Gå til innhold

Han er så pertentlig A-menneske at jeg blir sprø...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Han høres ut som meg. Her sitter jeg og koser meg med kaffe, katt og kg, mens mannen sover. Og når vi skal ut døra etterpå vet jeg at jeg vil dra 10 minutter før han. 

Jeg elsker denne alenetiden. Ofte trener jeg, snakker med familie på telefon, vasker hus, baker. Jeg venter med frokost til han står opp, slik at vi har felles måltider gjennom dagen. Skal vi noe som krever dagen står han opp tidlig. Når jeg vil dra tidlig til avtaler blir han med uten å klage, for han vet at det er viktig for meg. 

Så må si meg enig i det noen påpeker over. Problemet er ikke at dere er A og B menneske, men at man ikke respekterer hverandre, og finner en ordning som fungerer for begge. 

Anonymkode: 8b2af...51c

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han høres ut som meg. Her sitter jeg og koser meg med kaffe, katt og kg, mens mannen sover. Og når vi skal ut døra etterpå vet jeg at jeg vil dra 10 minutter før han. 

Jeg elsker denne alenetiden. Ofte trener jeg, snakker med familie på telefon, vasker hus, baker. Jeg venter med frokost til han står opp, slik at vi har felles måltider gjennom dagen. Skal vi noe som krever dagen står han opp tidlig. Når jeg vil dra tidlig til avtaler blir han med uten å klage, for han vet at det er viktig for meg. 

Så må si meg enig i det noen påpeker over. Problemet er ikke at dere er A og B menneske, men at man ikke respekterer hverandre, og finner en ordning som fungerer for begge. 

Men, sitter du ikke igjen med følelsen av at mye av husarbeidet faller på deg da? I og med at du bruker tiden på å vaske hus.

Anonymkode: 262f3...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine foreldre er en skikkelig B og en skikkelig A. De har vært gift i 40 år. Spurte faktisk om det nylig nå som min mor pensjonerte seg (hun er B!) og de har alltid likt det. For da har de hatt tid til seg selv i sin ende av dagen helt uten dårlig samvittighet for den andre. 

men da MÅ han klare å starte dagen før du står opp. Og du må strekke deg til at de gangene dere skal noe spesielt så må du stå opp. Her må det kompromisser til. Hvilket faktisk er en meget god øvelse for et parforhold generelt. Blir mange kompromisser i et forhold gitt. 

selv er jeg mer A - iaf når vi skal noe, er på ferie etc. hater å sove bort dagen! Så om mannen skulle sovet til 11 hadde jeg klikket i vinkel kjenner jeg. Å sove til 10-11 sykt lenge spør du meg, haha! 

Anonymkode: 044dc...122

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når dere skal reise et sted med oppmøtetid må dere jo snakke sammen kvelden før og bli enig om et avreisetidspunkt. Slik du legger frem dette høres det ut som om du bare ligger og sover og sover og at han må ta avgjørelsene om avreise. Ta ansvar du og.

Anonymkode: dc6fc...34c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkeringsvakten

Dette er ikke A menneske, det er stress menneske. Han stresser når han skal noe, og der oppe tidlig og klar. Han klarer ikke slappe av en time om han vet han skal noe, derfor vil han reise med en gang

Endret av parkeringsvakten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Når dere skal reise et sted med oppmøtetid må dere jo snakke sammen kvelden før og bli enig om et avreisetidspunkt. Slik du legger frem dette høres det ut som om du bare ligger og sover og sover og at han må ta avgjørelsene om avreise. Ta ansvar du og.

Anonymkode: dc6fc...34c

Nei, det er ikke sant. Og jeg har prøvd å avtale kvelden før. Jeg ligger ikke å sover og drar meg nei, jeg gjør mye i leiligheten og har ting på stell. Men han er sånn at hvis vi skal noe så blir han rastløs. Har jeg laget kaffe til oss og vi har god tid så sluker han i seg den kaffen og kikker på klokka, kommer i blant med kommentarer som at jeg bruker veldig lang tid på den kaffekoppen. Da blir jeg både stresset og irritert og går med på at OK, da bare reiser vi nå da. Ts.

Anonymkode: 064a1...0be

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, jeg kommer ikke med kommentarer og legger meg ikke borti når han måtte ønske å legge seg. Litt slitsomt hvis vi er bedt på middag eller er ute med venner og tar et glass vin, at han da maser på meg om at han vil hjem å legge seg og blir sur når jeg ønsker å bli værende. 

Bare å innse at dere er for forskjellige til at det kommer til å være dere to resten av livet. Dere verken kan eller skal forandre hverandre. 
Dere er rett og slett ikke kompatible. 

Anonymkode: 6f8f0...58e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men, sitter du ikke igjen med følelsen av at mye av husarbeidet faller på deg da? I og med at du bruker tiden på å vaske hus.

Anonymkode: 262f3...afb

Absolutt ikke. Vi har fordelt alt mellom oss, så jeg tar min del når det passer meg. Har blant annet ikke vasket et bad på 10+ år, og han vet neppe hvordan vaskemaskinen fungerer.  

Og så skrev jeg kg/kaffe/trening/telefoner/baking/husarbeid. Så er ikke slik at jeg vasker hus 6-9 hver helgemorgen 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare å innse at dere er for forskjellige til at det kommer til å være dere to resten av livet. Dere verken kan eller skal forandre hverandre. 
Dere er rett og slett ikke kompatible. 

Anonymkode: 6f8f0...58e

Det er jo ikke nødvendigvis det at de er A og B som ikke gjør de kompatible. Virker som mannen ikke har behov for alenetid og/eller ikke er i stand til å leve eget liv. Personlig hadde det vært perfekt for meg å finne noen som er motsatt, nettopp for å få alenetid. 

TS - du må snakke ordentlig med mannen om dette - om han ikke er interessert i å jekke seg noen hakk vil dette bare bli mer og mer irriterende for deg - og da er det bedre å bare gi slipp nå.

Anonymkode: baefa...c33

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

selv er jeg mer A - iaf når vi skal noe, er på ferie etc. hater å sove bort dagen! Så om mannen skulle sovet til 11 hadde jeg klikket i vinkel kjenner jeg. Å sove til 10-11 sykt lenge spør du meg, haha! 

Anonymkode: 044dc...122

Det glemte jeg å nevne (her er jeg A, han B). 

Er vi på ferie kommer han seg selvfølgelig opp i rimelig tid slik at vi kan bruke dagen. Men vi har "fredet" 6-8, så da ligger jeg og surfer på mac/telefon, jeg tar en kaffekopp på balkongen, eller en joggetur. Men klokka 8 er det lov å skru på lys og lyd. Er også enige om at jeg får bruke kaffemaskinen selv om den bråker😂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har nå vært sammen med en mann i ca ett halvt år. Han er herlig og god, men det et en ting som skaper problemer for meg. 

Han er et A-menneske som våkner tidlig selv om han ikke har på vekking. Også i helgene. I helgen, hvis jeg ikke skal noe morgenen etter, vil jeg gjerne sove ut til jeg våkner av meg selv. Da sitter han skolerett i sofaen og har ventet på at jeg skal stå opp. Jeg sover ikke kjempelenge, kanskje til 10 halv 11. Men han påstår at han ikke kan starte dagen sin ordentlig før jeg har stått opp. Så kommer han med små stikk av og til.. "god morgen, du kom deg opp til slutt ja" osv. Jeg har sagt at han bare må spise og komme i gang med dagen sin selv om jeg sover, men nei. 

Han er også sånn at skal vi avgårde på noe så må vi dra veldig tidlig. At det vi skal til ikke er åpnet enda eller at klokkeslettet for når vi skulle være hos noen ikke er enda, det bryr han seg ikke om. Han elsker å ha god tid. For meg blir der jo bare stress når jeg må hive meg i dusjen og rushe ut i bilen fordi han mener at nå MÅ vi dra. Og så ender vi opp med å ha ekstremt god tid og jeg innser da at jeg hadde hatt god tid til frokost og kaffe, og få sminket meg før avreise uten at vi hadde kommet for sent. Så blir jeg irritert, men han forstår det ikke uansett hvor mye jeg forklarer. 

Han klarer ikke slappe av og ta livet med ro hvis vi har en avtale, da står han nærmest å tripper etter å dra avgårde og jeg merker at jeg blir stresset og sur av det. 

Han legger seg tidlig på kveldene også, mens jeg blir sittende alene siden jeg aldri får sove så tidlig uansett. 

Nå lurer jeg på om jeg bare skal droppe hele fyren. Jeg trives med å være mer B-menneske enn A og har ingen interesse av å stå opp kl 7 på en lørdag når jeg endelig har fri....

Noen med erfaringer? 😝

Spark A-tullingen ut!...Min erfaring er at B mennesker er mye mer spennende og empatiske enn A mennesker..er C menneske sjøl🙄🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Problemet deres er at han forventer at du er som han. Han må akseptere at dere er ulike. Det er ikke en ulempe for han. Han får god tid på morgenen, kan ta en kaffe og kose seg alene før du står opp. Men det gjør han ikke. Han stresser. Dere må snakke om forventningene, ellers vil dette aldri gå. Min kjæreste pleier stå opp tidlig. Slapper av og koser seg med kaffe. Så står jeg opp litt tidligere enn jeg vil og vi spiser frokost samme. Begge må være villig til å møtes litt på halvveien.

Anonymkode: 17532...e2d

Enig, problemet er ikke at dere er ulike, problemet er at han forventer at du skal være akkurat som ham. Er han sånn på andre områder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er akkurat som kjæresten din. Morgenfugl og stresset, men i et forhold må man møtes på halvveien. At han stresser er hans problem og noe han må jobbe med.

Anonymkode: 38020...763

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå er klokka 10.00. Jeg har vært oppe i 4 timer allerede. 

Samboer sover. 
Så langt har jeg gjort litt husarbeid, jeg har sløvet og fjaset foran pcen en times tid, og jeg har sittet i sola med morgenkaffe, strikketøy og bok. Og STORKOST meg. 

Og jeg vet at da jeg la meg kl 2300 i går kveld, da hadde han et par timer i fred og ro på sofaen, med tv-serie som han liker. 

Win-win for alle.

Man må gi og ta, og man må godta at den andre har andre behov. 

Nytter det ikke å snakke med han om det?

Anonymkode: ece67...ff2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var spesielt ja...kansje han bare er littegranne "spesiell" eller?

Anonymkode: ae0d7...9fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi også A- og B-menneske, jeg står gjerne opp 5-6 hverdager og helg mens han sover til halv sju hverdag og gjerne ni-ti helg. Det funker for oss, men jeg starter jo dagen og får gjort masse - han er derimot effektiv på kvelden når jeg gjerne går meg en tur eller legger meg litt før han. 

Jeg tror ikke det hadde vært liv laga om jeg skulle bruke morgenene på å vente på at han er klar før jeg gjør noe selv 😆

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har han angst av noe slag? Hva virker jo redd.. 

Anonymkode: 17d05...fb9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirius skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke det hadde vært liv laga om jeg skulle bruke morgenene på å vente på at han er klar før jeg gjør noe selv 😆

Dette. Er jo helt i orden at man er forskjellig, men da er jo lurest å legge opp dagene deretter. Høres ut som dere har truffet den riktige balansen. Mannen til trådstarter fremstår mer rastløs og stresset enn noe annet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri orket å gå inn i et forhold med et menneske som ikke respekter at man er forskjellig eller er så lite selvstendige at de ikke klarer å starte dagen uten å jeg også har stått opp (han høres jo ut som en 3åring ). 

Her er jeg A menneske og mannen B menneske. Jeg storkoser meg de timene jeg har uten at kjæresten min er oppe hvor jeg kan se serier i fred med kaffekoppen min, få unnagjort litt husarbeid fra dagen for, surfe på nettet osv. Og han gjør det samme på kveldstid. 

Jeg hadde faktisk gitt han et ultimatum om at enten så begynner å han respektere at du vil sove ut og han må klare seg selv noen timer alene, eller så er det slutt. 

Anonymkode: c7c17...d31

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde blitt irritert om en kjæreste satt rett opp og ned i sofaen og VENTET på at jeg skulle stå opp fordi han ikke klarer å starte dagen uten meg. Og den stressingen hans med å komme seg avgårde i super god tid hadde jeg også blitt irritert på. Jeg hadde rett og slett bedt han dra før, så kunne han sittet og vente for seg selv, mens jeg spiste frokost og fikk ordne meg. 

Kjenner at jeg hadde ikke gidda.

Anonymkode: 837a1...25f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...