AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #41 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men man kan jo kjøpe brus til takeaway? Man må ikke levere inn igjen flasken. Anonymkode: 8530b...e3d Nei, men da er det servitøren som har håndtert flasken hele veien. Her kan potensielt kunden ha helt en drink over i flasken, for å så ta med seg drinken ut. For å forhindre dette, setter man bare en regel om at ingen drikke er lov å ta med ut fra serveringsstedet. Dette henger igjen sammen med sjenkeloven. Det er ikke lov å ta med alkohol ut fra serveringsområdet/der de har sjenketillatelse, og siden servitøren ikke kan vite om det er brus eller alkohol gjesten tar med ut, så er det bare satt en lov om at ingenting skal forbi serveringspunktet, hverken ut eller inn. Vi har heller ikke anledning til å fly å lukte eller smake på all drikke en gjest måtte ønske å ta med seg. Og ja, folk gjør sånt. Så det går desverre utover de som ikke gjør det. Jeg har sett folk prøve å smugle ut alkohol via glassflasker/plastflasker med brus, vannflasker, pappkaffekopper, plassere flasken i mellom bh og huden, puttet glasset i veska (lurt, skjønte ikke det når det rant alkohol ut...), plassert et glass i buksa/ved buksesmekken, og ja.. folk er kreative! Anonymkode: a868a...345 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #42 Skrevet 3. juli 2021 For å presisere: Det er utestedet selv som setter denne regelen for å forsikre seg om at man ikke bryter sjenkeloven. Men samtlige steder jeg har jobbet på, har da hatt dette som en regel, og jeg begynte i bransjen for 15 år siden, så jeg har ikke inntrykk av at det er et nytt fenomen. Anonymkode: a868a...345 3
ajarRun Skrevet 3. juli 2021 #43 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, men da er det servitøren som har håndtert flasken hele veien. Her kan potensielt kunden ha helt en drink over i flasken, for å så ta med seg drinken ut. For å forhindre dette, setter man bare en regel om at ingen drikke er lov å ta med ut fra serveringsstedet. Dette henger igjen sammen med sjenkeloven. Det er ikke lov å ta med alkohol ut fra serveringsområdet/der de har sjenketillatelse, og siden servitøren ikke kan vite om det er brus eller alkohol gjesten tar med ut, så er det bare satt en lov om at ingenting skal forbi serveringspunktet, hverken ut eller inn. Vi har heller ikke anledning til å fly å lukte eller smake på all drikke en gjest måtte ønske å ta med seg. Og ja, folk gjør sånt. Så det går desverre utover de som ikke gjør det. Jeg har sett folk prøve å smugle ut alkohol via glassflasker/plastflasker med brus, vannflasker, pappkaffekopper, plassere flasken i mellom bh og huden, puttet glasset i veska (lurt, skjønte ikke det når det rant alkohol ut...), plassert et glass i buksa/ved buksesmekken, og ja.. folk er kreative! Anonymkode: a868a...345 Hvordan håndheves denne regelen? Hvis jeg forlater et utested med en alkoholfri enhet har de jo fint lite de kan gjøre. De har ingen hjemmel for å stoppe meg (da måtte jeg ha begått et lovbrudd med en viss strafferamme) og de har ingen hjemmel for å frata meg brusen. Å holde noen igjen eller ransake noen krever hjemmel, og det har helt konkrete og høye krav for å ha lov til. For eksempel at man ser noen stjele noe. En sterk mistanke holder ikke. Å lage regler om hva man kan ta med INN på et utested er mye enklere enn regler for hva man kan ta med UT. Å nekte adgang kan man gjøre på masse grunnlag. Men å ta fra noen gjenstander eller å holde dem igjen når de vil dra krever hjemmel. AnonymBruker skrev (10 timer siden): For å presisere: Det er utestedet selv som setter denne regelen for å forsikre seg om at man ikke bryter sjenkeloven. Men samtlige steder jeg har jobbet på, har da hatt dette som en regel, og jeg begynte i bransjen for 15 år siden, så jeg har ikke inntrykk av at det er et nytt fenomen. Anonymkode: a868a...345 Jeg vet ikke helt hvem "man" henviser til her. Hvis jeg tar med meg en alkoholenhet ut fra et utested er det bevillingshaver som ikke driver i henhold til alkoholforskriften. Hvorfor kaller dere alkoholforskriften skjenkeloven? At man har gjort noe i mange år betyr ikke at det er lovlig. Mange utesteder går langt utover det de har lov til å gjøre, og vektere blir dessverre ikke straffet for sine lovbrudd. Husregler må være rimelige og forholdsmessige og de må også bli akseptert av kunden. I tillegg har man fint lite sanksjonsmuligheter utover bortvisning hvis de blir brutt. Jeg skulle ønske Norge var mer som USA og at man kunne gå til rettssak og få "punitive damages" (ekstra erstatning for å avskrekke andre fra å gjøre det samme), da kunne man blitt kvitt mye slikt tull. Dog tror jeg ikke dette er et utstrakt problem. Hvis man vil ha en brus med seg hjem vil vel de fleste utesteder gi deg en cola i et plastglass og si ifra til dørvakten. Men jeg ville bare vært litt diskret og tatt med meg brusen ut. Å ta med drikke fra utesteder er jo sjeldent noe pes. Så noen utenlandske turister som ville kjøpe en flaske vin, og bartenderen var sånn: "Jeg har ikke LOV til å la dere dra ut fra lokalet med vin, men jeg får jo ikke med meg alt..."
ajarRun Skrevet 3. juli 2021 #44 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 22.05): Var for å spise på restaurant og bar for ca 1 time siden. Hadde ikke drukket noe og hadde så vidt rørt glasscolaen min så jeg tok den med til bilen. Servitøren løp da etter meg og ropte at jeg ikke fikk ta den med meg. Securitas stod også der og sa at det ikke var lov. Vet at det ikke er lov å ta med alkohol, men dette har jeg aldri hørt om? Bilen stod rett nedi gata Anonymkode: a6ab7...8e4 Etter at du har forlatt har de jo ingen sanksjonsmulighet. Bare fortsett å gå. Securitas kan heller ikke gjøre noe, for å holde deg igjen må de se at du har begått et lovbrudd. Hvis de skulle argumentere med at du stjal eller underslo tomflasken vil det ha for lav strafferamme for å holde deg igjen (på grunn av den ubetydelige verdien). Å ikke følge husregler på en restaurant eller bar er heller ikke straffbart så det kan de ikke bruke. Hvis de ikke fysisk sto foran meg ville jeg fortsatt å gå, hvis de fysisk stopper meg ville jeg spurt hvorfor de holder meg igjen, og konkret hvilket lovbrudd de begrunner pågripelsen med. Hvis de da nevner "skjenkeloven" kan du informere om at alkoholloven, forskrift om omsetning av alkohol og serveringsloven ikke regulerer hva gjester kan gjøre, og at strafferammene uansett er for lave for en pågripelse. Hvis man ikke da får dra ber man om at politiet blir tilkalt og når de kommer anmelder man vekteren for kroppskrenkelse og frihetsberøvelse. Jeg ville også gitt de en stjerne på google maps, og tripadvisor.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #45 Skrevet 4. juli 2021 ajarRun skrev (17 timer siden): Hvordan håndheves denne regelen? Hvis jeg forlater et utested med en alkoholfri enhet har de jo fint lite de kan gjøre. De har ingen hjemmel for å stoppe meg (da måtte jeg ha begått et lovbrudd med en viss strafferamme) og de har ingen hjemmel for å frata meg brusen. Å holde noen igjen eller ransake noen krever hjemmel, og det har helt konkrete og høye krav for å ha lov til. For eksempel at man ser noen stjele noe. En sterk mistanke holder ikke. Å lage regler om hva man kan ta med INN på et utested er mye enklere enn regler for hva man kan ta med UT. Å nekte adgang kan man gjøre på masse grunnlag. Men å ta fra noen gjenstander eller å holde dem igjen når de vil dra krever hjemmel. Jeg vet ikke helt hvem "man" henviser til her. Hvis jeg tar med meg en alkoholenhet ut fra et utested er det bevillingshaver som ikke driver i henhold til alkoholforskriften. Hvorfor kaller dere alkoholforskriften skjenkeloven? At man har gjort noe i mange år betyr ikke at det er lovlig. Mange utesteder går langt utover det de har lov til å gjøre, og vektere blir dessverre ikke straffet for sine lovbrudd. Husregler må være rimelige og forholdsmessige og de må også bli akseptert av kunden. I tillegg har man fint lite sanksjonsmuligheter utover bortvisning hvis de blir brutt. Jeg skulle ønske Norge var mer som USA og at man kunne gå til rettssak og få "punitive damages" (ekstra erstatning for å avskrekke andre fra å gjøre det samme), da kunne man blitt kvitt mye slikt tull. Dog tror jeg ikke dette er et utstrakt problem. Hvis man vil ha en brus med seg hjem vil vel de fleste utesteder gi deg en cola i et plastglass og si ifra til dørvakten. Men jeg ville bare vært litt diskret og tatt med meg brusen ut. Å ta med drikke fra utesteder er jo sjeldent noe pes. Så noen utenlandske turister som ville kjøpe en flaske vin, og bartenderen var sånn: "Jeg har ikke LOV til å la dere dra ut fra lokalet med vin, men jeg får jo ikke med meg alt..." Utestedene er ikke interessert i å miste skjenkebevillingen sin. Jeg synest det er helt fair å lage sånne regler for å sikre seg seg at man ikke får uønskede situasjoner når kontrolløren er på besøk. En slik situasjon kan være slik det blir beskrevet, at folk sniker med seg alkohol ut i flasker. Når man ikke har sjans til å følge med på alle til enhver tid, så er det enklere å bare ha en generell regel om at ingen flasker whatsoever skal ut av lokalet. Jeg synest ikke det er så vanskelig å forstå. Og, det noe uvanlig å ta med seg glassflasken man har bestilt fra et utested. Det er ikke vanlig, uansett om flasken er halvfull eller ikke. Så her synest jeg TS oppførte seg litt sært, selv om det også er sært av servitøren å komme springende etter. På generelt basis er det mye bedre at man lar restauranten ta seg av resirkulering av glassflaskene. Om alle hadde begynt å dra med glassflaskene ut av restaurant og latt de stå hjemme i flere uker før man kanskje hev de til gjenvinning, så hadde man slitt med å få resirkulert nok glassflasker til å dekke behovet. Å ivareta slike aspekt, betyr å ivareta en sirkulær økonomi, og det er noe mange bedrifter er pliktet til å gjøre. Anonymkode: 22440...892 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #46 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 22.11): Når en cola koster 45kr mot 20kr på butikken, vil jeg påstå panten er i prisen. Anonymkode: 85238...40c Dette er en sær sammenligning. At en cola koster mye mer på restaurant enn på butikk er helt og holden logisk. Du betaler ikke bare for produktet, men for å sitte i restauranten. Når du kjøper en cola på butikken så er det ikke for å oppholde deg i butikken. Det er en grunn til at restauranter ofte har egne priser på take away, selv om man får samme produktet. Det er fordi man ikke tar opp plass i restauranten, plassene kan frigis til noen andre som legger igjen mer penger. Anonymkode: 22440...892 2
Hecker Skrevet 5. mars 2022 #47 Skrevet 5. mars 2022 Makan til oppførsel for et utested. Du får "gi dem inn" ved å skrive her hvem og hvor det er, så skal jeg ruinere google-siden dems. Jeg har mange 1000 venner som LETT gir en 1 stjerne og drittkomentar. Då taper de masse mer enn 2 kroner som er det panten utgjør. Og jeg har bare blitt nektet å gjøre noe lignende men motsatt altså ta med inn en cola fra utsiden. Neste gang så bare "stjeler" du den ... disse er frekkere en toget og da fårtjener de og dritt tilbake!! Tjenesten er gratis siden jeg mener det samme 1
Hecker Skrevet 5. mars 2022 #48 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 4.7.2021 den 16.52): Dette er en sær sammenligning. At en cola koster mye mer på restaurant enn på butikk er helt og holden logisk. Du betaler ikke bare for produktet, men for å sitte i restauranten. Når du kjøper en cola på butikken så er det ikke for å oppholde deg i butikken. Det er en grunn til at restauranter ofte har egne priser på take away, selv om man får samme produktet. Det er fordi man ikke tar opp plass i restauranten, plassene kan frigis til noen andre som legger igjen mer penger. Anonymkode: 22440...892 Helt feil du, det er fordi de skal ha 25% moms Sitte pris er 25 fordi det er tjeneste Tamed pris er 15 fordi det er næringsmidler Det er samme over alt. Du har likevel lov å ta med deg den mcd maten og brusen som du ikke spiser, dersom du ønsker det. Og du har og lov å spise på bussen fordi du betaler 25% i bussbillett MVA
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #49 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 23.18): Restauranter får kun sende fulle kasser med tomflasker i retur, så enkelt er det. Og restauranten betaler pant når de kjøper brusen, derfor vil de selvfølgelig ha flaskene. Du betaler derimot ikke pant når du kjøper brusen på restauranten, og du kan heller ikke pante flasken selv (pantemaskinene godtar den ikke). Anonymkode: 864ec...fdf Det er slutt på kasser og å vaske glassflasker og bruke dem om igjen. Alt går til gjenvinning, og det er ikke bryggeriet som henter det! Hilsen transport og renovasjonsarbeider. Anonymkode: 26d0c...468
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #50 Skrevet 5. mars 2022 Halvfull cola på plastflaske hadde jeg tatt med uten å tenke over det en gang. Eneste grunnen til at jeg kanskje hadde latt værre med glassflaske, er nok at jeg da ikke får skrudd på korken og må gå med flasken i hånden. Men de flaskene er stort sett så små at det aldri er noe problem å drikke opp. Anonymkode: 3408f...aa1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #51 Skrevet 5. mars 2022 Juridisk sett tviler jeg sterkt på at dette er noe restauranten kan komme og si i ettertid. De måtte gjort oppmerksom på det før du kjøpte flaska. Skjenkeloven er irrelevant siden det er alkoholfritt og i original flaske, og det er uansett ikke det de bruker som begrunnelse for å nekte. Anonymkode: be897...cd4
Gjest Skrevet 5. mars 2022 #52 Skrevet 5. mars 2022 Hecker skrev (4 timer siden): Helt feil du, det er fordi de skal ha 25% moms Sitte pris er 25 fordi det er tjeneste Tamed pris er 15 fordi det er næringsmidler Det er samme over alt. Du har likevel lov å ta med deg den mcd maten og brusen som du ikke spiser, dersom du ønsker det. Og du har og lov å spise på bussen fordi du betaler 25% i bussbillett MVA Det er ikke 25 % mva på bussbilletten. Det er 12 % mva på persontransport herunder bussbillett.
ajarRun Skrevet 6. mars 2022 #53 Skrevet 6. mars 2022 Hecker skrev (11 timer siden): Helt feil du, det er fordi de skal ha 25% moms Sitte pris er 25 fordi det er tjeneste Tamed pris er 15 fordi det er næringsmidler Det er samme over alt. Du har likevel lov å ta med deg den mcd maten og brusen som du ikke spiser, dersom du ønsker det. Og du har og lov å spise på bussen fordi du betaler 25% i bussbillett MVA Jeg kan kjøpe mat på maccern og spise det på en bar, eller på Rema 1000, eller på en annen McDonalds i nærheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå