Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Venner var noe ein snakket om i barne-og ungdomsårene, men  etterkvart som ein kom inn i voksenalderen så fekk dei som  blei sett på som venner  status som bekjente, mange av dem har ein ikkje engang kontakt med lenger.    Personleg anser eg kun min kone, barn, barnebarn, og de som står meg aller  nermest på slektstreet som venner, og alle andre er bare bekjente.   Blir ein råka av en sykdom så er det først, og fremst helsepersonell ein kontakter, men så er det i neste omgang de nermeste pårørende som viser omtanke, og stiller opp.  Opplever at bekjente  tar gjerne kontakt når ein er blitt syk,  men føler at det er oftest mer for nysgjerrigheten sin del, og vise litt psykisk omtanke. 

Mange pårørende har nok etterhvert fått ærfare hva det inneberer når din gamle mor, og far  får  behov for hjelp, og det ikkje er plass på aldershjemmet.   For noen 10 år tilbake så var det vanleg at de pårørende tok seg  av omsorgen for de gamle, og folk  stilte opp for hverandre  i dugnadsåndens tid .  Den tiden er blitt historie, og idag har dei fleste mer en nok med sitt, og mange har ikkje engang  noen familie rundt seg å spørre.    Idag forventer vi at det offentlige skal stille opp for oss den dagen vi blir syke når vi får  behov for hjelp, men der vil nok mange bli skuffet.   Ingen politikere  snakker lenger så  mye  om den forestående eldrebølgen, det er rett og slett fordi dem ikkje vet hvilke utfordringer de står overfor.                                           

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette følte jeg dessverre var en ganske meningsløs tråd. Det var mye vis-vas her.

Begge deler kan være svevende begreper, og man kan fint oppleve at begge parter i en relasjon ikke klassifiserer den andre som det man selv nødvendigvis gjør. 

At bekjente ikke tar hånd om en, når man er syk, er logisk. 

Det gjør ofte heller ikke vanlige venner. 

Gode venner gjør kanskje det. 

Sykdom kan være med på å fortelle en hvem som egentlig er noe å ta vare på i livet ditt, ut fra hvem som stiller opp.

Jeg har mange bekjente, men den eneste vennen jeg har er min ektefelle.

Anonymkode: 87a0f...dde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...