AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #1 Skrevet 3. juli 2021 Hva er lurest å velge av juss og IT? Utdyp. Anonymkode: 4687f...0ef
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #3 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Absolutt IT. Anonymkode: 77a39...ef2 Gir det bedre jobbmuligheter? Anonymkode: 4687f...0ef
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #4 Skrevet 3. juli 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Gir det bedre jobbmuligheter? Anonymkode: 4687f...0ef Absolutt, spesielt dersom du velger studier med programmering. En nyutdannet programmerer med bachelor starter på 550k+ i Oslo, og har ingen problem med å få jobb. I tillegg er lønnsstigningen rask og stor. Anonymkode: d30d2...604 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #6 Skrevet 3. juli 2021 Det spørs jo hva du interesserer deg for? Begge utdanninger har gode arbeidsmuligheter. Lite arbeidsledighet blant jurister. Jeg hadde nok valgt IT, men om du interesserer deg mer for jus, så bør du velge det istedenfor Anonymkode: 360e3...551 3
herremann Skrevet 3. juli 2021 #7 Skrevet 3. juli 2021 Vanvittig mange muligheter innen IT. Fremtiden er digital. Lettere studie. Lettere å få en "8-16" jobb. Jeg hadde uten tvil valgt IT 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #8 Skrevet 3. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det spørs jo hva du interesserer deg for? Begge utdanninger har gode arbeidsmuligheter. Lite arbeidsledighet blant jurister. Jeg hadde nok valgt IT, men om du interesserer deg mer for jus, så bør du velge det istedenfor Anonymkode: 360e3...551 Eneste er at man må ha en master for å bli jurist. I tillegg får man lavere lønn selv med mer utdannelse. Anonymkode: d30d2...604
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 3. juli 2021 #9 Skrevet 3. juli 2021 (endret) Absolutt IT, fordi det er gøy og utfordrende og gir utrolige muligheter. Dataspråket er internasjonalt og arbeidsmarkedet er nesten ubegrenset. min jobb er midt mellom faglig og IT. Det er fagdelen som beskriver behov for løsninger. IT utvikler forslag til løsninger. Så er det slike som meg som sjekker at alt fungerer og at de faglige behov er tilstrekkelig dekket. IT har gitt meg opplæring i bruken av løsningsforslagene. Det kan ofte gå frem og tilbake mellom avdelingene i lang tid før løsningene godkjennes i flere ledd. It-folkene tjener langt mer enn juristene og økonomene. Det er jo ikke alltid like interessant når man vet at noe er feil, men ikke finner hvor den gjemmer seg. Det er gode dager og kjedelige dager. Ingen av oss kan regne med bare 8-16 jobb, for i perioder kan det gå døgnet rundt. Endret 3. juli 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #10 Skrevet 3. juli 2021 herremann skrev (12 minutter siden): Vanvittig mange muligheter innen IT. Fremtiden er digital. Lettere studie. Lettere å få en "8-16" jobb. Jeg hadde uten tvil valgt IT Lettere å få en 08-16 jobb? Glem det. Har man interessen så kan det være fint nok, men som innen juss, så må man regne med å få lange arbeidsdager. De aller fleste jeg kjenner jobber minimum 10-11 timer per dag (nesten hver dag, hele året), og ganske mange også 12+ timer hver dag. Ganske vanlig i bransjen. Anonymkode: 9d72b...7d7 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #11 Skrevet 3. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Lettere å få en 08-16 jobb? Glem det. Har man interessen så kan det være fint nok, men som innen juss, så må man regne med å få lange arbeidsdager. De aller fleste jeg kjenner jobber minimum 10-11 timer per dag (nesten hver dag, hele året), og ganske mange også 12+ timer hver dag. Ganske vanlig i bransjen. Anonymkode: 9d72b...7d7 Har jobbet som utvikler i 6 år på ulike arbeidsplasser, og er helt uenig. Nesten ingen jeg kjenner jobber så mye, de fleste jobber 8-16. De få jeg kjenner som jobber så mye velger å jobbe så mye selv for å spare opp avspassering eller overtid. I Norge er utviklere er det så stor etterspørsel etter utviklere at man kan velge og vrake i jobb. En jobb som tvinger utviklere til å jobbe så mye kommer til å slite med å beholde utviklere. Anonymkode: d30d2...604 7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #12 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har jobbet som utvikler i 6 år på ulike arbeidsplasser, og er helt uenig. Nesten ingen jeg kjenner jobber så mye, de fleste jobber 8-16. De få jeg kjenner som jobber så mye velger å jobbe så mye selv for å spare opp avspassering eller overtid. I Norge er utviklere er det så stor etterspørsel etter utviklere at man kan velge og vrake i jobb. En jobb som tvinger utviklere til å jobbe så mye kommer til å slite med å beholde utviklere. Anonymkode: d30d2...604 Det er jo flott at du har funnet en arbeidsplass som jobber 08-16, og det er kanskje et tegn på at det har blitt noe bedre med årene. Heldigvis. Men mitt inntrykk er at det fortsatt er veldig mange som jobber langt mer i praksis. Det er nok primært ikke det yrket jeg anbefaler hvis 08-16 er veldig viktig før man vurderer utdannelse/arbeidsliv. Anonymkode: 9d72b...7d7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #13 Skrevet 3. juli 2021 IT er fremtiden. Mange jobber blir automatisert, og jeg mistenker at juss også kan bli det i løpet av vår levetid. Med IT så er du ikke arbeidsløs, og det er så mange retninger du kan velge blant. Anonymkode: d2421...498
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 3. juli 2021 #14 Skrevet 3. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er jo flott at du har funnet en arbeidsplass som jobber 08-16, og det er kanskje et tegn på at det har blitt noe bedre med årene. Heldigvis. Men mitt inntrykk er at det fortsatt er veldig mange som jobber langt mer i praksis. Det er nok primært ikke det yrket jeg anbefaler hvis 08-16 er veldig viktig før man vurderer utdannelse/arbeidsliv. Anonymkode: 9d72b...7d7 Har man en god arbeidsgiver, så får man sikkert lov å slippe overtid en periode hvis man har problemer av noe slag. Mange tar hensyn til småbarnsforeldre med barnehagetider, skoleferier og annet. Endret 3. juli 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #15 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): IT er fremtiden. Mange jobber blir automatisert, og jeg mistenker at juss også kan bli det i løpet av vår levetid. Med IT så er du ikke arbeidsløs, og det er så mange retninger du kan velge blant. Anonymkode: d2421...498 De fleste it-jobber vil også bli automatisert. Speiselt programmere går en usikker fremtid i møte. Man må hele tiden finne seg nye måter å jobbe på for holde seg relevant, akkurat som juristene. Anonymkode: 47cb8...c47
President Chimp Skrevet 3. juli 2021 #16 Skrevet 3. juli 2021 Hva synes du er mest interessant? IT og juss er jo temmelig forskjellig. Og hvilken retning innen IT eller juss. Innen IT kan du være administrator, jobbe på helpdesk, operations med servere, nettverk, databaser, telefoni, AV, automasjon. Eller man kan ta retningen som utvikler eller arkitekt, hvor det er gode penger på tjene. Men krever naturligvis et spesifikt hode, avhengig av retningen man velger. Selv gikk jeg retningen utvikler, grafisk designer, tjenestedesigner og arkitekt. Det er utrolig givende, spesielt etter covid hvor etterspørselen etter smarte og effektive løsninger har eksplodert. Arbeidstiden varierer fra kunde til kunde og fra prosjekt til prosjekt. Jobber langt mer enn 8-16, men jeg har også lyst til det. Styrer egne dager og hjemmekontor har blitt nærmest standard under visse prosjektfaser. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #17 Skrevet 3. juli 2021 Jeg går et IT-studie nå. Håper jeg finner en jobb som ikke (!!!!) involverer programmering, fordi det interesser meg midt i rumpa. Samme med design. Håper òg jeg unngår 08:00-16:00-kjøret, for den tanken er til å bli deprimert av (jobber søndager og helligdager uten problem!). Joda, du har dem som snakker varmt om et jobbmarked der du får tilbud - med god lønn! - kastet etter deg, men det forutsetter faktisk at du interesserer deg for det. For å se om programmering er noe for deg, kan du sjekke ut guider på YouTube og andre steder. Python er for eksempel i vinden pga maskinlæring. Du har også react og vue for nettsider. react er utviklet av Facebook). Anonymkode: 555fa...db5 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #18 Skrevet 3. juli 2021 Hvemsomhelst skrev (9 timer siden): Har man en god arbeidsgiver, så får man sikkert lov å slippe overtid en periode hvis man har problemer av noe slag. Mange tar hensyn til småbarnsforeldre med barnehagetider, skoleferier og annet. Haha, as if. De arbeidsgiverne er det nok ennå et godt stykke mellom. Jobber man med IT, så skal man levere, om det så betyr massivt med overtid et halvt år i strekk. Har man problemer av noen slag som går utover jobb, så er det rett ut. Anonymkode: 9d72b...7d7
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 3. juli 2021 #19 Skrevet 3. juli 2021 Det er sikkert veldig forskjellig fra sted til sted. IT-folkene våre jobber og står på, men man tar hensyn. Mye kan tilpasses også. Har ikke oppfattet noen spesiell misnøye. Det lønner seg jo ikke å knekke de ansatte, og arbeidsmiljøloven setter jo grenser. Det du forteller, høres ikke bra ut. Stakkars folk.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #20 Skrevet 3. juli 2021 Hvemsomhelst skrev (32 minutter siden): Det er sikkert veldig forskjellig fra sted til sted. IT-folkene våre jobber og står på, men man tar hensyn. Mye kan tilpasses også. Har ikke oppfattet noen spesiell misnøye. Det lønner seg jo ikke å knekke de ansatte, og arbeidsmiljøloven setter jo grenser. Det du forteller, høres ikke bra ut. Stakkars folk. Hvis det er skrikmangel på IT-folk, så må de behandles deretter. Vanskelig å få noen til å bli i firmaet om man ikke trives. Anonymkode: a8fec...9bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå