Gå til innhold

Kan vi reise fritt nå? Uten vaksine, karantene eller test?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Googlet litt og ser at b.l.a Danmark kan man reise fritt inn og ut uten hverken å ta test, være vaksinert eller å måtte sitte i karantene. Og mye oppheves nå etter 5 juli. Det frarådes ikke lengere å ikke reise. Kan noen bekrefte at man kan f.eks ta color line båten fritt inn til Danmark å stikke på bilferie? Var så uklart på visse nettsider...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Teste deg må du uansett om du ikke er vaksinert. 

• Liker 1
Skrevet
Tvist skrev (3 minutter siden):

Teste deg må du uansett om du ikke er vaksinert. 

Ser ikke sånn ut på div nettsider jeg leser nå fom 5 juli...

• Liker 5
Skrevet (endret)
trylltryll skrev (3 minutter siden):

Ser ikke sånn ut på div nettsider jeg leser nå fom 5 juli...

https://www.norway.no/no/denmark/norge-danmark/nyheter-arr/nyheter/reiseinformasjon/#ReisetilNorge

Alle innreisende til Norge som ikke er fullvaksinerte eller har hatt korona må teste seg på grensen, og må fremvise negativ test tatt senest 24 timer før innreise til Norge. Nordmenn og fastboende i Norge behøver ikke teste seg før innreise hvis det er vanskelig å fremskaffe en slik test. Innreisende til Norge som ikke er fullvaksinerte eller har hatt korona må registrere seg før de krysser grensen.

Så vidt jeg kan se gjelder dette også etter mandag. Jeg forstår det slik at innreise de må teste seg før eller etter grensa. 

Endret av Tvist
  • Liker 2
Skrevet

Til grønne land:: Dobbel dose : reis som du vil og slipper alt på retur. 1 dose eller ingen  må du testes ved retur. 

• Liker 1
Skrevet

Polen og danmark er vel også grønn?

Skrevet
Tror og ser det skrev (På 3.7.2021 den 2.11):

Til grønne land:: Dobbel dose : reis som du vil og slipper alt på retur. 1 dose eller ingen  må du testes ved retur. 

Altså ingen test før innreise i Danmark dersom du ikke er vaksinert?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette lurer jeg også på. Kan du poste hvor du har lest om fritak for test i Danmark? 
Har skjønt vi ikke trenger en negativ attest ved innreise til Norge, men vi skal til Frankrike og reiser via Danmark, Tyskland og Belgia. Hva er kravene deres? Vi har bare første dose. Mannen er fransk statsborger, mens vi andre er norske, om det har noe å si. 

Tidligere leste jeg at Tyskland krevde test for barn også, men tror ikke det gjelder transit med bil. Siden reopeneu er ikke oppdatert med norske regler, så da er de kanskje ikke oppdatert med andres regler heller. 
Selve testen er grei nok, men 5000+kr for attestene, hadde vært veldig fint å slippe. 

Endret av Yoshi
Skrevet

Jeg lurer også litt, skal til Sverige til uken, meg og et barn på 7år. Jeg er fullvaksinert, må jeg fylle ut innreiseskjema når jeg skal hjem? Må datteren min teste seg på grensen?🙈 Blir litt forvirret av alt mulig.

• Liker 2
Skrevet
Fruen92 skrev (4 timer siden):

Jeg lurer også litt, skal til Sverige til uken, meg og et barn på 7år. Jeg er fullvaksinert, må jeg fylle ut innreiseskjema når jeg skal hjem? Må datteren min teste seg på grensen?🙈 Blir litt forvirret av alt mulig.

Hei. Du må fylle inn skjema på entry.norway

Datteren din behøver ikke testes slik jeg har skjønt det, men de gjør det om det går. Hun kan teste seg ut av karantene på dag3 med vanlig pcr.

Skrevet

De snakket om en app på radioen idag som skulle gi svar om alle land fra- til og transit. Tror den het reopen EU eller noe liknende. 

• Liker 1
Skrevet
Elhaym skrev (35 minutter siden):

Datteren din behøver ikke testes slik jeg har skjønt det, men de gjør det om det går. Hun kan teste seg ut av karantene på dag3 med vanlig pcr.

Så jeg må fylle inn selvom jeg er fullvaksinert?
Og skal til grønt land? Trodde også barn som reiste med fullvaksinerte voksne slapp karantene? Jeg må ha tatt helt feil av det jeg har lest

Skrevet

Jeg skal til Danmark neste uke.  Dette som står på siden til regjeringen: "I tillegg til pass må dokumentasjon på bopelsadresse medbringes ved innreise."   

Holder det med utksrift fra skatteetaten om adresse? 

Skrevet
Fruen92 skrev (11 minutter siden):

Så jeg må fylle inn selvom jeg er fullvaksinert?
Og skal til grønt land? Trodde også barn som reiste med fullvaksinerte voksne slapp karantene? Jeg må ha tatt helt feil av det jeg har lest

ja, alle må fylle inn skjema. Om du ikke gjør det havner du i karantene selv om du er fullvaksinert. Bare les x antall nyhetsartikler idag om dette

• Liker 1
Skrevet
Elhaym skrev (18 minutter siden):

ja, alle må fylle inn skjema. Om du ikke gjør det havner du i karantene selv om du er fullvaksinert. Bare les x antall nyhetsartikler idag om dette

Ser jeg så litt sur ut på slutten der, men mente det ikke surt. Alle reiser må registreres:)

• Liker 1
Skrevet
Elhaym skrev (1 time siden):

Dette er feil. Det er ingen karantene fra grønne land, vaksinert eller ei. 

• Liker 1
Skrevet
FrkHumle skrev (3 minutter siden):

Dette er feil. Det er ingen karantene fra grønne land, vaksinert eller ei. 

Du må gjerne innbille deg det fordi det er mest logisk, men jeg anbefaler heller at dere registrerer reiser og følger påbud så dere slipper det.

https://www.vg.no/nyheter/i/zgR764/hun-er-fullvaksinert-men-skjoente-ikke-reglene-risikerer-tre-dager-i-karantene?utm_content=hovedlopet_row43_pos1&utm_source=vgfront

• Liker 2
Skrevet
Elhaym skrev (2 minutter siden):

Du må gjerne innbille deg det fordi det er mest logisk, men jeg anbefaler heller at dere registrerer reiser og følger påbud så dere slipper det.

https://www.vg.no/nyheter/i/zgR764/hun-er-fullvaksinert-men-skjoente-ikke-reglene-risikerer-tre-dager-i-karantene?utm_content=hovedlopet_row43_pos1&utm_source=vgfront

De nye reglene gjelder fra 5.juli. Det er jo det som spørres etter her! Du tar feil, både om karantene og krav til skjema. Her er reglene: 

5FD3F40C-858D-418E-9A12-01844BB15D17.png

• Liker 1
Skrevet
FrkHumle skrev (9 minutter siden):

De nye reglene gjelder fra 5.juli. Det er jo det som spørres etter her! Du tar feil, både om karantene og krav til skjema. Her er reglene: 

5FD3F40C-858D-418E-9A12-01844BB15D17.png

For all del - men det er ikke realiteten på grensa uansett. Magnormoen er rød. Mange tror hele Sverige er grønt.

Skrevet
Elhaym skrev (19 minutter siden):

For all del - men det er ikke realiteten på grensa uansett. Magnormoen er rød. Mange tror hele Sverige er grønt.

Jepp, Magnormoen er Värmland og rødt. Realiteten er at med gyldig koronasertifikat på grunn av fullvaksinering viser du frem koronasertifikatet, legitimasjon og kan reise rett videre. Jeg vet, jeg gjorde det på torsdag.

• Liker 1
  • Opprett ny...