Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fiser enormt mye, min samboer holder på å gå ut av sitt gode skinn pga dette. Av og til er det så tungsindig lukt at endatil jeg selv vil spy. Og lukten ligger ofte som en tung usynlig kloakkaktig vegg i rommet lenge etter fisen er avlevert.

Kan det være noe jeg spiser, feks melkeprodukter eller andre ting? Har nemt dette til min lege for lenge siden, men tror ikke han tok det noe særlig seriøst. Fikk iallefall ikke noe godt svar.

Anonymkode: 47afd...80c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fiber og fruktsukker kan gi veldig mye gass.

Anonymkode: 75251...82a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har IBS?

I så fall kan lav FODMAP-diett hjelpe. 

Anonymkode: 69b8e...8ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du en vanlig dag da? 

Anonymkode: 64ed3...dfc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fiser enormt mye, min samboer holder på å gå ut av sitt gode skinn pga dette. Av og til er det så tungsindig lukt at endatil jeg selv vil spy. Og lukten ligger ofte som en tung usynlig kloakkaktig vegg i rommet lenge etter fisen er avlevert.

Kan det være noe jeg spiser, feks melkeprodukter eller andre ting? Har nemt dette til min lege for lenge siden, men tror ikke han tok det noe særlig seriøst. Fikk iallefall ikke noe godt svar.

Melkeprodukter lager ikke fis, med mindre du har intoleranse. Grønnsaker (spesielt rå), frukt med høyt sorbitolinnhold, belgfrukter, sukkerfri mat med sukkeralkoholer, er sannsynlige årsaker.

Anonymkode: b2dfb...358

• Liker 2
Skrevet

Jeg må ha mye fint brød, tåler ikke for mye fiber . All gjærbakst er fyfy. Ikke løk eller kåltyper, ikke sterk mat og mye krydder. Ikke lefser eller for mye frukt. ikke rødt kjøtt.  Gå for kylling og fisk. Se for deg sunn enkel mat til barn. Det er som regel hva som skal til for å unngå gass. 

Skrevet

Nå skal ikke jeg prakke på deg noen intoleranser. Men les om laktoseintoleranse. Ta en blodprøve og sjekke. Men vær obs på at prøvesvar kan være falsk negativ. 

Deretter prøv deg frem. Spis helt vanlig men bytt ut vanlig melk, rømme, fløteis, youghurtis, brunost (mye laktose) youghurt, Biola, cottage cheese m.m. med laktosefrie alternativer. 

De fleste med laktoseallergi tåler litt. Så spis laktoseredusert og vanlig smør. Spis ellers som du pleier. Viktig å ikke forstyrre testen med å spise annerledes enn du pleier. Testen tar bare et par dager uten laktose, så tilsetter du laktose 3. dagen. 

Hvis du merker bedring, så er det enten tilfeldig eller et tegn på at du har laktose intoleranse. Tilsett laktose i kosten. Hva skjer? Prøv deg frem. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjipt… jeg sliter litt selv med det av en eller annen grunn er det syklus avhengig så bare de siste dagene før mens…. Har ingen gode råd for å få det mindre, men altså man fiser jo ikke i stua med samboeren…. Man går på do der sånt hører hjemme eller ut på verandaen om det er krise…. I det aller minste i ett annet rom… hvis ikke forstår jeg godt at han synes det er utrolig vemmelig…

Anonymkode: 3d882...67c

AnonymBruker
Skrevet

TS, er du en dame som fiser mye? Blir alltid så nysgjerrig på kjønn når det ikke er skrevet. 

Anonymkode: 95eba...d84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS, er du en dame som fiser mye? Blir alltid så nysgjerrig på kjønn når det ikke er skrevet. 

Er du en av de som syns det er fascinerende at kvinner bæsjer også? 

Anonymkode: 92c73...97e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Endre kostholdet, som flere nevner her. Skriv opp hva du spiser og drikker, og prøv å finn synderen(e). Søk på nett hvis du mangler kunnskap om hva som skaper gass. Anbefalder i tillegg til endret kosthold å ta physillum husk. 

Anonymkode: a26e9...354

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alder? 😂 Forhåpentligvis er det problemet. Håper ikke det er en voksen mann som lurer på det 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2021 den 7.00):

Sorry, kort innpå, men det kan være parasitter. Ta en kur å se om det kommer ut no orm og andre ting. .

Skrevet

Siden du fiser så mye og lukten er så intens, så regner jeg med at du ikke sitter i stua/kjøkkenet og fiser løs! Det er faktisk mulig å gå inn i et annet rom (do) og slippe ut gassen der. Det virker som om du ikke tar særlig hensyn, siden samboeren din snart ikke holder ut lukta. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan absolutt være pga intoleranser, og eneste måte å finne det ut på ekte er å kutte ulike ting fra kostholdet. Har du andre plager   feks uren hud eller kløe?

Anonymkode: 3bc0f...18a

AnonymBruker
Skrevet

Kan også være cøliaki. Jeg hadde grusomme fiser før diagnose og diett. Isåfall må du sjekke hos legen.

Anonymkode: 69b8e...8ab

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk dietten din med ærneringsrådgiver 

Anonymkode: d9aca...534

Skrevet

Vi i familien spiser gjærbakst, kål, løk, rødt kjøtt, belgfrukter og alt av meieriprodukter. Men har ikke problemer med mye tarmgass. 

Så hva som forårsaker mye gass kan nok være individuelt. 

Så en kartlegging av egne matvaner er nok nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får stinkende luft i magen av:

- stekt løk 

- stekt sopp 

- stekt paprika 

- kjøtt, spesielt biff 

- bønner, erter og druer 

Anonymkode: 087c0...0fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2021 den 7.00):

Fisen lukter pga den må gjennomtrenge bæsjen som er i tarmen, så det du lukter er din egen avføring.

Tydelig noe du spiser du ikke tåler, men så lenge du ikke sliter med diarè og oppkast så er du jo ikke allergisk heller, tenker jeg.. Tenker kanskje det er kostholdet ditt som er problemet her. Går du på do daglig å bæsjer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...