Gå til innhold

Kjøpe bare for å kjøpe eller vente og spare?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier et lite hus etter samlivsbrudd, men savner å ha mitt eget sted hvor jeg kan male, henge opp bilder og stelle i hagen osv. Jeg har ikke nok egenkapital til en enebolig, men kan få det om jeg sparer i et år til.
Imidlertid har det kommet et rekkehus for salg - det er absolutt ikke drømmehuset, men det ville ha vært mitt. 

Hva er lurt å gjøre? Vente på drømmehuset, som kanskje verken kommer eller jeg har råd til, eller bare «ta noe» mens jeg venter?

Ulemper ved rekkehuset:

Bad må pusses opp. Det er et veldig tettbygd strøk og jeg liker å ha det rolig rundt meg. Det ligger i et område jeg er usikker på om jeg egentlig vil bo i (har en eks boende i nærheten som jeg har veldig dårlig forhold til).

Fordeler:

Kommer inn igjen på boligmarkedet. Det er ok standard utenom badet. Det har hage. Jeg vil ikke «bo meg ihjel» ved å bo der, og det vil være ca 4000kr rimeligere i måneden enn her jeg bor nå. Det er i gåavstand til skole og venner for barna mine. Hvis naboene er oppegående kan de kanskje fungere som beskyttelse mot eksen. Gåavstand til sentrum. Busstopp rett i nærheten. To bad og kjellerstue. 

Anonymkode: 7bde5...1c6

Videoannonse
Annonse
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Bruk litt tid på å finne noe, men det lønner seg ikke å spare til drømmehuset, det er i dag du lever.  Men om du kan så kjøp og kom deg inn på bolig markedet. Kan du finne noe tilsvarende uten eksen i nærheten? Det er absolutt en stor fordel å eie selv- økonomisk og trivselsmessig.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp. Vent et år. Selv om du kan henge opp og pusse opp som du vil, så blir det bare mer ting å flytte og styre med når du endelig finner den boligen der du egentlig vil bo. 

Om du kjøper så tett innpå noen, risikerer du også å ende opp med fæle naboer som bråker

Anonymkode: d7823...34d

AnonymBruker
Skrevet

Eksen hadde vært dealbreaker for meg. Har langt fra så problematisk forhold med noen som du her beskriver. Men jeg tror det ville vært alt for mentalt krevende å alltid ha en klump i magen når man bevegde seg i nabolaget. Hadde et dårlig forhold til en nabo en gang, og droppet til og med en del treningsturer i frykt for å "møte på"... 

Anonymkode: 5288a...8d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eksen hadde vært dealbreaker for meg.

For meg også. Terapeuten min anbefaler meg å bo et sted der jeg ikke risikerer å møte han tilfeldig. Men det er jo her barna har skole og venner. 

Anonymkode: 7bde5...1c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...