AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #1 Skrevet 3. juli 2021 Jeg kjøpte en nykål, men synes ikke den var like god som vanlig hodekål som jeg vanligvis spiser rå. Hvordan bruker dere nykål? Anonymkode: 99948...6f6
Jerry Lee Skrevet 5. juli 2021 #3 Skrevet 5. juli 2021 Veldig godt til f.eks. sommerkoteletter med nypoteter og potetsalat. Dampet med godt smør eller forsiktig kokt i saltet vann. Saltdryss ved servering. 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #4 Skrevet 5. juli 2021 går det an å tilberede i ovn? Anonymkode: 99948...6f6
Lafamiglia Skrevet 5. juli 2021 #5 Skrevet 5. juli 2021 (endret) På en restaurant fikk jeg servert smørdampet spisskål med smørsaus og løyrom. Helt nydelig. Det fungerer helt sikkert med nykål også. Endret 14. juli 2021 av Lafamiglia 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 5.7.2021 den 16.29): går det an å tilberede i ovn? Anonymkode: 99948...6f6 1 stk nykål Dressing: 1 stk hvitløksfedd salt 0.25 ts spisskummen 0.25 ts chilipulver Saften av en lime 3 ss olivenolje 1 ss koriander, finhakket 1 ss bladpersille, finhakket Del nykålen i båter og blansjer den raskt i lettsaltet vann i 1-2 minutter. Hell av vannet og skyll med kaldt vann. La dryppe godt av. Dressing: Knus hvitløksfeddet i en morter med litt salt. Bland inn krydder, limesaft og olje. Ha i urtene til slutt Legg kålen i en ildfast form. Fordel dressingen over. Sett i ovnen ved 180 grader og stek i 10-15 minutter til kålen begynner å ta farge Anonymkode: eedb0...a2d
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 Har fått hekta på en liten twist på kålruletter 1 stk nykål 1 stk gulrot i strimler 1 stk gul paprika, i strimler 100 g sukkererter - snittet 100 g bønnespirer 1 stk snittet rødløk 2 ss sesamolje 1 stk presset hvitløksfedd 2 dl teriyakisaus Ta av de største bladene på nykålen og forvell dem i 1-2 minutter. Avkjøl. Disse skal brukes til rullene. Skjær resten av kålen og de andre grønnsakene i strimler. Varm opp oljen i en wok eller stekepanne med litt høye kanter og tilsett grønnsakene. Wok dem i 2-3 minutter. Tilsett presset hvitløk, teriyakisaus og sesamfrø, og bland inn bønnespirer og frisk koriander til slutt. Legg et par spiseskjeer med wokblandingen på hvert kålblad og pakk inn slik at de får vårrull-fasong. Kålrullene kan serveres slik de er, f.eks. sammen med resten av woken, eller de kan serveres som tilbehør til Anonymkode: eedb0...a2d 2
LittDiva Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har fått hekta på en liten twist på kålruletter 1 stk nykål 1 stk gulrot i strimler 1 stk gul paprika, i strimler 100 g sukkererter - snittet 100 g bønnespirer 1 stk snittet rødløk 2 ss sesamolje 1 stk presset hvitløksfedd 2 dl teriyakisaus Ta av de største bladene på nykålen og forvell dem i 1-2 minutter. Avkjøl. Disse skal brukes til rullene. Skjær resten av kålen og de andre grønnsakene i strimler. Varm opp oljen i en wok eller stekepanne med litt høye kanter og tilsett grønnsakene. Wok dem i 2-3 minutter. Tilsett presset hvitløk, teriyakisaus og sesamfrø, og bland inn bønnespirer og frisk koriander til slutt. Legg et par spiseskjeer med wokblandingen på hvert kålblad og pakk inn slik at de får vårrull-fasong. Kålrullene kan serveres slik de er, f.eks. sammen med resten av woken, eller de kan serveres som tilbehør til Anonymkode: eedb0...a2d Denne må jeg prøve! Eeelsker kål. 1
LittDiva Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har det ofte som siderett med alt mulig. Strimlet kål, løk og noen ganger skivet gulrot. Wokker det med ingefær, sesamolje og litt fiskesaus. Soyasaus og vietnamesisk chili til om det passer med resten.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #10 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 3.7.2021 den 13.02): Jeg kjøpte en nykål, men synes ikke den var like god som vanlig hodekål som jeg vanligvis spiser rå. Hvordan bruker dere nykål? Anonymkode: 99948...6f6 tror dere den er uten sprøytemiddel? Bare lurer.... Anonymkode: 23bb7...300
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #11 Skrevet 7. juli 2021 LittDiva skrev (18 timer siden): Denne må jeg prøve! Eeelsker kål. Du kommer til å bli hekta Er selv kålelsker Anonymkode: eedb0...a2d
Jerry Lee Skrevet 7. juli 2021 #12 Skrevet 7. juli 2021 Kun min mening...men nykål skal ikke stekes, stues eller gjøres noe annet med enn damping eller lett koking...og severes som nydelig tilbehør til noe annet. ☺
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #13 Skrevet 8. juli 2021 Nykål (eller hodekål), kuttet å tyne striper. Legge i en plastpose, sammen med litt salt, olje og litt (kanskje en teskje) eplesidereddik. Så jobbe litt med det, som om man elter deig. Noen få minutter, for å få litt saft ut av kål. Så kan man kutte agurk i terninger, eller eple. Og man har en veldig god og frisk salat. Spesielt god etter å ha stått i kjøleskapet litt. Anonymkode: 81864...257
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå