*Fomle* Skrevet 3. juli 2021 #1 Skrevet 3. juli 2021 «…er så effektiv at folk blir provosert: For Ola (23) betyr det ti millioner på konto når han er 30» Og «Agneta (47) kastet seg på sparetrend: Nå øyner hun drømmehytta ... Christine (37) kastet seg på ny sparetrend» Er det noen som har lest disse + artiklene i det siste, og vet hva de dreier seg om? Veldig nysgjerrig, synd de ikke er tilgjengelig for alle! 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #2 Skrevet 3. juli 2021 Det høres ut som spam og svindel. Anonymkode: 5c74f...a63 7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #3 Skrevet 3. juli 2021 Jeg ser denne overalt. Samme tekst og samme innhold. Har ikke + noen sted selv, men dette må da være reklame for ett eller annet, gjemt bak en click-bait overskrift som igjen gjør at du må kjøpe abonnement for å lese det. Utrolig elendig mediepraksis i dag dessverre. Er ganske sikker på at Ola ikke når 10 mill innen han blir 30, med mindre han har 9.000.000,- fra før av. Anonymkode: 446a7...721 13
klondrik Skrevet 3. juli 2021 #4 Skrevet 3. juli 2021 Har ikke +abonnement men vil tro dette dreier seg om bli enda mer fornuftig med penger. Kutte ned på alle unødvendige utgifter og opparbeide seg en bufferkonto. Rett og slett være super-disiplinert. 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #5 Skrevet 3. juli 2021 De blr/har bodd hjemme under utdannelse og har ikke studielån, bodd hjemme en stund etter de fikk jobb uten å betale noe og satt mesteparten på sparekonto samt at foreldrene kjøpte leilighet eller var medlånetaker for de, for så å skrive den over på barna. Typiske + artikler om hvordan tjene en million +++ på "kort tid". Rike foreldre altså. Er den korte oppsummering. Anonymkode: b0680...b03 28
Jr.Garcon Skrevet 4. juli 2021 #6 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg ser denne overalt. Samme tekst og samme innhold. Har ikke + noen sted selv, men dette må da være reklame for ett eller annet, gjemt bak en click-bait overskrift som igjen gjør at du må kjøpe abonnement for å lese det. Utrolig elendig mediepraksis i dag dessverre. Er ganske sikker på at Ola ikke når 10 mill innen han blir 30, med mindre han har 9.000.000,- fra før av. Anonymkode: 446a7...721 Du kan følge Ola på Twitter, trendtraderen. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #7 Skrevet 4. juli 2021 Jeg aner ikke hva "+" er, har adblock. Google FIRE, financial independence, early retirement. Eks. Mr. Money Mustache. Dét er en global trend som gir god uavhengighet. Anonymkode: 96d1e...b1b 3
Ginny Skrevet 4. juli 2021 #8 Skrevet 4. juli 2021 Mye av det handler vel om å investere nok til at man kan leve bare av avkastning. Men det krever jo at man har noe å investere. 9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #9 Skrevet 4. juli 2021 Ginny skrev (26 minutter siden): Mye av det handler vel om å investere nok til at man kan leve bare av avkastning. Men det krever jo at man har noe å investere. Ikke sant🤗som syk i lavtlønnsyrke har jeg slitt med å betale normale utgifter som husleie, mat og medisiner. Da jeg endelig fikk det litt romsligere kjøpte jeg leilighet. Men så slo helsen til igjen, og i tillegg til å betale dyre behandlinger og medisiner gikk lønnen ned på AAP. Så da var det å selge boligen til slutt🤭 Er over gjennomsnittet opptatt av passive inntektskilder, men også for smart til å ta opp forbrukslån for å investere😌er eneste lånet jeg kan oppnå🥴 Ser ikke for meg å droppe å spise for å kjøpe fond altså😅 Anonymkode: 5c3d5...bf3 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #10 Skrevet 4. juli 2021 Det handler om ekstremsparing, at man lever på et eksistensminimum for å spare og investere inntil man har nok på konto til å leve av renter og avkastning resten av livet (Helst når man er 30-40 år) Gjennomgangstonen er at dette er noe alle kan gjøre, uavhengig av inntekt, det tar bare litt kortere tid når man har mulighet til å spare og investere 20 000 i mnd i stedet for 500 kr. Anonymkode: 8c97e...512 6
Katten89 Skrevet 4. juli 2021 #11 Skrevet 4. juli 2021 Den sparetrenden de snakker om er FIRE - Financial independence, retire early. Økonomisk uavhengighet, tidlig pensjon. Det betyr at man hardsparer og investerer alt i aksjemarkedet helt til man har nok investert til å kunne leve av avkastning/utbytte. Dette "provoserer" fordi mange tror det ikke er mulig og fordi de slutter å jobbe. 4
klondrik Skrevet 4. juli 2021 #12 Skrevet 4. juli 2021 Helt utrolig hvordan de velger å vinkle dette. Bruker et eksempel "hvordan bli mangemillionær" hvor ungdommen i de fleste tilfeller ikke har mulighet til å snylte på foreldrene samtidig som de ikke har råd til å sette av penger i fond da alle pengene går til studietiden. 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #13 Skrevet 4. juli 2021 Katten89 skrev (5 timer siden): Dette "provoserer" fordi mange tror det ikke er mulig Dere som påstår at dette er oppnåelig for folk flest, kan ikke dere komme med en konkret forklaring på hvordan folk som AB…bf3 kan klare dette? Hun er i samme økonomiske situasjon som de aller fleste studenter; eier ingenting, har ingen sparepenger, har ikke mulighet til å jobbe ekstra, må snu på krona for å få kjøpt det nødvendigste. Hvordan skal hun klare å oppnå å få en fet sparekonto utifra dette startpunktet? AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke sant🤗som syk i lavtlønnsyrke har jeg slitt med å betale normale utgifter som husleie, mat og medisiner. Da jeg endelig fikk det litt romsligere kjøpte jeg leilighet. Men så slo helsen til igjen, og i tillegg til å betale dyre behandlinger og medisiner gikk lønnen ned på AAP. Så da var det å selge boligen til slutt🤭 Er over gjennomsnittet opptatt av passive inntektskilder, men også for smart til å ta opp forbrukslån for å investere😌er eneste lånet jeg kan oppnå🥴 Ser ikke for meg å droppe å spise for å kjøpe fond altså😅 Anonymkode: 5c3d5...bf3 Anonymkode: 338a4...482 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #14 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som påstår at dette er oppnåelig for folk flest, kan ikke dere komme med en konkret forklaring på hvordan folk som AB…bf3 kan klare dette? Hun er i samme økonomiske situasjon som de aller fleste studenter; eier ingenting, har ingen sparepenger, har ikke mulighet til å jobbe ekstra, må snu på krona for å få kjøpt det nødvendigste. Hvordan skal hun klare å oppnå å få en fet sparekonto utifra dette startpunktet? Anonymkode: 338a4...482 AB fb3 er vel ikke som folk flest. De fleste er friske og oppegående mennesker. Jeg ser mange som poster på Instagramvennlige steder er studenter. Som regel koster det penger å dra på slike steder. De pengene kunne istedet vært brukt til sparing enn å dra på tur. Anonymkode: bea06...e18 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #15 Skrevet 4. juli 2021 Kjipt å spare nesten alt man har og ikke leve i sine beste yngre år. Det er ikke noe for meg, jeg synes det er bra at studentene tar turen. Jeg skulle selv på en relativt dyr tur for meg (30 000) for å dra til Japan/Sør-Korea, men pga. covid-19 ble studieturen kansellert og pengene fikk jeg tilbake. Nå skal jeg bruke de pengene på en ny tur! Tenkte jeg. Anonymkode: 00664...084 10
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #16 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjipt å spare nesten alt man har og ikke leve i sine beste yngre år. Det er ikke noe for meg, jeg synes det er bra at studentene tar turen. Jeg skulle selv på en relativt dyr tur for meg (30 000) for å dra til Japan/Sør-Korea, men pga. covid-19 ble studieturen kansellert og pengene fikk jeg tilbake. Nå skal jeg bruke de pengene på en ny tur! Tenkte jeg. Anonymkode: 00664...084 Men det er et valg du tar. Jeg har selv valgt å leve på minimum under studietiden, for å være økonomisk uavhengig i 30-årene. Anonymkode: bea06...e18 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #17 Skrevet 4. juli 2021 Det er jo bare tull at ikke hvem som helst skal klare dette! Ja kanskje ikke dersom du er ufør eller av andre grunner ikke klarer å stå i en fulltidsstilling og får utbetalt minstesats av staten! Jeg er snart 30 og godt på vei, og da har jeg ikke fått en krone av foreldre oppigjennom samt jobber i i en (dritt)butikkjobb som sier seg selv ikke betaler fett.. Man har jo valget selv, enten vil du jobbe det du må og ikke en dag ekstra og kose seg med restaurantmat og frisørbesøk MEN da må du regne med å jobbe til 70 og ikke klage på at andre får det til… Eller så jobber du målrettet, og ja det tar noen år men guuud som jeg gleder meg til å være i mål! Anonymkode: de009...a6a 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #18 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kjipt å spare nesten alt man har og ikke leve i sine beste yngre år. Det er ikke noe for meg, jeg synes det er bra at studentene tar turen. Jeg skulle selv på en relativt dyr tur for meg (30 000) for å dra til Japan/Sør-Korea, men pga. covid-19 ble studieturen kansellert og pengene fikk jeg tilbake. Nå skal jeg bruke de pengene på en ny tur! Tenkte jeg. Anonymkode: 00664...084 Vet ikke hva som er kjipt med det, vil si det er mer kjipt å måtte jobbe som 72 åring med skrall helse. Tipper de instavennlige plassene du besøke i 20 årene er verdt det når du blir gammel (eller mest sannsynlig ikke) Anonymkode: de009...a6a 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #19 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er et valg du tar. Jeg har selv valgt å leve på minimum under studietiden, for å være økonomisk uavhengig i 30-årene. Anonymkode: bea06...e18 Jeg kjenner en sånn type. Han dro aldri ut på byen og kjøpte bare store kasser med proteinpulver og brukte det som middag. Du fortjener respekt for dine valg da, det er bare ikke noe for meg man velger selv hvordan man ønsker å leve livet sitt! Selv er jeg ganske fornøyd med fleksibel arbeidstid og hyggelige kolleger, og alt jeg ellers trenger i livet. Det jeg gjør på jobb det liker jeg da, siden jobben er det samme som hobbyen min så hadde det ikke blitt så annerledes - selv om det er noen kjedelige ting man ikke slipper unna som må gjøres... Har kjøpt bolig innen 30-årene så har romslig økonomi føler jeg, og det er ganske godt gjort. Det er dog en billig liten to-roms for enslige meg. Kan du si noe om hvordan du klarte det i 30-årene? Hvor mye sparte du, og hvordan? Jeg kan tenke meg å ha en litt mildere variant av klok sparing for å ha penger til ting som en Anonymkode: 00664...084 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #20 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet ikke hva som er kjipt med det, vil si det er mer kjipt å måtte jobbe som 72 åring med skrall helse. Tipper de instavennlige plassene du besøke i 20 årene er verdt det når du blir gammel (eller mest sannsynlig ikke) Anonymkode: de009...a6a Ungdom tenker nok ikke på hvor mye vanskeligere det blir å få pensjon når de selv blir gammel. Husker en amerikansk publikasjon som publiserte noe jeg tror var tull som låt slik: "Undom bruker mer penger på Starbucks enn sin egen pensjon" - jeg håper det ikke er sant ... Anonymkode: 00664...084 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå