AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #1 Skrevet 3. juli 2021 Syns det er trist at så mange ikke klarer/vil/tør/prøver/lærer seg å fikse/gjøre ting selv i boligen de selv eier. Hva skjedde med å være litt selvstendig og fikse ting selv? Helt enkle ting som å skru møbler sammen, male, sparkle, legge gulv, legge lister, skifte pakninger på blandebatteri osv osv er det mangel på. Det virker som om mange kvinner ikke gidder og forventer at kjæreste, pappa, vaktmester eller andre menn skal fikse for dem. Alle hjem bør ha en drill, målestokk, vater, bits, sag, hammer osv. Hva har du av verktøy hjemme og hvilke vedlikeholdsjobber gjør du som kvinne selv? Har ikke kunnet noe ting men har lært meg litt av hvert siden jeg fikk egen bolig. Og belønningen er god følelse av å fikse ting selv - samt å være uavhengig og få bedre økonomi. Anonymkode: 4a2c2...cc2 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #2 Skrevet 3. juli 2021 Vi lever i en digital verden og praktisk håndtverk er sjelden vare. Barn lærer ikke å mekke, snekre og skru lenger, det er ikke kult. Derfor er det ikke alle som kan ordne noe selv i hjemmet. Ikke alt skal en gjøre selv heller, noe er pålagt utført av fagfolk. Jeg skrur alt av møbler og gjør småpraktiske ting, men må ha fagfolk til mye ja. Anonymkode: a352f...b3f 4
Troyamin Skrevet 3. juli 2021 #3 Skrevet 3. juli 2021 Har mann med jobb som gjør at han er mye borte. Da må jeg fikse ting selv. Eneste jeg ikke rører er det elektriske.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #4 Skrevet 3. juli 2021 Jeg maler, tapetserer og fikser diverse småting. Mannen fikser det meste annet. Merker jeg har blitt mindre flink til å ordne opp selv med årene, det pga han ordner opp. Han har mer kunnskap enn meg ( er mekaniker) på områder som rør og strøm, og vil helst gjøre det selv. Men pga jobben er han mye borte, så da må jeg klare det selv. Er jo også mye man ikke har lov å gjøre i dag. Anonymkode: 6bc7d...3a2
pautina Skrevet 3. juli 2021 #5 Skrevet 3. juli 2021 Alt som er mulig egentlig, det vil si alt utenom rørlegger oppgaver og elektrisitet som ikke er lov selv. Hvis vi snakker store tømrer ting hvor man trenger kran og sånt er det også folk, men skal man skifte kledning eller snekre en trapp eller platting så gjør jeg det selv ja. Jeg elsker hvordan internett gjør at man kan alt hvis man gidde Google 😊 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #6 Skrevet 3. juli 2021 Gjør alt det du nevner + legger fliser, legger smartpanel, monterer kjøkken, bytter dusjkabinett, bytter toalettet, demonterer og renser vannlåser, osv osv Anonymkode: 3e986...3ac
Trolltunga Skrevet 3. juli 2021 #7 Skrevet 3. juli 2021 Av oss to er det jeg som er praktisk, ikke han. Har vokst opp med pappa som kan fikse absolutt alt, og jeg kjenner på stolthet og selvstendighet når jeg kan fikse ting selv. Han, kjæresten, tar bilen på verksted for å skifte lyspære, og trenger hjelp til absolutt alt praktisk. Er noe ødelagt skal det enten kastes eller leveres til noen andre. Prøver å oppmuntre ham til å fikse ting selv, men han bare sier han ikke kan. Jeg finner det overraskende frustrerende, men prøver oppmuntre til å få ting til selv.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #8 Skrevet 3. juli 2021 Hvorfor skal jeg gidde å prøve å fikse noe som jeg kan betale andre for å gjøre? Anonymkode: 88727...678 8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #9 Skrevet 3. juli 2021 Jeg blir sett på som ganske handy. Jeg har gått fra å ikke kunne noen ting til å bygge kjøkken, bad, snekre, fikse det meste i hjemmet. Kona derimot er vokst opp med en far som fikser så hun har lært seg mange ting også, som å fikse elektriske ting. Her i sommer streiket båt motoren og kona fikset selvfølgelig den (jeg har ikke peiling på mekanikk og elektronikk) Alle bør lære seg basic kunnskaper og fikse ting i hjemmet. Anonymkode: 4a2c2...cc2
Gjest 10.54 Skrevet 3. juli 2021 #10 Skrevet 3. juli 2021 Det er jeg som er praktisk anlagt i huset, ikke han. Han er riktignok sterkere, men det er alltid jeg som må forklare hvordan ting skal gjøres. Helt ned til å legge opp alle skruer og dingser når vi skrur sammen IKEA-møbler slik at han ikke skrur inn noe feil. Når det er sagt har jeg helt klart mine begrensninger, men ser egentlig ikke på det som et problem. Jeg er ikke rørlegger, snekker eller elektriker, og det er en grunn til at man kan betale folk for å fikse enkelte ting. Hvis jeg risikerer å gjøre noe dyrere ved å gjøre det selv, lar jeg det heller være og ringer fagfolk.
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 3. juli 2021 #11 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor skal jeg gidde å prøve å fikse noe som jeg kan betale andre for å gjøre? Anonymkode: 88727...678 - Du får en god mestringsfølelse - Du sparer masse penger - Du kan hjelpe andre - Du kan lære egne barn viktig kunnskap - Du blir mindre lat
Gjest Elder Millennial Skrevet 3. juli 2021 #12 Skrevet 3. juli 2021 (endret) Alle er ikke like praktiske anlagt. Her i huset fikser og ordner jeg betydelig mye mer enn mannen. Jeg har også mer verktøy enn jeg gidder å ramse opp her 😅 Jeg vokste opp med en alt mulig pappa og er veldig nysgjerrig selv så jeg fikk det vel inn med teskje fra barndommen. Jeg liker også å tomle som jeg kaller det, hvis noe går i stykker så tar jeg det nærmest som en utfordring å fikse det😅 Jeg tror også handler om at tid er penger. Vi jobber mer, skal følge barna på ørten ting og samtidig realisere oss selv. Så vi valgte å bygge nytt hus da vi fikk barn ganske tett, vi hadde ikke det samme ønsket om å bruke så mye av tiden til å renovere huset vi bodde i da. Endret 3. juli 2021 av Elder Millennial
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #13 Skrevet 3. juli 2021 Jeg har mer verktøy enn de fleste (har samlet gjennom mange år og arvet mye etter min mekaniker-bestefar). Og jeg gjør nok litt mer enn jeg egentlig har lov til hjemme... Det eneste jeg absolutt ikke rører, er sikringsskapet og vanninntaket (annet enn for å stenge strøm og vann ved behov). Jeg er nok litt motsatt av vedkommende over her som heller betaler andre for å gjøre jobbene. Jeg betaler ikke andre for å gjøre noe jeg klarer selv. Og så er jeg litt Pippi: det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert. Anonymkode: 4d76f...72a
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #14 Skrevet 3. juli 2021 Jeg er mann, men gjør ikke stort annet enn å skifte lyspærer, gjøre reint og sette sammen møbler. Årsaken er så enkel som at jeg ikke har interesse for det andre, så mtp. at jeg kun lever én gang velger jeg å bruke tid og krefter på det jeg liker. Synes tida er knapp nok som den er i hverdagen. Anonymkode: 3ba3f...27e 6
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 3. juli 2021 #15 Skrevet 3. juli 2021 Elder Millennial skrev (8 minutter siden): Alle er ikke like praktiske anlagt. Her i huset fikser og ordner jeg betydelig mye mer enn mannen. Jeg har også mer verktøy enn jeg gidder å ramse opp her 😅 Jeg vokste opp med en alt mulig pappa og er veldig nysgjerrig selv så jeg fikk det vel inn med teskje fra barndommen. Jeg liker også å tomle som jeg kaller det, hvis noe går i stykker så tar jeg det nærmest som en utfordring å fikse det😅 Jeg tror også handler om at tid er penger. Vi jobber mer, skal følge barna på ørten ting og samtidig realisere oss selv. Så vi valgte å bygge nytt hus da vi fikk barn ganske tett, vi hadde ikke det samme ønsket om å bruke så mye av tiden til å renovere huset vi bodde i da. Alle er ikke praktisk anlagt men de fleste kan lære seg grunnleggende kunnskaper som vil hjelpe dem i hverdagslig "fikse ting selv" situasjoner. Det handler ikke bare om å være "praktisk anlagt". De fleste kan sette på en klesvask eller lage mat. De fleste kan også lære seg å rense en tett sluk eller legge et gulv.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #16 Skrevet 3. juli 2021 Just now, DEN NAKNE GARTNER said: Alle er ikke praktisk anlagt men de fleste kan lære seg grunnleggende kunnskaper som vil hjelpe dem i hverdagslig "fikse ting selv" situasjoner. Det handler ikke bare om å være "praktisk anlagt". De fleste kan sette på en klesvask eller lage mat. De fleste kan også lære seg å rense en tett sluk eller legge et gulv. Men igjen, hvorfor skulle man gjøre det? Jeg får mestringsfølelse både på jobb og fritid på andre måter, jeg lærer nye ting hver eneste dag, og jeg tror ikke jeg har blitt ansett som latt en eneste gang i hele mitt liv. Men jeg orker altså ikke å legge nytt gulv i stua hvis jeg kan betale noen for å gjøre det. Det går rett og slett på interesse. Sluket burde alle klare å rense da. For min del er det i kategorien "sette på en klesvask"... Anonymkode: 6f061...245 6
skrue Skrevet 3. juli 2021 #17 Skrevet 3. juli 2021 33 minutter siden, Trolltunga said: Av oss to er det jeg som er praktisk, ikke han. Har vokst opp med pappa som kan fikse absolutt alt, og jeg kjenner på stolthet og selvstendighet når jeg kan fikse ting selv. Han, kjæresten, tar bilen på verksted for å skifte lyspære, og trenger hjelp til absolutt alt praktisk. Er noe ødelagt skal det enten kastes eller leveres til noen andre. Prøver å oppmuntre ham til å fikse ting selv, men han bare sier han ikke kan. Jeg finner det overraskende frustrerende, men prøver oppmuntre til å få ting til selv. Hehe, akkuret det med lyspærer kan være et h* å skifte på enkelte biler. Gjør det selv her, men for et av frontlysene må jeg altså skru vekk annet utstyr for å få plass nok. Noen ganger tror jeg de driver med barnearbeid på verksteder for lett å komme til trange steder. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #18 Skrevet 3. juli 2021 MYE penger å spare på å gjøre ting selv. Men bare det med å rense sluken på badet, jeg vet om ganske mange som har det som "mannens oppgave", de vet ikke engang hvordan man gjør det. Det ER forskjellige interesser ja, men hva gjør man om man står i en situasjon hvor man ikke kan sette bort jobben man skal gjøre? Du står alene og har ikke penger til å ansette noen. Bør du ikke lære deg hva en vater er, eller hvordan man opererer en sag? Anonymkode: a1644...ba4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #19 Skrevet 3. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: MYE penger å spare på å gjøre ting selv. Men bare det med å rense sluken på badet, jeg vet om ganske mange som har det som "mannens oppgave", de vet ikke engang hvordan man gjør det. Det ER forskjellige interesser ja, men hva gjør man om man står i en situasjon hvor man ikke kan sette bort jobben man skal gjøre? Du står alene og har ikke penger til å ansette noen. Bør du ikke lære deg hva en vater er, eller hvordan man opererer en sag? Anonymkode: a1644...ba4 Da gjør man det selv, sannsynligvis relativt uproblematisk også. Èn gang må tross alt være den første. Anonymkode: 6f061...245 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #20 Skrevet 3. juli 2021 Har vel noe med hva folk lærer hjemmefra og hva de har i inntekt. Jeg har en mor som er mer handy enn de fleste menn og ønsker seg verktøy til jul og bursdag 😅 Lært mye av henne 🙂 Ikke har jeg økonomi til å få ting fikset av andre så da ordner jeg det selv. Det er et nødvendig onde. Ikke noe som gir mestringsfølelse bla bla bla... Som en annen skriver 🤦♀️ Så har vi de som lærte veldig lite hjemme. Som min venninne som ikke en gang kan skifte en lyspære eller sette sammen ting. Mest fordi hun alltid får hjelp når hun spør og mest fordi hun ikke gidder. Folk er som de er. At man er handy betyr egentlig ingenting. Ting blir gjort uansett tenker jeg på en eller annen måte 😉 Anonymkode: 3984a...afd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå