare lyst og rydde opp (men gjør det selvfølgelig ikke siden det ville vært uhøflig). 

At det er rent er også viktig, liker ikke søppellukt, matlukt eller andre lukter. Gode lukter som boller og kaffi er fint. Skitne gulv, tepper og spesielt bad får meg til å grøsse, da ønsker jeg å reise hjem umiddelbart. 

Anonymkode: 6b9d1...650

Du sa det for meg :)

• Liker 3
Skrevet

BIlder på veggene! Helst litt spesielle bilder og kunst, gjerne i masse forskjellige rammer. Ikke IKEA, og ikke familiebilder. Masse hyller fulle av bøker gir også personlig stil. Og så liker jeg grønne planter, ikke fullt så glad i blomster. 

AnonymBruker
Skrevet

At jeg får sitte behagelig, typ stol med krakk til bein, stressless osv. Da er det hjemmekoselig og digg.

Anonymkode: 7871e...b69

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er så gammeldags at jeg automatisk føler meg hjemme og trives om jeg kommer inn i et hjem med hyllevis med bøker! Gode, gammeldagse bøker, ikke en Kindle på bordet, liksom. 

Jo mer grønne planter det er i et hjem, jo mer trivelig blir det! Jeg hadde grønne fingre i mine yngre dager og hadde hjemmet mitt fullt av grønne planter. De sto på benker, hyller og gulv, hang fra ampler i vinduene... ja overalt! Men av en eller annen grunn har jeg mistet teken på de grønne plantene, og de dauer hos meg. Nå sist har jeg greid å ta knekken på den udødelige grønnrennen. Den trodde jeg ikke jeg skulle klare å kverke da jeg kjøpte den og dama bak disken sa at "disse tåler alt!"... Men ja, grønne planter skaper virkelig trivsel i et hjem!

Gjerne noen fine bilder på veggene, men ikke den typiske Kate Moss plakaten bare, som "alle" har...

Jeg liker også varme grønne, beige og brune farger - jordfarger, naturfarger. Er så lei av det kalde grå og hvite. 

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Vet ikke. Er aldri hjemme hos noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...