Gå til innhold

Reise med utgått oppholdskort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg, min kone og våre to barn ønsker å reise til Spania i sommer siden er fullvaksinerte. 

Min kone har ikke norsk pass, men har permanent oppholdstillatelse. Dessverre har oppholdskortet utgått og det er umulig å bestille noe time. Politet fraråder i slike tilfeller utenlandsreiser fordi man kan få problemer på grenseoverganger. 

Har noen erfaring med å reise med utgått oppholdskort innad i Schengen/EU? 

Nå er det så mye ekstra kontroller pga Corona så vi er litt usikre på om vi tør å reise. Ikke så stas å bli holdt igjen på en grense med to barn på snart to år... 😕

Anonymkode: b6283...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har samme problem her, og vi tar ingen sjanser og holder oss i Norge fram til mannen får oppholdskortet sitt.

Anonymkode: 1c842...e63

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Politet fraråder i slike tilfeller utenlandsreiser fordi man kan få problemer på grenseoverganger. 

Er det ikke da LITT dumt å reise???

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Men vurderer det fortsatt. Litt problemer på grensen kan være verdt det for en sydentur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva gjør at det ikke går an å bestille time?

Anonymkode: 5e633...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har minimalt med timer. I hvertfall i Drammen. Vi har prøvd å få time siden påske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
MortenLo skrev (10 minutter siden):

Politiet har minimalt med timer. I hvertfall i Drammen. Vi har prøvd å få time siden påske. 

Hva med å prøve nærliggende kontor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MortenLo skrev (19 minutter siden):

Siden vi bor i Drammen er det bare der vi kan gå. 

Hmm, men er dere sikre på det? Har dere spurt politiet om det? Jeg mener, om de får høre om problemet deres så burde det jo være mulig å gjøre det et annet sted eller få en midlertidig tilatelse? Hvis ikke så er systemet utrolig tunggrodd også på dette altså, men det var jo forsåvidt ikke noe nytt..

De sjekker jo folk, selv om det er sjeldent en må vise pass i Eu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemet er tunggrodd. Det er faktisk helt sykt synes jeg... Vi har prøvd alt tror jeg. Det siste vi gjorde var å sende en mail til utlendingskontoret og forklare vår situasjon og hvorfor vi ønsker prioritering. 

Vanligvis sjekker dem ikke pass innad i EU. Og det er ingen pass kontroll man må gjennom. Men nå med Covid så er jeg mer usikker om vi kan få problemer pga det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MortenLo skrev (1 minutt siden):

Systemet er tunggrodd. Det er faktisk helt sykt synes jeg... Vi har prøvd alt tror jeg. Det siste vi gjorde var å sende en mail til utlendingskontoret og forklare vår situasjon og hvorfor vi ønsker prioritering. 

Vanligvis sjekker dem ikke pass innad i EU. Og det er ingen pass kontroll man må gjennom. Men nå med Covid så er jeg mer usikker om vi kan få problemer pga det. 

Får leie dere en bil/van/campingbil da! Kanskje flere sjangser for å bli sjekket, men du kan egentlig kjøre igjennom hele europa uten å noen gang møte på noen offisielle folk på grensene. 

Skikkelig dårlig gjort av dem om dere har søkt siden påske synes jeg.. dere kunne i det minste fått en midlertidig en, slik man får med nødpass! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har samme problem. Ringte politiet og de anbefalte å holde seg innenlands.

Anonymkode: 36633...b00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har samme problem. Ringte politiet og de anbefalte å holde seg innenlands.

Anonymkode: 36633...b00

Men kan de si det? Om det ikke hadde vært korona-tider, kan de si til folk allerede rundt påske at "nei, sorry, du får ikke dratt på ferie i år, for vi har ikke tid over flere måneder til å skaffe deg det papiret som kun trengs å skrives ut" ??? Høres veldig snodig ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vurderer bilferie også ja. 

Grunnen til at vil gjerne reise er at vi alltid har reist mye, men nå er det nesten 3 år siden sist pga graviditet, små unger og Covid. Og siden vi må bruker 3 uker ferie i sommer så har vi ikke nok feire til en sydentur før neste sommer. Det er lenge å vente. Derfor jeg ønsker å høste litt erfaringer og undersøke rundt hvor mye problemer vi faktisk kan få. 

Jeg ringte Tui i dag og de mente det var veldig lite sannsynlig at vi skal få problemer fordi dem sjekker ikke pass på de reisene de har til Kreta i sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/3/2021 at 9:37 PM, MortenLo said:

Vi vurderer bilferie også ja. 

Grunnen til at vil gjerne reise er at vi alltid har reist mye, men nå er det nesten 3 år siden sist pga graviditet, små unger og Covid. Og siden vi må bruker 3 uker ferie i sommer så har vi ikke nok feire til en sydentur før neste sommer. Det er lenge å vente. Derfor jeg ønsker å høste litt erfaringer og undersøke rundt hvor mye problemer vi faktisk kan få. 

Jeg ringte Tui i dag og de mente det var veldig lite sannsynlig at vi skal få problemer fordi dem sjekker ikke pass på de reisene de har til Kreta i sommer. 

Problemene kommer nok heller når du skal inn igjen i Norge, ettersom det er passkontroll ved de fleste flyplasser nå, selv på fly som kommer innen EU/Schengen. Jeg vet ikke hvordan grensevaktene vil reagere på utgått oppholdskort da. Dersom hun kan risikere å ikke komme inn, ville jeg sagt at det var en veeldig stor sjanse å ta kun for å få seg en Syden tur i sommer.

Anonymkode: 4982f...3c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er ingen risiko for å IKKE komme inn. Spørsmålet er bare hvor lang tid og hvor mye styr det blir å komme inn. Hvis vi ikke rekker et fly f.eks er det litt krise. 

Men vi har bestemt oss for å ikke reise i år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.7.2021 den 21.28):

Får leie dere en bil/van/campingbil da! Kanskje flere sjangser for å bli sjekket, men du kan egentlig kjøre igjennom hele europa uten å noen gang møte på noen offisielle folk på grensene. 

Skikkelig dårlig gjort av dem om dere har søkt siden påske synes jeg.. dere kunne i det minste fått en midlertidig en, slik man får med nødpass! 

Det stemmer ikke. Til og med reiser til Sverige blir registrert. 

Anonymkode: 27ab5...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...