AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #1 Del Skrevet 2. juli 2021 Lurte på om noen hadde erfaring med å selge leasing avtalen sin videre. Jeg vurderer å lease bil, men vil ikke binde meg til en bil over en 3-års periode, derfor lurte jeg på om noen hadde erfaring med dette. Ser ikke akkurat ut som det er så mange som gjør dette på Finn.. Anonymkode: 6f46c...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #2 Del Skrevet 2. juli 2021 Hva står det i kontrakten din? KAN den selges videre? Mange har klausul Anonymkode: 7dca3...3da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #3 Del Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hva står det i kontrakten din? KAN den selges videre? Mange har klausul Anonymkode: 7dca3...3da Jeg har ingen leasing avtale enda! Jeg sitter her å prøver å finne ut om det lønner seg eller ikke, da jeg brått har lyst til å bytte bil om et eller to års tid Anonymkode: 6f46c...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #4 Del Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har ingen leasing avtale enda! Jeg sitter her å prøver å finne ut om det lønner seg eller ikke, da jeg brått har lyst til å bytte bil om et eller to års tid Anonymkode: 6f46c...862 Leasing vil aldri lønne seg. Når du kvitter med den bilen du har leaset, sitter du tilbake med ingen bil. Du har brukt mye penger på kontantsummen, på leie under perioden, og om du har den leasingperioden helt ut har du ikke bil da heller. Da må du uansett låne, eller kjøpe deg et billig vrak så du kommer deg fra A til B. Med mindre du har alt for mye penger å ta av, mot en vanlig menigmann. Anonymkode: d554e...fe6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #5 Del Skrevet 3. juli 2021 https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjope-bil/privatleasing/ Anonymkode: f8736...a9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #6 Del Skrevet 4. juli 2021 Snakke i setninger med utropstegn! Anonymkode: abc24...2a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 4. juli 2021 #7 Del Skrevet 4. juli 2021 On 7/2/2021 at 11:36 PM, AnonymBruker said: prøver å finne ut om det lønner seg eller ikke Tviler på at det lønner seg uansett... Leasing er dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #8 Del Skrevet 4. juli 2021 newman01 skrev (4 timer siden): Tviler på at det lønner seg uansett... Leasing er dyrt. AnonymBruker skrev (På 3.7.2021 den 7.58): Leasing vil aldri lønne seg. Når du kvitter med den bilen du har leaset, sitter du tilbake med ingen bil. Du har brukt mye penger på kontantsummen, på leie under perioden, og om du har den leasingperioden helt ut har du ikke bil da heller. Da må du uansett låne, eller kjøpe deg et billig vrak så du kommer deg fra A til B. Med mindre du har alt for mye penger å ta av, mot en vanlig menigmann. Anonymkode: d554e...fe6 Jeg har regnet på dette, taper ikke akkurat mye på å lease de årene. Dette er heller ikke spørsmålet, det jeg lurer på var om jeg kan selge avtalen videre eller ikke. Om noen hadde erfaring med dette. Dett er hvordan jeg har satt opp regnestykket på leasing og bensin bilen. Dette er uten service og dekk da disse er variabler som er vanskelig å si hva kommer til å bli. Prisene på strøm er tatt fra Finn sin kalkulator, forsikring er beregnet fra IF, bom og bensin på bensin bilen er fra mitt eget forbruk på samme bilen (har eid helt lik bil før..) alt er beregnet over en 3 års periode. Ny leasing bil: 108 000,- i leasing kostnader 6 200,- strøm (drivstoff) 32 500 forsikring 146 700,- sum. Brukt bensin bil 50 000,- bil 64 800,- bom og bensin 31 500,- forsikring 146 300,- sum. Som sagt tidligere mangler man jo dekk, service og verdi fall som blir vanskeligere å beregne. Man kan f.eks ta utgangspunkt i at service på bensin bilen og dekk kommer nok til å koste rundt 12 000. Når det kommer til leasing bilen blir prisen på service og dekk vanskelig å vite. Da det mest sannsynligvis bare blir typisk sjekk av bil. Siden bilen er ny pleier dekkene å vare ut leasing perioden uten skift. Med bensin bilen sitter man også igjen med penger da man selger bilen etter perioden. Man kan anslå av prisen har sunket med mellom 20/30 000,-. Dette er også usikkert, men realistisk hvis man sjekket prisene på Finn. I totalsum ser man at det koster kanskje rundt 20 000 mer å lease bilen enn å kjøpe en brukt. Kom gjerne med innspill :) Bilene jeg har tatt som utgangspunkt er typisk pendler biler, da dette er det jeg har sett etter. El bil : Skoda Citigo Bensin bil : VW Up Anonymkode: 6f46c...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5. juli 2021 #9 Del Skrevet 5. juli 2021 Care By Volvo kan du leie ny bil på månedsbasis. Mener å huske det var rundt 8000kr/mnd for en XC40 uten binding, kun tre måneder oppsigelse av avtalen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 5. juli 2021 #10 Del Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har regnet på dette, taper ikke akkurat mye på å lease de årene. Dette er heller ikke spørsmålet, det jeg lurer på var om jeg kan selge avtalen videre eller ikke. Om noen hadde erfaring med dette. Dett er hvordan jeg har satt opp regnestykket på leasing og bensin bilen. Dette er uten service og dekk da disse er variabler som er vanskelig å si hva kommer til å bli. Prisene på strøm er tatt fra Finn sin kalkulator, forsikring er beregnet fra IF, bom og bensin på bensin bilen er fra mitt eget forbruk på samme bilen (har eid helt lik bil før..) alt er beregnet over en 3 års periode. Ny leasing bil: 108 000,- i leasing kostnader 6 200,- strøm (drivstoff) 32 500 forsikring 146 700,- sum. Brukt bensin bil 50 000,- bil 64 800,- bom og bensin 31 500,- forsikring 146 300,- sum. Som sagt tidligere mangler man jo dekk, service og verdi fall som blir vanskeligere å beregne. Man kan f.eks ta utgangspunkt i at service på bensin bilen og dekk kommer nok til å koste rundt 12 000. Når det kommer til leasing bilen blir prisen på service og dekk vanskelig å vite. Da det mest sannsynligvis bare blir typisk sjekk av bil. Siden bilen er ny pleier dekkene å vare ut leasing perioden uten skift. Med bensin bilen sitter man også igjen med penger da man selger bilen etter perioden. Man kan anslå av prisen har sunket med mellom 20/30 000,-. Dette er også usikkert, men realistisk hvis man sjekket prisene på Finn. I totalsum ser man at det koster kanskje rundt 20 000 mer å lease bilen enn å kjøpe en brukt. Kom gjerne med innspill Bilene jeg har tatt som utgangspunkt er typisk pendler biler, da dette er det jeg har sett etter. El bil : Skoda Citigo Bensin bil : VW Up Anonymkode: 6f46c...862 Dette blir jo å sammenligne epler og pærer. Blir samme som om jeg legger inn leasing på Porche Macan og sammenligner med kjøp av en Skoda bensinbil. Her blir nok kjøp av bensinbilen veldig mye billigere. Spørsmålet ditt er om du kan videreselge leasingavtalen. Stort sett kan du det, men kan være vanskelig å finne en som vil overta avtalen. Med litt småskader blir det ofte en regning på 30-60000 ved tilbakelevering av bilen. Husk å legge dette inn i regnskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #11 Del Skrevet 5. juli 2021 Illuminatum skrev (10 timer siden): Dette blir jo å sammenligne epler og pærer. Blir samme som om jeg legger inn leasing på Porche Macan og sammenligner med kjøp av en Skoda bensinbil. Her blir nok kjøp av bensinbilen veldig mye billigere. Spørsmålet ditt er om du kan videreselge leasingavtalen. Stort sett kan du det, men kan være vanskelig å finne en som vil overta avtalen. Med litt småskader blir det ofte en regning på 30-60000 ved tilbakelevering av bilen. Husk å legge dette inn i regnskapet. Så du mener å sammenligne en VW Up og en Skoda Citigo ikke er lik bil? Disse er jo helt identisk, eneste forskjellen er merke(som er samme dritten) og motoren. Lett å se hva du skriver at du er bare motstander av el bil, og kommer ikke med noe saklig i det hele tatt. Hvis du faktisk klarer å bry deg litt om bilen din, så er det ikke veldig vanskelig å unngå små skader som du påstår koster '60 000'. Anonymkode: 6f46c...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #12 Del Skrevet 5. juli 2021 newman01 skrev (10 timer siden): Care By Volvo kan du leie ny bil på månedsbasis. Mener å huske det var rundt 8000kr/mnd for en XC40 uten binding, kun tre måneder oppsigelse av avtalen Takk for ideen, men dette bli altfor dyrt da jeg prøver å spare så mye penger som mulig. Anonymkode: 6f46c...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 5. juli 2021 #13 Del Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så du mener å sammenligne en VW Up og en Skoda Citigo ikke er lik bil? Disse er jo helt identisk, eneste forskjellen er merke(som er samme dritten) og motoren. Lett å se hva du skriver at du er bare motstander av el bil, og kommer ikke med noe saklig i det hele tatt. Hvis du faktisk klarer å bry deg litt om bilen din, så er det ikke veldig vanskelig å unngå små skader som du påstår koster '60 000'. Anonymkode: 6f46c...862 Du sammenligner bensin og El. Klart det blir dyrere med bensinbil. Om du sammenligner med en brukt elbil er det lettere å sammenligne Jeg er ingen motstander av elbil. Har hatt elbil siden 2016. Store muligheter for småbulker på parkeringsplasser etc. Trenger ikke være din feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dyptvann Skrevet 6. juli 2021 #14 Del Skrevet 6. juli 2021 Jeg leaset en bil for noen få år siden som jeg videresolgte. Jeg opplevde dette som krevende og det var få interessenter. Tror jeg hadde totalt tre interesserte på tre måneder hvorav de to første ikke ble godkjent av leasingsselskapet. Bilen var en VW Golf og jeg klarer ikke helt å se at den skulle være spesielt ukurrant å lease. Men ting du bør tenke på, er innskuddet du setter inn i bilen og dette er jo "salgssummen" på finn. Det er jo denne summen som blir forhandlingsbar for en ny interessent. Én ting er jo at dette innskuddet bør reduseres med 1/36 (ved leasingavtale på tre år) for hver påløpte måned, men i praksis så skjer transport av leasingavtale i kjøpers market og det er lett å velge bort de bilene der tidligere eier krever tilbakebetalt store deler av innskuddet. Ergo er det sannsynlig at du ikke kan forvente å få tilbakebetalt noe av dette og at dette blir et kalkulert tap. (som alltid på KG, så må jeg komme med en ansvarsfraskrivelse fordi det alltid er noen som skal pirke eller krangle. Jeg sier ikke at du MÅ miste innskuddet ditt, men du må ta dette inn i vurderingen) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #15 Del Skrevet 6. juli 2021 For noen priser dere opererer med!! 30.000 i forsikring?!? Jeg kjørte en 8 år gammel BMW X5 i 3år. Total kostnad for den var ca.50.000 i året. Forsikring var ca. 6.000. Kjører nå en 2006 Corolla. Kjøpte for 29.000 for 3år siden. Skjønner virkelig ikke hvordan dere ikke klarer å kutte km.kostnader. Anonymkode: bf8f7...3ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #16 Del Skrevet 6. juli 2021 dyptvann skrev (12 timer siden): Jeg leaset en bil for noen få år siden som jeg videresolgte. Jeg opplevde dette som krevende og det var få interessenter. Tror jeg hadde totalt tre interesserte på tre måneder hvorav de to første ikke ble godkjent av leasingsselskapet. Bilen var en VW Golf og jeg klarer ikke helt å se at den skulle være spesielt ukurrant å lease. Men ting du bør tenke på, er innskuddet du setter inn i bilen og dette er jo "salgssummen" på finn. Det er jo denne summen som blir forhandlingsbar for en ny interessent. Én ting er jo at dette innskuddet bør reduseres med 1/36 (ved leasingavtale på tre år) for hver påløpte måned, men i praksis så skjer transport av leasingavtale i kjøpers market og det er lett å velge bort de bilene der tidligere eier krever tilbakebetalt store deler av innskuddet. Ergo er det sannsynlig at du ikke kan forvente å få tilbakebetalt noe av dette og at dette blir et kalkulert tap. (som alltid på KG, så må jeg komme med en ansvarsfraskrivelse fordi det alltid er noen som skal pirke eller krangle. Jeg sier ikke at du MÅ miste innskuddet ditt, men du må ta dette inn i vurderingen) Greit, tusen takk for utfyllende svar. Bilen jeg tenke på hadde null i innskudd. Så det var ikke et problem jeg hadde sett for meg, men skal definitivt tenke på det! Anonymkode: 6f46c...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #17 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): For noen priser dere opererer med!! 30.000 i forsikring?!? Jeg kjørte en 8 år gammel BMW X5 i 3år. Total kostnad for den var ca.50.000 i året. Forsikring var ca. 6.000. Kjører nå en 2006 Corolla. Kjøpte for 29.000 for 3år siden. Skjønner virkelig ikke hvordan dere ikke klarer å kutte km.kostnader. Anonymkode: bf8f7...3ab Regner med at du ikke leste delen rett over regnestykket der jeg skrev over en 3 års periode. Så det vil si at prisen blir 10 833,- for forsikring i året. Noe som er helt normalt for en ung person uten full bonus. Anonymkode: 6f46c...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #18 Del Skrevet 6. juli 2021 Illuminatum skrev (På 5.7.2021 den 19.28): Du sammenligner bensin og El. Klart det blir dyrere med bensinbil. Om du sammenligner med en brukt elbil er det lettere å sammenligne Jeg er ingen motstander av elbil. Har hatt elbil siden 2016. Store muligheter for småbulker på parkeringsplasser etc. Trenger ikke være din feil. Du har heller ikke lest hva jeg skrev, fordi i utregningen så ble det jo hele 500,- dyrere for el bilen. Så klart tok jeg ikke med service og dekk, men det er fordi det er en vanskelig variabel å vite.. Uansett så må man jo levere fra seg leasing el bilen etter 3 år, bensin bilen kan jeg jo selge, for helt sikkert minst 50% av det jeg opprinnelig kjøpte den for, noe som gjør at bensin bilen egentlig er 20 000 billigere enn el bilen... Anonymkode: 6f46c...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå