AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #1 Skrevet 3. juli 2021 Jeg har fått meg ny jobb og starter etter ferien. Jeg har 1 mnd oppsigelsestid og sa opp denne uken, før 1. Juli. Jeg er altså ferdig der til 1. August, og går rett i ny jobb. I juli er jeg satt opp på 3 uker ferie, har 1 uke igjen på jobb. Nå ønsker arbeidsgiver å trekke ferien tilbake så jeg kan lære opp noen til jobben min. Av det jeg leser i ferieloven er da ikke dette noe de kan kreve? Jeg ser man kan kalle noen tilbake fra ferie i oppsigelsestid om det fører til driftsproblemer, men det gjør det jo ikke når jeg har ferie. Problemene med driften starter vel eventuelt etter at jeg har sluttet. Noen som vet hva jeg kan kreve? Skal sies at jeg har søkt jobb fordi sjefen min er helt forferdelig, så har ikke lyst til å være der en dag mer enn nødvendig. Anonymkode: 6f28b...3f5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #2 Skrevet 3. juli 2021 Han kan ikke bare si at du ikke får ferie plutselig. Opplæring av ny person er ikke ditt problem. Anonymkode: 919ad...947 1
Gjest Ringhalelemur Skrevet 3. juli 2021 #3 Skrevet 3. juli 2021 Nei, det har han jo ikke rett til. Dessuten har du jo uansett rett til å ta ut ferien din før du slutter, så du må jo ta den nå. At han ikke rekker å få lært opp en ny, skulle han vel ha tenkt på før han signerte kontrakt med 1 måneds oppsigelsestid. Det bør han tenke på neste gang, dersom det er viktig for han å ha folk lenger enn det.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. juli 2021 #4 Skrevet 3. juli 2021 Det han burde gjort var å si at du ikke fikk godkjent oppsigelse fra 1. august. Men det er jo til pass for dem når de bare gir ut en måneds oppsigelse.
Gjest Ringhalelemur Skrevet 3. juli 2021 #5 Skrevet 3. juli 2021 Blondie65 skrev (3 timer siden): Det han burde gjort var å si at du ikke fikk godkjent oppsigelse fra 1. august. Men det er jo til pass for dem når de bare gir ut en måneds oppsigelse. Men det ville han vel heller ikke ha lov til? En måneds oppsigelse er nå engang en måneds oppsigelse? At man skal ha ferie i den perioden er da ikke uvanlig. Jeg vet om folk som knappest har vært på jobben i oppsigelsestida si (tre måneder) fordi de hadde så mye ferie til gode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå