Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noe skjer med meg og drømmene mine og jeg aner ikke hva! Hjelp!! 

Jeg har akkurat begynt i ny deltidsjobb i en sportsbutikk hvor det er viktig å være der for kunden og virkelig trå til hver gang noen entreer butikkens dører.

Det som er rart er at jeg sover så utrolig dårlig på dager jeg jobber 8timers vakter 4-5 dager på rad og jeg kun har noen timer fritid imellom. Hvilket vil si jeg bruker en del tid på jobb og kun tenke på jobb, noe jeg tror også er grunnen til at jeg sover dårlig fordi  problemet her er nemmelig at jeg våkner fra en slags søvnparalyse hvor jeg tror, helt på ekte at senga mi er plassert midt i butikken og at kundene kommer å spør om hjelp. Våkner sånn halvveis til mens jeg kaldsvetter før jeg noen ganger kan se avdelingsleder stå ved sengekanten og se skuffa på meg og ofte si «må du virkelig sove på jobb» eller «tror ikke du har denne jobben så lenge om du skal holde på sånn» 

Dette er selvfølgelig utrolig merkelig når jeg våkner skikkelig og kommer til meg selv. men når det er sagt er det så utrolig skremmende, ekkelt og ikke minst ekte når dette skjer. Det som kanskje skremmer meg mest er at det i større eller mindre grad skjer mellom HVER natt jeg har jobbet flere dager på rad og virker ikke til å ta noe slutt. 

Noen som har en forklaring? Opplevd det samme? Eller bare har noen innspill på hva jeg kan gjøre?!

Anonymkode: d6c58...2d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stress. Du må finne en måte å koble av fra jobben på. Er ikke normalt å tenkte på jobb etter at man har gått hjem

Anonymkode: 64f4d...e96

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det der hørtes ikke ut som søvnparalyse? Opplever du å være helt våken uten å kunne bevege deg i disse drømmene?

Har opplevd søvnparalyse selv, og da kunne jeg høre (ekte) samtale i et annet rom mens the grudge jenta kravlet mot meg. Jeg kunne ikke bevege meg. Jeg våknet eller "kom meg løs" når moren min kom inn. 

Mye stress kan føre til slike drømmer. Om man nettopp har fått ny jobb og trenger å vende seg til rutinene er det ikke rart om man blir litt stressa. Tipper drømmene vil gi seg når du slapper mer av på jobb og helt av hjemme. 

Anonymkode: 6d555...cde

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I ny jobb så tar man gjerne med seg jobben hjem i starten, sover dårlig og tenker mye på jobb. Fører også til at man gjerne drømmer om jobb. Tror dette er vanlig. De sier det tar opptil cirka 3-6 mnd før man blir vant til en jobb, og klarer å legge fra seg jobben hjemme. Man vil jo gjøre en god jobb, og huske på alt man skal i jobben. Så det er nok stessrelatert til at du starter i ny jobb. Har selv gått i ørten vikariater der jeg hele tiden må starte på nytt og på ny plass, nye rutiner osv. Jeg tar også med meg jobben hjem i starten…

Anonymkode: 6fbf1...aaa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er stresset. 
Når man har stadig tilbakevendende drømmer skal du ta kontroll over den når du våkner. Fortsett å fantaser på drømmen. Der du for eksempel sier til sjefen at nå er du glad og rolig og tenker å gå hjem å spise, og så går du ut av butikken. 
slik ble jeg kvitt et mareritt som gjentok seg ofte da jeg var barn. 
Søvnparalyse betyr at du er helt våken og bevisst men kroppen er lammet så du klarer ikke bevege deg. Jeg har opplevd det to ganger. Er du ved bevisst og kroppen er lammet i drømmen?

Anonymkode: 23808...c15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stress. Du må finne en måte å koble av fra jobben på. Er ikke normalt å tenkte på jobb etter at man har gått hjem

Anonymkode: 64f4d...e96

Enig i at det nok skyldes stress, men at det er unormalt å tenke på jobb etter man har gått hjem er jeg ikke enig i. De fleste gjør vel det i større eller mindre grad? 

Til TS: jeg tenker at det er helt naturlig at du stresser når du nettopp har begynt i ny jobb og tror drømmene vil gi seg etter hvert. De kommer av at situasjonen er ny og at du er usikker. Ellers kan du jo trene på teknikker for å koble av. 

Anonymkode: fc91a...626

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det der hørtes ikke ut som søvnparalyse? Opplever du å være helt våken uten å kunne bevege deg i disse drømmene?

Har opplevd søvnparalyse selv, og da kunne jeg høre (ekte) samtale i et annet rom mens the grudge jenta kravlet mot meg. Jeg kunne ikke bevege meg. Jeg våknet eller "kom meg løs" når moren min kom inn. 

Mye stress kan føre til slike drømmer. Om man nettopp har fått ny jobb og trenger å vende seg til rutinene er det ikke rart om man blir litt stressa. Tipper drømmene vil gi seg når du slapper mer av på jobb og helt av hjemme. 

Ja. Har opplevd noe lignende selv som du beskriver her, med noe i rommet selv om jeg var helt våken. Er jo så mange varianter av det, men er vel ikke helt den type søvnparalyse nei. Men tenkte det var noe lignende ettersom jeg har vært helt/halvveis våken og avdelingsleder har stått inne på rommet mitt som jeg i noen tilfeller forveksler med butikken, mens han har forsøkt å ta kontakt med meg på ulike måter.

utrolig slitsomt ja, håper det går over snart!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. Har opplevd noe lignende selv som du beskriver her, med noe i rommet selv om jeg var helt våken. Er jo så mange varianter av det, men er vel ikke helt den type søvnparalyse nei. Men tenkte det var noe lignende ettersom jeg har vært helt/halvveis våken og avdelingsleder har stått inne på rommet mitt som jeg i noen tilfeller forveksler med butikken, mens han har forsøkt å ta kontakt med meg på ulike måter.

utrolig slitsomt ja, håper det går over snart!

Ja det tar på å være "på jobb" når man sover også. Man rekker ikke å koble av på samme måte. 

Yoga/meditasjon/joggetur i skog og mark/lydbok under innsoving. Man drømmer ofte om ting man tenker på rett før man sovner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke søvnparalyse. Men det handler nok om drøm. 

Uansett så er dette som følge av stress. Stresset kommer av overveldelse ifb med ny jobb. Dette vil gå seg til når du blir kjent med rutiner, blir mer sikker på deg selv i jobben, har fått sosial lokalisert dine medarbeidere og har vendt deg til arbeidsstresset. 

Så senk skuldrene. Det nytter ikke at du lar deg stresse av drømmene i tillegg. Ingenting her er farlig. Det som er farlig er at du tror det er farlig. 

Anonymkode: a941b...07d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts, jeg har mye erfaring med søvnparalyse, både den typen hvor jeg ikke kan røre på meg, og hvor jeg kan røre på meg. (disse to typene er like ved at man føler seg våken, visse deler av hjernen opererer som om man er våken mens andre deler fortsatt drømmer og man får da hallusinasjoner av forskjellig slag. Noen ganger vil hjernen ha vekket selve kroppen så man kan bevege seg, andre ganger er ikke kroppen våken, og det er da man føler seg paralysert). 

Uansett, det kan føles skremmende. Hjernen er ofte 'snill' nok til å aktivisere den delen av hjernen som styrer primitiv frykt, og da kan man kjenne på frykt/terror selv når man VET at det er en søvnparalyse. 

Jeg får det i perioder hvor jeg er stressa. Da kan jeg få det hver eneste natt + når jeg tar en lur på dagen. Du må senke stresset. Først, ikke tenk så mye på at du må yte ditt beste på jobb. Gå på jobb, gjør arbeidsoppgavene og kos deg. Ikke tenk på at du må imponere noen. Ha et avslappet forhold til hele jobbsituasjonen.

Prøv å slappe av når du er hjemme. Les en bok. Gå en tur. Trening er flott.

Vil tro det uansett vil gå over etterhvert som du blir mer vant til jobben, for da vil du ikke føle så mye på presset til å yte 120%

Anonymkode: af127...e6b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må prøve å bli kvitt stresset. Prøv å skrive ned alle tanker, alt du skal huske på til neste dag osv. Sørg for å få frisk luft og gå deg en tur hver dag. Tenk aktivt på andre ting enn jobb rett før sengetid. 

Anonymkode: ab550...4b3

• Liker 3
Skrevet

Helt klart stress i forbindelse med jobb. Jeg har hatt det sånn selv i perioder med jobben der det blir for overveldende. Det er slitsomt. Mange gode tips her om hvordan du kan håndtere det, håper det snart blir bedre.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...